Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En bank's oppfattning av verditap

Startet av bromm, tirsdag 10. desember 2013, klokken 01:03

« forrige - neste »

Snapcase

Skal hente min på fredag, begynner å bli redd jeg ikke klarer de 90km hjem når jeg leser her.

Vil helst ikke begynne med hurtiglader på første tur, det er noe jeg skal sjekke ut en kveld uten stress og helt alene.

LMOR

Sitat fra: Snapcase på søndag 24. januar 2016, klokken 16:53
Skal hente min på fredag, begynner å bli redd jeg ikke klarer de 90km hjem når jeg leser her.

Vil helst ikke begynne med hurtiglader på første tur, det er noe jeg skal sjekke ut en kveld uten stress og helt alene.
Sørg for at de har ladet den helt opp, og kjør hjem på EcoPro, med 18 grader i kupeen. Da burde 90km ikke være noe problem.
Gratulerer forresten!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pkhamre

Sitat fra: Snapcase på søndag 24. januar 2016, klokken 16:53
Skal hente min på fredag, begynner å bli redd jeg ikke klarer de 90km hjem når jeg leser her.

Vil helst ikke begynne med hurtiglader på første tur, det er noe jeg skal sjekke ut en kveld uten stress og helt alene.

Hurtiglading er ikke noe stress. Hvis det er en lader fra Fortum eller Grønn Kontakt kan du bare registrere deg på nettsiden med ladebrikkens nummer. Etter det er det bare å kjøre til laderen, scanne brikken og plugge inn laderen. Null stress :)
2018 Tesla Model X75D - Uglen

moonbuggy

Sitat fra: Beckern på søndag 24. januar 2016, klokken 14:32


Så din rapporterer også 18,6kWh fulladet som "alle" andre?
[/quote]

Nei, nå ligger jeg nede på 17,8. Jeg merker at maks. går nedover når jeg stadig bare lader rundt 40-80 % og nesten aldri fullader. De gangene jeg fullader viser 18 og litt over. Med min SW versjon har jeg bare en gang i sommer sett 19.0 på batteri maks.

Beckern

Sitat fra: pkhamre på søndag 24. januar 2016, klokken 23:55
Sitat fra: Snapcase på søndag 24. januar 2016, klokken 16:53
Skal hente min på fredag, begynner å bli redd jeg ikke klarer de 90km hjem når jeg leser her.

Vil helst ikke begynne med hurtiglader på første tur, det er noe jeg skal sjekke ut en kveld uten stress og helt alene.

Hurtiglading er ikke noe stress. Hvis det er en lader fra Fortum eller Grønn Kontakt kan du bare registrere deg på nettsiden med ladebrikkens nummer. Etter det er det bare å kjøre til laderen, scanne brikken og plugge inn laderen. Null stress :)

Forutsatt at:
- Lader virker,
- Lader ikke er opptatt,
- Brikke virker,
- At alt betjenes helt rett*
- At alt virker og ikke henger**

* på samme plass har fortum gjerne to ladere, de har som regel motsatt sekvens hva gjelder brikke og kabel.
Gjør det motsatt eller litt feil og de vil ikke virke.
** Tunge kabler kan gjøre at kontakten henger i ladeporten og henger på kroken som låser kontakt. Da er ikke kroken sterk nok til å trekke seg tilbake. En uerfaren som meg kan da finne på å trekke i nødutløser som dermed effektivt forhindrer ladeport fra å virke uten å ha vært på verksted.

Jeg har sett eller  selv opplevd alt det over. Hurtiglading kan være veldig greit men de har jammen jobbet hardt for at det ikke skal være det.

Jeg anbefaler på det varmeste å ta huritgladertest uten stress en kveld. Det høres ut som en veldig god ide.

90km i temperaturer over -10 er overhode ikke noen sak.
Under -10 kan det skape problemer men som regel vil forbruk falle etter hvert. Man kan også kjøre med lav temperatur i kupe om  det er krise. Det hjelper også godt.

bromm

#95
Sitat fra: moonbuggy på lørdag 23. januar 2016, klokken 22:53
Nei, det er bare estimatoren som gir "lik" rekkevidde. Den nekter å korrigere mine tall og kommer opp med samme pessimistiske estimatet gang etter gang. Under kjøring korrigeres rekkevidden (opp). Men, jeg tester ikke nå hvor langt jeg kjører på en lading, som jeg gjorde i sommer. Nå klattlades mye. Batteriet ligger som regel et sted mellom 40-80% nå, nesten aldri fulladet. Jeg innbiller meg at det er best for batteriet, men henger egentlig sammen med at jeg får ladet borte et par timer av gangen, akkurat passe til å fylle opp dagens kjøring....
Sitat fra: moonbuggy på mandag 25. januar 2016, klokken 00:19
Sitat fra: Beckern på søndag 24. januar 2016, klokken 14:32
Så din rapporterer også 18,6kWh fulladet som "alle" andre?
Nei, nå ligger jeg nede på 17,8. Jeg merker at maks. går nedover når jeg stadig bare lader rundt 40-80 % og nesten aldri fullader. De gangene jeg fullader viser 18 og litt over. Med min SW versjon har jeg bare en gang i sommer sett 19.0 på batteri maks.
Jeg tror nok at SoC på mellom 40 og 80%, lite fullading og sjelden kjøring mot lav SoC (sjekke faktisk kjørelengde), vil påvirke både forbrukstall (som er veldig lave hos deg), samt at estimeringen av rekkevidde vil bli forstyrret. Hvis hele systemet skal kunne kalibrere seg, så må det se topp og bunn av utladningskurven på batteripakken - det vil trolig bli unøyaktig hvis man bare befinner seg innenfor et område på bare 40%

LMOR

Det er jo helt utrolig påstander du kommer med av og til bromm, om ting som blir påvirket av % lading, spesielle ting som skjer ved 32A lading, online systemer som slutter å virke riktig hvis du f.eks. selger bilen og avinstallere den og registerer den på nytt. Ingen kan derfor kjøpe en bruktbil, spesielt ikke fra Tyskland.
Gjetting og synsing uten noen dokumentasjon. Hvor har du alt dette fra?
Forbruket registreres på samme måte uansett hvor mye du har ladet. Eneste grunnen til et eventuelt avvik, er at de første software versjonene ikke registrerte "standby" forbruk.
Men moonbuggy har nok oppgradert etter dette, og det var lett å se, fordi gjennomsnittet ikke går opp i forbrukt kWh. Du trenger ikke kjøre full-tomt for å sjekke det. En kan se momentan kapasitet i service menyen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 25. januar 2016, klokken 16:25
Det er jo helt utrolig påstander du kommer med av og til bromm, om ting som blir påvirket av % lading, spesielle ting som skjer ved 32A lading, online systemer som slutter å virke riktig hvis du f.eks. selger bilen og avinstallere den og registerer den på nytt. Ingen kan derfor kjøpe en bruktbil, spesielt ikke fra Tyskland.
Gjetting og synsing uten noen dokumentasjon. Hvor har du alt dette fra?
Forbruket registreres på samme måte uansett hvor mye du har ladet. Eneste grunnen til et eventuelt avvik, er at de første software versjonene ikke registrerte "standby" forbruk.
Men moonbuggy har nok oppgradert etter dette, og det var lett å se, fordi gjennomsnittet ikke går opp i forbrukt kWh. Du trenger ikke kjøre full-tomt for å sjekke det. En kan se momentan kapasitet i service menyen.
Utrolige påstander, javel - der er vel du mye bedre tenker jeg. Men la oss holde oss til denne saken nå da (for jeg vet en god del om måleteknikk, på samme måte som jeg prøvde å forklare deg om re-joins av databaser i den saken om Tyskland etc. som du heller ikke forsto).

Det er "ams" som produserer sensorene for batteriovervåking i i3: http://ams.com/eng/Press-Center/Release-Archive/Release-Archive-2014/AS8510_BMW

Sensoren heter AS8510 og er beskrevet funksjonelt her:
http://ams.com/eng/content/download/36341/497608/15895

Der står det følgende:
Four operating modes providing
- Continuous data acquisition (or)
- Periodic single-shot acquisition, (or)
- Continuous acquisition on threshold crossing of programmed
current levels
(or)
- A combination of the above

Forklar oss gjerne det i uthevet skrift, er du snill - særlig med tanke på at man aldri passerer thresholds. Kanskje begynner det vel og demre hvorfor moonbuggy har så lavt "Batt.Kapa.Max" også, eller ?

LMOR

Din kompetanse på datateknikk og måleteknikk har vi sett mange gode eksempler på ja.
Det er forklart mange ganger hvordan en bygger opp max kapasitet, og moonbuggy kjenner godt til det, og kom med en riktig forklaring på hvorfor hans går nedover.
Det du har uthevet går på nivå på strømstyrke, og da spiller det ingen rolle om det er 50% eller 100% ladet batteri.
Dette var siste kommentar til deg bromm på lenge. Det er bortkastet tid å prøve å forklare noe til deg, som ikke er akkurat slik du vil det skal være.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Beckern


bromm

#100
Sitat fra: LMOR på mandag 25. januar 2016, klokken 17:53
Din kompetanse på datateknikk og måleteknikk har vi sett mange gode eksempler på ja.
Det er forklart mange ganger hvordan en bygger opp max kapasitet, og moonbuggy kjenner godt til det, og kom med en riktig forklaring på hvorfor hans går nedover.
Det du har uthevet går på nivå på strømstyrke, og da spiller det ingen rolle om det er 50% eller 100% ladet batteri.
Dette var siste kommentar til deg bromm på lenge. Det er bortkastet tid å prøve å forklare noe til deg, som ikke er akkurat slik du vil det skal være.
Nå synes jeg litt synd på deg LMOR - ærlig talt. Leste du Kap 7 i datasheet ? Der står det veldig godt forklart at Current channel er basert på en veldig nøyaktig måling gjennom en 100 micro-ohm "shunt resistor" som blir kompensert med den andre kanalen; Voltage/Temperature-channel. Det siste i kap 6; "System error compensation function" forventer jeg at svært få forstår - det er svært kompliserte saker. Men vi snakker altså her om en VELDIG nøyaktig sensor (én for hver celle), som tar hensyn til ALT for å kunne presentere en så absolutt nøyaktig SoC som overhode mulig.

Shunt resistor sier du - hva er det ? Svar: Current shunt resistors are low resistance precision resistors used to measure AC or DC electrical currents by the voltage drop those currents create across the resistance. Sometimes called an ammeter shunt, it is a type of current sensor....

Sett bort ifra det tekniske, så begynner du virkelig å bli ufin her inne - det er kun en ting som opptar deg og det er å "drite ut" meg - overalt. Du er jo så vant med å gå inn i etikk-tråden og synes synd på deg selv, så nå kan du vel gå inn der igjen og anmelde deg selv for usaklige personlige angrep og hvor fælt du har det selv. For min del så er det tekniske detaljer rundt BMW i3 som er viktigst - ikke det å bli "kongen på haugen". Saklighet varer lengst - alle kan trå feil, men det tekniske og funksjonaliteten rundt denne enestående bilen er (og forblir) alltid viktigst for min egen del !

LMOR

Siden du slår et slag for saklighet, bromm, så skal jeg prøve å forstå hva du mener. Dette er tross alt mitt fagfelt, men har nok glemt dette.
Hvordan mente du at måling av strøm og spenningsfall over motstanden blir påvirket av at bilen ikke har vært ladet opp til maks på en stund?
Det er det jeg etterlyste saklig grunnlag for å påstå. Hvor ofte må vi lade til 100% for å kunne stole på gjennomsnittsberegningen?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 25. januar 2016, klokken 21:16
Det er det jeg etterlyste saklig grunnlag for å påstå. Hvor ofte må vi lade til 100% for å kunne stole på gjennomsnittsberegningen?
Dette er ikke så vanskelig å forstå, hvis man bare vil. Jeg tar den "folkelige" varianten:

"Hvis Oslo er 0% og Trondheim er 100% - hvor befinner man seg da på XX% langs E6? I fjor var dette enkelt, for da hadde man kjørt hele strekket 100% - men senere i år er nyveien mellom Frya og Sjoa klar, så hvor er den samme XX%en da ? Så, i 20/21, så er strekningen Gunstadmoen-Frya og Sjoa-Otta, som ligger hhv. sør og nord for første etappe, klar - hvor ligger XX% da ? Man skjønner vel kanskje at en som normalt bare kjører mellom Berkåk og Dombås (eller Jessheim-Lillehammer), ikke har peiling på akkurat det. Det er derfor at man må til begge endene for å finne det ut !

LMOR

Du snakker om kalibrering av grenseverdiene, men jeg forstår ikke hva det har med den aktuelle målingen å gjøre.
Kan ikke forstå at den kan bli påvirket av dette. Men maks kapasitet derimot synker gradvis hvis du ikke saktelader innimellom. At både strøm og spenning varierer underveis, og at alt dette påvirkes av temperatur, er også opplagt, og nettopp derfor måler de alt nøyaktig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Her har vi en ikke planlagt "test" jeg tok på søndag. På jakt etter perfekte skiforhold utenfor Oslo i sol , måtte jeg opp på 600 meter, nærmere bestemt lygnasæter.
Fra meg er det ca 6.5 mil hver vei.
Siden det var meldt -2 til - 4 og Hurtiglader på veien , er det null problem....

Startet opp 100% ladet bil, kjørte ca 4 km før jeg nullstilte måler (ca 100 moh), siden jeg hadde tenkt å måle snitt på turen. Kjørte på eco ,19 grader og normal kjørehastighet.
Det viste seg at temperaturen langs RV4 langs elven og inn i tåken på hadland lå på fra -8 til -11 grader. vel oppe på Lygna, sol og blå Swix føre.

Tilbake turen, ble store deler kjørt i eco+ og sparekjøring, grunnet defekt Hurtiglader på Roa, samt defekt saktelader i samme område. Valgte å kjøre på fartsgrensen, kom hjem med nesten tom tank, etter 13 mil. Bildet viser forbruk hvor start og stopp er samme sted. Ca -8 grader i snitt på kjørestrekning.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA