Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hundebur til Model S

Startet av Tønsberg, torsdag 19. desember 2013, klokken 11:40

« forrige - neste »

Olatho

Hvis den funker bra er det åpenbart interessant for oss. Så jeg ser frem til å høre om erfaringene.

F_P

Hei igjen gutter og jenter  ::)

Da har jeg brukt nærmere 2t på å teste samtlige konfigurasjonene tilgjengelig. Plukket ut de 4-5 beste, og kjørte med en testrunde til for å finne den beste.

Konklusjon:
Dette fungerer, om du kan overleve med 10-11 sek stillhet ved kanalbytte. Stillheten skyldes rett og slett måten DAB+U er konstruert. Sitat egen nettside:
«Dension DAB+U enheten er utstyrt med en 'Automatic Buffer Size Assessment' (ABSA) funksjon. Siden buffer størrelse varierer veldig på forskjellige avspillingsenheter (stereoanlegg/headunits) vil Dension DAB+U enheten automatisk detektere hvor lang bufferstørrelse som kreves for korrekt avspilling. Dette betyr at å bytte radiostasjon kan ta fra 5 til 40 sekunder avhengig av bufferstørrelsen som kreves av den aktuelle spilleren.»

Det blir naturlig nok litt dårligere dekningsforhold når man bruker antenne limt på frontruten (øverst på passasjersiden), men jeg har så langt ikke opplevd dette som problematisk. Skal teste dette litt mer.

Har knipset noen bilder på hvordan det fungerer i praksis. Legger ut en komplett guide for bruk og installasjon når jeg får summet meg litt og inntatt litt næring :P

For de som er interessert så ligger det en tilbudstråd her på forumet med en rabattkode som gir 10% rabatt. Om ønskelig monterer jeg også denne i bilen for de som ønsker - kr. 700,- inkl mva :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

F_P

En liten kommentar etter å ha testet mer hva gjelder dekning. Som fryktet er ikke innvendig glassantenne en spesielt god løsning i TMS slik det ser ut. Mest sannsynlig for mye varme-/lydemping i frontruten. Så lenge man står stille fungerer det helt fint, men i bevegelse blir det tidvis trøblete med irriterende utfall i lyden  :(
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

sn0le

Er nok IR-filmen i ruta som gjør det.
Hvor stor er antenna?
Det er et lite felt til høyre for sladrespeilet som ikke har IR-film, og der kan
det kanskje funke.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

nortrahof

Dette var meget positive nyheter!

Tror at denne løsningen kan på sikt være minst like god som originalløsningen i TMS? Etter hvert som det lages nye tunere som kobles til via USB-grensesnittet og presenterer filene som .MP3-filer, så kan den enkelt skiftes ut!

- Etter det jeg forstår, har ikke Tesla til hensikt å gjøre bruk av TMC-modulen hverken i FM eller DAB, så da mister man heller ikke noe i forhold til originalen. Dersom Tesla i fremtiden skulle ønske å ta i bruk TMC, så må de vel uansett bytte ut alle radioer da de neppe har "en sovende TMC-modul" i eksisterende løsning? Da blir det sikkert et generelt tilbud om oppgradering for alle mot merpris?

Som tidligere nevnt, er ofte varmedemping utført med reflekterende pådampet metallbelegg i vindusruter. Det kan være årsak til at en vindusantenne ikke gir stabilt mottak?
Det var litt "nedtur" men heldigvis ikke uløselig.

Jeg har ennå ikke fått svar fra Tesla om de har en aktiv antenneløsning med bandfilter og forsterker. Spørsmålet var også om de hadde 2 forskjellige - eller om de bruker samme aktivløsning for alle biler uansett DAB eller ikke?
Forstår ikke hvorfor det kan være vanskelig å svare på slikt?
Har de passiv antenne så går det an å splitte signalet - og har de aktiv antenne som er lik i alle biler, så er det bare å finne DAB-uttaket.

Jeg tror den første som lager en oppskrift på dette kan få mange kunder! - Tenk om man kunne få til en OEM-løsning som virker bedre enn Teslas originale!?

Ulempen med å gjøre DAB-radiosignalet til .MP3 er vel ABSA-funksjonen som  krever lengre buffring enn det som finnes originalt i DAB? - Dersom man ikke bytter det programmet man lytter til, så har det jo ikke noe å si.
Dension DAB+U kan jo bytte stasjon uten at dette har innvirkning på buffringen etter det jeg forstår? - Verre hadde det vært dersom hver gang man mister DAB-signalet, så hadde bufferet vært nullstilt.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

petersv

Finnes det noen slike for USB med doble tunere, slik at man slipper dødtid når man kjører mellom regionene? Det er skikkelig irriterende, f.eks. P1 når man kjører mot/i Gudbrandsdalen. Det er jo etter hvert endel av de andrr adapterne som begynner å få det.

Burde uansett være mulig å legge antenne i speilet ved å trekke kabel bak pakningen under trekantvinduet. Bare å finne en passende antenne først og lime den på innsiden av speilhuset. (ikke folieantenne, men en skikkelig kvart eller halvbølge.)

jkirkebo

Sitat fra: nortrahof på søndag 25. januar 2015, klokken 12:40
Dette var meget positive nyheter!

Tror at denne løsningen kan på sikt være minst like god som originalløsningen i TMS? Etter hvert som det lages nye tunere som kobles til via USB-grensesnittet og presenterer filene som .MP3-filer, så kan den enkelt skiftes ut!

Jeg synes løsningen er håpløs, 10-12 sekunder for kanalbytte? Min tålmodighet utgår etter 2-3 sekunder...
Men det er da heller ikke nødvendig med ventetid ved kanalbytte, ihvertfall ikke på alle biler? Jeg kan streame lyd fra Spotify på iPhone over USB til Leafen uten ventetid overhodet ved sangbytte. Antar det da brukes en annen protokoll. Tesla støtter ikke dette foreløpig, men det er vel bare en software-sak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nortrahof

Jeg tror at man må se forskjell på kanalbytte og stasjonsbytte (senderbytte)?

Det er vel ingen seriøse leverandører av DAB-tunere som ikke har dobbelttuner?
Selve DAB-signalet blir da buffret så lenge det er nødvendig for å rette opp i feilbit. Derfor er signalet oftest forsinket et sekund. Når det gjelder omforming til .MP3-filer så er det en annen buffring i avspillingsenheten. Dersom den er beregnet for CD/DVD kan lesefeil forekomme. Derfor kan det være fornuftig å buffre signalene lenger til at spilleren har fått tid til å lese på nytt (flere ganger om nødvendig). Da kan buffring på 10 -12 sekunder være nyttig da gjengivelsen ikke "hakker" dersom man ved ny lesning av manglende avsnitt klarer å "restaurere" manglende seksjoner.

Det aller mest elegante hadde vært om Dension DAB+U hadde hatt mulighet til å overstyre ABSA ved brukerinnstilling?
Nå velger den vel max. av hva TMS kan buffre for .MP3-filer?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

F_P

#53
Dette med buffertiden er et tveegget sverd. Det har sine fordeler ved for eksempel utfall av signal i kortere perioder. Når jeg testet oppleves et kort signalutfall som et kort dropp i lydnivået, men kanalen forsvinner ikke. I fruens up med ettermontert original DAB-radio og samme type antenne som den jeg nå har forsøkt i TMS oppleves signalbortfall som at kanalen forsvinner helt i flere sekunder til dekningen er bra nok igjen. Selv om denne originalradioen har FM <-> DAB bytte så reddes den heller ikke av det da det tar noen sekunder å bytte. Bufferstørrelsen på denne radioen blir med andre ord litt liten, mens på Dension kanskje litt vel drøy , men de har sin forklaring i linken litt lengre ned her.

Men, jeg er enig i at 10 sek er lenge om du sitter og venter og lar irritasjonen komme krypende (finnes biler der man er nede i 3-4 sek). Den umiddelbare fordelen til DAB+U kontra andre løsninger som sender DAB videre over FM-antenneledningene i bilen er naturligvis at man faktisk får opp en kanalliste som man kan velge fra, rett på 17" i bilen. Kan forøvrig legge til at samme DAB-løsning er tilgjengelig til Dension sine egne musikk/handsfree gatewayer, der er buffertiden nesten ikke-eksisterende grunnet mulighet til å fin-tune dette i begge ender.

Angående antenneplassering så er nok det skraverte feltet ved speilet bedre egnet selv om antennen vil gå litt utenfor i vertikalen. Alternativ plassering er muligens i speil/lykt/fanger. Alternativet er det åpenbart beste, men som er like åpenbart at ingen vil ha, i hvert fall ikke på en TMS. Utvendig antennepisk  :o

Om noen vil nerde om ABSA og Dension så har jeg lagt ut følgende dokument - http://www.bilkomponenter.no/users/kufatec_mystore_no/Image/Dension/ABSA-Dension.pdf

Til slutt et spørsmål. En av konfig-filene ga kanalbytte ned i 7 sek, men det hadde noen ulemper:

  • Liten dropp i lyd ca. 1 sek etter kanalbytte, ellers samme lydnivå som den andre konfigurasjonen
  • Surret det til med regionene for NRK-kanalen slik at disse ble splittet opp i to regionsbolker (der den ene merkelig nok fikk navnet "Hordland/Sogn og Fjordane" (jeg bor på Kløfta i Akershus) og resten av de regionale kanalene til NRK havnet korrekt i "Oslo/Akershus/Østfold"

Spørsmålet er. Ville du heller ha 7 sek kanalbytte med noen mindre bug i kanallisten og nevnte lydproblem, eller heller 10-12 sek kanalbytte og resten 100%?
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

petersv

Bør værw mulighet å stille buffertid individuelt. Kam du laste opp disse konfigfilene, slik at vi kan analysere dem?

F_P

Sitat fra: petersv på mandag 26. januar 2015, klokken 06:53
Bør værw mulighet å stille buffertid individuelt. Kam du laste opp disse konfigfilene, slik at vi kan analysere dem?

Det får jeg strengt tatt ikke lov til av Dension p.t. da de ikke ønsker spredning av slike filer, og i hvert fall ikke filer som er tuklet med. Har en dialog med importøren av Dension i Norge, Autohifi As, så jeg lar det ligge der enn så lenge før jeg tør å slippe noen av dere løs på filene  ::)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

nortrahof

Nå har jeg kommet over el.skjema til TMS.
Det er ellers interessant lesing og på side 3/48 er det tegning over antennesystemet og radioen.

Det viser seg at TMS har 4 radioantenner:
FM/RKE (RKE tror jeg er Remote Key Entry eller "trådløs nøkkel")
AM
FM/RKE og AM ser ut til å ha felles forsterker.
FM2
DAB
FM2 og DAB ser ut til å ha felles forsterker.

Nå ser det ut til at både AM/FM og FM2 går til tuneren. Denne tuneren (Radio Head unit) ser ut til blokkmessig å være separat fra skjermelektronikken - og det er bra mht. fremtidig oppgradering /retrofit av DAB.
Videre ser det ut som om FM og DAB har felles antenneforsterker. Det lover godt om det er slik mht. Dension+U DAB-tuner.

Det som forvirrer noe, er de 2 FM-antennene. Det kan være at bare den ene brukes uten original DAB-tuner?
Dette er det umulig å få svar på fra Tesla.
Forvirrende er det også at begge FM-antenner ser ut til å være tilkoblet Radio Head Unit - om bare en antenne brukes (dobbeltplugg). - Er det slik at bare ene antennen brukes på biler uten DAB og den andre (FM2) brukes på biler med DAB - eller  er det dobbelttuner i alle biler for FM der en antenne er tilkoblet hver sin tuner?
Siste spørsmål er om det er installert FM2/DAB antenneforsterker i alle biler? - Det virker som om det er det.

Når man stiller slike spesifikke spørsmål til Tesla, får man ikke svar - og når man purrer svaret, får man et svar som ikke er brukbart.

Noen som vet mer detaljer om dette?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

F_P

Sitat fra: nortrahof på mandag 09. mars 2015, klokken 11:14
Nå har jeg kommet over el.skjema til TMS.
Det er ellers interessant lesing og på side 3/48 er det tegning over antennesystemet og radioen.

Det viser seg at TMS har 4 radioantenner:
FM/RKE (RKE tror jeg er Remote Key Entry eller "trådløs nøkkel")
AM
FM/RKE og AM ser ut til å ha felles forsterker.
FM2
DAB
FM2 og DAB ser ut til å ha felles forsterker.

Nå ser det ut til at både AM/FM og FM2 går til tuneren. Denne tuneren (Radio Head unit) ser ut til blokkmessig å være separat fra skjermelektronikken - og det er bra mht. fremtidig oppgradering /retrofit av DAB.
Videre ser det ut som om FM og DAB har felles antenneforsterker. Det lover godt om det er slik mht. Dension+U DAB-tuner.

Det som forvirrer noe, er de 2 FM-antennene. Det kan være at bare den ene brukes uten original DAB-tuner?
Dette er det umulig å få svar på fra Tesla.
Forvirrende er det også at begge FM-antenner ser ut til å være tilkoblet Radio Head Unit - om bare en antenne brukes (dobbeltplugg). - Er det slik at bare ene antennen brukes på biler uten DAB og den andre (FM2) brukes på biler med DAB - eller  er det dobbelttuner i alle biler for FM der en antenne er tilkoblet hver sin tuner?
Siste spørsmål er om det er installert FM2/DAB antenneforsterker i alle biler? - Det virker som om det er det.

Når man stiller slike spesifikke spørsmål til Tesla, får man ikke svar - og når man purrer svaret, får man et svar som ikke er brukbart.

Noen som vet mer detaljer om dette?

Jeg kan synse litt om dette, men hadde vært lettere om du kunne delt skjemaet med meg. Da kunne jeg tatt en sjekk på min egen bil som har DAB for å se om jeg finner alle disse forsterkerne + kan se hvordan antenner som er tilkoblet.

At DAB og FM skal ha samme forsterker er imidlertid litt uvant, men ikke umulig (Mener å huske at Audi A8 har dette). Da tror jeg vi snakker om en fysisk enhet, men jeg vil tro det da er med ulike forsterkere eller i det minste ulikt antall antennetilkoblinger i en og samme enhet avhengig av hvilke antenner som er tilkoblet/hva bilen er levert med av tunere. Dette er ikke uvanlig på Audi - et eksempel her: http://www.bilkomponenter.no/products/dabfistune-antennemodul-a4-8k-sedan-mmi-3g (sort = DAB, grønn = TV, rosa-ish = mobil tror jeg, eller så er det en amerikansk med sirius-radio bildet er fra).

Forundrer meg også veldig om man bare benytter en antenne og antenneforsterker til FM. Det fleste, om ikke alle nye biler har 2x FM-antenner. Alle tyske biler jeg har sett av nyere dato (unntatt de billigste radioene du finner i Caddy, Up, etc) har dobbel FAKRA til FM der den ene da er diversity.

Jeg gjetter altså på følgende ut fra det du sier og det jeg kjenner til fra andre biler:
1x FM / RKE - denne er lik på alle biler
1x FM / DAB - denne kan da tenkes å være ulik om bilen er levert med DAB eller ikke

For begge tror jeg det gjelder at FM-antennen er separate og at det samme gjelder RKE og DAB. Det som er veldig interessant er om selve DAB-antennen er fysisk til stedet på biler levert uten DAB. Veldig vanlig på en del andre biler at DAB-antennen er der uansett, men ikke alltid. Mangler DAB-antennen er det kjedelig da en ny rute fort koster 5-8.000,- + montering.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

nortrahof

Skjema over antennene er i øverste innlegg i denne linken:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19502.msg322286.html#msg322286

Her fremgår det at det at FM/RKE-antennen går inn på samme antenneforsterker som AM. Det ser imidlertid ut at RKE-signalet går utenom forsterker til Body Control Module. Det er logisk da ellers antenneforsterkeren vil bidra til "vampire drain". Det ser videre ut som at det er en felles AM/FM antenneforsterker.
FM2 har egen forsterker før den går inn i tuneren. Denne separate antenneforsterkeren for FM2 er i samme enhet som DAB-antenneforsterkeren. Jeg ville tro at man ikke ville lage egen bakrute uten DAB-antenne og egen antenneforsterker uten DAB for det forholdsvis lave antall TMS som er produsert. En antenneforsterker inneholder ikke mange komponenter.
Da kan heller antenneledning fra forsterkeren til DAB-tuneren mangle på de biler som ikke har DAB. Denne koster heller ikke stort - men det kan være en del arbeid å trekke frem antennekabel.

Jeg ville tro at begge forsterkere er montert i TMS om det er vanlig med 2 FM-antenneinnganger?

Resten skulle være "grei skuring" for å få en brukbar DAB-løsning i TMS for et par tusen NOK med Dension DAB+U.

VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

F_P

Takker  :)

Ser absolutt ut slik du sier. Kan heller ikke se noe info som tilsier at ikke begge FM-antenne er i bruk på biler uten DAB. Det som dessverre ikke fremkommer er om FM/DAB amplifier er ulik på biler med og uten DAB. Det er slett ikke uvanlig at denne må byttes på andre bilmerker når DAB ettermonteres. Hender også man må lodde 1-3 små ledninger til ruten da koblingene ikke er på plass.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA