Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

Coachen

Ser det er endel tråder oppe angående lading og strøm så tenkte at en felles tråd for dette kan være greit.

Har selv et par spørsmål:

1. Hva er best for batteriet når det kommer til lading?
Vil det beste være å sette bilen til lading hver kveld uansett om det trengs eller ei, eller vil det være bedre å kjøre bilen "tom" før man setter den på lading?

2.Selv kommer jeg kun til å lade med vanlig kontakt over natten hjemme.
I garasjen hvor bilen skal stå er det kun en 10A vanlig kurs, burde jeg oppgradere denne til en 16A eller vil ikke dette ha noe å si så lenge jeg uansett skal lade over natten.
Er det andre ting jeg bør tenke på for å bevare batteriet på bilen min best mulig?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

jkirkebo

Sitat fra: Coachen på mandag 23. desember 2013, klokken 21:12
1. Hva er best for batteriet når det kommer til lading?
Vil det beste være å sette bilen til lading hver kveld uansett om det trengs eller ei, eller vil det være bedre å kjøre bilen "tom" før man setter den på lading?

Prøv å unngå å kjøre den langt ned (under 20%) om du kan unngå det. Sett den heller på lading hver kveld.

Sitat
2.Selv kommer jeg kun til å lade med vanlig kontakt over natten hjemme.
I garasjen hvor bilen skal stå er det kun en 10A vanlig kurs, burde jeg oppgradere denne til en 16A eller vil ikke dette ha noe å si så lenge jeg uansett skal lade over natten.

10A er helt greit over natten. Ca. 8-9 timers ladetid fra helt tom?

Sitat
Er det andre ting jeg bør tenke på for å bevare batteriet på bilen min best mulig?

Finnes den en modus på i3 for å ikke lade batteriet høyere enn 80% eller 90%? I så fall ville jeg aktivert denne, og kun fulladet når du faktisk trenger hele kapasiteten. Lengst levetid får du ved å bruke ca. den midterste halvparten av batteriet, 30% til 80%, om dette er nok til den daglige bruken.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olemann


Og 2  råd som det synes å være alment enighet om (ref. f.eks. battery university for Li batterier)

1. Forlat aldri bilen for lengre tid, ferie etc, med fulladet batteri. Forlat den med ca 50%.

2. La den aldri stå varmere enn nødvendig.  Unngå f.eks. oppvarmet garasje, langtidsparkering i solen etc.



Mvh Ole

pottle

Sitat fra: Olemann på tirsdag 24. desember 2013, klokken 09:26
2. La den aldri stå varmere enn nødvendig.  Unngå f.eks. oppvarmet garasje, langtidsparkering i solen etc.

Er det noen som har en link eller forklaring på hva som er "varmere enn nødvendig"? Elbilbatterier mister raskere effekt i varme områder av verden. Dvs: Arizona, Puerto Rico, Egypt, Thailand og så videre. Men det betyr vel ikke at en oppvarmet garasje (10-20 C) faller inn i denne kategorien. Det må være bedre å ha den i en oppvarmet garasje istedenfor i 10 minus ute.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

LMOR

Grensen går på 30 grader (i batteriet). Men i3 passer på det selv. Det er derfor et minimalt problem i Norge. Uansett fornuftig å sette bilen i skyggen eller en garasje på de varmeste dagene om sommeren, spesielt hvis den ikke står tilkoblet strøm. Bilen vil selv kjøle batteriet, så da bruker den opp strømmen til det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding

Om man bare har tilgang til 16A via industrikontakt/husholdningskontakt i en oppvarmet garasje og neppe skal kjøre mer enn 12.000 i året - er det egentlig da behov for en mode 3 type 2-lader da  (som ikke lader noe kjappere)?

Prisen på disse er jo ink. kabel og montering noe over 10.000-12.000. Er det verdt pengene?

pottle

#6
Du har helt rett. Jeg mener at 15 tusen er litt for mye. Det er gjerne i begynnelsen eller før en får bilen at en fabulerer om at en trenger en flashy ladestasjon (type podpoint eller lignende). Laderen til BMW ser unektelig kul ut, men du får den samme strømmen gjennom MYE billigere apparater.

Når tingene får satt seg litt så finner en ut at det finnes billigere alternativer eller at en rett og slett finner ut at 10A-laderen som kommer med bilen er nok.

Edit: Det er dog alltid greit å ha en grei og billig 16A ekstrakabel i bagasjerommet i tilfellet planene forandrer seg i løpet av dagen.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

østfolding

Da er vi enig! Jeg kommer til å prøve en stund med laderen som følger med, så tar jeg en ny vurdering etter hvert - og trolig har vel da veggmonterte hjemmeladere gått noe ned i pris...

Kjell Leaf

Sitat fra: østfolding på søndag 29. desember 2013, klokken 13:22
Da er vi enig! Jeg kommer til å prøve en stund med laderen som følger med, så tar jeg en ny vurdering etter hvert - og trolig har vel da veggmonterte hjemmeladere gått noe ned i pris...
Jeg var også urolig for ikke å lade fort nok hjemme før jeg fikk min Nissan Leaf, men er ikke bekymret lenger nå etter 17 dager med bilen. Vi har den innstilt til å lade 80% (10A ladekabel), og vi har gjort til en vane å alltid plugge i laderen. Nye kilometer renner nå ganske for inn med den kabelen også når den alltid er i. Det som er greit med å ha den på 80% er at du alltid kan sette den på lading selv om du bare har kjørt en kort tur. Da er bilen alltid klar for å få starte forvarming fra mobil/PC uten å ta strømmen fra batteriet. Rekkeviddeangsten min er også så godt som borte. El-bil er morro.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

BOStrand

Er det noen som vet lengden på standard norsk ladekabel til i3?

LMOR

Hvis det hjelper litt, så er en UK kabel 5m. Hvis noen sjekker den norske, så er jeg også interessert i lengden fra etter "klumpen" og ut til bilen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Så!

Hvis jeg leser og forstår alle riktig:

Til vanlig, planlagt til/fra jobben hver dag holder det med laderen som følger med i3'en OG vanlig Schuko 16A, 1-fas, (2x2,5mm2+jord) hva lading angår. Plugg i laderen hver dag man kommer hjem fra jobb og det vil gi meg problemfri kjøreopplevelser. (Det beste for batteriene?)

For "krise":
Hurtiglader 7,4kW: 2x32A 1-fas (2x10mm2+jord). (Sliter dette på batteriene?)

Beklager at jeg må ha det inn med teskje ... men slik er det engang med ett gammalt dieselhue ...  ;)




jkirkebo

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 30. desember 2013, klokken 11:14
Hvis jeg leser og forstår alle riktig:

Til vanlig, planlagt til/fra jobben hver dag holder det med laderen som følger med i3'en OG vanlig Schuko 16A, 1-fas, (2x2,5mm2+jord) hva lading angår. Plugg i laderen hver dag man kommer hjem fra jobb og det vil gi meg problemfri kjøreopplevelser. (Det beste for batteriene?)

For "krise":
Hurtiglader 7,4kW: 2x32A 1-fas (2x10mm2+jord). (Sliter dette på batteriene?)

Beklager at jeg må ha det inn med teskje ... men slik er det engang med ett gammalt dieselhue ...  ;)

32A lading vil ikke slite mer på batteriene, det er fortsatt svært treg lading.

En vanlig stikkontakt vil sørge for fullt batteri hver morgen. Men om du kommer hjem på ettermiddagen med nesten tomt batteri og skal ut og kjøre et stykke igjen etter middag kan det være veldig kjekt å kunne lade med 32A hjemme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

østfolding


Hva tror vi forresten om Ensto Home Charger? Den burde vel fungere fint med i3 den?

8.500 ink MVA på nofuel.no, ser jeg. Det er det billigste jeg har sett hvis man bare har 16A tilgjenglig uansett.

LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 30. desember 2013, klokken 11:14
Så!

Hvis jeg leser og forstår alle riktig:

Til vanlig, planlagt til/fra jobben hver dag holder det med laderen som følger med i3'en OG vanlig Schuko 16A, 1-fas, (2x2,5mm2+jord) hva lading angår. Plugg i laderen hver dag man kommer hjem fra jobb og det vil gi meg problemfri kjøreopplevelser. (Det beste for batteriene?)

For "krise":
Hurtiglader 7,4kW: 2x32A 1-fas (2x10mm2+jord). (Sliter dette på batteriene?)

Beklager at jeg må ha det inn med teskje ... men slik er det engang med ett gammalt dieselhue ...  ;)

Jeg mener du har forstått det ganske bra, men det holder med 10A hvis du lader hver ettermiddag/natt (12A er maks med standardlader), og semihurtig ladning på 7,4kw, 1-fas, 32A. Ved krise kjører du innom nærmeste DC hurtiglader.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA