Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Smart lading -Pilotkunder søkes

Startet av Roger (NO), søndag 09. februar 2014, klokken 22:25

« forrige - neste »

frosken

Er man avhengig av at bilen parkeres med wifi-dekning for å få oppdaterte kart?

Det er ikke en mulighet for meg, men jeg vil gjerne ha nye kart likevel.

Sjøhyene

som med alle andre type oppdateringer har nok wifi tilgang eller ikke ingen ting å si
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Hyperstress

Sitat fra: frosken på mandag 06. oktober 2014, klokken 20:32
Er man avhengig av at bilen parkeres med wifi-dekning for å få oppdaterte kart?

Det er ikke en mulighet for meg, men jeg vil gjerne ha nye kart likevel.

Siden det ikke er mulig for deg så får vi avklart en gang for alle om en MÅ ha wifi tilgang eller ikke. Det stod ifm v6.0 at selve kartoppdateringen ville bli lastet ned når bilen var tilkoblet wifi.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

sisc1337

Har selv hatt 6.0 i ca tre uker nå uten å fått kartoppdateringer enda. Jeg parkerer bilen min med wifi-dekning hver natt. Men hvis du blar litt lenger bak i denne tråden, så er det vel folk som påstår at de har fått kartoppdatering uten wifi. Er vanskelig å få en 100% oppklaring i denne saken når det ikke er så mange som sier at de har fått det uten wifi. Men minner på at det spesifikt stod at man måtte ha bilen koblet til wifi for å få kartene i 6.0 notatene, så tror det er det man bør ta seg stilling til. 
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

mj

Fikk uten wifi. En dag jeg kom ut i billen etter en times trening stod det en notis midt på skjermen om at kartoppdateringen var vellykket.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

cra

Hvordan og når den kommer har jeg sluttet å tenke så mye på. Til sammenligning kommer det ikke noen kartoppdatering på Leafen før jeg blar opp 2-3 tusenlapper. Det blir ikke med det første, for å si det sånn. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

rene

Men i Leafen har du kanskje ikke betalt for oppdaterte kart i 7 år slik som det stod spesifisert da vi valgte tech-pakken under konfigurering av Tesla? Har du abonnement hos TomTom får du oppdaterte kart fire ganger i året. Da holder ikke dette hos Tesla. Det er mange som kjører mye feil pga eldgamle kart nå.

cra

Det er jo forsåvidt et poeng. På papiret har jeg vel ikke betalt noe spesifikt for kartoppdateringer i Teslaen heller, men jeg vet at det skal være inkludert i tech-pakken eller hva det nå var? Skjønner frustrasjonen hvis man har bruk for nye kart om man skal ut på tur e.l. Satser på at det kommer seg med oppdateringsfrekvens etterhvert, slik at alle får mer eller mindre samtidig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sharp

Noen som har blitt oppgradert til 6.0 i det siste?

Jeg sitter fremdeles på 5.9 og håper det er fordi de jobber med å fjerne noen bugs fra 6.0 før de ruller ut til flere.

NegativeElectrode

Et poeng vedrørende oppdatering av både SW og kart er at den poller nok etter oppdateringer med en gitt frekvens (f.eks. 1 gang i døgnet). Når den finner oppdatering spørs det om Tesla kan fortsette en nedlasting som er påbegynt men som ble avbrutt pga ustabilt 3G nett. Hvis nedlasting starter på nytt hver gang, vil det kunne bli noen forsøk før nedlesting lykkes 100%.

Reboot av skjerm midt i nedlasting er nok ikke optimalt, men man kan jo ikke vite at en nedlasting er på gang, untatt unormalt treg respons i browser/streaming muligens. For nettverkskyndige kan man se i connections på sin WiFi router om bilen er tilkoblet WiFi.

Ved å parkere bilen et sted med god 3G dekning eller WiFi i et helt døgn bør den ha hatt en bra mulighet til å laste ned oppdatering hvis det er er tilgjengelig.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Anew

FWIW - tidligere har vi sett indikasjoner på at oppdateringer pushes til bilene etter en køordning. Det var vel i forbindelse med ladeproblemene i vinter at folk fant ut at de kunne ringe support for å bli flyttet frem i køen? For å unngå mas sluttet Tesla rimelig raskt med den praksisen.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Brede

Kjedelig å ligge en måned etter enkelte i køen iallefall...  >:(

Hyperstress

Sitat fra: mj på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 06:19
Fikk uten wifi. En dag jeg kom ut i billen etter en times trening stod det en notis midt på skjermen om at kartoppdateringen var vellykket.

Og du har aldri bilen parkert tilkoblet wifi?

Jeg fikk meld om oppdatering på jobben idag (overnattet på jobben). Der er det helt ubrukelig 3G dekning, og i tillegg hadde bilen mistet 3G dekning hele natten slik at jeg måtte reboote i dag. Har en sterk mistanke om at kartene faktisk er lastet ned hjemme på wifi, men blitt installert mens bilen stod på jobben.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

afitch80

Sitat fra: Sharp på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 11:26
Noen som har blitt oppgradert til 6.0 i det siste?

Jeg sitter fremdeles på 5.9 og håper det er fordi de jobber med å fjerne noen bugs fra 6.0 før de ruller ut til flere.

6.0 lå klar til meg da jeg kom hjem fra ferie på fredag. Tror den har lagt der e stund da. For fikk ikke kontakt med bilen via app den site uken av ferien pga utfall av 3G.
Før amerikansk, nå tysk.

KaiRK

Er det flere som opplever bedre FM radio etter 6.0?
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA