Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 230V 32A Blå Bergen-Voss

Startet av Trollemor, onsdag 29. januar 2014, klokken 12:07

« forrige - neste »

Oddvar

Sitat fra: Ronny på onsdag 22. januar 2014, klokken 09:47
Euro: 21*0.7=14,7kWh/7.5=1.96 kWh/mil (30% gjenstående)
Japan: 21*0.8=16.8kWh/7.5=2,24 kWh/mil (20% gjenstående)
Dvs japan bruker 14% mere strøm dersom gjenværende % er noenlunde rett.

Den var vel litt enkel ..? . . Ingen vet hvor mange KWh vi hadde når turen startet . Her må du se turen . Hva som var igjen kommer jo an på hvor mange KWh man fikk ladet på batteriene .
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Thomas Parsli

Bilene har (i følge skjermdump fra Carwings) rapportert om forbruk på 13,1kWh for 2013/EU og 12,3kWh for 2012/Japan.

Så lenge kjørelengden er feil (pga. dekkdimensjonene på bilen) blir også beregning av snittforbruk og gjennstående rekkevidde feil.

Siden både kWh ved start og slutt ("Turtle") er ukjent blir det litt dumt å bruke de i regnestykker ;)

Jeg forholder meg til forbrukstallene, som viser 6,5% (13,1 / 12,3) høyere forbruk på 2013/EU-modellen.
For å få forbrukstallet "helt" riktig kan man måle med Leafspy før og etter kjøring.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Oddvar

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 22. januar 2014, klokken 09:19
Det man egentlig diskuterer her er vel hvorfor den ene bilen har 6,5% høyere forbruk enn den andre?

Jeg tror forskjellen kan forklares med forskjellige dekktyper og dekktrykk, men så forventet jeg heller ikke markant forskjell på forbruk. Økt dekkdimensjon skal gi mindre forbruk og piggdekk har i utgangspunktet mindre friksjon på tørr asfalt enn piggfrie dekk, men dette varierer mellom de forskjellige dekkene.

De forskjellige modellene er sammenlignet av andre tidligere (f.eks på mynissanleaf.com) og man har sett marginale forskjeller -et par ganger også i 2012-modellens favør.

Jeg ville lest av forbruk på bilen, stoler ikke på MyNissanLeaf/Carwings av erfaring.
Dongle for å bruke Leafspy (ev. også et Android-nettbrett) kan dere låne av meg hvis dere vil gjennta testen.

Thomas
Interessant .. Trodde ikke forskjellen var så liten . De reklamere jo med varmepumpe og 100 forbedringer på den nye versjonen .
Vi må nok teste en annen gang også ,men kanskje lade fult og kjøre helt tom, Det sliter jo på batteriene . Hadde tenkt å ungå det ,så vi får nå se :-)
Min konklusjon er at Nissan kunne vært mer erlige med rekkevide mm ,samt synliggjort forskjellene på disse bilene bedre .. Forhandlere snakker og snakker ,dem skal jo selge biler ,så det er vel sånn det er :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

fws

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 22. januar 2014, klokken 09:19
Økt dekkdimensjon skal gi mindre forbruk

Trodde det var motsatt... Mindre dekkdimensjon gir lavere forbruk
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Oddvar

Sitat fra: fws på onsdag 22. januar 2014, klokken 10:54
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 22. januar 2014, klokken 09:19
Økt dekkdimensjon skal gi mindre forbruk

Trodde det var motsatt... Mindre dekkdimensjon gir lavere forbruk
Virker ikke sånn i denne testen .

Euro leaf'en hadde 1 tomme mindre felger ,samt piggdekk .
Mitt spørsmål blir vel hvordan kan man egentlig finne ut hvor mange KWh batteriene på den enkelte bil har når det er oppladet ?

Thomas har en spy app . Men jeg vet ikke hvordan den virker, samt om man må koble noe til bilens diagnosesystem før man kan ta den app'en i bruk . Finnes det noe til IPad / IOS ?
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

BE

Felgstørrelsen og profilet har ikke noe å si på rekkevidden. Bredden på dekket derimot...

Lav profil medfører bare mindre komfort.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

fws

Sitat fra: BE på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:23
Felgstørrelsen og profilet har ikke noe å si på rekkevidden. Bredden på dekket derimot...

Lav profil medfører bare mindre komfort.

Var for øvrig bredden på dekket jeg tenkte på, ikke felgstørrelsen.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

kjbu

I teorien SAKL EuroLeaf ha lavere forbruk enn Japan, da varmesystemet er flyttet inn i kupeen som ikke gir varmetap i motorrommet, og bruk av varmepumpe.

Dersom begge testbilene hadde hatt samme dekk / trykk, ladet til 100% før turen og kjørt begge tom, så ville nok resultatet blitt omvendt. Stoler ikke på at strømberegning/reststrøm på batteri er lineær over hele skalaen.

Begge må også ha samme luftmotstand, altså ikke ligge bak en lastebil med den ene testbilen. Ligger du nær nok en lastebil kan du få over dobbel kjørelengde på din Leaf (ref. Mythbusters).
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Thomas Parsli

Sitat fra: BE på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:23
Felgstørrelsen og profilet har ikke noe å si på rekkevidden. Bredden på dekket derimot...

Lav profil medfører bare mindre komfort.

Nå tenkte jeg på rulleomkrets, det var jo den som var forskjellig i denne "testen" og som resulterte i forskjellig kjørelengde (77,8km vs 72,4km) og dermed også gjennomsnittsforbruk.
"Japanleafen har litt større dekk" skrev Trollemor.

Noterer meg forøvrig at forskjellen i kjørelengde er 7,45% og forskjellen i forbruk er 6,5% -morsom tilfeldighet?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Daeedor

#24
Jeg er helt sikker på at Euroleaf kjører lenger enn Japanleaf i kulde , forutsatt samme forhold , kjørerute , sjåfør , innetemp , dekktrykk og - ikke minst-  samme dekktype.

Kjør til det er tomt , og mål.  ;D

(edit: med samme dekktype mener jeg selvsagt samme MERKE og samme DIMENSJON, - noen vil alltid klare å misforstå....)  8)

Oddvar

Sitat fra: Daeedor på onsdag 22. januar 2014, klokken 14:40
Jeg er helt sikker på at Euroleaf kjører lenger enn Japanleaf i kulde , forutsatt samme forhold , kjørerute , sjåfør , innetemp , dekktrykk og - ikke minst-  samme dekktype.

Kjør til det er tomt , og mål.  ;D
Ja det hadde vært spennende å teste det :-) .. Litt av det eg sitte igjen med er spørsmålet om det burde vært en indikator som viste batteri i KWh .

Euro leaf'en viser prosent ,mens det er kun streker i min leaf :-( .

Kan logge inn på nettet og sjekke prosent der ,men veit ikke om 100% er det sammen som 100% i KWh på begge bilene . Finnes det en måte å måle dette ?

Jeg er også sikker på at Euro leaf'en skal gå lengre ,men veit ikke hvor mye lengre den skal gå på vinteren . Ser det er kjørt 11 mil ,men uten varme .

Dét er derfor denne testen ble så merkelig for, resultatet er det motsatte .

Jeg har aldrig kjørt min leaf tom , og har ikke de store ønske om å gjøre det ..
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Oddvar

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 22. januar 2014, klokken 14:04
Sitat fra: BE på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:23
Felgstørrelsen og profilet har ikke noe å si på rekkevidden. Bredden på dekket derimot...

Lav profil medfører bare mindre komfort.

Nå tenkte jeg på rulleomkrets, det var jo den som var forskjellig i denne "testen" og som resulterte i forskjellig kjørelengde (77,8km vs 72,4km) og dermed også gjennomsnittsforbruk.
"Japanleafen har litt større dekk" skrev Trollemor.

Noterer meg forøvrig at forskjellen i kjørelengde er 7,45% og forskjellen i forbruk er 6,5% -morsom tilfeldighet?

Thomas
Ja der har du et moment som kan være en forklaring :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Kjell Leaf

Sitat fra: Oddvar på onsdag 22. januar 2014, klokken 16:14
Sitat fra: Daeedor på onsdag 22. januar 2014, klokken 14:40
Jeg er helt sikker på at Euroleaf kjører lenger enn Japanleaf i kulde , forutsatt samme forhold , kjørerute , sjåfør , innetemp , dekktrykk og - ikke minst-  samme dekktype.

Kjør til det er tomt , og mål.  ;D
Ja det hadde vært spennende å teste det :-) .. Litt av det eg sitte igjen med er spørsmålet om det burde vært en indikator som viste batteri i KWh .

Euro leaf'en viser prosent ,mens det er kun streker i min leaf :-( .

Kan logge inn på nettet og sjekke prosent der ,men veit ikke om 100% er det sammen som 100% i KWh på begge bilene . Finnes det en måte å måle dette ?

Jeg er også sikker på at Euro leaf'en skal gå lengre ,men veit ikke hvor mye lengre den skal gå på vinteren . Ser det er kjørt 11 mil ,men uten varme .

Dét er derfor denne testen ble så merkelig for, resultatet er det motsatte .

Jeg har aldrig kjørt min leaf tom , og har ikke de store ønske om å gjøre det ..
Husk at om dere skal teste igjenn så må dere først se etter at dere har samme dekktrykk, det har mye mer å si enn dekktype.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Lynet

Kanskje der går an å få info om dekkmerke, type og dimensjon på de to bilene?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Oddvar

Japan leaf har Dunlop 205 /55 R16
Euro leaf har Michelin 195/55 R16

Så de skulle vel egentlig ha samme rullelengde ?

Og dem skulle gå til fordel for Euro leaf'en ?

Har målt distansen på Imaps på min IPad og kartet viser 72,6 . Noe som stemmer ganske bra med Japan leaf'en .
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA