Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

Vind

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 23. februar 2014, klokken 16:23
Sitat fra: Tinhlevan på søndag 23. februar 2014, klokken 15:23
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 23. februar 2014, klokken 11:33
Sitat fra: Tinhlevan på lørdag 22. februar 2014, klokken 22:54
Vet ikke om spørsmålet har vært stilt før men, må strømtilgang være jordet før lading skjer?

Hva lader du med?


Med kladden, er ute på tur og fant kun en utestikk på bakgården i et sameie. Den lader men jordingslampen lyser ikke. Er det noe man ikke bør unngå?

Hvis ikke Fault-lyset ikke lyser, skal bilen ta i mot lading. Så vist jeg har fått med meg, er Jord-lyset bare til info om at du e.v.t lader fra en ikke-jordet kontakt. (Som gamle 10A uttak uten jord)
Jeg har testet litt da den ofte lyser både hjemme og på jobb.  Ladetiden blir ikke påvirket av om den lyser.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

østfolding

Ladet litt hos Sønnico på Bjerke i dag. Menneskesstolpen fra Salto inntil 32A med egen ladekabel (den som fulgte med bilen). Men hadde forventet kjappere lading. Kan noen regne ut ladefarten? Fra 66% til 78% på 35 minutter. Ifølge ladestolpen hadde jeg ladet 4,0571 kWh.

LMOR

Sitat fra: Tinhlevan på søndag 23. februar 2014, klokken 15:23
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 23. februar 2014, klokken 11:33
Sitat fra: Tinhlevan på lørdag 22. februar 2014, klokken 22:54
Vet ikke om spørsmålet har vært stilt før men, må strømtilgang være jordet før lading skjer?

Hva lader du med?


Med kladden, er ute på tur og fant kun en utestikk på bakgården i et sameie. Den lader men jordingslampen lyser ikke. Er det noe man ikke bør unngå?
Jordlyset skal helst ikke lyse, så det er bra! :-)
Når det lyser så går det noe strøm mot jord, tyder på fukt el.l, men ikke nok til jordfeil. Du finner detaljer i en annen tråd.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: østfolding på søndag 23. februar 2014, klokken 16:53
Ladet litt hos Sønnico på Bjerke i dag. Menneskesstolpen fra Salto inntil 32A med egen ladekabel (den som fulgte med bilen). Men hadde forventet kjappere lading. Kan noen regne ut ladefarten? Fra 66% til 78% på 35 minutter. Ifølge ladestolpen hadde jeg ladet 4,0571 kWh.

Noe stemmer ikke overens her. 12% batterikapasitet er langt fra 4kWh. 4kWh på 35 minutter stemmer bra med 32A lading, men det gjør ikke 66-78%...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Sitat fra: østfolding på søndag 23. februar 2014, klokken 16:53
Ladet litt hos Sønnico på Bjerke i dag. Menneskesstolpen fra Salto inntil 32A med egen ladekabel (den som fulgte med bilen). Men hadde forventet kjappere lading. Kan noen regne ut ladefarten? Fra 66% til 78% på 35 minutter. Ifølge ladestolpen hadde jeg ladet 4,0571 kWh.
Ladestolpen har rett (hvis den viser kWh/h), og det blir ca 18A.
Ellers trekker den dobbelt så mye som du tilfører batteriet. Stemmer for så vidt med noen andre "tvilsomme" målinger. Vi trenger flere målinger!!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding


Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. februar 2014, klokken 16:58
Sitat fra: østfolding på søndag 23. februar 2014, klokken 16:53
Ladet litt hos Sønnico på Bjerke i dag. Menneskesstolpen fra Salto inntil 32A med egen ladekabel (den som fulgte med bilen). Men hadde forventet kjappere lading. Kan noen regne ut ladefarten? Fra 66% til 78% på 35 minutter. Ifølge ladestolpen hadde jeg ladet 4,0571 kWh.

Noe stemmer ikke overens her. 12% batterikapasitet er langt fra 4kWh. 4kWh på 35 minutter stemmer bra med 32A lading, men det gjør ikke 66-78%...

Skjønte det var noe galt ja..

Dette gjorde jeg:
- Brukte Fortum-brikke for å åpne laderen, satte inn kabelen i begge ender
- Satt meg i bilen og låste døra (for å være sikker på at lading pågår)
- Trykket litt på ConnectedDrive, navigasjon osv - mens jeg så lading pågikk - og plutselig kommer det en melding om at ladehastigheten har blitt begrenset av hensyn til elektronikken inne i bilen (?).

Gikk dermed ut av bilen, stoppet lading, tok ut kabelen, og startet prosessen på nytt - men denne gangen gikk jeg meg en tur istedenfor å sitte i bilen... Og det er fra ladeforaøk nr. 2 at jeg "tok tiden" fra start på 66% til slutten hvor batteriet var 78% ladet ifølge appen.

Hva kan ha skjedd?

Virker som at bilen da fortsatt la inn en ladebegrensning etter den merkelige meldingen - til tross for at jeg avsluttet ladingen og startet helt på nytt.

østfolding


Sitat fra: østfolding på søndag 23. februar 2014, klokken 17:05

Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. februar 2014, klokken 16:58
Sitat fra: østfolding på søndag 23. februar 2014, klokken 16:53
Ladet litt hos Sønnico på Bjerke i dag. Menneskesstolpen fra Salto inntil 32A med egen ladekabel (den som fulgte med bilen). Men hadde forventet kjappere lading. Kan noen regne ut ladefarten? Fra 66% til 78% på 35 minutter. Ifølge ladestolpen hadde jeg ladet 4,0571 kWh.

Noe stemmer ikke overens her. 12% batterikapasitet er langt fra 4kWh. 4kWh på 35 minutter stemmer bra med 32A lading, men det gjør ikke 66-78%...

Skjønte det var noe galt ja..

Dette gjorde jeg:
- Brukte Fortum-brikke for å åpne laderen, satte inn kabelen i begge ender
- Satt meg i bilen og låste døra (for å være sikker på at lading pågår)
- Trykket litt på ConnectedDrive, navigasjon osv - mens jeg så lading pågikk - og plutselig kommer det en melding om at ladehastigheten har blitt begrenset av hensyn til elektronikken inne i bilen (?).

Gikk dermed ut av bilen, stoppet lading, tok ut kabelen, og startet prosessen på nytt - men denne gangen gikk jeg meg en tur istedenfor å sitte i bilen... Og det er fra ladeforsøk nr. 2 at jeg tok tiden fra start på 66% og 35 minutter senere hvor batteriet var 78% ladet ifølge appen.

Hva kan ha skjedd?

Virker som at bilen da fortsatt la inn en ladebegrensning etter den merkelige meldingen - til tross for at jeg avsluttet ladingen og startet helt på nytt.

jkirkebo

Sitat fra: østfolding på søndag 23. februar 2014, klokken 17:05
Skjønte det var noe galt ja..

Dette gjorde jeg:
- Brukte Fortum-brikke for å åpne laderen, satte inn kabelen i begge ender
- Satt meg i bilen og låste døra (for å være sikker på at lading pågår)
- Trykket litt på ConnectedDrive, navigasjon osv - mens jeg så lading pågikk - og plutselig kommer det en melding om at ladehastigheten har blitt begrenset av hensyn til elektronikken inne i bilen (?).

Gikk dermed ut av bilen, stoppet lading, tok ut kabelen, og startet prosessen på nytt - men denne gangen gikk jeg meg en tur istedenfor å sitte i bilen... Og det er fra ladeforaøk nr. 2 at jeg "tok tiden" fra start på 66% til slutten hvor batteriet var 78% ladet ifølge appen.

Hva kan ha skjedd?

Virker som at bilen da fortsatt la inn en ladebegrensning etter den merkelige meldingen - til tross for at jeg avsluttet ladingen og startet helt på nytt.

Virker som om det trengs flere målinger ja. Om noen har lyst til å teste hjemme hos meg i Fredrikstad er de hjertelig velkomne. Har 1x32A lading basert på ZCW kit og med separat måler med oppløsning på 1/100 dels kWh. Bare å ta tiden et minutts tid så finner vi fort ut hvilken hastighet det faktisk lades med på de forskjellige innstillingene.

Send meg en PM om det er interessant.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

østfolding

Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. februar 2014, klokken 17:09
Sitat fra: østfolding på søndag 23. februar 2014, klokken 17:05
Skjønte det var noe galt ja..

Dette gjorde jeg:
- Brukte Fortum-brikke for å åpne laderen, satte inn kabelen i begge ender
- Satt meg i bilen og låste døra (for å være sikker på at lading pågår)
- Trykket litt på ConnectedDrive, navigasjon osv - mens jeg så lading pågikk - og plutselig kommer det en melding om at ladehastigheten har blitt begrenset av hensyn til elektronikken inne i bilen (?).

Gikk dermed ut av bilen, stoppet lading, tok ut kabelen, og startet prosessen på nytt - men denne gangen gikk jeg meg en tur istedenfor å sitte i bilen... Og det er fra ladeforaøk nr. 2 at jeg "tok tiden" fra start på 66% til slutten hvor batteriet var 78% ladet ifølge appen.

Hva kan ha skjedd?

Virker som at bilen da fortsatt la inn en ladebegrensning etter den merkelige meldingen - til tross for at jeg avsluttet ladingen og startet helt på nytt.

Virker som om det trengs flere målinger ja. Om noen har lyst til å teste hjemme hos meg i Fredrikstad er de hjertelig velkomne. Har 1x32A lading basert på ZCW kit og med separat måler med oppløsning på 1/100 dels kWh. Bare å ta tiden et minutts tid så finner vi fort ut hvilken hastighet det faktisk lades med på de forskjellige innstillingene.

Send meg en PM om det er interessant.

Det jeg faktisk glemte å sjekke var om bilen stod til "MAX" i menyen etter at den rare meldingen kom opp... Den gjorde i alle fall det før første lading.

Hvis den ikke gjorde det så forklarer det hvorfor den ladet tregt på forsøk nr. 2 hvor jeg ikke fikk noen feilmeldinger.

Men hvorfor jeg fikk opp den meldingen første gang i det hele tatt, er en verre gåte....

Jeg burde jo fått 32A.

Griffel

Sitat fra: LMOR på søndag 23. februar 2014, klokken 17:00
Ladestolpen har rett (hvis den viser kWh/h)
Siden kWh/h=kW er det mok slik at den enten viser effekt  momentanverdien i kW eller energi siden start lading kWh. Dersom displayet sa kWh er det nok det som er levert på den ca. 1/2 timen.  Kanskje 56% blel feillest til 66%?
En enhet kWh/h vil nok aldri stå på et display. Siden levert energi er det mest interesante tallet for en kunde er det vel det som vises, eller både kWh og momentanverdien kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Sitat fra: Griffel på søndag 23. februar 2014, klokken 17:52
Sitat fra: LMOR på søndag 23. februar 2014, klokken 17:00
Ladestolpen har rett (hvis den viser kWh/h)
Siden kWh/h=kW er det mok slik at den enten viser effekt  momentanverdien i kW eller energi siden start lading kWh. Dersom displayet sa kWh er det nok det som er levert på den ca. 1/2 timen.  Kanskje 56% blel feillest til 66%?
En enhet kWh/h vil nok aldri stå på et display. Siden levert energi er det mest interesante tallet for en kunde er det vel det som vises, eller både kWh og momentanverdien kW.
Ikke uenig i det, men det betyr i så fall at nesten 50% er blitt borte på vei til batteriet. Vi har tidligere målinger som har vist noe i nærheten, men da er det avvist fordi vi ikke har målt med nøyaktig nok utstyr... Det har vi i så fall denne gangen? :-)

En annen forklaring kan være at dette er en "enhet" som Fortum tar seg betalt for, selv om du ikke lader med alt?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding


Sitat fra: LMOR på søndag 23. februar 2014, klokken 17:00
En annen forklaring kan være at dette er en "enhet" som Fortum tar seg betalt for, selv om du ikke lader med alt?
[/quote]

Dette skjønte jeg ikke? Dette er ingen Fortum-ladestasjon. Den tilhører Sønnico Installasjon og er fra Salto, og er sikkert tenkt som en demostasjon begge de to bedriftene kan bruke til markedsføring.

Foreløpig er det få 32A type 2-ladestolper i nærheteb hvor jeg kan teste, men mulig jeg kan dra innom her igjen på onsdag for å prøve igjen.

LMOR

Sitat fra: østfolding på søndag 23. februar 2014, klokken 18:17

Sitat fra: LMOR på søndag 23. februar 2014, klokken 17:00
En annen forklaring kan være at dette er en "enhet" som Fortum tar seg betalt for, selv om du ikke lader med alt?

Dette skjønte jeg ikke? Dette er ingen Fortum-ladestasjon. Den tilhører Sønnico Installasjon og er fra Salto, og er sikkert tenkt som en demostasjon begge de to bedriftene kan bruke til markedsføring.

Foreløpig er det få 32A type 2-ladestolper i nærheteb hvor jeg kan teste, men mulig jeg kan dra innom her igjen på onsdag for å prøve igjen.
[/quote]
OK, da forblir det et mysterium. (Jeg trodde det var en Fortum lader)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding


Sitat fra: LMOR på søndag 23. februar 2014, klokken 18:19
Sitat fra: østfolding på søndag 23. februar 2014, klokken 18:17

Sitat fra: LMOR på søndag 23. februar 2014, klokken 17:00
En annen forklaring kan være at dette er en "enhet" som Fortum tar seg betalt for, selv om du ikke lader med alt?

Dette skjønte jeg ikke? Dette er ingen Fortum-ladestasjon. Den tilhører Sønnico Installasjon og er fra Salto, og er sikkert tenkt som en demostasjon begge de to bedriftene kan bruke til markedsføring.

Foreløpig er det få 32A type 2-ladestolper i nærheteb hvor jeg kan teste, men mulig jeg kan dra innom her igjen på onsdag for å prøve igjen.
OK, da forblir det et mysterium. (Jeg trodde det var en Fortum lader)
[/quote]

Du som har lest hele brukerhåndboka kan ikke huske å ha sett en liknende melding heller?

(Den stod selvsagt på engelsk, og jeg husker ikke nøyaktig hva det stod. Men at det startet med; "Ladehastigheten har nå blitt redusert grunnet..." - er i alle fall helt sikkert...

LMOR

Sitat fra: østfolding på søndag 23. februar 2014, klokken 18:24
Du som har lest hele brukerhåndboka kan ikke huske å ha sett en liknende melding heller?

(Den stod selvsagt på engelsk, og jeg husker ikke nøyaktig hva det stod. Men at det startet med; "Ladehastigheten har nå blitt redusert grunnet..." - er i alle fall helt sikkert...
Feilmeldingene står ikke i manualen dessverre. Men jeg så også en melding som jeg ikke forstod konsekvensen av. Ikke sikker på om det var den samme.

2 naturlige forklaringer på at den ble redusert:
- At innstillingen ikke stod på MAX
- At departure time var satt på, slik at bilen endret hastigheten for å tilpasse seg denne.

MEN, dette forklarer ikke hvordan bilen kan trekke 32A, men lade med 18A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA