Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hundebur til Model S

Startet av Tønsberg, torsdag 19. desember 2013, klokken 11:40

« forrige - neste »

F_P

Hvis du finner ut hvordan du måler ut dette fra antenneforsterkeren hos deg så skal jeg vippe ut DAB-kontakten fra min antenneforsterker og måle der.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

nortrahof

Du kunne kanskje sjekke om du får power i antennekabelen for DAB-antennen?

Er det power der, drives sikkert antenneforsterkeren for DAB med spenning matet gjennom coax-kabelen fra tuner? Da må man arrangere ekstern mating av power dersom man vil bruke original antenneforsterker og Dension DAB-tuner.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

F_P

Can do, men nå er bilen hos DK for å rette opp i div. skader etter en påkjørsel så det må vente litt dessverre.

Sandvika

DAB+ er nå plutselig oppført som standardutstyr, det kan kanskje indikere at (ihvertfall nyere) MS er produsert med DAB HW uavhengig av lydpakke eller ikke?

F_P

Sitat fra: Sandvika på mandag 13. april 2015, klokken 15:20
DAB+ er nå plutselig oppført som standardutstyr, det kan kanskje indikere at (ihvertfall nyere) MS er produsert med DAB HW uavhengig av lydpakke eller ikke?

På tide spør du meg. Da gjenstår i så fall «bare» å rydde opp i det flaut dårlige GUI'et

nortrahof

DAB-tuneren betjenes originalt gjennom CAN-buss og har ingen andre innstillinger. Det betinger at CAN-bussprotokollen "utvides" med kommandoer som gjelder DAB på de biler som dette ettermonteres.
Nå vet jeg ikke hvordan TM håndterer oppdateringer. En måte å gjøre dette på, er å først laste et innstallasjons-/konfigureringssystem der alle mulige opsjoner adresseres og deretter bygger en katalog over hvilke "biter" i programmet som skal være med på "din bil" og deretter konfigurerer SW etter dette.
Da ting som vinterpakke, glasstak og for så vidt DAB ikke har egne CAN-bus-enheter, kan det være vanskelig å gjøre dette.
Derfor tror jeg at det finnes en sentral database hos TM der alle biler og hvilke opsjoner de har ligger? Da blir SW relativt unik - alt etter de individuelle ønsker om opsjoner. Etterinstalleres slike opsjoner som DAB, så vil ikke nødvendigvis de nye opsjonene virke om ikke TM sentralt har endret konfigueringen.

På andre biler oppgraderes SW på verkstedene som da har kontroll. - Hadde en MB med etterinstallert CAN-buss-enhet for hengerfeste. Der "forsvant" kontrollen over hengerfeste etter service en gang. Da hadde bilmekanikeren ikke oppdaget at jeg hadde etterinstallert dette.

Jeg er kommet litt videre mht. ettermontering av Dension DAB-tuner.
Fikk kabel og kuttet denne for å lage en innmating. Brukte som utgangspunkt en TV-antenneinnmating. Den hadde 5V spenningsregulator innebygget og var ellers beregnet for bobiler og 12VDC-drift. Måtte derfor bypasse/fjerne den innebygde spenningsregulatoren. - Ser at det er en del filterkondensatorer i en slik innmating - trolig for å begrense støy fra annet12V-utstyr? Har derfor beholdt disse kondensatorer.
- Ellers ser jeg at Dension har trafo på inngangen. Den vil kortslutte 12V-matespenning til forsterker, så det er helt nødvendig å ha en kondensator som DC-skille i innmating.

Venter fortsatt på originalpluggen til å forsyne antenneforsterker med 12VDC fra Dension. Den fulgte ikke med og skulle ettersendes.

Da gjenstår en liten test for å se at alt virker før man kan se etter en god ruting av antennekabelen og plassering av Dension. To alternativ er i prinsippet mulig - enten via taket og "A-stolpen" eller gulvet og "C-stolpen".
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Amoss

Sitat fra: nortrahof på tirsdag 14. april 2015, klokken 10:41
Nå vet jeg ikke hvordan TM håndterer oppdateringer. En måte å gjøre dette på, er å først laste et innstallasjons-/konfigureringssystem der alle mulige opsjoner adresseres og deretter bygger en katalog over hvilke "biter" i programmet som skal være med på "din bil" og deretter konfigurerer SW etter dette.
Da ting som vinterpakke, glasstak og for så vidt DAB ikke har egne CAN-bus-enheter, kan det være vanskelig å gjøre dette.
Derfor tror jeg at det finnes en sentral database hos TM der alle biler og hvilke opsjoner de har ligger? Da blir SW relativt unik - alt etter de individuelle ønsker om opsjoner. Etterinstalleres slike opsjoner som DAB, så vil ikke nødvendigvis de nye opsjonene virke om ikke TM sentralt har endret konfigueringen.

Fra "Service skjerm" på Tesla:  (Der du kommer om du trykker inn rett passord istedet for 007 :p )
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

nortrahof

Da er TMS ganske lik andre biler med CAN-buss.
Da kan man laste ned SW med alle opsjoner på alle biler så lenge konfigurator er intakt og ikke resettes.
Service-skjermen er jo noe som ikke er tilgjengelig for kunder - tror jeg?
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Amoss

Sitat fra: nortrahof på tirsdag 14. april 2015, klokken 11:18
Service-skjermen er jo noe som ikke er tilgjengelig for kunder - tror jeg?

Korrekt :)  (om de ikke klarer å finne ut passordet da :p )
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Tuxedo

Jeg mener å ha hørt at passordet skiftes daglig (ellers ville det garantert ha lekket ut på nettet).  Alternativt har hver bil sitt eget passord.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

AndreasB

Jeg har en bil som produseres i disse dager uten lydpakke og er derfor svært nysgjerrig på om min bil får DAB+ ettersom det nå har blitt standardutstyr. Tesla svarer med at de ikke har noe godt svar på dette, men sjekker opp.

epic

Sitat fra: AndreasB på tirsdag 14. april 2015, klokken 14:28
Jeg har en bil som produseres i disse dager uten lydpakke og er derfor svært nysgjerrig på om min bil får DAB+ ettersom det nå har blitt standardutstyr. Tesla svarer med at de ikke har noe godt svar på dette, men sjekker opp.

Min bil er ikke i produksjon enda (VIN utdelt 25.03) og jeg har også sendt mail til min DS for å spørre om nøyaktig dette, venter fremdeles på svar. Synes 17900,- var for mye penger for DAB+ enda jeg hadde lyst på det.. :)

F_P

Sitat fra: nortrahof på tirsdag 14. april 2015, klokken 10:41
Venter fortsatt på originalpluggen til å forsyne antenneforsterker med 12VDC fra Dension. Den fulgte ikke med og skulle ettersendes.

Da gjenstår en liten test for å se at alt virker før man kan se etter en god ruting av antennekabelen og plassering av Dension. To alternativ er i prinsippet mulig - enten via taket og "A-stolpen" eller gulvet og "C-stolpen".

Går i posten i ettermiddag. Finnes ikke som reservedel så det var ikke så enkelt når den var blitt vekk..

andreasmj

XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

Dennis

Har DAB i min og må si jeg synes det er dårlige greier. Kjørte Drammen-Larvik her om dagen og i alle tunnelene blir det borte og er flere områder hvor det ikke funker. Ble drit lei og byttet til Internett radio og den datt bare ut en gang en veldig liten stund. Det beste er at man slipper å måtte høre på bare de Norske tulle kanalene siden man kan velge fra hele verden. Har funnet flere favoritter allerede :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA