Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 230V 32A Blå Bergen-Voss

Startet av Trollemor, onsdag 29. januar 2014, klokken 12:07

« forrige - neste »

fws

205/55 R16 har høyre dekk enn 195/55 R16. Det er fordi tallet 55 er % av bredden 205 eller 195 (som er målt i mm). Det vil si at 205 dekket har en høyde på 112mm mens 195 dekket har en høyde på 107mm.

Edit: Som vil si at høyden på 205 dekket blir ca 1cm høyre enn det andre (0.5cm+0.5cm).
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Oddvar

Sitat fra: fws på torsdag 23. januar 2014, klokken 10:12
205/55 R16 har høyre dekk enn 195/55 R16. Det er fordi tallet 55 er % av bredden 205 eller 195 (som er målt i mm). Det vil si at 205 dekket har en høyde på 112mm mens 195 dekket har en høyde på 107mm.

Edit: Som vil si at høyden på 205 dekket blir ca 1cm høyre enn det andre (0.5cm+0.5cm).


Så flott ,  Ja alt man skal lære :-) .. Da er en tilbake til utgangspunktet .

Og min konklusjon er : veit man ikke hvor mange KWh batteriet har når det er fullladet ,så nytter det lite med en hvem kommer lengst test .

Carwings må brukes for å sammenligne bilene ,om det ikke kommer noe man kan sette inn i diagnoseporten som viser batteris virkelige status .

Håper Nissan kan oppdater Softwaren ,slik at man kan se nettopp dette :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Thomas Parsli

Sitat fra: Oddvar på torsdag 23. januar 2014, klokken 11:03
Og min konklusjon er : veit man ikke hvor mange KWh batteriet har når det er fullladet ,så nytter det lite med en hvem kommer lengst test .

Hvis man ønsker en test som reflekterer virkelig kjøring, må man måle faktisk forbruk under identisk forhold -basert på hvor mye energi bilen sier den har tilgjengelig før/etter turen. Med Leaf spy el. bør dette være gjennomførbart.

Siden jeg både har bil og Leaf spy (med Android-device og dongle), inviterer jeg på 70km kjøretur i Asker-området.

Hvis vi kjørte 3-4 biler fra Asker-Drammen-Røyken-Asker og startet med fullt batteri (11-12 streker) burde resultatet være meningsfullt.
Siden jeg stiller med Japansk 2012-modell trenger vi en Japansk 2013-modell og en EU 2013-modell, gjerne også en Amerikansk 2011-modell (SL).

Og hvis vi klarer å gjennomføre turen hadde det vært morsomt å få med seg noen andre biler også, f.eks i3 og e-UP :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lynet

Rullemotstand har ikke noe med om det er 195 eller 205 dekk. Men på generelt grunnlag kan det sies at Michelin vanligvis har lav rullemotstand.
Finn en passe flat bakke og se hvilken bil som ruller lengst ut på flata så ser du hvem av dem som ruller best.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

fws

Sitat fra: Lynet på torsdag 23. januar 2014, klokken 12:24
Rullemotstand har ikke noe med om det er 195 eller 205 dekk. Men på generelt grunnlag kan det sies at Michelin vanligvis har lav rullemotstand.
Finn en passe flat bakke og se hvilken bil som ruller lengst ut på flata så ser du hvem av dem som ruller best.

Bredden på dekket har en innvirkning på rullemotstanden. Men hvis man har to makene dekk ville det vært en liten forskjell mellom 195 og205 dimensjon.

Man kan gå inn i dekktestene til NAF, så har de et punkt som heter rullemotstand.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Oddvar

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 23. januar 2014, klokken 12:21
Sitat fra: Oddvar på torsdag 23. januar 2014, klokken 11:03
Og min konklusjon er : veit man ikke hvor mange KWh batteriet har når det er fullladet ,så nytter det lite med en hvem kommer lengst test .

Hvis man ønsker en test som reflekterer virkelig kjøring, må man måle faktisk forbruk under identisk forhold -basert på hvor mye energi bilen sier den har tilgjengelig før/etter turen. Med Leaf spy el. bør dette være gjennomførbart.

Siden jeg både har bil og Leaf spy (med Android-device og dongle), inviterer jeg på 70km kjøretur i Asker-området.

Hvis vi kjørte 3-4 biler fra Asker-Drammen-Røyken-Asker og startet med fullt batteri (11-12 streker) burde resultatet være meningsfullt.
Siden jeg stiller med Japansk 2012-modell trenger vi en Japansk 2013-modell og en EU 2013-modell, gjerne også en Amerikansk 2011-modell (SL).

Og hvis vi klarer å gjennomføre turen hadde det vært morsomt å få med seg noen andre biler også, f.eks i3 og e-UP :)

Thomas

Det hadde vært veldig interessant å sette resultatet på den testen ,om du klarer og få igjennomført den ..

Et moment en må tenke på er hvor mye en fakta har på batteriet . 100% kan være 17 KWh på en bil og 20 på en annen bil . 100% er jo i forhold til kapasiteten på gjeldene batteri .

En bør finne en distanse som alle bilene klarer å kjøre og så måle resultatet med carwings ,eller ditt spy app ,om det viser KWh .

Stiller gjerne en gang til i Flekkeford området :-)

Vet vi har alle biltypene her nede også ..
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Kjell Leaf

Sitat fra: Oddvar på torsdag 23. januar 2014, klokken 11:03
Sitat fra: fws på torsdag 23. januar 2014, klokken 10:12
205/55 R16 har høyre dekk enn 195/55 R16. Det er fordi tallet 55 er % av bredden 205 eller 195 (som er målt i mm). Det vil si at 205 dekket har en høyde på 112mm mens 195 dekket har en høyde på 107mm.

Edit: Som vil si at høyden på 205 dekket blir ca 1cm høyre enn det andre (0.5cm+0.5cm).


Så flott ,  Ja alt man skal lære :-) .. Da er en tilbake til utgangspunktet .

Og min konklusjon er : veit man ikke hvor mange KWh batteriet har når det er fullladet ,så nytter det lite med en hvem kommer lengst test .

Carwings må brukes for å sammenligne bilene ,om det ikke kommer noe man kan sette inn i diagnoseporten som viser batteris virkelige status .

Håper Nissan kan oppdater Softwaren ,slik at man kan se nettopp dette :-)
Jeg bryr meg ikke om at min Euro-Leaf bruker mer eller mindre enn Japan-Leaf, det som betyr noe er at jeg kommer lenger uansett om det skyldes bedre batteriutnyttelse eller noe annet. Det er uansett kjørelengden som teller.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Daeedor

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 23. januar 2014, klokken 21:09
Sitat fra: Oddvar på torsdag 23. januar 2014, klokken 11:03
Sitat fra: fws på torsdag 23. januar 2014, klokken 10:12
205/55 R16 har høyre dekk enn 195/55 R16. Det er fordi tallet 55 er % av bredden 205 eller 195 (som er målt i mm). Det vil si at 205 dekket har en høyde på 112mm mens 195 dekket har en høyde på 107mm.

Edit: Som vil si at høyden på 205 dekket blir ca 1cm høyre enn det andre (0.5cm+0.5cm).


Så flott ,  Ja alt man skal lære :-) .. Da er en tilbake til utgangspunktet .

Og min konklusjon er : veit man ikke hvor mange KWh batteriet har når det er fullladet ,så nytter det lite med en hvem kommer lengst test .

Carwings må brukes for å sammenligne bilene ,om det ikke kommer noe man kan sette inn i diagnoseporten som viser batteris virkelige status .

Håper Nissan kan oppdater Softwaren ,slik at man kan se nettopp dette :-)
Jeg bryr meg ikke om at min Euro-Leaf bruker mer eller mindre enn Japan-Leaf, det som betyr noe er at jeg kommer lenger uansett om det skyldes bedre batteriutnyttelse eller noe annet. Det er uansett kjørelengden som teller.

Spot on !   ;D
(Euroleaf går lengst i  kulda ja , og jeg vil tro om sommeren også. Utviklingen går ikke baklengs ! )

Oddvar

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 23. januar 2014, klokken 21:09
Sitat fra: Oddvar på torsdag 23. januar 2014, klokken 11:03
Sitat fra: fws på torsdag 23. januar 2014, klokken 10:12
205/55 R16 har høyre dekk enn 195/55 R16. Det er fordi tallet 55 er % av bredden 205 eller 195 (som er målt i mm). Det vil si at 205 dekket har en høyde på 112mm mens 195 dekket har en høyde på 107mm.

Edit: Som vil si at høyden på 205 dekket blir ca 1cm høyre enn det andre (0.5cm+0.5cm).


Så flott ,  Ja alt man skal lære :-) .. Da er en tilbake til utgangspunktet .

Og min konklusjon er : veit man ikke hvor mange KWh batteriet har når det er fullladet ,så nytter det lite med en hvem kommer lengst test .

Carwings må brukes for å sammenligne bilene ,om det ikke kommer noe man kan sette inn i diagnoseporten som viser batteris virkelige status .

Håper Nissan kan oppdater Softwaren ,slik at man kan se nettopp dette :-)
Jeg bryr meg ikke om at min Euro-Leaf bruker mer eller mindre enn Japan-Leaf, det som betyr noe er at jeg kommer lenger uansett om det skyldes bedre batteriutnyttelse eller noe annet. Det er uansett kjørelengden som teller.

Jeg kommer ca 10 mil med varme på 18 grader i og ca 0 grader ute .. Det holder for meg også .vare bare gøy å teste eple med eple ..
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

flux

Under en test bør dere verifisere faktisk målt temperatur inne i bilene før og under kjøreturen. Klimaanleggene er så forskjellige at det kan bli stor forskjell, unngå auto mode og sett feks. begge til vifte på trinn 1 og 20 grader med luft til ben/vindu.

Bruk Leafspy appen til å se antall kwh brukt, og batteriene bør være noenlunde likt ladet, pga forskjellig regen i forhold til ladegrad.

Evt kjør to test etapper en med og en uten klima.

Ikke bruk forvarming på noen av de og pass på likt luftrykk. Luftrykk har mye å si for forbruk, en kommer faktisk en god del lengre med feks 2.8 bar enn med 2,5.

Bobbulf

Sitat fra: Oddvar på onsdag 22. januar 2014, klokken 11:09
Thomas har en spy app . Men jeg vet ikke hvordan den virker, samt om man må koble noe til bilens diagnosesystem før man kan ta den app'en i bruk . Finnes det noe til IPad / IOS ?
Her er mere info om app og tilkopling;
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7911.0.html
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Ronny

Sitat fra: Oddvar på onsdag 22. januar 2014, klokken 10:05
Sitat fra: Ronny på onsdag 22. januar 2014, klokken 09:47
Euro: 21*0.7=14,7kWh/7.5=1.96 kWh/mil (30% gjenstående)
Japan: 21*0.8=16.8kWh/7.5=2,24 kWh/mil (20% gjenstående)
Dvs japan bruker 14% mere strøm dersom gjenværende % er noenlunde rett.

Den var vel litt enkel ..? . . Ingen vet hvor mange KWh vi hadde når turen startet . Her må du se turen . Hva som var igjen kommer jo an på hvor mange KWh man fikk ladet på batteriene .

Jeg gikk ut i fra at de var oppladet begge to, jeg ser på det som ganske essensielt i en rekkeviddetest...
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Oddvar


[/quote]
Jeg gikk ut i fra at de var oppladet begge to, jeg ser på det som ganske essensielt i en rekkeviddetest...
[/quote]

Dette var ikke en rekkeviddetest . Da har du misforstått noe ,men en sammenligning av euro og Japan leaf ..
Denne tråden har gitt mange konkrete tips , Noe jeg setter stor pris på :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Trig8

Sitat fra: Oddvar på fredag 24. januar 2014, klokken 23:32

Jeg gikk ut i fra at de var oppladet begge to, jeg ser på det som ganske essensielt i en rekkeviddetest...
[/quote]

Dette var ikke en rekkeviddetest . Da har du misforstått noe ,men en sammenligning av euro og Japan leaf ..
Denne tråden har gitt mange konkrete tips , Noe jeg setter stor pris på :-)
[/quote]

Handler ikke en test av hvor mye batteri bilene bruker om rekkevidde?
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA