Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Krøll med de nye "Mode 3"-ladepunktene i Oslo - hvem har ansvaret?

Startet av elektrolux, tirsdag 31. desember 2013, klokken 14:31

« forrige - neste »

torlie

#30
Da var det min tur til å kjøre med forsiktig høyrefot. Fikk lånt meg en UP av forhandler som jeg ville teste rekkevidden på ved fin kjøring. Temperatur var som dere ser 22 ved avreise og 17 ved ankomst. Strekningen jeg kjørte ser dere på bildet sakset fra Gulesider. Kjørte i Eco+ hele veien.

Målet var å komme ned på 9-tallet, men det det holdt ikke helt. Jeg holdt fartsgrensen hele veien. Hadde vært moro å tatt eksakt samme turen men da ligget 10km/t under fartsgrensen hele veien i stede.

Har avtalt med selger om å låne E-golf, hvor jeg skal teste samme rundturen og kjøre så fint som mulig. Kan være spennende å se hvilket forbruk jeg ender opp med på den.

Tok med et bilde av den høye bensinprisen  8)
2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

las^se

#31
Sitat fra: las^se på onsdag 11. juni 2014, klokken 08:21
Min første tur i ny e-up! Lite variasjon i høydemeter. Kjørte i Eco-mode.



Etter å ha hatt bilen i vel 1 måned og kjørt over 200 mil, har jeg lært noen triks i ludo. Fikk igår ny rekord på økonomisk kjøring. Samme turen som jeg hadde første øko-tur, men motsatt vei.

Modus: Normal
A/C: På, 22 grader, 2 "hakk" på vifta
Ute: Fint vær, 19 grader
Høydeforskjell start/slutt: ~0m
Annen info: En del trafikk som måtte tas hensyn til, men var aldri en sinke på veien. Gikk stort sett +/- fartsgrensen. Fokuset var på "coasting".



VW e-up! -14

torlie

8,9 er veldig imponerende. :) Ser ut til at hastighet vil spille en del inn på forbruk, naturlig nok. Slår meg da til ro med at det bekrefter min "hypotese" om at jeg hadde kommet et stykke ned på 9-tallet om jeg senket gj.snittshastigheten med ca 10 km/t.

2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

las^se

Sitat fra: torlie på tirsdag 15. juli 2014, klokken 07:24
8,9 er veldig imponerende. :) Ser ut til at hastighet vil spille en del inn på forbruk, naturlig nok. Slår meg da til ro med at det bekrefter min "hypotese" om at jeg hadde kommet et stykke ned på 9-tallet om jeg senket gj.snittshastigheten med ca 10 km/t.

Takk for det :) Som du ser så er snittfarten fra 9,9 til 8,9 "hele" 2 km/t mindre, så tror ikke det er den store innvirkningen. Jeg droppa forresten også cruisekontrollen. Tror denne stjeler mye km ved at den regenererer umiddelbart dersom en kommer i en hastighet som er større enn innstilling.

Rennefart er nøkkelen her. På et punkt hadde jeg 1,8 km rennefart. Gikk da fra 60km/t til 30km/t (inn mot rundkjøring så ok) og ca. 10-20 høydemeter i forskjell. På det strekket var det ingen strak vei. Bare opp/nedover-bakker. Hadde jeg brukt CC da, ville jeg hatt et mye høyere forbruk. Sant nok, jeg ville heller ikke risikert fartsbot, men det er en annen sak/risiko.
VW e-up! -14

torlie

Sitat fra: las^se på tirsdag 15. juli 2014, klokken 09:31
Sitat fra: torlie på tirsdag 15. juli 2014, klokken 07:24
8,9 er veldig imponerende. :) Ser ut til at hastighet vil spille en del inn på forbruk, naturlig nok. Slår meg da til ro med at det bekrefter min "hypotese" om at jeg hadde kommet et stykke ned på 9-tallet om jeg senket gj.snittshastigheten med ca 10 km/t.

Takk for det :) Som du ser så er snittfarten fra 9,9 til 8,9 "hele" 2 km/t mindre, så tror ikke det er den store innvirkningen. Jeg droppa forresten også cruisekontrollen. Tror denne stjeler mye km ved at den regenererer umiddelbart dersom en kommer i en hastighet som er større enn innstilling.

Rennefart er nøkkelen her. På et punkt hadde jeg 1,8 km rennefart. Gikk da fra 60km/t til 30km/t (inn mot rundkjøring så ok) og ca. 10-20 høydemeter i forskjell. På det strekket var det ingen strak vei. Bare opp/nedover-bakker. Hadde jeg brukt CC da, ville jeg hatt et mye høyere forbruk. Sant nok, jeg ville heller ikke risikert fartsbot, men det er en annen sak/risiko.

Mulig du har rett, ikke sikkert det har den store innvirkningen likevel. Som du sier er planlegging nøkkelen til lavt forbruk, seile mest mulig og regenere kun ved behov. Jeg kunne nok hentet enda litt på den biten, men man vil jo gjerne følge trafikken også og ikke irritere andre bilister i et forsøk på å oppnå lavest forbruk.  ;D

2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

las^se

Sitat fra: torlie på tirsdag 15. juli 2014, klokken 09:56
Sitat fra: las^se på tirsdag 15. juli 2014, klokken 09:31
Sitat fra: torlie på tirsdag 15. juli 2014, klokken 07:24
8,9 er veldig imponerende. :) Ser ut til at hastighet vil spille en del inn på forbruk, naturlig nok. Slår meg da til ro med at det bekrefter min "hypotese" om at jeg hadde kommet et stykke ned på 9-tallet om jeg senket gj.snittshastigheten med ca 10 km/t.

Takk for det :) Som du ser så er snittfarten fra 9,9 til 8,9 "hele" 2 km/t mindre, så tror ikke det er den store innvirkningen. Jeg droppa forresten også cruisekontrollen. Tror denne stjeler mye km ved at den regenererer umiddelbart dersom en kommer i en hastighet som er større enn innstilling.

Rennefart er nøkkelen her. På et punkt hadde jeg 1,8 km rennefart. Gikk da fra 60km/t til 30km/t (inn mot rundkjøring så ok) og ca. 10-20 høydemeter i forskjell. På det strekket var det ingen strak vei. Bare opp/nedover-bakker. Hadde jeg brukt CC da, ville jeg hatt et mye høyere forbruk. Sant nok, jeg ville heller ikke risikert fartsbot, men det er en annen sak/risiko.

Mulig du har rett, ikke sikkert det har den store innvirkningen likevel. Som du sier er planlegging nøkkelen til lavt forbruk, seile mest mulig og regenere kun ved behov. Jeg kunne nok hentet enda litt på den biten, men man vil jo gjerne følge trafikken også og ikke irritere andre bilister i et forsøk på å oppnå lavest forbruk.  ;D

På det strekket der var jeg mer over enn under, så ingen irriterte bilister der. Det som blir irriterte på at jeg ikke kjører fort nok OVER fartsgrensen, kan bare være irriterte. :)
VW e-up! -14

iAnders

Når dere snakker om seiling/coasting med e-up, benytter dere da D med regen nivå 1? Jeg prøvde en e-golf i går, der fikk jeg intrykket at denne setting'en resulterer i seiling når man slipper opp gasspedalen. Det er vel kanskje mulig å seile i B hvis man klarer å finjustere høyrefoten?

torlie

Sitat fra: iAnders på tirsdag 15. juli 2014, klokken 12:11
Når dere snakker om seiling/coasting med e-up, benytter dere da D med regen nivå 1? Jeg prøvde en e-golf i går, der fikk jeg intrykket at denne setting'en resulterer i seiling når man slipper opp gasspedalen. Det er vel kanskje mulig å seile i B hvis man klarer å finjustere høyrefoten?

Planen er å seile lengst mulig uten bruk av hverken trinn eller B. Kun bruk dette når du MÅ sakke farten inn mot kryss, rundkjøringer, avpasse fart til bil foran etc.
2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

iAnders

Ok, men hvordan setter du opp bilen til å gjøre dette, hvilken girposisjon etc? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke kunne finne en annen måte å seile på i e-Golf enn å velge regen trinn 1 i D-posisjon (å slippe gassen) eventuelt regulere gasspedal veldig presist i B.


torlie

Sitat fra: iAnders på tirsdag 15. juli 2014, klokken 12:36
Ok, men hvordan setter du opp bilen til å gjøre dette, hvilken girposisjon etc? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke kunne finne en annen måte å seile på i e-Golf enn å velge regen trinn 1 i D-posisjon (å slippe gassen) eventuelt regulere gasspedal veldig presist i B.

Jeg skal ikke prøvekjøre Golf før i morgen, for alt jeg vet kanskje den er innstillt med trinn 1 som standard? Her må de som har prøvekjørt komme med kommentar  :)
2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

las^se

Seiling skjer i gir D, med trinn 0. Hvilket trinn en er i viser i display i speedometeret. Trykk girspak sideveis mot høyre for å gå "ned" i regen trinn.

Her er oversikt over modus:
I gir D:
0: Ingen regen.
1: Litt regen.
2: Middels regen.
3: Mer regen.

I gir B:
Mye regen.
VW e-up! -14

las^se

Jeg bruker B når jeg ikke gidder å bremse med bremsepedalen, ellers bruker jeg omtrent aldri trinn 1-3, men cruise control i nedoverbakke.
VW e-up! -14

Elmo

Sitat fra: iAnders på tirsdag 15. juli 2014, klokken 12:11
Det er vel kanskje mulig å seile i B hvis man klarer å finjustere høyrefoten?
Sitat fra: torlie på tirsdag 15. juli 2014, klokken 12:21
Planen er å seile lengst mulig uten bruk av hverken trinn eller B. Kun bruk dette når du MÅ sakke farten inn mot kryss, rundkjøringer, avpasse fart til bil foran etc.

Som elbilist med 9-års erfaring fra "PSA classic" som kun har det giret som tilsvarer eUp's B så kan jeg bekrefte at det er fullt mulig å kjøre økonomisk i B ved finjustering med høyrefoten.
Kan også bekrefte at seiling (beholde mest mulig av bevegelsesenergien) og unngå unødig regenerering og bremsing er det som sparer mest. På min gamle bil er forresten eneste mulighet for seiling å justere med høyreforten.

Men med eUp sine gir er nok det enkleste/beste å kjøre i D, og dra bilen over i B når seilingen går for fort.
Hvis man ikke orker/gidder det, så er det nok best å holde seg i D1 eller D2.
VW sin unike bremsepedal kan også brukes istedenfor B.  eUp, og jeg antar eGolf som jeg skal prøve først imorgen, er slik at den første ca 30% av bevegelsen på bremsepedalen fører kun til regenereing og ikke bruk av fysisk/mekanisk brems.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

iAnders

Det var oppklarende. På den korte kjøreturen med e-Golf kunne jeg ikke finne D0, bare D1-3. Uansett, henter min etter ferien, gleder meg til å teste ut dette mer.

Elmo

Jeg har som sagt ikke prøvd eGolf selv enda. På eUp (som jeg kun har tilgang til/kjører sporadisk) ) har jeg også litt problemer med å avgjøre om det finnes D0, eller bare D1 - D3 - but  . . .who cares ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA