Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

Vind

Sitat fra: eirikjac på mandag 24. februar 2014, klokken 14:15
Sitat fra: Tinhlevan på mandag 24. februar 2014, klokken 14:04
I Sarpsborg har de en semilader opptil 22kw med type 2 kabel. Hvor raskt kan man få ladet i3'n med denne?
i3 kan ikke nyttegjøre seg mer enn 7,4 kW (forutsatt at du har 04U8 Hurtigladning AC). Da vil den lade 0-80% på ca 3 timer, og 0-100% på ca 4 timer.
Med hurtiglader så skal du greie 0-80% på 30 minutter.  Fortum skal sette opp en i Sarpsborg (ifølge hurtigladerkartet) til Juni.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

eirikjac

Sitat fra: Vind på mandag 24. februar 2014, klokken 14:32
Sitat fra: eirikjac på mandag 24. februar 2014, klokken 14:15
Sitat fra: Tinhlevan på mandag 24. februar 2014, klokken 14:04
I Sarpsborg har de en semilader opptil 22kw med type 2 kabel. Hvor raskt kan man få ladet i3'n med denne?
i3 kan ikke nyttegjøre seg mer enn 7,4 kW (forutsatt at du har 04U8 Hurtigladning AC). Da vil den lade 0-80% på ca 3 timer, og 0-100% på ca 4 timer.
Med hurtiglader så skal du greie 0-80% på 30 minutter.  Fortum skal sette opp en i Sarpsborg (ifølge hurtigladerkartet) til Juni.
Ja, men da snakker vi om Combo kabel og 50 kW DC. (Forutsatt 04U7 Hurtigladning DC.)
BMW i3 60ah
Polestar 2 (Skal erstatte fossilbilen)

Olemann

Sitat fra: eirikjac på mandag 24. februar 2014, klokken 14:15
Sitat fra: Tinhlevan på mandag 24. februar 2014, klokken 14:04
I Sarpsborg har de en semilader opptil 22kw med type 2 kabel. Hvor raskt kan man få ladet i3'n med denne?
i3 kan ikke nyttegjøre seg mer enn 7,4 kW (forutsatt at du har 04U8 Hurtigladning AC). Da vil den lade 0-80% på ca 3 timer, og 0-100% på ca 4 timer.

Dette gjelder 32 A AC lading og ikke DC hurtiglading.

Mvh Ole

eirikjac

Sitat fra: Olemann på mandag 24. februar 2014, klokken 14:36
Sitat fra: eirikjac på mandag 24. februar 2014, klokken 14:15
Sitat fra: Tinhlevan på mandag 24. februar 2014, klokken 14:04
I Sarpsborg har de en semilader opptil 22kw med type 2 kabel. Hvor raskt kan man få ladet i3'n med denne?
i3 kan ikke nyttegjøre seg mer enn 7,4 kW (forutsatt at du har 04U8 Hurtigladning AC). Da vil den lade 0-80% på ca 3 timer, og 0-100% på ca 4 timer.

Dette gjelder 32 A AC lading og ikke DC hurtiglading.

Mvh Ole
Ja, for man kan vel ikke lade DC via en type 2 kabel?
BMW i3 60ah
Polestar 2 (Skal erstatte fossilbilen)

Vind

Sitat fra: eirikjac på mandag 24. februar 2014, klokken 14:43
Sitat fra: Olemann på mandag 24. februar 2014, klokken 14:36
Sitat fra: eirikjac på mandag 24. februar 2014, klokken 14:15
Sitat fra: Tinhlevan på mandag 24. februar 2014, klokken 14:04
I Sarpsborg har de en semilader opptil 22kw med type 2 kabel. Hvor raskt kan man få ladet i3'n med denne?
i3 kan ikke nyttegjøre seg mer enn 7,4 kW (forutsatt at du har 04U8 Hurtigladning AC). Da vil den lade 0-80% på ca 3 timer, og 0-100% på ca 4 timer.

Dette gjelder 32 A AC lading og ikke DC hurtiglading.

Mvh Ole
Ja, for man kan vel ikke lade DC via en type 2 kabel?
DC har egen kontakt på laderen
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Tinhlevan

Sitat fra: Vind på mandag 24. februar 2014, klokken 14:58
Sitat fra: eirikjac på mandag 24. februar 2014, klokken 14:43
Sitat fra: Olemann på mandag 24. februar 2014, klokken 14:36
Sitat fra: eirikjac på mandag 24. februar 2014, klokken 14:15
Sitat fra: Tinhlevan på mandag 24. februar 2014, klokken 14:04
I Sarpsborg har de en semilader opptil 22kw med type 2 kabel. Hvor raskt kan man få ladet i3'n med denne?
i3 kan ikke nyttegjøre seg mer enn 7,4 kW (forutsatt at du har 04U8 Hurtigladning AC). Da vil den lade 0-80% på ca 3 timer, og 0-100% på ca 4 timer.

Dette gjelder 32 A AC lading og ikke DC hurtiglading.

Mvh Ole
Ja, for man kan vel ikke lade DC via en type 2 kabel?
DC har egen kontakt på laderen


spørsmålet er rettet mot 22kw lader med type2 kabel(den blå vi får med bilen). Hvor lang tid det tar. Hurtiglading på 30 min er noe helt annet.

Griffel

Sitat fra: Tinhlevan på mandag 24. februar 2014, klokken 15:34
spørsmålet er rettet mot 22kw lader med type2 kabel(den blå vi får med bilen). Hvor lang tid det tar. Hurtiglading på 30 min er noe helt annet.
Se: Svar #449
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Tinhlevan

Sitat fra: Griffel på mandag 24. februar 2014, klokken 15:39
Sitat fra: Tinhlevan på mandag 24. februar 2014, klokken 15:34
spørsmålet er rettet mot 22kw lader med type2 kabel(den blå vi får med bilen). Hvor lang tid det tar. Hurtiglading på 30 min er noe helt annet.
Se: Svar #449


Har fått med meg den, det var ment som svar til andre kommentarer som ikke omhandlet spørsmålet:-)

i3_X5_730

Sitat fra: Tinhlevan på mandag 24. februar 2014, klokken 15:34spørsmålet er rettet mot 22kw lader med type2 kabel(den blå vi får med bilen).

7,4kW gjennom den "blå" kabelen.
Det hjelper ikke med 11kW eller 22kW-ladere. i3 har støtte for:

Alt standarkladden kan levere.
Alt 16A kladder kan levere.
7,4kW 1-fas 32A ladere.
DC Combo hurtigladere.

jkirkebo

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 24. februar 2014, klokken 16:04
Sitat fra: Tinhlevan på mandag 24. februar 2014, klokken 15:34spørsmålet er rettet mot 22kw lader med type2 kabel(den blå vi får med bilen).

7,4kW gjennom den "blå" kabelen.
Det hjelper ikke med 11kW eller 22kW-ladere.

Dog spiller det stor rolle om man lader på en 11kW eller en 22kW ladestasjon. En 11kW ladestasjon vil en i3 kun få 3,7kW ut av, mens en 22kW ladestasjon vil den få 7,4kW ut av. Den vil også få 7,4kW ut av en 7,4kW ladestasjon ;)

Jeg kjenner ikke til en eneste 11kW (3x16A) i Norge, de som har mer enn 3,7kW er enten 1x32A (7,4kW) eller 3x32A (22kW).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tinhlevan

Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. februar 2014, klokken 16:14
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 24. februar 2014, klokken 16:04
Sitat fra: Tinhlevan på mandag 24. februar 2014, klokken 15:34spørsmålet er rettet mot 22kw lader med type2 kabel(den blå vi får med bilen).

7,4kW gjennom den "blå" kabelen.
Det hjelper ikke med 11kW eller 22kW-ladere.

Dog spiller det stor rolle om man lader på en 11kW eller en 22kW ladestasjon. En 11kW ladestasjon vil en i3 kun få 3,7kW ut av, mens en 22kW ladestasjon vil den få 7,4kW ut av. Den vil også få 7,4kW ut av en 7,4kW ladestasjon ;)

Jeg kjenner ikke til en eneste 11kW (3x16A) i Norge, de som har mer enn 3,7kW er enten 1x32A (7,4kW) eller 3x32A (22kW).


Jepp, det er derfor man ser kun 22 eller mer på hurtigladestasjonene som har combo.

jkirkebo

Sitat fra: Tinhlevan på mandag 24. februar 2014, klokken 17:08
Jepp, det er derfor man ser kun 22 eller mer på hurtigladestasjonene som har combo.

De triple-standard hurtigladerne med CHAdeMO, CCS og AC har vel stort sett 43kW AC. Unntaket er nok de som kun leverer ca. 20kW på CHAdeMO også. Men de aller fleste Type 2 ladestolpene er separate uttak, ikke koblet til en hurtiglader på noen som helst annen måte enn at de evt. står ved siden av en.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tinhlevan

Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. februar 2014, klokken 17:45
Sitat fra: Tinhlevan på mandag 24. februar 2014, klokken 17:08
Jepp, det er derfor man ser kun 22 eller mer på hurtigladestasjonene som har combo.

De triple-standard hurtigladerne med CHAdeMO, CCS og AC har vel stort sett 43kW AC. Unntaket er nok de som kun leverer ca. 20kW på CHAdeMO også. Men de aller fleste Type 2 ladestolpene er separate uttak, ikke koblet til en hurtiglader på noen som helst annen måte enn at de evt. står ved siden av en.


De jeg har sett av hurtiglading med chademo/combo er først og fremst 43, det er riktig, men noen steder har de en separat lader med max 22 men da med kun type 2 kabel. Men i Sarpsborg har de ikke 43 foreløpig, men kun 22 med type 2. For meg som skal til Halden fra Drammen ville det vært en fordel å slippe å kjøre innom Fredrikstad for å hurtiglade men heller lade i Sarpsborg. Men hvis 22 med type2 kabel tar 3 timer så blir det for lenge å vente.

jkirkebo

Sitat fra: Tinhlevan på mandag 24. februar 2014, klokken 20:08
De jeg har sett av hurtiglading med chademo/combo er først og fremst 43, det er riktig, men noen steder har de en separat lader med max 22 men da med kun type 2 kabel. Men i Sarpsborg har de ikke 43 foreløpig, men kun 22 med type 2. For meg som skal til Halden fra Drammen ville det vært en fordel å slippe å kjøre innom Fredrikstad for å hurtiglade men heller lade i Sarpsborg. Men hvis 22 med type2 kabel tar 3 timer så blir det for lenge å vente.

Rundt 3 timer stemmer nok bra det ja. Hadde i3 hatt opsjon på 22kW lader hadde det gått på under timen fra disse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tinhlevan

Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. februar 2014, klokken 20:22
Sitat fra: Tinhlevan på mandag 24. februar 2014, klokken 20:08
De jeg har sett av hurtiglading med chademo/combo er først og fremst 43, det er riktig, men noen steder har de en separat lader med max 22 men da med kun type 2 kabel. Men i Sarpsborg har de ikke 43 foreløpig, men kun 22 med type 2. For meg som skal til Halden fra Drammen ville det vært en fordel å slippe å kjøre innom Fredrikstad for å hurtiglade men heller lade i Sarpsborg. Men hvis 22 med type2 kabel tar 3 timer så blir det for lenge å vente.

Rundt 3 timer stemmer nok bra det ja. Hadde i3 hatt opsjon på 22kW lader hadde det gått på under timen fra disse.



Ja, ikke sant. Men det kan hende valgmulighetene ikke lar seg gjøre p.g.a mulige bekostninger av noe annet!?!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA