Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hundebur til Model S

Startet av Tønsberg, torsdag 19. desember 2013, klokken 11:40

« forrige - neste »

NilsG

Jeg bestilte ikke lydpakke/DAB da bilen hadde nettradio. Pga ikke tilfredsstillende dekning fungerer ikke dette veldig godt. La frem dette som en liten utfordring når FM nettet skal slukkes... Der nettdekningen holder er nettradioen strålende!
Har nettopp hatt min bil på service, der var spørsmål om ettermontering av DAB lagt inn. I serviceoversikten jeg fikk etterpå står det: "for øyeblikket er det ikke noe løsning for ettermontering av DAB. har sendt mail til FSE ang dette" Da jeg hentet bilen sa representanten hva dette var, husker ikke helt, men noe slikt som "Field Service Engeneering" Så spørsmålet om ettermontering av DAB er i alle fall bragt videre i Teslasystemet...
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

cairnz

Sitat fra: Makol på onsdag 14. januar 2015, klokken 23:27
I brukermanualen er det flere linker om DAB som ikke er åpne. Media Apps er det også noe som heter DAB "use strongest frequency - on/off" og "trafic alert -on/off" Tipper DABen er på plass men trenger å bli aktivert.
Use Strongest Frenquency On/Off bruker du for å velge om den skal hoppe til FM Link, eller annet bånd, om signalet blir dårlig.
Elbilist

aness

Jeg har alltid ment at DAB burde droppes til fordel for nettradio så for min del var spørsmålet om jeg ville ha lydpakke eller ikke, jeg endte opp med å droppe den.

Men jeg gjorde litt research før jeg kom så langt, og det virket som at:

• DAB modulen er en del av hovedskjermen
  • Antennen sitter i bakruten

Skal DAB ettermonteres antar jeg at begge disse må byttes ut, pluss kabling.

Når det er sagt så ser USB-variantene i begynnelsen av tråden interessante ut, spesielt den som presenterer kanaler som filer.

Det jeg savner en audio inn, aller helst skulle jeg ønske at det var mulighet for å plugge inn standard USB-audio devices.
(skjermen kjører allerede linux, det burde være snakk om en ekstra kjernemodul og noen linjer kode for å velge input-device)

cairnz

Sitat fra: aness på torsdag 15. januar 2015, klokken 09:23
Jeg har alltid ment at DAB burde droppes til fordel for nettradio så for min del var spørsmålet om jeg ville ha lydpakke eller ikke, jeg endte opp med å droppe den.

Men jeg gjorde litt research før jeg kom så langt, og det virket som at:

• DAB modulen er en del av hovedskjermen
  • Antennen sitter i bakruten

Skal DAB ettermonteres antar jeg at begge disse må byttes ut, pluss kabling.

Når det er sagt så ser USB-variantene i begynnelsen av tråden interessante ut, spesielt den som presenterer kanaler som filer.

Det jeg savner en audio inn, aller helst skulle jeg ønske at det var mulighet for å plugge inn standard USB-audio devices.
(skjermen kjører allerede linux, det burde være snakk om en ekstra kjernemodul og noen linjer kode for å velge input-device)

Du trenger bare en liten bluetooth-streamer, så kan du spille hva som helst ..
http://www.amazon.com/GOgroove-BlueSense-Wireless-Bluetooth-Transmitter/dp/B008GVETNE

edit: feil link http://www.myblueant.com/products/headphones/ribbon/
Elbilist

aness

Sitat fra: cairnz på torsdag 15. januar 2015, klokken 10:03
Sitat fra: aness på torsdag 15. januar 2015, klokken 09:23

Du trenger bare en liten bluetooth-streamer, så kan du spille hva som helst ..
http://www.amazon.com/GOgroove-BlueSense-Wireless-Bluetooth-Transmitter/dp/B008GVETNE

Sant, men da må jeg koble meg opp mot denne istedenfor telefonen og grunnen til at jeg savner audio inn er at jeg alltid vil ha telefonen tilkoblet for å kunne bruke handsfree når jeg kjører :)

nortrahof

Mye interessant å lese her om erfaringer og DAB!

Årsaken til at jeg ønsker DAB og ikke internetradio, er ved kjøring i Danmark og Tyskland så er det viktig å følge med på trafikkmeldinger som sendes over TMS-modulen i radioen. Disse meldinger vises på navigasjonen. Dette er temmelig standard i "premiumsegmentet" der nede og har vært slik i årevis. Det er forbausende at ikke Tesla har slikt - i det minste for FM?! - Trolig er det slik, da trafikkmeldinger ofte ligger på Google i USA mens det er radiostasjoner som sender det ut i Europa?

Det virker imidlertid ulogisk for meg at TMC har integrert DAB-radioen i selve elektronikken til skjermen? Da må man ha 2 typer skjermelektronikk da de ikke har DAB i USA. Tesla er dessuten ikke noen radiofabrikant, så det at de "klusser med det selv" og ikke kjøper hele radiomodulen ferdig fra en større fabrikant ville være pussig? - Andre deler kjøper de jo fra underleverandører. Selv ikke de "store" europeiske fabrikkene lager radio og navigasjon selv men "kjøper ferdig" fra spesialfirma.

Når det gjelder DAB i tuneller i Norge, så er det vel bare snakk om tid før det er implementert? Dette er ikke særlig mer komplisert enn FM.
Egentlig skulle DAB ha samme dekning som tidligere NRK P1 for 2 uker siden. http://www.nkom.no/teknisk/kringkasting/digital-radio/digital-radio-i-norge
Dersom det er "huller" i dekningen skulle konsesjonshaver vært klaget inn for NK (Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet) fordi de ikke har oppfylt forpliktelsene i konsesjonen.
Det er vel ikke krav om samme dekning for mobiltelefon, så internetradio kan man derfor ikke basere seg på?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

F_P

Apropos dekning.
Det vesentlige her er å forstå at 90% dekning må ses på som befolkningsdekning (les: dekning på fast bosted). Der kom man i mål i løpet av 2014 påstås det. NRK har visstnok 99,5% dekning pr. i dag (ikke på alle kanaler). Dekning langs veien kan jeg ikke finne gode tall på. Der må man foreløpig forholde seg til http://radio.no/dekning/ . Foruten at kartet angir er en teoretisk beregnet dekning, legger man også til grunn utvendig antennemontering for «bilmottak». Forsåvidt greit så lenge bilen er levert med DAB fra fabrikk, men jeg vet av egen erfaring at innvendig antennemontering vil gi flere mindre hull i dekning enn det som fremkommer av dekningskartet.

«Dekningstesten» utført på strekningen Kløfta - Trondheim (Østerdalen), og Trondheim - Sandnessjøen (E6) i sommer med en VW up! med ettermontert original DAB-radio og innvendig glassantenne montert i frontruten  ::)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

nortrahof

Når det gjelder dekning, så står det klart i konsesjonsvilkårene et viktig tillegg:
"  I tillegg er det et krav at NRKs radiotilbud har digital dekning som tilsvarer dagens P1-dekning på FM innen 1. Januar 2015."
Det er ikke noe forbehold om at 90% av befolkningen skal være dekket pr. i dag men at dekningen skal allerede være like god for DAB som FM.
Jeg regner med at konsesjonsvilkårene er fulgt opp til punkt og prikke av NKOM.

Derfor lurer jeg på om man erfarer at det er "huller" i DAB-dekningen med original DAB-tuner og om dette skyldes at selve originalmottakeren er for dårlig? Dårlig følsomhet rettes neppe opp av ny software!?
Dette kan være et moment for valg av ettermontert original DAB-tuner - eller en ekstern løsning.
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

petersv

De har jo ikke like god dekning, det vet jo alle som har prøvd det. Men man kan sikkert komme seg rundt det med å definere en signalstyrke for FM som gjør at det dekker dårlig nok til å matche DAB. Hele DAB-historien er en vits spør du meg. Utdatert og gammel teknologi som koster oss forbrukere masse.

nortrahof

Ut fra det som ligger i konsesjonsvilkårene for DAB, skal utbygging nå være ferdig - i hvert fall for programpakken der NRK P1 ligger.
Man kan således ikke forvente at denne blir bedre i fremtiden, noe Tesla kunne "bortforklare" problemene med til nyttår!

Har TMS problemer med stabilt mottak av DAB i denne kanalpakken, virker det for meg som om selve radiomodulen er for dårlig i TMS. Hva den tekniske årsak en er til dette, skulle jeg gjerne ha visst - fordi dette påvirker valget om jeg skal gå for "original DAB-alternativet" eller en OEM-løsning.

Det ligger intet ute hos NKOM om at utbygger ikke er i rute eller har noen som helst problemer med å oppfylle konsesjonen - og da vil nok FM slukkes som planlagt i 2017, feilslag eller ikke.
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

sims

Jeg synes faktisk kvaliteten på dab radioen i lydpakken er veldig bra. Kjørte f.eks nylig Oslo - Gjøvik med P1 hele veien, og det fungerte uten utfall såvidt jeg kan huske. Mye mer behagelig å høre på enn FM.

ksandal

EN liten avsporing fra trådstarters egentlige spm... men DAB dekning som "liksom er ferdig utbygget" gjelder da for en radiokanal og det er P1... så vil du høre på noe annet nord for Oslo... må du ha noe annet enn DAB radio :-)
Jeg kjører 40.000km i året med min BMW med det råeste som kan kjøpes for penger DAB HIFI system i bilen... og kan bekrefte... eller rettere sagt avkrefte at en kan kjøre på Vestlandet og høre DAB radio med mindre du holder deg i sentrum og ikke i skygge av feil fjell eller en tunnell, eller en litt skarp sving med murhus på begge sider, eller kjører i en dal osv.... og ikke for og nevne de over 100 tunneller uten DAB dekning rundt Bergen :-)
Men når det virker er det jo kult og ha god ren lyd. Det er forresten også tidsforskjell på sending mellom FM og DAB. så når den mister dekning og hoper over på FM så hopper den noen sekunder frem og tilbake i sending og for sikkerhets skyld er standard volum på DAB og FM også forskjellig... så en blir noe Distre' til slutt og velger FM eller internett eller noe fra USB stikk som er stabilt og høre på :-)

Sitat fra: F_P på fredag 16. januar 2015, klokken 09:28
Apropos dekning.
Det vesentlige her er å forstå at 90% dekning må ses på som befolkningsdekning (les: dekning på fast bosted). Der kom man i mål i løpet av 2014 påstås det. NRK har visstnok 99,5% dekning pr. i dag (ikke på alle kanaler). Dekning langs veien kan jeg ikke finne gode tall på. Der må man foreløpig forholde seg til http://radio.no/dekning/ . Foruten at kartet angir er en teoretisk beregnet dekning, legger man også til grunn utvendig antennemontering for «bilmottak». Forsåvidt greit så lenge bilen er levert med DAB fra fabrikk, men jeg vet av egen erfaring at innvendig antennemontering vil gi flere mindre hull i dekning enn det som fremkommer av dekningskartet.

«Dekningstesten» utført på strekningen Kløfta - Trondheim (Østerdalen), og Trondheim - Sandnessjøen (E6) i sommer med en VW up! med ettermontert original DAB-radio og innvendig glassantenne montert i frontruten  ::)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

aness

Sitat fra: F_P på onsdag 14. januar 2015, klokken 14:18

Dension DAB+U er kommet i 2. generasjon, og som selger av disse, som du vet, har undertegnede også fått tilgang til en mengde konfigurasjonsfiler som kan lastes opp på Dension-tuneren for å forbedre bl.a. tiden for kanalbytte. Disse 2. gen tunerne skal jeg forsøke å få testet i løpet av uken i min egen Model S da ingen andre i hele verden tydeligvis har fått gjort dette enda (ref. norsk importør).

@F_P: Fikk du testet denne?

F_P

Sitat fra: aness på fredag 23. januar 2015, klokken 09:52
Sitat fra: F_P på onsdag 14. januar 2015, klokken 14:18

Dension DAB+U er kommet i 2. generasjon, og som selger av disse, som du vet, har undertegnede også fått tilgang til en mengde konfigurasjonsfiler som kan lastes opp på Dension-tuneren for å forbedre bl.a. tiden for kanalbytte. Disse 2. gen tunerne skal jeg forsøke å få testet i løpet av uken i min egen Model S da ingen andre i hele verden tydeligvis har fått gjort dette enda (ref. norsk importør).

@F_P: Fikk du testet denne?

Ble utsolgt før jeg kom så langt. Importøren er også utsolgt :( Men jeg venter 1 stk (feilbestilt) inn rett over helgen. Den skal testes med en gang den ankommer.

F_P

Skal vi se, da kom det en slik DAB+U 2. gen i retur i dag. Har ikke fått gjort store testen, men tok den med ut i bilen og fikk plugget den inn i 40 sek mens resten av familien basket seg inn i bilen på vei til teater  ::)

Foreløpig ser det veldig lovende ut. Enheten dukket opp som "USB 1" etter 5 sek, og alle valg var tilgjengelig. Tester mer i morgen med innvendig glassantenne for å sjekke dekning i forhold til original DAB-tuner som jeg har fra før, og tiden kanalbytter tar (buffertid). Kanalbytter etc. kan justeres med 8 ulike konfig-filer så jeg kommer til å sjekke alle disse filene for å se hvilket oppsett som gir best responstid slik at tuneren kan leveres ferdig konfigurert til Model S  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA