Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hundebur til Model S

Startet av Tønsberg, torsdag 19. desember 2013, klokken 11:40

« forrige - neste »

HKS

Sitat fra: andreasmj på torsdag 16. april 2015, klokken 11:14
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/FM-nettet-slukkes-i-2017-7983185.html

Ny bekreftelse på at FM nettet slukkes 2017
Da bør det være på tide for Tesla å gjøre DAB til standard i alle Model S som selges i Norge.
Tesla Model S 90D

andreasmj

XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

Dennis

Vil nå si Tesla er godt dekket siden de har internettradio som standard. Er det som blir framtiden uansett hvor mye gamlingene i NRK og ellers i Norsk Radio prøver å trø igjennom gammeldags DAB.

DAB gir så å si ikke noe mer på tilbudssiden sammenlignet mot FM. Det er en dårlig og gammeldags teknologi som gjør at de er dømt til å tape mot internettradio som har et tilbud som er umulig for DAB å kunne matche.

DAB blir som nesten som gamledager når folk satt foran svart/hvit tv'en sin og bare kunne se på NRK etter faste sendeskjemaer.
Internettradio er som Spotify, Netflix osv hvor man kan velge det man vil høre på og når.
Mobilnettet blir bygget ut og oppgradert i rekordfart framover.

nortrahof

Dersom alle skulle lytte til internettradio, ville mobilnettet bli sprengt. Dessuten er dette ikke helt gratis heller mht. nedlasting. - Det er greit så lenge TM betaler for dette - men jeg vil tro at det fleste ønsker å lytte gratis på DAB.

- Ellers skal DAB i dag ha samme dekning som FM. Dersom det er "huller" i dekningen i tuneller og andre steder der man mottar FM, så er dette ikke akseptabelt iflg. konsesjonsvilkårene. Eneste årsak som godtas da av NKOM er at DAB-mottakeren din har for dårlig følsomhet. Dette hadde vært interessant å få konstatert mht. TMS da mange klager nettopp på dette.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Øyvind.h

Sitat fra: nortrahof på torsdag 16. april 2015, klokken 12:39
Dersom alle skulle lytte til internettradio, ville mobilnettet bli sprengt. Dessuten er dette ikke helt gratis heller mht. nedlasting. - Det er greit så lenge TM betaler for dette - men jeg vil tro at det fleste ønsker å lytte gratis på DAB.
Føler det blir litt samme diskusjonen som man har rundt båndbredde og vanlig nett-bruk.
Databruken er i ferd med å ta fullstendig av. Jeg har ingen tro på at trådløs bruk ikke vil være mulig pga kapasitet.

Men mange lever sikkert helt fint med DAB, så det er ikke sikkert «alle» vil lytte til internett-radio om 10 år.
Jeg har derimot for lengst konstatert at internett-radio tilbyr langt bedre mangfold, og dermed treffer min smak bedre uavhengig av hvilken sjanger jeg ønsker å høre på der og da. 
I bilen hører jeg nesten utelukkende på internett-radio, og kvaliteten er meget god (ja jeg vet at enkelte kanaler sender i middels kvalitet. NRK bl.a. har gjort det tidligere i hvert fall).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dennis

#95
Med tanke på alle som sitter 2-3 stk i bilene på hver sin mobil, samt folk på toget, bussen, store folkemengder og ellers rundt om kring som hører på radio og spotify, surfer, sjekker facebook og streamer film ++ uten problemer. Så blir nok streaming av Internett radio til bil et lite problem ;)

Og høre på DAB er vel også langt fra gratis siden mye av lisenspenger går vel til det samt at staten bruker av våre skattepenger på å bygge ut.

HKS

Sitat fra: andreasmj på torsdag 16. april 2015, klokken 12:20
Sitat fra: HKS på torsdag 16. april 2015, klokken 12:16
Da bør det være på tide for Tesla å gjøre DAB til standard i alle Model S som selges i Norge.
Det har de allerede gjort!
Du har rett, ser det i konfigurator nå.
DAB+ radio er lagt under standardutstyr nå! :)

Da blir det nok kanskje færre som kjøper "Ultra Hi-Fi" pakke...
Tesla Model S 90D

Tønsberg

Sitat fra: HKS på torsdag 16. april 2015, klokken 13:07
Da blir det nok kanskje færre som kjøper "Ultra Hi-Fi" pakke...
Det blir i hvertfall for meg neste gang. Nesten eneste grunnen til at jeg valgte Hi-Fi pakken på bilen jeg har nå var DAB radio.
Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

Tuxedo

P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

F_P

Kanskje for spesielt interesserte, men her er et bilde fra en helt ny S85D uten Hifi-pakken.

Det som forundrer meg er at den sorte FAKRA-kontakten er koblet til (sort = DAB i alle andre biler jeg har sett). Det gledelige for nortrahof er at kabel nr. 2 allerede er trekt opp (den sennepsgule altså).

X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

petersv

Sitat fra: F_P på lørdag 18. april 2015, klokken 14:55
Kanskje for spesielt interesserte, men her er et bilde fra en helt ny S85D uten Hifi-pakken.

Det som forundrer meg er at den sorte FAKRA-kontakten er koblet til (sort = DAB i alle andre biler jeg har sett). Det gledelige for nortrahof er at kabel nr. 2 allerede er trekt opp (den sennepsgule altså).

Har denne DAB fra fabrikk? Er vel sdt. på alle som produseres i dag.

F_P

Rakk ikke å sjekke, men stoler på eier som sa at nei det hadde ikke bilen.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Sandvika

Mao. mange nyere biler har mye (om ikke alt) DAB hardware HIFI pakke. Om så er tilfellet så hadde jeg glatt betalt litt for å få enablet dette. Tipper i så fall at Tesla tripper veldig på at få noen HIFI pakke kjøpere til å føle seg lurt vs. redusere egne roaming kostnader.

nortrahof

Inspirert av F_P til å fortsette, monterte jeg Dension provisorisk i bilen men trakk egen antenneledning som jeg hadde liggende klar med innmontert powerinnmating.
Det virket helt upåklagelig!
Når jeg valgte respektive USB, så dukket alle DAB-kanaler opp på skjermen. Ca. 5-10 sek. buffring av valgt kanal ga god lyd. Nå har jeg ikke testet følsomheten ennå. Der jeg bor, er det temmelig god dekning, så bare innstråling i coaxen (uten antenneforsterker) ga godt mottak.

Det ser ut til at DAB-pluggen på den originale antenneforsterkeren i TMS har 2 kodespor. Det kan derfor være vanskelig å montere FAKRA-plugg på denne. Fjerner man plugghuset, så får man coaxen på plass - men den sitter dårlig, så dette er kun et provisorium.

Jeg fant den originale antenneledningen gjemt nedenfor dekslet jeg ikke hadde fjernet helt. Dette var helt supert - og stikk mot det "spesialisten til TM" i Drammen sa at fantes på min bil. - Kanskje det er så nytt at TM Norge ikke har registrert det?
Nå lurer jeg på hvor andre enden er gjemt?
- Vil ikke bryte på paneler inne i bilen før jeg vet hva jeg skal fjerne for å få tilkomst. Det er sikkert også mulighet til å plassere Dension i nærheten samt koble USB til skjermen uten å trekke kabel til midtkonsollen.

Jeg så samtidig på antennene i TMS.
Slik det kunne se ut, er det "bare" 2 antenner i TMS? Det er 2 ledninger på hver forsterker men det kunne se ut som om en av disse på hver forsterker var "jordplan" da de tilsynelatende var terminert sammen med varmetrådene - eller brukes varmetrådene som de 2 andre antennene? Det kan også være at antennene på hver side er felles men deler seg inne i forsterkeren? - Uansett, dette er ikke viktig så lenge det virker!
Jeg ble et øyeblikk urolig for at det var ulike bakruter på biler med-og-uten DAB.


Noen som vet hvor den andre enden av antenneledningen for DAB ender opp?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

nortrahof

Nå har jeg sjekket det jeg lurte på om antennene.

Ved å åpne den antenneforsterkeren som satt i min bil uten DAB, ser jeg at det kun er 2 fysiske antenner på bakruten. De 2 ledningene som går fra bakruten og til antenneforsterkeren blir delt med en gang de kommer inn i denne. Det er således 2 helt separate signalveier for DAB og FM - men felles antenne i bakruten.
Da jeg åpnet antenneforsterkeren, så jeg at kun ene siden var bestykket med komponenter.
Da er det som det først så ut - en antenneledning og jordplan for begge forsterkere.
På tegningen kan det se ut som 4 separate antenner.

Derfor tror jeg man er tvunget til å bruke TMs originale antenneforsterker for DAB om man også vil benytte de originale antennetrådene i bakruten.

Det store spørsmålet er hvilke panel jeg må fjerne - og hvordan, for å finne antenneledningen i dashbordet?

- En tanke slo meg. Kan nyere biler allerede ha DAB-tuner montert fra fabrikk dersom dette er standard nå?
Da vil det kun være jobben med å bytte antenneforsterker, gå inn i servicemeny og enable DAB for at alt skal virke? - Det må jeg se nærmere på når jeg finner hvor tuneren er plassert - og om antenneledningen der er koblet til. Da er det en smal sak å skifte antenneforsterker og ta seg klekkelig betalt for "DAB-oppgradering" på 5 minutter. Folk flest vil da tro at antenneforsterkeren er selve tuneren - og TM har jo byttet en boks.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA