Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladedrit

Startet av corvette, onsdag 15. januar 2014, klokken 13:55

« forrige - neste »

Lurvine

Sliter litt med ... hva kalles det.. håndtakene ved rattet? Pinnene som styrer blinklys og vindusviskere. Forrige fredag funka ikke blinklysa. Stoppe bilen, flytta pinnen opp og ned uten resultat. Dro den til meg og fra meg, da fikk jeg blinklysa til å funke igjen. I går morges skjedde det samme på motsatt side, kjipt å miste viskerne på motorveien. Men dro pinnen til meg, også virka de igjen. I dag på nytt et samme med blinklysa... men nå har jeg jo lært hvordan dette skal løses. Flere opplevelser på dette???
VW e-up (aka Snowflake)
Oslo - Sandvika

corvette

Ja, det var det jeg startet tråden med. Det er noe feil inni rattstammen med en kontroll eller noe.
Jeg har opplevd at hverken blinklys, viskere eller cruise control virker.
Bilen min står nå på verksted og venter på del fra Tyskland.
Har fått lånebil og god behandling, så da så.

mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

MikkeBoomBoom

Dette skjedde med meg også. Kjørte på ujevnt terreng og fikk sleng på bilen et par ganger grunnet elendig brøyting, plutselig fikk jeg ikke blinket lengre og vindusviskerne slo seg ikke på heller. Et lite minutt senere funket alt igjen.

Lurvine

Sitat fra: corvette på lørdag 18. januar 2014, klokken 16:25
Ja, det var det jeg startet tråden med. Det er noe feil inni rattstammen med en kontroll eller noe.
Jeg har opplevd at hverken blinklys, viskere eller cruise control virker.
Bilen min står nå på verksted og venter på del fra Tyskland.
Har fått lånebil og god behandling, så da så.

mvh John

Må du vente lenge tror du?
VW e-up (aka Snowflake)
Oslo - Sandvika

rojohan

Sitat fra: rojohan på onsdag 08. januar 2014, klokken 14:56
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 08. januar 2014, klokken 11:29

Sitat fra: corvette på onsdag 08. januar 2014, klokken 08:35
Min bil har nå gått 1200 km og følgende problemer er oppdaget:

1. Cruise control virker ikke alltid, må skru av og på tenning for at den skal virke
2. Har opplevd to ganger at motoren har slått seg av når jeg har stått stille og ventet på noe
3. I morges virket ikke vindusviskerne i det hele tatt. Virket igjen etter av/på tenning.

Noen med lignende eller andre erfaringer?

mvh John

Elmotor stopper alltid når en står stille, men mener du at alt ble svart, og at du måtte vri nøkkelen på nytt?

Det der har eg opplevd og, det skjedde 2 ganger på eit par minutter. Panikken slo inn, det skjedde da eg stoppet opp for andre biler siden eg hadde vikeplikt i ei trang gate (bilene står parkert på min side i gaten). Det har kun skjedd den gangen, og det einaste eg kom på der og da, var at eg ikkje hadde sikkerhetsbelte på på den turen heim fra butikken.......

Idag skjedde det igjenn 1 gang............And guess what??    Også denne gangen kjørte eg uten sikkerhetsselen på, det skjedde når eg stoppet i eit kryss.........

Øyvind.h

Sitat fra: rojohan på mandag 20. januar 2014, klokken 08:06
Idag skjedde det igjenn 1 gang............And guess what??    Også denne gangen kjørte eg uten sikkerhetsselen på, det skjedde når eg stoppet i eit kryss.........
Intet mindre enn genialt om de har laget en bil som stopper om man velger å kjøre uten bilbelte. Flott at folk skånes mot sine egne feilvurderinger på denne måten.  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

corvette

Tror jeg får den tilbake denne uken ihvertfall.
Leverte den onsdag forrige uke.
mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

wimja

Min nye eUp stoppet etter en uke,og har siden stått på verksted, i 10 dager, uten at de har greid å finne feilen >:(!Noen andre som har opplevd dette??

MikkeBoomBoom

I går sluttet vindusviskerne å funke igjen, kom på ved at jeg aktiverte spyling av frontruta. Sendte mail til selger som skal ta inn bilen for en sjekk.

Tenker at dette er ganske farlig om det skjer i det man kjører forbi et vogntog som dekorerer ruta med slaps.  :-\

corvette

Jeg fikk tilbake bilen etter 12 dager på verksted. La meg begynne med å si at jeg får veldig god kundebehandling hos Møller Asker, ikke noe problem der.
Det som derimot er et problem er at alle 4 feil bilen ble levert inn for fortsatt er der.

1. Blinklys, viskere og cruisecontrol virker bare sporadisk. Der er en styringsenhet skiftet ut, men det hjalp ikke. Flere på forumet her melder om samme feil.

2. Bluetooth telefon virker ikke særlig ofte.

3. Høy klakkelyd fra bremsene ved rygging.

4. Motoren stanser innimellom når jeg står stille og venter, og må startes på nytt.

Nå får vi se hva som skjer, verkstedet skal komme tilbake til meg. Hva angår punkt 4: Her sier mekanikeren at det skal være slik! Det er en sikkerhetsfunksjon som gjør at hvis du står stille i en bakke og triller aldri så lite bakover så skrur motoren seg av!! Her er det noen som ikke har tenkt, dette går jo ikke an.

mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

MikkeBoomBoom

Sitat fra: corvette på fredag 31. januar 2014, klokken 08:27
Jeg fikk tilbake bilen etter 12 dager på verksted. La meg begynne med å si at jeg får veldig god kundebehandling hos Møller Asker, ikke noe problem der.
Det som derimot er et problem er at alle 4 feil bilen ble levert inn for fortsatt er der.

1. Blinklys, viskere og cruisecontrol virker bare sporadisk. Der er en styringsenhet skiftet ut, men det hjalp ikke. Flere på forumet her melder om samme feil.

2. Bluetooth telefon virker ikke særlig ofte.

3. Høy klakkelyd fra bremsene ved rygging.

4. Motoren stanser innimellom når jeg står stille og venter, og må startes på nytt.



1. Min skal også inn for sjekk til uka ift vindusviskere og blink. Dette med cruisekontroll har jeg kun opplevd om bilen mister grep eller kjører over ujevnt underlag. "Mister" den kontrollen, selv om det bare er et lite millisekund skrur cruisekontrollen seg av.

4. Jeg har ikke opplevd dette, men fikk streng beskjed av bilen om å "putte foten på bremsen" når jeg stod i en helling i et lyskryss i "D" her om dagen.

Lurvine

Motoren min måtte startes flere ganger når jeg prøvde å parkere i en snøhaug, nylig... Tenkte at jeg "kvelte" den, men en gjør kanskje ikke sånt med automatgir?? :p Det var mye spinn for å si det sånn...
VW e-up (aka Snowflake)
Oslo - Sandvika

TB

#42
Sitat fra: Lurvine på fredag 31. januar 2014, klokken 23:34
Motoren min måtte startes flere ganger når jeg prøvde å parkere i en snøhaug, nylig... Tenkte at jeg "kvelte" den, men en gjør kanskje ikke sånt med automatgir?? :p Det var mye spinn for å si det sånn...

Som nevnt før i tråden, elmotoren stopper alltid når bilen står ro. Slik eg tolker deg opplever du at bilen delvis slår seg "av", slik at "fartspedalen" ikkje lenger har nokon funksjon. Lys, instrument, radio osv. virkar som normalt?

For og aktivere "fartspedalen" igjen må du med nøkkel slå bilen av, og på igjen? Bilen går ikkje fram/bakover, sjølv om girspaken står i D, B eller R?

Sitat
Hva angår punkt 4: Her sier mekanikeren at det skal være slik! Det er en sikkerhetsfunksjon som gjør at hvis du står stille i en bakke og triller aldri så lite bakover så skrur motoren seg av!! Her er det noen som ikke har tenkt, dette går jo ikke an.

Som mange bilar idag har e-up har bakkestart assistent. Om du held bilen i ro med bremsen, så slepper du bremsepedalen, vil ikkje bilen rulle bakover - og du kan flytte forten til "fartspedalen", uten behov for bruk av parkering eller håndbrems.

Når eg testa e-up i Jola testa eg denne funksjonen, og den var meir presis enn i C-Zero som eg er vant med. Er det bratt kan C-Zero sige litt bak, før den stoppar. Min teori var at e-up brukar bremsene, som bakkestart assistent på ein fossilbil. På trillingane kan det virke som det er motoren som held bilen.

Ein teori for det du opplever: Om du stoppar i ein bakke, men ikkje held bilen på bremsen lenge nok til at bakkestart assistenten blir aktiv vil du halde bilen på motoren. Her er det ein beskyttelse som vil slå av motoren - mulig for og beskytte motoren mot dette "missbruk"?

Kan enkelt bli testa ut av andre om dette lar seg reprodusere.

Om dette er tilfelle, pass på og hald bremsen lenge nok inne / hardt nok inne til at bakkestart blir aktiv.

Forsøk ellers og beskriv det du opplever som fører. Ikkje tenk på at elmotoren stoppar - det er normalt på alle elbilar. (Om du ryggar går motoren den andre vegen..)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: Mikalv på fredag 31. januar 2014, klokken 10:50
4. Jeg har ikke opplevd dette, men fikk streng beskjed av bilen om å "putte foten på bremsen" når jeg stod i en helling i et lyskryss i "D" her om dagen.

Bakkestart assistenten vil halde bilen i eit par sekund. Dvs, om du ikkje har foten på bremsen kan du fort få ein overraskelse  :D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

nitewlkr

Ang punkt 4 så har er det en sikkerhetsfunksjon dersom du tar av beltet og åpner døra. Da må du starte motoren manuellt igjen


Sent from my iPad using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA