Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hundebur til Model S

Startet av Tønsberg, torsdag 19. desember 2013, klokken 11:40

« forrige - neste »

F_P

Tok en rask titt på egen og andres biler når jeg var på Solli og fylte opp batteriet litt. Det kan se ut som om det sitter 2 forholdsvis korte antenne oppe på høyre side i bakvinduet. Kan minne om DAB-antenner på andre biler så jeg skal ta en nærmere titt i dag når jeg likevel skal ha med dekslet på innsiden i forbindelse med en dashcam installasjon i en splitter ny P85D i dag  8) 
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

F_P

Som forventet. Antenneforsterkeren til DAB sitter opp mot høyre hjørnet i bakruten, og er en kombinert FM (Diversity)/DAB antenneforsterker. Da er det bare for de som mangler DAB å klipse av plastdekslet på innsiden av bakluken (det vertikale dekselet på høyre side, festet med 3 plastklips til luka) og se om forsterkeren er lik, eller om den må byttes. Antennesystemet i bilene med/uten DAB ser som nevnt helt identisk ut. Siden det er FAKRA kontakt (den sorte på bildet) er strøm (+12V) til antenneforsterkeren sendt gjennom antennekabelen.

X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

nortrahof

Veldig positivt, F_P!

Da kunne det være interressant å se på følsomhet og stabilitet for en Dension DAB+U kontra originalradioen med samme originale antenne tilkoblet. - Kanskje en OEM-løsning er bedre enn originaltuneren?

Jeg ser også at antenneforsterkeren er laget i Kina. Da kan den gjerne være en standardkomponent som brukes i flere biler?

Er bildet fra en bil som ikke har original DAB-radio, så kan man sikkert kun lete etter den løse pluggen for DAB-antennen i området rundt radiotuneren da antenneledning alt sitter på plass i antenneforsterkeren - eller må man selv trekke Fakra-kabel?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

F_P

Bildet er nok fra en bil med DAB så noen uten DAB må nesten vippe av dekslet for å se om det er samme antenneforsterker i en slik bil. Antennene på ruta kan jeg imidlertid bekrefte er identiske på bil med og uten :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

nortrahof

Fikk snakket med en TM-tekniker i går om DAB.

Det virker som om TM avviser alle spørsmål om ettermontering av DAB på nåværende stadium da de selv ikke har en løsning "in house" for biler uten DAB?
Da jeg har bestilt en bil uten DAB fordi jeg absolutt ikke ville ha lydanlegget som hører med, har jeg sagt at jeg ordner tuneren selv men gjerne vi bruke bilens originale antenne i bakruten. Det aksepterte de endelig og ga meg et brukbart svar. Det er faktisk forskjellig delenummer på antenneforsterkeren for biler uten DAB og med DAB. DAB-forsterkeren fikk jeg kjøpe til ca. NOK 450 - den eneste antenneforsterkeren de sa at de hadde i Norge!
DAB-antenneledningen mangler men det er trolig lett å skaffe uorginalt?
Da skulle alt ligge til rette for en DAB-løsning til under NOK 2000 (+montering) og uten ekstra bokser/innstillingsknapper da rattbetjening kan brukes.

Nå lurer jeg litt på hvor jeg skal plassere tuneren?
- Optimalt bør den plasseres så nærme antennen som mulig for å unngå demping i antennekabelen. Da vil et alternativ være å forlenge USB-kabelen frem til tuner.

Jeg får ikke sjekket om det blir bedre enn originalen?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

ksandal

Følger spent med i denne tråden. Har lyst på dab ... men haster ikke...internett radio dekker 99% av mitt behov.
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

nortrahof

Nå har vel ikke TMS en innstilling der radioen kan være "muted" og kun slippe gjennom trafikkmeldinger? Jeg har ikke funnet den!
Dette er en detalj som jeg synes de snarest bør implementere av sikkerhetsårsaker (som de ellers skryter av)!
Det burde ikke være så vanskelig både for DAB og FM men da dette ikke finnes i USA, blir det vel heller ikke prioritert?

Når FM slukkes, vil DAB være eneste alternativ for slike meldinger - i hvert fall med dekning i lange tuneller der nå DAB overtar for FM. - Vil heller ikke tro at Statens Vegvesen finner det bryet verd å investere i FM når de nå holder på med en storstilt oppgradering av tuneller over hele landet, da FM er på vei ut?
Jeg kjører bestandig med denne funksjon innkoblet på tidligere biler.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

F_P

Sitat fra: nortrahof på tirsdag 31. mars 2015, klokken 21:29
Fikk snakket med en TM-tekniker i går om DAB.

Det virker som om TM avviser alle spørsmål om ettermontering av DAB på nåværende stadium da de selv ikke har en løsning "in house" for biler uten DAB?
Da jeg har bestilt en bil uten DAB fordi jeg absolutt ikke ville ha lydanlegget som hører med, har jeg sagt at jeg ordner tuneren selv men gjerne vi bruke bilens originale antenne i bakruten. Det aksepterte de endelig og ga meg et brukbart svar. Det er faktisk forskjellig delenummer på antenneforsterkeren for biler uten DAB og med DAB. DAB-forsterkeren fikk jeg kjøpe til ca. NOK 450 - den eneste antenneforsterkeren de sa at de hadde i Norge!
DAB-antenneledningen mangler men det er trolig lett å skaffe uorginalt?
Da skulle alt ligge til rette for en DAB-løsning til under NOK 2000 (+montering) og uten ekstra bokser/innstillingsknapper da rattbetjening kan brukes.

Nå lurer jeg litt på hvor jeg skal plassere tuneren?
- Optimalt bør den plasseres så nærme antennen som mulig for å unngå demping i antennekabelen. Da vil et alternativ være å forlenge USB-kabelen frem til tuner.

Jeg får ikke sjekket om det blir bedre enn originalen?

Send meg en mld så ordner vi en slik antenneledning til deg. Innbrudspris utloves om du tester ut dette sammen med Dension :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

nortrahof

Nå har jeg sett litt mer på "saken".

Det viser seg at Dension DAB+U ikke forsyner antenneforsterkeren med strøm gjennom antenneledningen.
Man må da sørge for innmatning av 5V? eksternt.
Jeg fikk ikke medlevert pluggen til Dension for å mate ekstern antenne. Dessuten er antennematingen oppgitt til 12VDC fra Dension. Da må Dension inneholde en chopperkrets for å opptransformere spenning til antenneforsterkeren da Dension mates av USB som er kun 5VDC.
Det er vanlig at antenneforsterkere som mates via antenneledningen får 5 VDC. Det kan jeg kanskje måle på en annen antenneforsterker på TMS for å se om dette er 5V eller 12V?

Er det noen grei standard måte å løse dette på - eller må man "mekke en løsning" selv?

- Vet at i noen radioer/tunere kan man mate antenneforsterker i antenneledningen ved enten en strap/switch eller SW-løsning - men er det noe slikt i Dension?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Elbil fundamentalist

Sitat fra: nortrahof på onsdag 18. mars 2015, klokken 23:52
Veldig positivt, F_P!

Da kunne det være interressant å se på følsomhet og stabilitet for en Dension DAB+U kontra originalradioen med samme originale antenne tilkoblet. - Kanskje en OEM-løsning er bedre enn originaltuneren?

Jeg ser også at antenneforsterkeren er laget i Kina. Da kan den gjerne være en standardkomponent som brukes i flere biler?

Er bildet fra en bil som ikke har original DAB-radio, så kan man sikkert kun lete etter den løse pluggen for DAB-antennen i området rundt radiotuneren da antenneledning alt sitter på plass i antenneforsterkeren - eller må man selv trekke Fakra-kabel?
Kan en ny antenneforsterker av bedre kvalitet fjerne de h%#vetes GSM forstyrrelser også?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

nortrahof

Jeg tror ikke det finnes noen antenneforsterker for GSM-signaler i TMS? GSM-signalet er duplex der det sendes og mottakets samtidig.
Antenneforsterkere er kun for mottaking (RX).
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

adahl

Tror han siktet til at mobilen slår inn på radioen.

F_P

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 06. april 2015, klokken 22:29
Sitat fra: nortrahof på onsdag 18. mars 2015, klokken 23:52
Veldig positivt, F_P!

Da kunne det være interressant å se på følsomhet og stabilitet for en Dension DAB+U kontra originalradioen med samme originale antenne tilkoblet. - Kanskje en OEM-løsning er bedre enn originaltuneren?

Jeg ser også at antenneforsterkeren er laget i Kina. Da kan den gjerne være en standardkomponent som brukes i flere biler?

Er bildet fra en bil som ikke har original DAB-radio, så kan man sikkert kun lete etter den løse pluggen for DAB-antennen i området rundt radiotuneren da antenneledning alt sitter på plass i antenneforsterkeren - eller må man selv trekke Fakra-kabel?
Kan en ny antenneforsterker av bedre kvalitet fjerne de h%#vetes GSM forstyrrelser også?

Nei, for denne antenneforsterkeren sitter i bakluka. Forstyrelsene fra mobilen kommer fra selve radioenheten foran.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

F_P

Sitat fra: nortrahof på mandag 06. april 2015, klokken 19:05
Nå har jeg sett litt mer på "saken".

Det viser seg at Dension DAB+U ikke forsyner antenneforsterkeren med strøm gjennom antenneledningen.
Man må da sørge for innmatning av 5V? eksternt.
Jeg fikk ikke medlevert pluggen til Dension for å mate ekstern antenne. Dessuten er antennematingen oppgitt til 12VDC fra Dension. Da må Dension inneholde en chopperkrets for å opptransformere spenning til antenneforsterkeren da Dension mates av USB som er kun 5VDC.
Det er vanlig at antenneforsterkere som mates via antenneledningen får 5 VDC. Det kan jeg kanskje måle på en annen antenneforsterker på TMS for å se om dette er 5V eller 12V?

Er det noen grei standard måte å løse dette på - eller må man "mekke en løsning" selv?

- Vet at i noen radioer/tunere kan man mate antenneforsterker i antenneledningen ved enten en strap/switch eller SW-løsning - men er det noe slikt i Dension?

Du kan alltids forsøke å "mekke" inn strøm på fakra-kabelen, men jeg er ikke helt sikker på om du trenger dette. Forsterkeren trigges forhåpentligvis også via FM-antennekabelen. Om dette skjer også når man ikke har valgt FM som kilde er jo uvisst, men kan sikkert måles. Med det sagt. Dension-importøren jobber med å få på plass en antennekabel med antenne og strømtilkobling i "Dension-enden" av kabelen. Nettopp for at man skal kunne benytte en original antenneløsning i biler der det er en mulighet.

Når det gjelder 5V/12V. På europeiske biler brukes 5V på antenner til digitale TV-tunere, og 12V til DAB. Fikk feilaktig levert en runde aktive antenner som skulle fungere på DAB, men de viste seg å være til TV og dermed 5V = ubrukelig til DAB.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

nortrahof

Det å måle om begge antenneforsterkere får felles power fra FM-kabelen er vanskelig å få verifisert i forkant av installasjon. Selvfølgelig kan man "vente å se hva som hender".
I-og-med det er 2 forskjellige antenneforsterkere på biler med og uten DAB, tror jeg at det mest sannsynlige er at de har separat power og kun deler kapsling?

Jeg oppfatter svaret som om det ikke er mulig å strappe i Dension for å få power i antenneledningen direkte fra tuner og at matespenning til antenneforsterkeren skal være 12VDC.
Hadde faktisk en 5V-innmating liggende til en gammel aktiv TV-antenne - men den kan jeg ikke bruke uten å bytte spenningsregulator fra 7805 til 7812.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA