Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Krøll med de nye "Mode 3"-ladepunktene i Oslo - hvem har ansvaret?

Startet av elektrolux, tirsdag 31. desember 2013, klokken 14:31

« forrige - neste »

elektrolux

E-up'en formelig skriker etter å utfordre føreren til å strekke grenser. Bilen er etter Think Classic den Elbilen jeg har kjørt med best oppsett på fartspedalen. Her sløses ingen energi bort i unødvendig regenerering, og etterhvert som en lærer seg å utnytte dette vil føreren kunne oppleve nye lavmål på forbruk. Trikset er å utnytte bevegelsesenergien til å rulle lengst mulig, og bruke regenerering til bremsing kun når en MÅ bremse. Blant den harde kjernen sies det at en har sløst med energien om en må bremse eller regenerere i det hele tatt. Selv i normal kjøring er det faktisk mulig å unngå begge deler ganske mye. Her gjelder det å lese trafikken. Ser en et rødt lys lenger framme kan en trygt gå av fartspedalen. Ofte vil dette medføre at lyset skifter til grønt mens en ruller fritt mot det. I verste fall må en kanskje ty til girspaken for litt regenerering, men da har en altså kjørt for fort tidligere...

Kjører selv rutinemessig Think Classic Litium ned mot 1,1 kWt/10 km fra batteriet. Går ut fra at Garmin oppgir forbruk fra batteriet uten å ta med tap i ladesystemet. Utfordrer derfor meg selv og andre til å matche dette.

Har tillatt meg å paste inn Øyvind Lunde sitt display der han har kjørt relativt friske 64 km/t på et snittforbruk på 12,6 kWt/100 km over 91 km strekning. Vi vet at disse tallene kan trikses med f.eks om en starter høyt oppe, og ender opp på et lavere nivå og får ultralavt forbruk, eller enkelt og greit legger inn en ladestopp og får ekstra rekkevidde. Slikt juks ønskes ikke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

rojohan

Dette Høyres jo gøy ut, men og kommer nok ikke høgt opp på denne listen. Til det har eg for masse bakker, men skal gjøre eit forsøk  :)

Taz79

Hej! Bra initiativ! :)

Jag är med när/om jag får min e-up! :) (Förhoppningsvis i Januari!)
Bilar:
Volkswagen Passat Variant EcoFuel -09 (CNG) (165000km)
Toyota Aygo -12 (8500km)

Ny bil som skall ersätta Passat -> VW e-up!

Hyperstress



Ikke veldig imponerende, men er tross alt min første tur i elbil :). Fra Moss sentrum til Fredrikstad sentrum, via E6. Kjørt i fartsgrenser på cruise og eco+.

For øvrig forbruk på 16,3 på retur med 21gr kabintemp, og ca 10-20 kmt over fartsgrenser.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

rojohan

#4
Her er mine data fra jobben til ferjekaien idag. Ca. 3 km har vært køyrt på motorveg, resten i 50 og 60 soner.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: rojohan på onsdag 08. januar 2014, klokken 15:12
Her er mine data fra jobben til ferjekaien idag. Ca. 3 km har vært køyrt på motorveg, resten i 50 og 60 soner.

What? Med AC på?

elektrolux

Dette er imponerende, men mistenker at der må være noen høydemeter forskjell på jobben og fergekaien?

Har enda ikke hatt "langtur" med e-Up og sliter med å komme under 17 kWt/100 km på sparsommelig småkjøring i nærområdene. Da med 19-20C på klimaen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hyperstress


Sitat fra: elektrolux på onsdag 08. januar 2014, klokken 16:01
Dette er imponerende, men mistenker at der må være noen høydemeter forskjell på jobben og fergekaien?

Har enda ikke hatt "langtur" med e-Up og sliter med å komme under 17 kWt/100 km på sparsommelig småkjøring i nærområdene. Da med 19-20C på klimaen.

Det hørtes mye ut, 17 får jeg lett på motorveien til og med. Har du sjekket lufttrykket i dekka?  Jeg hadde også 11,7 her om dagen på 3 mils landeveiskjøring, uten høydeforskjell. Da med eco+, altså uten klima.

Men husk også at du får ikke de gode tallene før du kjører et stykke, går mye strøm i starten av hver tur.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

rojohan

#8
Sitat fra: Mikalv på onsdag 08. januar 2014, klokken 15:44
Sitat fra: rojohan på onsdag 08. januar 2014, klokken 15:12
Her er mine data fra jobben til ferjekaien idag. Ca. 3 km har vært køyrt på motorveg, resten i 50 og 60 soner.

What? Med AC på?

Siden eg av og til sykler til jobben og bruker garminklokke da, så har eg faktisk løypeprofilen på ruten. Den stemmer ikkje 100% da eg ikkje er så rask at eg kan sykle på motorvegen  :P men den stemmer ganske bra, det er faktisk litt stigning på motorveg strekningen og.

AC var på, men bilen var forvarmet når eg startet.

Høgdestigning på 517 og reduksjon på 634 ifølge klokken, med start på 130m og slutt på 1 meter over havet (ref bilde).

Hyperstress

130m høydeforskjell vil utgjøre en god del på et partre mils tur. Hadde dratt opp snittet litt om du måtte brukt energi på å "heise" bilen loddrett 130m på slutten av turen, for å komme til utgangshøyde :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Griffel

#10
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 08. januar 2014, klokken 20:03
130m høydeforskjell vil utgjøre en god del på et partre mils tur. Hadde dratt opp snittet litt om du måtte brukt energi på å "heise" bilen loddrett 130m på slutten av turen, for å komme til utgangshøyde :)
energi på å "heise" bilen loddrett 130m: Totalt ca 0,5kWh for en bil 1200 kg (tilsvarende mindre for en sykkel).
Så er det bare og plusse på 0,5kWh og dele på strekningen.
(11,7*18/100+0,5)/18*100=14,5kWh/100km
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 08. januar 2014, klokken 20:03
130m høydeforskjell vil utgjøre en god del på et partre mils tur. Hadde dratt opp snittet litt om du måtte brukt energi på å "heise" bilen loddrett 130m på slutten av turen, for å komme til utgangshøyde :)

1300kg ned 130m er 460Wh i energi. Fordelt over f.eks 23km er det 20Wh/km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#12
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. januar 2014, klokken 20:29
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 08. januar 2014, klokken 20:03
130m høydeforskjell vil utgjøre en god del på et partre mils tur. Hadde dratt opp snittet litt om du måtte brukt energi på å "heise" bilen loddrett 130m på slutten av turen, for å komme til utgangshøyde :)

1300kg ned 130m er 460Wh i energi. Fordelt over f.eks 23km er det 20Wh/km.
Forutsatt 100% virkningsgrad på inverter,motor,gear, så en må nok plusse på noe.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

MikkeBoomBoom

#13
+1 på dekktrykk. Det var for lite i alle mine 4 når jeg hentet hos forhandler.

Stor forskjell på hastighet som forventet. Her er det samme rute, litt kaldere når det er mørkt og motsatt vei, men ellers likt. Strekningen er Grimstad - Kristiansand.

Det som jeg stusser litt over er at man ikke mister mer rekkevidde på høyere hastighet. Her snakker vi om at begge to er i mye 100 sone, dagslysutgaven er 90 på cruisekontroll i 100 sone (ca) og 110 - 120 (ca) på samme strekning (var for sent ute til jobb). Begge med vanlig eco (tror jeg)


Stikkkontakt

Hvilke dekk har dere på disse bilene?
Er det orginale sykkeldekk eller vinterdekk?
Jeg la om til Nokian Hakka R 175/65-14 i dag. 6" felg. Ser faktsik ok ut. Syns sommerdekkene er veldig stusselig. up! med 17" er faktsik rått. Men det ville nok vært meget skadelig for forbruket. Selv ser jeg stor forskjell på de to andre bilene i huset med brede sommerdekk vs smale vinterdekk. (Golf 6 med 185/65-15 og 225/40-18 og Sharan 7N med 205/60-16 og 235/45-17)
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA