Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Radar vs Kamera

Startet av haggen, fredag 27. desember 2013, klokken 21:01

« forrige - neste »

Serratus

Etter å ha lest og fulgt med på forumet i lang tid er dette mitt første innlegg, og da passer det vel godt å starte i denne tråden.

Jeg har alltid vært interessert i biler. For å si det veldig enkelt: Det som tiltaler meg mest med i3 er at det er en kul bil! Det går på design, kjøreegenskaper og et utall spennende tekniske løsninger. Sånn sett har den, i tiltrekningskraft, mye av det samme som Tesla har. Disse tingene mangler i f.eks. Leaf. Forskjellen mot Tesla er at jeg føler meg mye tryggere på at jeg har et stort og tungt serviceapparat i ryggen, særlig fordi jeg bor i en by som ikke har Tesla-forhandler, men som har et i3 sertifisert BMW-verksted. Dernest kommer at jeg ikke er klar for å bytte ut den store familiebilen/langtursbilen med elektrisk enda. Nummer-to-bilen derimot, som stort bare kjøres til jobb og i byen, bør definitivt kunne byttes til elektrisk. Når jeg da skal ha en elektrisk småbil med brukbar rekkevidde er det Leaf, e-Up! og i3 som er alternativene. Av dem er det ingen tvil om at det bare er i3 som appellerer til meg. Jeg like tyske såkalte premium-biler, og i3 ser ut til å fylle den rollen godt. Selvsagt handler dette mye om følelser. Det er ikke tvil om at spesielt Leaf kunne dekket behovet mitt ganske bra, men det holder altså ikke helt likevel....  Nå gleder jeg meg stort til i3'en kommer, leveringsuke er ikke bekreftet, men jeg har fått beskjed om at bekreftelse skal komme like over nyttår.

janni

Jeg har drømt om elbil lenge men det var ingen gode alternativer for meg før i3 kom.  Dessuten går min 14 gamle Open Astra fortsatt som ei klokke så det var ikke nødvendig med ny bil egentlig...

Miev var for liten og rar, Leaf var ok til å kjøre, men jeg synes designet var altfor stygt. Hvorfor måtte elbiler se så rare ut.  eUp har jeg ikke engang vurdert.  Hvis jeg skal ha liten bil må den være premium.  Telsa Model S var for stor og dyr.  Dessuten er jeg litt usikker på både kvalitet på bil og selskap.  Vurderte også Opel Ampera.  Veldig god bil og kjøre men ble altfor dyr da den ble kategorisert som hybrid.

Bor på i Stavanger området og det skal bli en stor fornøyelse å kjøre gratis forbi de forhatte bomstasjonene.  Det vil bare bli flere og dyrere utgaver av disse moderne automatiske landeveisrøverne...

Dermed ble det i3.  Bestilte den 3 juledag...

Obba

Min første erfaring med elbil var på nittitallet da vi disponerte en City Bee fra Pivco på jobben. Jeg likte veldig godt hvordan den lille bilen distanserte det meste annet ut fra lyskryssene. Jeg vurderte aldri seriøst å kjøpe en elbil selv før jeg leste om den kommende Nissan leaf. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe denne (likte den godt da jeg prøvekjørte), men da den endelig var tilgjengelig ble kjøp utsatt på grunn av husbygging. Jeg var også nær ved å bestille en Tesla Model S, men selv om det er mye bil for pengene er det mye penger å bruke på bil. Vi vil ha behov for to biler noen år fremover og en Model S er litt stor til å være praktisk for den småkjøring/bykjøringen som mesteparten av vår kjøring består av. Vi har 10 og 15 kilometer til jobb og de fleste elbiler vil ha rekkevidde nok til vår daglige bruk. Vi valgte derfor å beholde dieselbilen og heller satse på en elbil som bil nr 2. Jeg prøvde den oppgraderte versjonen av Leaf, men var ikke 100% overbevist. Dessuten begynner det å bli veldig mange leafer på veien og jeg hadde lyst til å prøve noe som ikke alle andre har. Jeg liker godt Opel Ampera og fikk et bra tilbud på denne, men det trakk ned å måtte gi glipp på «elbil fordelene».

Jeg er en teknikk-frik og liker at BMW tenker mye nytt med i3. Interiøret er tøft, den store skjermen er veldig klar og fin. Liker også at de har brukt karbon og plast i karosseriet. Dette bør eliminere irriterende parkeringsbulker og rustflekker fra steinsprut. Fikk godfølelsen da jeg fikk prøve bilen i 15 minutter og det ble til at jeg underskrev kontrakten :)

MortenH

BMW i3 - har jeg valgt rett?
Jeg betalte 263 300 kroner for min i-MiEV som jeg nå har kjørt i snart 3 år. Hele tiden spør folk: Jasså, du har el-bil. Er du fornøyd?.  Jeg har måttet svare forsiktig: Nei, bilen er ikke tilstrekkelig komfortabel for meg.

Sittekomfort, betjening av instrumenter, kuldestråling, støy og kjøreegneskaper gjør at jeg ikke oppnår tilstrekkelig komfort, og bilen mangler viktige småting (funksjoner) som jeg har måttet akseptere. Det som har vært bra, er de små ytre målene som gjør at jeg kan smyge meg fram over alt og lett parkere i parkeringshus. Svingradiusen på 4,5 meter har gitt meg en ekstrem god følelse.

Jeg er ikke noen dyktig sjåfør, og sliter med manøvrering og parkering. Da Tesla Model S kom på markedet, så jeg på størrelsen at den ble for stor for meg. Tesla Model S har svingradius på 11,3 meter og er 4,97 meter lang (http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs). Det ble fort klart at dette var en bil som størrelsesmessig ikke passet for meg.  Kjørelengden og prisen var også langt over de dimensjonene jeg hadde behov for. Jeg sa til meg selv: Hold ut med "kassebilen" du har nå, og vent på BMW.

BMW hadde nemlig samtidig som jeg fikk min i-MiEV, i februar 2011, kunngjort at selskapet BMWi var opprettet.

BMW i3 har forbedringer på alle ulempene jeg har følt på med min nåværende bil. BMW i3 er imidlertid større, noe som blir uvant, kankje mest i starten, men det får jeg tåle. Det er jo ikke akkurat en Mahindra. Svingradiusen er over doblet fra det jeg er vant til. Men hvis jeg sammenligner i3 med mitt fossile førstevalg, som hadde vært Audi A1, er svingradiusen på 9,9 meter likevel bedre en det som Audi A1 klarer (10,6 meter). BMW i3 er med sine 4,00 meter dessverre 5 cm lengre enn Audi A1.

Så nå, med over 2 års venting etter at jeg så den første BMW i3 bli vist i september 2011 (Frankfurt) er det bare 4 uker til jeg får min BMW i3, og selv kan begynne å finne ut av om dette var det riktige valget for meg. 
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

ali_ben

Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe elbil i det hele tatt, men plutselig i høst kjøpte flere kolleger med omtrent samme reisevei til jobben som jeg (60 km hver vei) hver sin Leaf. Vi har gratis lading på jobben og kollegene mine presenterte meg for noen regnestykker som i praksis betyr at bilen betaler seg selv. Jeg får hvertfall ikke høyere kostnad med en elbil - selv om jeg avskriver bilen 100% over 5 år! Jeg tenker også at det er vel kanskje den eneste gangen i livet jeg kan kjøpe bil uten å betale noe som helst til statskassa - og det er jo fint :-)

Kikket litt på Leaf, men synes den er "rar". Har dessuten kjøpt ny Nissan en gang og kranglet meg upopulær hos den lokale Nissan-forhandleren pga mye feil med bilen. Tesla er litt uaktuell. Den koster for mye og jeg har allerede en 2013 Subaru XV som familiebil. Trenger 4x4 for å komme opp på hytta som folk sier.

Miljø? Ja det har jeg sansen for. Jeg liker tanken på å forurense mindre når jeg likevel må kjøre til jobb.

Gadgets? Ja det liker jeg også. Fint at BMW'en er koblet på nett, har stor fin skjerm (609) og navi, apps på telefon osv. (Ja Tesla har større skjerm, men jeg trenger ikke en 50 tommers plasma i bilen).

Det var uansett tid for å skifte ut nr 2 bilen i huset. Den er en BMW. Jeg liker BMW og da ble det BMW.
BMW i3 levert 2. mai 2014

Terondo

Hvorfor valgte jeg nettopp BMW i3?

Jo, for å starte fra starten. Da Bergen kommune fant ut at det var helt greit å både øke bompengesatsen, og samtidig senke rabattordningen på autopassavtalen (som også krever høyere innskudd), fant jeg ut at nok er nok. Jeg passerer bommen 2 ganger daglig, siden jeg bor i en bydel og jobber i en annen. Den korte kjøreturen på mellom 12 og 20 minutter (alt etter kø), setter meg nå tilbake 40 kroner dagen, mot 16 kroner før. Dette fikk fart i sakene kan du si.

Jeg har jo fulgt med en stund. Igrunn helt siden trillingene gjorde sin ankomst. Den første modellen som gjorde at jeg kunne se for meg kjøring til og fra jobb i elbil, var Renault ZOE. Jeg gjorde mye undesøkelser, og fant ut at den kunne fungere godt som bil nummer 2. Siden ZOE ikke var leveringsklar før langt ut i 2014, ble det hele litt tilsidesatt.

Like etter fikk jeg snusen i at BMW skulle til å lansere sitt bidrag til verden. Da jeg tidligere hadde tenkt at dette skulle bli en ren pendlebil, kunne jeg raskt se for meg å bare ha denne spreke BMW modellen. ZOE var helt utelukket på dette stadiet. Trillingene var både stygge å se på, og svært lite tiltalende innvendig. Leaf, var også utelukket, siden det bare ville være en større variant av ZOE, som ikke ville bringe særlig kjøreglede og premiumfølelse, som jeg må ha i en bil, om den skal være førstebil. Tesla S, var jo selvsagt interessant, men prisen var et stykke over budsjett, og et så nytt konsern gav meg også noe skepsis.

Jeg valgte derfor å signere reservarsjonsskjemaet til BMW. Jeg gjorde mye undersøkelser. Prislisten ankom. Prisen var ikke så ille. Det var mye ekstrautstyr å velge. Jeg fant fort ut at det meste måtte med. Tallet begynte å bli farlig høyt. Regnet røft på det og fant ut at 300 000 måtte jeg i alle fall regne med. Gikk på lansering av bilen, snakket litt med diverse BMW folk der, og måtte fort legge på 20 000 til i regnestykket.

Prøvekjøringen, endelig fikk jeg kjørt doningen. Jeg hadde bestemt meg for at det ble bil, om den var god å kjøre, og om den gav meg de følelser som må til, for at etappen fra hjemmet og jobben blir den perfekte start på dagen. Det ble en fantastisk tur. Bilen overgikk alle forventninger. Sitteposisjonen var vesentlig høyere enn det jeg var vant med, så jeg regnet med at det kom til å være mer rulling. Jeg glemte raskt at dekkene var smale som sykkelhjul, og etter 20 meter var det som om jeg aldri hadde kjørt noe annet. Komforten var enestående. Ingen spesielle tegn til rulling eller noe, og kjørefølelsen var 100%. Etter 100 meter, hadde jeg vel allerede bestemt meg for at dette ble det bil av. Jeg forsøkte å teste det som kunne testes på turen, og alt var intuitivt og flott, selv om jeg aldri før hadde verken eid eller kjørt en nyere BMW.

Tilbake hos forhandleren var det tid for å plukke ut bil. Jeg forstod allerede her at her kom det til å bli et stykke dyrere enn jeg først hadde sett for meg. Vi tok utstyrslisten baklengs. Hva må jeg ikke ha med? Hmm.. det var ikke spesielt enkelt å gi slipp på noe. Takluken, var enkel å kvitte seg med. Har kjørt kabriolet i flere år, og takluke gjør bare savnet etter kabriolet større, og det har jeg ikke behov for. Alarm, har jeg bare hatt ulemper med, og bilen er jo alltid på nett, så om noen skulle stikke av med den, får jeg vel bare finne den på appen, og be politiet om å hente den. Tonede ruter, hadde vært flott, om det ikke var for de tåpelige reglene om at bare bakrutene kan tones, bort med de. Bluetooth professional, nei, det klarer jeg meg nok uten. Bort med det. Og så rygge kan jeg, må vel ikke ta med den pakken. Her tenkte jeg en stund, og selv om jeg kan rygge, er det jo ikke sikkert alle som skal bruke bilen kan det. Parkeringssensorer fremme er jo uansett kjekt å ha, i disse dager. Så da ble den med, likevel. Felger, på vinteren må det i alle fall bli de peneste 19 tommerene. "Skal du ha samme felger på sommerdekkene og"? Spurte selgeren. Kan jo ikke det. Gikk en runde og kikket litt ekstra på 20 tommerene. De er jo ganske kledelige til bilen. Vel, sleng de med.

Det var det. Totalsummen bikket 355 000. Kontrakten ble signert, og det var det.

Dagen etter ringte jeg selgeren og la til Bluetooth Professional. Drive med denne auxkabelen hver dag, nei, da unner jeg meg den pakken også. Nå er det jo bare å vente til levering i uke 10!
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA