Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Radar vs Kamera

Startet av haggen, fredag 27. desember 2013, klokken 21:01

« forrige - neste »

haggen

Sitat fra: haggen på onsdag 18. desember 2013, klokken 20:27
Jeg ser at mine egne vurderinger som endte med bestilling går igjen her.
1. Jeg liker det grunnleggende i oppbyggingen av i3, karbon, vekt, og høy ytelse
2. Den passer perfekt til mitt bruksmønster, regner med å kjøre 16000 km i året
3. Økonomi, jeg sparer mye i drivstoff, og det kommer bomring rundt Ålesund snart
4. Kvalitet, jeg kjører en 1998 525 tds, er veldig fornøyd, 270000, og fortsatt premium i forhold til mange nyere japanere. I3 er endå bedre tror jeg.
5. Sikkerhet, til tross for 4 stjerner er denne bilen av det sikreste du kan kjøre, spesielt med riktige utstyret. Håper broom kan bidra med mer kunnskap om det :)
6. Har ekstrautstyr verdig en 2013 modell, og min har det viktigste.
7. Den er lekker!
8. Ett utbygd forhandler nettverk som yter 1. klasses service lokalt der jeg bor.

Jorgensen

Jeg har vurdert å kjøpe elbil i flere år, da jeg pendler ca 5 mil hver vei til jobb, og der er det også er gode lademuligheter så jeg trenger ikke Tesla. Jeg kjører ikke gjennom bommer og har heller ikke kollektivfelt å kjøre i, men synes elbiler er behagelig å kjøre. Jeg har hatt japanske bensinbiler i alle år, da disse har vært helt feilfrie, det er kun rusten som dukker opp. Nissan Leaf er et bra alternativ, men siden prisforskjellen til BMW er såpass liten så var ikke valget vanskelig. Jeg synes bilen ser bra ut, og har valgt Solar Orange, Lodge Interiør, nesten alt utstyr. så prisen ble 349'.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

elektrolux

Vingler litt mellom e-Up og i3en.

i3'en tiltrekker grunnet måten den bygget. Plastpaneler er klart å foretrekke framfor stål som ikke er like elastisk og dermed utsatt for bulker

Utseende skiller den fra fossilbiler. Liker å vise verden at jeg kjører elektrisk

Interiøret er bare lekkert

Og så klør jeg etter å skru på den. Ønsker derfor å kjøpe en brukt med rekkevidde extender og bygge den om til ren EL bil med tilleggsbatteri. Range extenderen tenkes montert på tilhenger for bruk på lengre turer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Toralfsen

Sitat fra: haggen på torsdag 19. desember 2013, klokken 09:14
Sitat fra: Toralfsen på torsdag 19. desember 2013, klokken 00:25
Sitat fra: haggen på onsdag 18. desember 2013, klokken 23:27
9. I3 har den beste batteripakken med forventet levetid på 21 år.
332 000 ble min på. I første runde ble den ca 300 og fortsatt bra utstyrt.
Hvilken farge har du bestilt haggen? Og interiør? Har du fått leveringsdato?
Jeg endte opp med Solar Oragne og Suite interiør :)
Og jeg fikk leverings dato slutten av Mars i dag  ;D
Høres bra ut, jeg har bestilt andesite silver. Håper det ikke blir for mange i Ålesundsområdet med det første  ;)

haggen

Sitat fra: Toralfsen på torsdag 19. desember 2013, klokken 14:55
Sitat fra: haggen på torsdag 19. desember 2013, klokken 09:14
Sitat fra: Toralfsen på torsdag 19. desember 2013, klokken 00:25
Sitat fra: haggen på onsdag 18. desember 2013, klokken 23:27
9. I3 har den beste batteripakken med forventet levetid på 21 år.
332 000 ble min på. I første runde ble den ca 300 og fortsatt bra utstyrt.
Hvilken farge har du bestilt haggen? Og interiør? Har du fått leveringsdato?
Jeg endte opp med Solar Oragne og Suite interiør :)
Og jeg fikk leverings dato slutten av Mars i dag  ;D
Høres bra ut, jeg har bestilt andesite silver. Håper det ikke blir for mange i Ålesundsområdet med det første  ;)
Hvor bestilte du fra da? Skal du hente eller blir den levert på bil? Fått dato du da?

Toralfsen

Sitat fra: haggen på torsdag 19. desember 2013, klokken 15:34
Sitat fra: Toralfsen på torsdag 19. desember 2013, klokken 14:55
Sitat fra: haggen på torsdag 19. desember 2013, klokken 09:14
Sitat fra: Toralfsen på torsdag 19. desember 2013, klokken 00:25
Sitat fra: haggen på onsdag 18. desember 2013, klokken 23:27
9. I3 har den beste batteripakken med forventet levetid på 21 år.
332 000 ble min på. I første runde ble den ca 300 og fortsatt bra utstyrt.
Hvilken farge har du bestilt haggen? Og interiør? Har du fått leveringsdato?
Jeg endte opp med Solar Oragne og Suite interiør :)
Og jeg fikk leverings dato slutten av Mars i dag  ;D
Høres bra ut, jeg har bestilt andesite silver. Håper det ikke blir for mange i Ålesundsområdet med det første  ;)
Hvor bestilte du fra da? Skal du hente eller blir den levert på bil? Fått dato du da?
Jeg vet ikke helt sikkert når den kommer, men har bestilt iTrondheim. Henter den der, muligens jeg tar den på Hurtigruta...

LMOR

Sitat fra: haggen på torsdag 19. desember 2013, klokken 09:14
Og jeg fikk leverings dato slutten av Mars i dag  ;D

Ikke glem å oppdatere regnearket :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Elmo

Unnskyld BMW-frelste, men jeg kan ikke la være å kommentere litt.

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 18. desember 2013, klokken 09:48
- Jeg valgte i3 fordi ... jeg betaler nok avgifter, gebyrer, bompenger, forsikring,
egenandeler, skatter og annet landeveisrøveri på de andre bilene jeg har!

Men landeveisrøveri fra BMW har du ikke noe imot ??
Bilen er jo aallllt for dyr. Jeg tørr påstå at ingen kommer under 305.000,-  for i3, og snittet blir nok 20.000,- over det.
Bilen har minimalt eller ingen deler felles med andre BMWer så delepriser kommer til å bli astronomiske. Til og med vinterdekkene har BMW fått spesiallaget for denne ene bilen.

Sitat fra: bromm på torsdag 19. desember 2013, klokken 09:16
Sitat fra: elpedros på torsdag 19. desember 2013, klokken 08:25
Er denne umiskjennelige BMW-følelsen til stede?

Svaret er et ubetinget JA !
...men også på en helt nye måte

Jeg tror den BMW følelsen ligge inni hodet deres jeg.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Vind

Sitat fra: Elmo på torsdag 19. desember 2013, klokken 23:08Men landeveisrøveri fra BMW har du ikke noe imot ??
Bilen er jo aallllt for dyr. Jeg tørr påstå at ingen kommer under 305.000,-  for i3, og snittet blir nok 20.000,- over det.
Landeveisrøveri er når du betaler mere for ett produkt enn det er verdt.  Jeg har ikke problemer med å bruke 350' på en i3, og mener jeg får mye el bil for pengene.  Jeg ville derimot ikke vært fornøyd med å betale 200' for en trilling, det ville for meg været bortkastede penger.  Dersom du ikke er enig kan du lage en tråd for en slik diskusjon i et annet fora.


Sitat fra: Elmo på torsdag 19. desember 2013, klokken 23:08
Bilen har minimalt eller ingen deler felles med andre BMWer så delepriser kommer til å bli astronomiske. Til og med vinterdekkene har BMW fått spesiallaget for denne ene bilen.
Det har du ingen holdepunkter for å si, og den serviceavtalen jeg har sett viser at service og deler blir relativt rimelig.  Dekkene er ikke laget slik for at BMW skal tjene penger, men for at bilen skal få lavest mulig rullemotstand.  I forhold til de fleste andre biler i Kollektivfeltet er i3 blant de mest miljøvennlige, med miljøvennlig produksjon, lavest mulig vekt, og gjenbruk av nesten alle materialer.  Tviler på om du kan si det om din Saxo...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på torsdag 19. desember 2013, klokken 23:08
Men landeveisrøveri fra BMW har du ikke noe imot ??
Bilen er jo aallllt for dyr. Jeg tørr påstå at ingen kommer under 305.000,-  for i3, og snittet blir nok 20.000,- over det.

Jeg sjekket for moro skyld hva den hadde kommet på om jeg specet den som konebil i dag, i tillegg til Teslaen. Tok da bare med det mest nødvendige av utstyr. Havnet på 290.700,- + vinterdekk, så 305k stemmer nok bra det ja.

Det er 60.000 mer enn Leaf (Acenta med fratrekk for Norgespakke), for en mindre bil. Litt vel dyrt for min smak ja. Hadde vi kjøpt konebil i dag hadde det nok heller blitt e-UP! tenker jeg.

Hadde bare BMWen hatt litt større batteri så hadde den vært et godt kjøp til prisen. 24kWh utnyttbart istedenfor 18kWh hadde gjort at den ville gruset alle sine naturlige konkurrenter på rekkevidde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elpedros

Sitat fra: Elmo på torsdag 19. desember 2013, klokken 23:08
Unnskyld BMW-frelste, men jeg kan ikke la være å kommentere litt.

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 18. desember 2013, klokken 09:48
- Jeg valgte i3 fordi ... jeg betaler nok avgifter, gebyrer, bompenger, forsikring,
egenandeler, skatter og annet landeveisrøveri på de andre bilene jeg har!

Men landeveisrøveri fra BMW har du ikke noe imot ??
Bilen er jo aallllt for dyr. Jeg tørr påstå at ingen kommer under 305.000,-  for i3, og snittet blir nok 20.000,- over det.
Bilen har minimalt eller ingen deler felles med andre BMWer så delepriser kommer til å bli astronomiske. Til og med vinterdekkene har BMW fått spesiallaget for denne ene bilen.

Sitat fra: bromm på torsdag 19. desember 2013, klokken 09:16
Sitat fra: elpedros på torsdag 19. desember 2013, klokken 08:25
Er denne umiskjennelige BMW-følelsen til stede?

Svaret er et ubetinget JA !
...men også på en helt nye måte

Jeg tror den BMW følelsen ligge inni hodet deres jeg.

Unnskyld Elmo, men hvis referansene dine er Saxo 2000 og P106 så uttaler du deg på syltynt grunnlag.  BMW-kjennere vet hva dette handler om og at det er ytterst få som er på samme nivå når det kommer til kjørefølelse og opplevd kvalitet.

LMOR

Flere innlegg begynner å bli langt utenfor teamet som var: Hvorfor valgte du i3?

I det ligger det vel at de som har valgt i3 skriver hvorfor de velger å betale ekstra for en i3.

Jeg for min del syns dette er en premium bil, som vi nå får billig. Jeg har ikke funnet noen bil med samme kjøreegenskaper og kvalitets-elektronikk til lik eller lavere pris.

Noen ser verdien i dette, andre gjør det ikke. Det er sikkert en annen tråd i et annet forum, der de kan skrive hvorfor de valgte sin bil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Snart-i3

Jeg liker litt spesielle biler mtp teknologiske løsninger. Har derfor kun biler med mye utstyr og nyter å kjøre de.
i3 er midt i blinken. Mye utstyr og avanserte løsninger til en OK pris. I tillegg lave driftskostnader og en god fabrikk i bakkant. Har nå 3 stk Audi.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

i3_X5_730

#28
Sitat fra: Elmo på torsdag 19. desember 2013, klokken 23:08
Unnskyld BMW-frelste, men jeg kan ikke la være å kommentere litt.

- Men landeveisrøveri fra BMW har du ikke noe imot ?
- Jeg tror den BMW følelsen ligge inni hodet deres jeg.


Ouch! Jeg føler at sarkasmen, ironien og misunnelsen har nådd nye høyder med den uttalelsen og vil gjerne ha en solid begrunnelse for de uttalelsene du her kommer med. 

For å være helt ærlig nå, siden jeg ikke gidder å vente på svaret ditt: Har du ikke enten eid BMW eller minst èn Audi A2 ... (Jo, jeg DIGGER den bilen) ... vet du ikke hva du snakker om og har heller ikke noe grunnlag å uttale deg om at BMW driver med "landeveisrøveri". Da påstår du samtidig at jeg er en dum tulling og har vert det de siste 20 årene ... og jeg må i tilfelle ha vert bevisstløs hver gang jeg de siste 5 - 6 årene bare har kjøpt nye BMW'er.

Jeg valgte også i3 fordi det ER en premium bil.

... det finnes ikke andre premium el-biler på markedet.

Edit:el-biler.

roso

Jeg og kona her snakket om el-bil et par år og nå bestemte vi oss for å realisere. Jeg har prøvd Leaf, E-up og i3. Tesla hadde vært kult, men ble for dyr, dessuten er jeg ørlite granne skeptisk til kvaliteten der. Og siden det er en bil til småkjøring vi er ute etter ble de tre førstnevnte alternativene.

Leaf var fin å kjøre den, men ga meg ikke helt godfølelsen. Dessuten syns jeg det er alt for mange av dem  :-*

E-up var en kul liten bil, og jeg likte den godt, men kona syns den virket for spinkel? Var nok en ren smakssak.

BMW i3 fikk jeg kun en liten tur i, men wow! Med en gang jeg satte meg inn i bilen kom godfølelsen. Kvalitetsfølelse overalt og kult interiør etter min mening. Når jeg så fikk bilen ut på veien også var det WOOW. Her var det krefter ja. Og ikke minst var styrefølelsen veldig BMW. Direkte styring og veldig rask på kursendring. Nesten litt sportslig her også. Kan godt tenke meg at den vil være morsom på svingete landeveier i Indre Østfold.

Så nå er bilen bestil og forventet levering er i slutten av mars.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA