Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første dager i en i3, og litt om utstyret

Startet av timingbeltkiller, tirsdag 18. februar 2014, klokken 20:43

« forrige - neste »

dosmont

Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Amoss

En liten detalje som jeg syntes var interessant fra gårsdagens Q&A (2Q2015):
Sitat fra: ElonAnd I think that there's also room for significant increases in our foundry in terms of casting. And we've also made a significant investment in stamping and some sort of advanced metal sheet forming technology that isn't stamping.
(min uthevning)

http://seekingalpha.com/article/3406155-tesla-motors-tsla-elon-reeve-musk-on-q2-2015-results-earnings-call-transcript

Dette ble sagt ifm Model 3, så kan virke som om dette er aktuelt for TM3. Hva er det snakk om når det er hverken støping eller pressforming, og vi snakker om industriskala? En slags form for 3D printing? Kan dette si noe om hva for slags metall vi snakker om?

...

Også interessant hva de sier om TM3 motoren rett under:
SitatAndrea Susan James - Dougherty & Co. LLC
What about the drive unit, investments in the drive unit manufacturing? Is any of that small drive unit going to be used for Model 3 or -? It seems like you're really scaling up there.

Elon Reeve Musk - Chairman & Chief Executive Officer
We've certainly learned a great deal going from the original Model S drive unit to the small drive unit – what's called the small drive unit. It's dramatically easier to build, it's much more automated. That said, I think we will do a further revision for the Model 3 and essentially go to the third-generation production technology for the Model 3.

Jeffrey B. Straubel - Chief Technology Officer
Yeah, maybe one thing to keep in mind is the small drive unit capacity is quite in excess, even of vehicles, because of all-wheel drive. And as that has ticked up, we've increased the capacity of the small drive unit in production that you see as well.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Softblue

Mercedes C Hybrid som grunnstamme for modell 3 kan være en mulighet? Min teori basert på tidligere samarbeid med MB.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Øyvind.h

Sitat fra: Softblue på lørdag 08. august 2015, klokken 00:45
Mercedes C Hybrid som grunnstamme for modell 3 kan være en mulighet? Min teori basert på tidligere samarbeid med MB.
Fossilbil er et dårlig utgangspunkt for alt annet enn compliance bil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

Well,
en og samme bil (Golf) med en rekke forskjellige drivlinjer,
har i alle fall fordelen av lettvint og følgelig billig omstilling
når og dersom etterspørselen endrer seg.

En viss rasjonaliseringsvinst er det sikkert også med felles karosseri (og felles samlebånd).
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

KrW

Model 3 vil starte produksjon om 2 år. De trenger en klar Gigafactory først. Noen har også snappet opp en twitter-melding om at den blir vist frem mars 2016 og forhåndsbestillinger starter da.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

tomrh

Mulig det er postet før, men bruker "Disqusor" postet flg. kommentar under http://elbil.no/nyheter/elbiler/3650-tesla-skifter-fokus-til-model-3

217 hp
205 miles range
0-60 in 6.1 sec
50 kWh battery
38125 dollars

Elon Musk is in China right now, where he made a presentation to Tsinghua University yesterday. He told his audience that Tesla will begin manufacturing the Model 3 in a Chinese factory in 2017.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

THE

Hvis det blir mulig å velge større batteripakke og Model III blir godkjent for tilhenger på minst 1600 kg så ser dette ut som noe for meg i alle fall. Kanskje det blir forhåndsbestilling når de åpner for det en gang til våren.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Amoss

Sitat fra: tomrh på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 07:27
Mulig det er postet før, men bruker "Disqusor" postet flg. kommentar under http://elbil.no/nyheter/elbiler/3650-tesla-skifter-fokus-til-model-3

217 hp
205 miles range
0-60 in 6.1 sec
50 kWh battery
38125 dollars

De fleste tallene han har tippet ligger nok i underkant, bortsett fra prisen. Elon har presisert at Model 3 vil ha minst 200 reelle miles rekkevidde, og har siden presisert at for å få 200 mils reell rekkevidde så snakker man egentlig om nærmere 240 miles EPA rekkevidde. Så rekkevidden (med minste batteri) vil nok ligge på ett sted mellom 220 og 250 miles EPA. For å klare dette så blir nok ett batteri på 50 kWh litt for lite.

Antall HK og akselerasjon er ting jeg personlig ikke henger meg så mye opp i, men sitter litt på følelsen av at de nok blir litt bedre enn hva han gjettet på.

Prisen har vært gjentatt gang på gang som USD35k, tidligere "ca. $35k", men i den senere tid uten å ta med "ca.". Så å gjette på priser som er mer enn noen hundre dollar unna dette blir i mine øyne feil. Holder en knapp på $34 900 ;)

At det kommer en større batteripakke man kan velge mot ett tillegg er det vel få som tviler på. Det spekuleres i en rekkevidde på i overkant av 300 miles EPA på denne. Men jeg tviler nok på at det blir noe hengerfeste her heller dessverre, men det er lov å håpe :) Den kommer kanskje på Model Y?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

tomrh

Sitat fra: Amoss på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 10:38
Sitat fra: tomrh på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 07:27
Mulig det er postet før, men bruker "Disqusor" postet flg. kommentar under http://elbil.no/nyheter/elbiler/3650-tesla-skifter-fokus-til-model-3

217 hp
205 miles range
0-60 in 6.1 sec
50 kWh battery
38125 dollars

De fleste tallene han har tippet ligger nok i underkant, bortsett fra prisen.
Han? Elon? Disqusor? Meg? ;) Vet ikke om du misforsto, men Disqusor mente dette var noe Elon selv hadde sagt under et foredrag i Kina, så det kan vel ikke klassifiseres som tipping akkurat.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Softblue

2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Amoss

Sitat fra: tomrh på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 10:52
Sitat fra: Amoss på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 10:38
De fleste tallene han har tippet ligger nok i underkant, bortsett fra prisen.
Han? Elon? Disqusor? Meg? ;) Vet ikke om du misforsto, men Disqusor mente dette var noe Elon selv hadde sagt under et foredrag i Kina, så det kan vel ikke klassifiseres som tipping akkurat.

Disqusor. Tror nok det var du som missforsto noe - eller om Disqusor har missforstått, eller han har fått informasjon fra noen som har missforstått: De spesifikasjonene han kom med er IKKE offisiell informasjon fra Tesla/Elon. Tvert i mot så viser de til en høyere pris enn hva Elon selv har presisert - senest om jeg ikke har missforstått nettopp under dette besøket i Kina som det vises til.

Så spesifikasjonene som er oppgitt er altså kun spekulasjoner fra noen som følger litt med, enten det er Disqusor eller noen andre. Ut i fra det man har fått opplyst fra Elon/Tesla så er spesifikasjonene jeg kom med mer sannsynlig, men ingen (utenfor Tesla?) vet noe sikkert. Eneste "hard facts" som har kommet er altså minimum 200 miles realistisk rekkevidde (hva de enn legger i dette) og pris på USD 35.000. Og at den blir en "sedan" og at den blir mindre enn Model S.

I det siste har de også begynt å snakke litt mer om "Model Y", som - slik jeg har forstått det - blir en CUV på Gen-III platformen. Altså vil være i forhold til Model 3 som Model Y er i forhold til Model S. Og som kanskje også får falkonvingdører og hengerfeste?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OlaM

#148
Håper på mer enn 50 kWh. Da begynner avstanden mellom superchargere å bli veldig lang. Når Model S ble lansert var vel 45 kWh det minste alternativet? Eller husker jeg feil? Den ble i alle fall eliminert siden så få bestilte. Hadde vært synd hvis M3 bare hadde litt mer enn den minste Model S 4-5 år før. De har vist at en elbil designet fra grunn av fint kan bære vekten, men det skal jo inn i en mindre og billigere ramme også. Er det lov å håpe på 50 kWh grunnmodell med en 70 kWh langturmodell, kanskje med dyrere demping og mindre bagasjeplass?

e: men jeg tviler litt på hengerfeste. Kanskje på crossoveren, men amerikanerne er overbevist om at kun digre pickuper kan dra henger.

Amoss

Sitat fra: OlaM på fredag 06. november 2015, klokken 17:47
Håper på mer enn 50 kWh. Da begynner avstanden mellom superchargere å bli veldig lang.

Nja og tja... Størrelsen på batteriet i kWh vet vi lite om, men at rekkevidden skal være minimum realistiske 200 miles/32 mil er hva som er sagt, og de har signalisert at de da egentlig mener godt over. Da skulle ikke avstanden mellom de fleste superladere være noe problem. Og skulle de få til det med ett 10kWh batteri så hadde det vært ett fett for meg ;)  (og nei, jeg tror ikke de får til det :p )


Sitat fra: OlaM på fredag 06. november 2015, klokken 17:47
Når Model S ble lansert var vel 45 kWh det minste alternativet? Eller husker jeg feil?

Nesten rett, men bare nesten... 40 kWh var den minste pakken, men den fikk da ikke mulighet for å bruke superladernettet, så nettet ble ikke designet med denne pakken i tankene. Det vi vet er at TM3 i alle fall får lengre rekkevidde enn denne. Jeg blir overrasket dersom TM3 får kortere rekkevidde enn TMS 60 i grunnmodellen.

Sitat fra: OlaM på fredag 06. november 2015, klokken 17:47
Er det lov å håpe på 50 kWh grunnmodell med en 70 kWh langturmodell, ...

De fleste ser ut til å anta at den vil komme med minst 2 batterialternativer, slik Model S og X har. Så ja, dette er det lov å håpe på :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA