Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Radar vs Kamera

Startet av haggen, fredag 27. desember 2013, klokken 21:01

« forrige - neste »

haggen

Kjekt å høre hvilke vurderinger dere andre som har bestilt i3 har gjort, og som førte til kjøp.
Skal komme med mine vurderinger etterhvert. 8)
Kjør debatt!

snippet

Jeg har lenge hatt lyst på en elbil. Da trillingene kom prøvde jeg en, men verken rekkevidde eller pris var riktig ette min mening. Da Leaf kom ble jeg veldig begeistret, men bortimot hvitt interiør i en bil er helt uaktuelt for min del. Hadde de levert bilen med mørkere interiør hadde jeg nok kjørt rundt i en slik i dag. Men da jeg hørte BMW skulle komme med elbiler fant jeg ut at jeg ville vente. Jeg har BMW i dag og det er den bilen jeg har vært mest fornøyd med og hatt lengst. Når den nå var moden for utskifting passet det bra å bytte bil og prøve noe helt annet. Jeg kommer bare til å ha en bil også nå. Da jeg prøvekjørte i3 merket jeg at den støyet lite (hadde kjørt en Leaf til prøvekjøringen). Den var romslig og den ser kul ut. Og basert på tidligere erfaringer med BMW-er har jeg tro på at jeg blir en fornøyd eier. Glemte forresten å si at akselerasjonen i bilen er fantastisk :-) ikke som i en Tesla, men så slipper jeg unna med halve prisen og en bil som kan brukes i byen hvor jeg bor.
BMW i3 - Bergen

LMOR

Samme som over, bortsett fra at den er en gammel Ford som byttes ut. Jeg har en annen BMW som er den beste bilen jeg har hatt så langt. Kombinasjonen av kjøreegenskaper og elektronikkdingser er fantastisk. Jeg kommer til å glede meg over i3 hver dag, en god start på dagen.

Jeg kunne også tenkt med mer rekkevidde, men jeg trenger det ikke. Nå er det bevilget penger til hurtigladere hver 10 mil i alle regninger her hos oss, så kanskje kan jeg også bruke den på lengre turer.

Romfølelsen foran er mye større enn man skulle tro, og selv om jeg også kunne tenkt meg mer plass bak, og bagasjeplass, så ønsker jeg meg også en liten bil som er lett å parkere og manøvrere.

Det er bare 1 mangel som neste fikk meg til å vente et år, og det er at vi ikke kan få 360 graders kamera. Det er optimalt å ha når en skal parkere raskt og perfekt, og jeg forstår ikke hvorfor de droppe det :-(
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

emil

Kunne de som har bestillt også ta med hva totalprisen med alle tilvalg ble?

Hvor langt unna den veiledende prisen på 250k havner man for å få en bil med nødvendig utstyr for å fungere i hverdagen og væra attraktiv ved et eventuellt salg om noen år.

Vind

Sitat fra: emil på onsdag 18. desember 2013, klokken 07:34
Kunne de som har bestillt også ta med hva totalprisen med alle tilvalg ble?

Hvor langt unna den veiledende prisen på 250k havner man for å få en bil med nødvendig utstyr for å fungere i hverdagen og væra attraktiv ved et eventuellt salg om noen år.
Det er beskrevet ganske godt i tråden "Hvordan spesifiserer du din BMW: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8627.60.html  Men svaret er vel fort rett over 300', og veldig mange har endt på 350'
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Vind

Jeg har ønsket en el bil i mange år.  For meg betyr ikke tilgang til kollektivfeltet all verden, jeg bor på Høvik, og kjører daglig til Oslo - så det er bare 3-4 minutters besparelse, men 0 bompenger og 0 utslipp er det jeg er opptatt av.

Har en Audi A2 i dag som jeg bruker som hovedbil til byen.  Den er lett, godt utstyrt, bruker nesten ikke bensin (like lite som en Prius) - så den har vært standarden.  Jeg har hatt tilgan til en Buddy gjennom jobb en periode, og den er for meg helt uaktuell.  Har prøvekjørt Trilling og Leaf, men med en gang jeg hørte om BMW'en forstod jeg at denne var mere i min retning. 

Grunnfilosofien - om at redusert vekt, skaper redusert forbruk - og at man har gjort radikale designtanker fra start appelerer til meg.  Dette er ikke en standardbil ombygd til elbil, men en bil hvor man har tenkt miljø hele veien.  At den er oppdatert teknologisk med det siste innen sikkerhetssystemer appelerer til meg.

Jeg satt meg tidlig i reservasjonskøen, og ble ikke mindre overbevist etter prøvekjøring.  Helt lydløs (Både Leaf og trilling lager litt lyd) kun Tesla har samme støydemping.  Fantastiske kjøreegenskaper, takler svinger, glatt føre osv - helt uproblematisk.

Jeg er ganske sikker på at neste gang jeg skal bytte den "store" bilen så blir det til heleletrisk eller Plug-in Hybrid.  Tesla X ser spennende ut, BMW i5 kan bli bra, men kansje ikke stor nok (og håper den blir heleletrisk)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

i3_X5_730

- Jeg valgte i3 fordi ... jeg betaler nok avgifter, gebyrer, bompenger, forsikring, egenandeler, skatter og annet landeveisrøveri på de andre bilene jeg har!
- Jeg valgte også i3 fordi den er sikker, har alt utstyr jeg vil ha i en ny bil og fordi det er en premium bil.
- Jeg valgte i3 fordi da slipper jeg å bruke X5'en til all småkjøring.

... ja det var det jeg kom på i farten.  8)

Coachen

Jeg er en "teknofreak" og elsker alt elektrisk, har både robot støvsuger og robot grassklipper i huset så en EL bil måtte bli neste gjenstand som skulle "elektroniseres"
Jeg har hatt lyst på EL bil de siste årene men bilene som har vært på markede har overhodet ikke fristet.
De har sett rare og kjedelige ut (Miev, Leaf, etc ) Tesla var den første som virkelig fristet men den lange ventelista og relativt høye prisen i forhold til mitt bruk gjorde at jeg ventet.

Det var til stor glede da I3 ble lansert, endelig kom det en EL bil som jeg likte utseendet til i tillegg til at den både går bra og har kvalitetsfølelsen til BMW biler.

Kjører idag en BMW 318dat i tillegg til en Aygo som I3``en skal erstatte.
Jeg kjører idag BMW``en mens samboeren bruker Aygo``en, når I3``en er på plass så arver hun 318``en :-)

En el bil passer meg perfekt da 90% av all kjøring vi gjør er i nærområdet her i Skien.
Til langturer har vi da Diesel dyret.

I3``en ble noe dyrere enn planlagt da det var vanskelig å velge bort noe særlig av ekstra utstyret så bilen vår endte på 350K.
Skal jo ha bilen i mange år så kjedelig å angre på feilvalg i etterkant.
Gleder meg enormt til å få bilen i Februar/Mars!
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

haggen

Jeg ser at mine egne vurderinger som endte med bestilling går igjen her.
1. Jeg liker det grunnleggende i oppbyggingen av i3, karbon, vekt, og høy ytelse
2. Den passer perfekt til mitt bruksmønster, regner med å kjøre 16000 km i året
3. Økonomi, jeg sparer mye i drivstoff, og det kommer bomring rundt Ålesund snart
4. Kvalitet, jeg kjører en 1998 525 tds, er veldig fornøyd, 270000, og fortsatt premium i forhold til mange nyere japanere. I3 er endå bedre tror jeg.
5. Sikkerhet, til tross for 4 stjerner er denne bilen av det sikreste du kan kjøre, spesielt med riktige utstyret. Håper broom kan bidra med mer kunnskap om det :)
6. Har ekstrautstyr verdig en 2013 modell, og min har det viktigste.
7. Den er lekker!

haggen

9. I3 har den beste batteripakken med forventet levetid på 21 år.
332 000 ble min på. I første runde ble den ca 300 og fortsatt bra utstyrt.

Toralfsen

Sitat fra: haggen på onsdag 18. desember 2013, klokken 23:27
9. I3 har den beste batteripakken med forventet levetid på 21 år.
332 000 ble min på. I første runde ble den ca 300 og fortsatt bra utstyrt.
Hvilken farge har du bestilt haggen? Og interiør? Har du fått leveringsdato?

elpedros

Sitat fra: Coachen på onsdag 18. desember 2013, klokken 17:41
Det var til stor glede da I3 ble lansert, endelig kom det en EL bil som jeg likte utseendet til i tillegg til at den både går bra og har kvalitetsfølelsen til BMW biler.

Hvordan er det med kvalitetsfølelsen på denne i forhold til andre BMW-modeller?
Det er jo utstrakt bruk av "miljøvennlige" materialer og lettvektskomponenter, hvilket bekymrer meg litt i forhold til nettopp dette med "opplevd kvalitet". Har tidligere hatt BMW E46, E39 og E91 der var nettopp denne soliditetsfølelsen til å ta og føle på i forhold til mange av konkurrentene.
Er denne umiskjennelige BMW-følelsen til stede?

LMOR

Det er mange som sier at de får den gode følelsen. Jeg var en av dem som var litt skeptisk til akkurat det. Men romfølelsen og kvalitetsfølelsen er som det skal være i en BMW. Og når du sitter i førersetet, så føles bilen lang, utrolig nok. Dette er bilen jeg trenger for å la F10 stå i garasjen mest mulig :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

haggen

Sitat fra: Toralfsen på torsdag 19. desember 2013, klokken 00:25
Sitat fra: haggen på onsdag 18. desember 2013, klokken 23:27
9. I3 har den beste batteripakken med forventet levetid på 21 år.
332 000 ble min på. I første runde ble den ca 300 og fortsatt bra utstyrt.
Hvilken farge har du bestilt haggen? Og interiør? Har du fått leveringsdato?
Jeg endte opp med Solar Oragne og Suite interiør :)
Og jeg fikk leverings dato slutten av Mars i dag  ;D

bromm

Sitat fra: elpedros på torsdag 19. desember 2013, klokken 08:25
Er denne umiskjennelige BMW-følelsen til stede?

Svaret er et ubetinget JA !

...men også på en helt nye måte - har fått kjørt bilen en del, og det føles faktisk som man kjører en mye større bil siden det er lang avstand til frontruta (som også går veldig høyt oppover). Litt som å kjøre BMW X3 men med en helt annen drivlinje, som lystrer gasspedalen på en helt ny måte. Bilen er rett og slett "The Next Premium" som BMW selv kaller det...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA