Hovedmeny

Generelle strøm og ladespørsmål.

Startet av Coachen, mandag 23. desember 2013, klokken 21:12

« forrige - neste »

LMOR

Det kan sikkert Griffel svare bedre på, men i så fall snakker vi om en målefeil, hvis stolpen tror den leverer dobbelt så mye som bilen tar inn. Men den er kanskje så enkel at den beregner i forhold til 32A uansett hvor mye du trekker (slik at den egentlig ikke måler).
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Griffel

Sitat fra: LMOR på søndag 23. februar 2014, klokken 18:46
Det kan sikkert Griffel svare bedre på, men i så fall snakker vi om en målefeil, hvis stolpen tror den leverer dobbelt så mye som bilen tar inn. Men den er kanskje så enkel at den beregner i forhold til 32A uansett hvor mye du trekker (slik at den egentlig ikke måler).
Jeg har ingen som helst tro på at tapene i ladesytemet er i nærheten av det som antydes her.
Derimot passer det veldig bra med 7, 4kW lader i 35 minutter, og den verdien stolpen ga. Min misstanke går mot en feil i % avlesningene al ladetilstand. Var dette via en app?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

østfolding


Sitat fra: Griffel på søndag 23. februar 2014, klokken 19:06
Sitat fra: LMOR på søndag 23. februar 2014, klokken 18:46
Det kan sikkert Griffel svare bedre på, men i så fall snakker vi om en målefeil, hvis stolpen tror den leverer dobbelt så mye som bilen tar inn. Men den er kanskje så enkel at den beregner i forhold til 32A uansett hvor mye du trekker (slik at den egentlig ikke måler).
Jeg har ingen som helst tro på at tapene i ladesytemet er i nærheten av det som antydes her.
Derimot passer det veldig bra med 7, 4kW lader i 35 minutter, og den verdien stolpen ga. Min misstanke går mot en feil i % avlesningene al ladetilstand. Var dette via en app?

Via app, ja

LMOR

Sitat fra: østfolding på søndag 23. februar 2014, klokken 19:11

Sitat fra: Griffel på søndag 23. februar 2014, klokken 19:06
Sitat fra: LMOR på søndag 23. februar 2014, klokken 18:46
Det kan sikkert Griffel svare bedre på, men i så fall snakker vi om en målefeil, hvis stolpen tror den leverer dobbelt så mye som bilen tar inn. Men den er kanskje så enkel at den beregner i forhold til 32A uansett hvor mye du trekker (slik at den egentlig ikke måler).
Jeg har ingen som helst tro på at tapene i ladesytemet er i nærheten av det som antydes her.
Derimot passer det veldig bra med 7, 4kW lader i 35 minutter, og den verdien stolpen ga. Min misstanke går mot en feil i % avlesningene al ladetilstand. Var dette via en app?

Via app, ja
Vi må huske på å alltid lese av fra skjermen i bilen når vi måler, men du satt vel i bilen før og etter du ladet, så du har en viss peiling på om appen ikke var oppdatert?

Ellers er jeg selvfølgelig enig i at tapene ikke kan være så store, og derfor trenger vi flere gode målinger.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

østfolding


Sitat fra: LMOR på søndag 23. februar 2014, klokken 19:20
Sitat fra: østfolding på søndag 23. februar 2014, klokken 19:11

Sitat fra: Griffel på søndag 23. februar 2014, klokken 19:06
Sitat fra: LMOR på søndag 23. februar 2014, klokken 18:46
Det kan sikkert Griffel svare bedre på, men i så fall snakker vi om en målefeil, hvis stolpen tror den leverer dobbelt så mye som bilen tar inn. Men den er kanskje så enkel at den beregner i forhold til 32A uansett hvor mye du trekker (slik at den egentlig ikke måler).
Jeg har ingen som helst tro på at tapene i ladesytemet er i nærheten av det som antydes her.
Derimot passer det veldig bra med 7, 4kW lader i 35 minutter, og den verdien stolpen ga. Min misstanke går mot en feil i % avlesningene al ladetilstand. Var dette via en app?

Via app, ja
Vi må huske på å alltid lese av fra skjermen i bilen når vi måler, men du satt vel i bilen før og etter du ladet, så du har en viss peiling på om appen ikke var oppdatert?

Ellers er jeg selvfølgelig enig i at tapene ikke kan være så store, og derfor trenger vi flere gode målinger.

Appen virket oppdatert. Sjekket den flere ganger, og den steg jevlig.

Hvordan kan man gjøre målinger fra instrumentpanelet når man ikke ser prosent der?

LMOR

Sitat fra: østfolding på søndag 23. februar 2014, klokken 19:22
Hvordan kan man gjøre målinger fra instrumentpanelet når man ikke ser prosent der?
Hvis du ikke låser døren før du setter på ladingen, så vil du se % i displayet.

Når du kommer tilbake, så kan du sette deg i bilen, og låse døren med fjernkontrollen, så starter den å lade igjen, og du ser %.

Sikkert enklere måter å gjøre det på også.

Tror du kan se det på den store skjermen også.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

østfolding


Sitat fra: LMOR på søndag 23. februar 2014, klokken 19:29
Sitat fra: østfolding på søndag 23. februar 2014, klokken 19:22
Hvordan kan man gjøre målinger fra instrumentpanelet når man ikke ser prosent der?
Hvis du ikke låser døren før du setter på ladingen, så vil du se % i displayet.

Når du kommer tilbake, så kan du sette deg i bilen, og låse døren med fjernkontrollen, så starter den å lade igjen, og du ser %.

Sikkert enklere måter å gjøre det på også.

Tror du kan se det på den store skjermen også.

Takk! Prøver det til uka.

Øyvind.h

Ladehadtigher redusert kan rett og slett bety at mindre strøm finner veien til batteriet, fordi noe av strømmen brukes til varme/AC etc?

Dvs en feilmelding som egentlig ikke er en feil, bare en litt for dårlig formulert melding?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tinhlevan

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 23. februar 2014, klokken 16:23
Sitat fra: Tinhlevan på søndag 23. februar 2014, klokken 15:23
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 23. februar 2014, klokken 11:33
Sitat fra: Tinhlevan på lørdag 22. februar 2014, klokken 22:54
Vet ikke om spørsmålet har vært stilt før men, må strømtilgang være jordet før lading skjer?

Hva lader du med?


Med kladden, er ute på tur og fant kun en utestikk på bakgården i et sameie. Den lader men jordingslampen lyser ikke. Er det noe man ikke bør unngå?

Hvis ikke Fault-lyset ikke lyser, skal bilen ta i mot lading. Så vist jeg har fått med meg, er Jord-lyset bare til info om at du e.v.t lader fra en ikke-jordet kontakt. (Som gamle 10A uttak uten jord)



Det samme tenker jeg òg, at så lenge det ikke lyser rødt og den lader normalt så er det greit.

Tinhlevan

Sitat fra: LMOR på søndag 23. februar 2014, klokken 16:56
Sitat fra: Tinhlevan på søndag 23. februar 2014, klokken 15:23
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 23. februar 2014, klokken 11:33
Sitat fra: Tinhlevan på lørdag 22. februar 2014, klokken 22:54
Vet ikke om spørsmålet har vært stilt før men, må strømtilgang være jordet før lading skjer?

Hva lader du med?


Med kladden, er ute på tur og fant kun en utestikk på bakgården i et sameie. Den lader men jordingslampen lyser ikke. Er det noe man ikke bør unngå?
Jordlyset skal helst ikke lyse, så det er bra! :-)
Når det lyser så går det noe strøm mot jord, tyder på fukt el.l, men ikke nok til jordfeil. Du finner detaljer i en annen tråd.



Hva skal jordlampen være en indikator på da, når jeg har et helt nytt el-anlegg?
Trodde at jording også er en sikkerhet mot støt om det skulle være feil på anlegget?

LMOR

Jording er viktig, og er en sikkerhet. Men lyset viser det motsatte av den en skulle tro. Den viser ikke at det er  jordet, men at det er for liten motstand mellom en av lederne og jord:

Ground (Earth) Present (amber), indicates the status of the ECS isolation
monitor. Should there be less than approximately 50KOhms of measured
resistance to ground (earth), the LED turns on. When the resistance to
ground (earth) exceeds 50KOhms, this LED turns off. The ECS will charge
the vehicle in either condition.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Griffel

Sitat fra: Tinhlevan på søndag 23. februar 2014, klokken 20:50
Hva skal jordlampen være en indikator på da, når jeg har et helt nytt el-anlegg?
Altså noe som indikerer at det kan være en feil. Kladden har også innebygget beskyttelse mot jordfeil og skal koble fra spenningen om alvorlige feil oppstår. Det er altså et slags forvarsel om at noe kan være galt. At du derimot altid skal benytte en jordet stikkontak i tillegg er en selvfølge.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Tinhlevan

I Sarpsborg har de en semilader opptil 22kw med type 2 kabel. Hvor raskt kan man få ladet i3'n med denne?

eirikjac

Sitat fra: Tinhlevan på mandag 24. februar 2014, klokken 14:04
I Sarpsborg har de en semilader opptil 22kw med type 2 kabel. Hvor raskt kan man få ladet i3'n med denne?
i3 kan ikke nyttegjøre seg mer enn 7,4 kW (forutsatt at du har 04U8 Hurtigladning AC). Da vil den lade 0-80% på ca 3 timer, og 0-100% på ca 4 timer.
BMW i3 60ah
Polestar 2

Vind

Sitat fra: eirikjac på mandag 24. februar 2014, klokken 14:15
Sitat fra: Tinhlevan på mandag 24. februar 2014, klokken 14:04
I Sarpsborg har de en semilader opptil 22kw med type 2 kabel. Hvor raskt kan man få ladet i3'n med denne?
i3 kan ikke nyttegjøre seg mer enn 7,4 kW (forutsatt at du har 04U8 Hurtigladning AC). Da vil den lade 0-80% på ca 3 timer, og 0-100% på ca 4 timer.
Med hurtiglader så skal du greie 0-80% på 30 minutter.  Fortum skal sette opp en i Sarpsborg (ifølge hurtigladerkartet) til Juni.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA