Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 230V 32A Blå Bergen-Voss

Startet av Trollemor, onsdag 29. januar 2014, klokken 12:07

« forrige - neste »

Trollemor

Da har vi forsøkt å sammenligne disse bilene under så like forhold som mulig, og resultatet er mildt sagt forvirrende.

Begge biler kjørte samme strekning. Turen var på ca 7,5 mil. Det ble byttet fører halvveis, slik at forholdene skulle være så like som mulig.
Her følger utskriften fra turen.
Utrolig nok så er den øverste fra euroleafen, den underste er fra japanleafen.
Dette betyr at japanleafen faktisk brukte MINDRE
Faktorer:
18 grader auto
Begge kjører i D og ecomodus
Ingen stolvarme på
Når vi kom tilbake hadde vi henholdsvis 2 streker på japanleafen, og 4 streker på euroleafen.
ca 20 % på japanleafen igjen på batteriet, 30 % på på euroleafen
japanleafen hadde 3 ekotrær, euroleafen hadde 4 ekotrær etter turen

kilometerforskjellen skyldes at vi har forskjellig dekkdimensjon. Japanleafen har litt større dekk, euroleafen litt mindre. Piggdegg på euroleaf,piggfritt på japanleaf

Noen som klarer å forklare dette?
Ford Ranger EV 2001 modell
Nissan leaf 2014

Kjell Leaf

Det må vel bety at Euro Leaf brukte minst men at computeren på forbruk ikke er til å stole på.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Oddvar

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 21. januar 2014, klokken 20:47
Det må vel bety at Euro Leaf brukte minst men at computeren på forbruk ikke er til å stole på.

Ok . Kan det ikke være noe annet ? Eks . Bedre batteriutnyttelse " men ca samme forbruk . Det er jo en annen software i den nye leaf'en . Kan en lade opp 5% mer og trekke 5% mer ut i bånn av batteriet,. Så kan en få et sånn resultat ..  Den ene bilen er min "Japan leaf" .. Ble forundret over resultatet .. Finnes det noen tester? . Mye synsing å meninger her inne ,men dette er en test som kan gjøres av flere .. Jeg har sjekket med verksed og jeg har siste software versjon i min bil . Bør jeg klage på den ,om den viser feil ? Det er jo reklamasjon på disse bilene
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

JBS

Kunne man ikke bruge LeafSpy til at lave en online udlæsning?

vh Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Trig8

At den ene kjører med piggdekk og den andre med piggfritt påvirker vel noe?
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Kjell Leaf

Sitat fra: Oddvar på tirsdag 21. januar 2014, klokken 21:02
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 21. januar 2014, klokken 20:47
Det må vel bety at Euro Leaf brukte minst men at computeren på forbruk ikke er til å stole på.

Ok . Kan det ikke være noe annet ? Eks . Bedre batteriutnyttelse " men ca samme forbruk . Det er jo en annen software i den nye leaf'en . Kan en lade opp 5% mer og trekke 5% mer ut i bånn av batteriet,. Så kan en få et sånn resultat ..  Den ene bilen er min "Japan leaf" .. Ble forundret over resultatet .. Finnes det noen tester? . Mye synsing å meninger her inne ,men dette er en test som kan gjøres av flere .. Jeg har sjekket med verksed og jeg har siste software versjon i min bil . Bør jeg klage på den ,om den viser feil ? Det er jo reklamasjon på disse bilene
Euro-Leaf har vel 21% av batteriet til disposisjon, er det noe annet på den Japanske?
Den japanske har kanskje ikke varmepumpe og brukte mer strøm til oppvarming?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Oddvar

Ja størrelsen på dekkene og piggene gjør jo at euro leaf'en bruker mer ,men den har varmepumpe .  Burde ikke dette kompensere for piggdekk ?  . Her er det den japanske versjonen av leaf som bruker minst Strøm og den har ikke varme pumpe ?

Håper flere gidder å teste ..batteripakken skal jo vare den samme ,men i dette tilfelle betyr det ikke noe for her er det turen . Den er nøyaktig den samme . Bilene kjørte vi ca 200 meter etterhverandre .. Holt samme fart ..mm

Merkelig resultat . Skulle tror at den nye versjonen bruke ca 10% mindre strøm . Pga varmepumpe ..
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Oddvar

Sitat fra: JBS på tirsdag 21. januar 2014, klokken 21:44
Kunne man ikke bruge LeafSpy til at lave en online udlæsning?

vh Johnny

Vet ikke .. Kan ikke noe med det programmet :-(
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Kjell Leaf

Sitat fra: Oddvar på tirsdag 21. januar 2014, klokken 22:15
Ja størrelsen på dekkene og piggene gjør jo at euro leaf'en bruker mer ,men den har varmepumpe .  Burde ikke dette kompensere for piggdekk ?  . Her er det den japanske versjonen av leaf som bruker minst Strøm og den har ikke varme pumpe ?

Håper flere gidder å teste ..batteripakken skal jo vare den samme ,men i dette tilfelle betyr det ikke noe for her er det turen . Den er nøyaktig den samme . Bilene kjørte vi ca 200 meter etterhverandre .. Holt samme fart ..mm

Merkelig resultat . Skulle tror at den nye versjonen bruke ca 10% mindre strøm . Pga varmepumpe ..
Er du sikker på at tallene på computeren inkluderer varmeanlegget ?
På computeren til Euro-Leaf kan man lese av forbruket i øyeblikket, det er inndelt i tre deler : Fremdrift, Klima og Annet.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Oddvar

Ja er sikker på at tallene er inkludert varme og hentet fra samme plass . Logget oss inn med samme pc og sjekket begge bilene . Så tallene er rette ,om det ikke er noe galt med carwings på en av bilene ,men de er for nærme til det .. Vi hadde 3 turer den dagen .. Tur 1 til sentrum hvor turen startet . Tur 2 som dere ser . Og tur 3 hjem.. De andre turer viser at carwings virker og viser rett følge tripp teller ,samt info i bil ..
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

fws

Sitat fra: Trig8 på tirsdag 21. januar 2014, klokken 21:45
At den ene kjører med piggdekk og den andre med piggfritt påvirker vel noe?

Dekk har overaskende mye å si. Rullemotstanden kan variere med mange prosent. Lufttrykk har også mye og si. Jeg mener at det er fult mulig å få disse resultatene med bare at den ene hadde feil lufttrykk. Det er også forskjellig hvor mye rullemotstand dekkene har på et bestemt føre. Dette kan endre seg ved f. eks en annen temperatur eller type vei. 
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Oddvar

Sitat fra: fws på onsdag 22. januar 2014, klokken 08:13
Sitat fra: Trig8 på tirsdag 21. januar 2014, klokken 21:45
At den ene kjører med piggdekk og den andre med piggfritt påvirker vel noe?

Dekk har overaskende mye å si. Rullemotstanden kan variere med mange prosent. Lufttrykk har også mye og si. Jeg mener at det er fult mulig å få disse resultatene med bare at den ene hadde feil lufttrykk. Det er også forskjellig hvor mye rullemotstand dekkene har på et bestemt føre. Dette kan endre seg ved f. eks en annen temperatur eller type vei.

Så du mener dekk har så mye å si . Det var overraskende . Vei og føre var det samme . Fra -2 til -4 på turen . Jeg har 2,5 i dekkene. Dunlop, orginal dim.
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

fws

Sitat fra: Trig8 på tirsdag 21. januar 2014, klokken 21:45
Så du mener dekk har så mye å si . Det var overraskende . Vei og føre var det samme . Fra -2 til -4 på turen . Jeg har 2,5 i dekkene. Dunlop, orginal dim.

Skal ikke påstå at dekkene var den avgjørende faktoren i denne testen, men jeg vet at dekk kan ha mer og si enn man kanskje regner med.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Thomas Parsli

Det man egentlig diskuterer her er vel hvorfor den ene bilen har 6,5% høyere forbruk enn den andre?

Jeg tror forskjellen kan forklares med forskjellige dekktyper og dekktrykk, men så forventet jeg heller ikke markant forskjell på forbruk. Økt dekkdimensjon skal gi mindre forbruk og piggdekk har i utgangspunktet mindre friksjon på tørr asfalt enn piggfrie dekk, men dette varierer mellom de forskjellige dekkene.

De forskjellige modellene er sammenlignet av andre tidligere (f.eks på mynissanleaf.com) og man har sett marginale forskjeller -et par ganger også i 2012-modellens favør.

Jeg ville lest av forbruk på bilen, stoler ikke på MyNissanLeaf/Carwings av erfaring.
Dongle for å bruke Leafspy (ev. også et Android-nettbrett) kan dere låne av meg hvis dere vil gjennta testen.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ronny

Euro: 21*0.7=14,7kWh/7.5=1.96 kWh/mil (30% gjenstående)
Japan: 21*0.8=16.8kWh/7.5=2,24 kWh/mil (20% gjenstående)
Dvs japan bruker 14% mere strøm dersom gjenværende % er noenlunde rett.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA