Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En bank's oppfattning av verditap

Startet av bromm, tirsdag 10. desember 2013, klokken 01:03

« forrige - neste »

moonbuggy

Sitat fra: Kanon på tirsdag 19. januar 2016, klokken 11:32
Nye negativ gjennomsnittsforbruk her idag. 2,38 kw/100 km.
Etter 60 km var det 24 km restrekkevidde igjen. Forhåndsvarmet/precondisjonert og mellom -18 og -21 grader ute.
Hadde problemer med at ruter ville dugge, og tildels fryse igjen så måtte kjøre på defrost knappen en del. Ga opp ecopro av samme grunn.
Hastighet omtrent 90km/t og innstilt på 20°C
Når jeg plugger inn etter ankomst antydes det 89 km rekkevidde ved fulladning.
Batteritemp ved avgang 9 °C, ankomst  11°C
Det er stor forskjell rundt omkring i landet, og type kjøring. Jeg ligger fremdeles under 12 kwt/100km. I det siste har jeg kjørt uten precondition, varme i sete, 18 grader i kupe. Utgangspunkt omtrent 3 grader i garasje. Ute fra -5 til +1. Kjøring mest i by, fra 70kmt og nedover. Mange rundkjøringer, noen lyskryss, mye stopp og start. Snitt-turen 10-12 km, og snittfart 40kmt, med forbruk som sagt under 12....

Kanon


[/quote]
Det er stor forskjell rundt omkring i landet, og type kjøring. Jeg ligger fremdeles under 12 kwt/100km. I det siste har jeg kjørt uten precondition, varme i sete, 18 grader i kupe. Utgangspunkt omtrent 3 grader i garasje. Ute fra -5 til +1. Kjøring mest i by, fra 70kmt og nedover. Mange rundkjøringer, noen lyskryss, mye stopp og start. Snitt-turen 10-12 km, og snittfart 40kmt, med forbruk som sagt under 12....
[/quote]

Det er jo utrolig bra! Du bruker nok bilen mer som den er tenkt brukt for.
Er overasket over hvor lite terrenget, og stopp og start har og si for forbruk. Hastighet er alfa og omega for forbruket. Temperatur og selfølgelig.
Men
Idag har jeg brukt 25% av batteriet på 11 km. Startet prekondisjonert og varm, kjørte 5 km. Pause på 1 1/2 time. (Batteritemperatur sank da til 6°C)
Et kvarter kupevarmer før jeg kjører 6 km, innlagt en 5 min stopp. Varmt her idag med omtrent -12°C..
Ser ut som pauser kort eller lang sluker uforholdsmessig mye rekkevidde ved kulde, algoritmen til GOM overkompanserer virker det som?

BTW: Hvordan får dere markert sitatene deres i annen bakgrunnsfarge?


Beckern

Sitat fra: Kanon på tirsdag 19. januar 2016, klokken 17:27

Sitat
Det er stor forskjell rundt omkring i landet, og type kjøring. Jeg ligger fremdeles under 12 kwt/100km. I det siste har jeg kjørt uten precondition, varme i sete, 18 grader i kupe. Utgangspunkt omtrent 3 grader i garasje. Ute fra -5 til +1. Kjøring mest i by, fra 70kmt og nedover. Mange rundkjøringer, noen lyskryss, mye stopp og start. Snitt-turen 10-12 km, og snittfart 40kmt, med forbruk som sagt under 12....

Det er jo utrolig bra! Du bruker nok bilen mer som den er tenkt brukt for.
Er overasket over hvor lite terrenget, og stopp og start har og si for forbruk. Hastighet er alfa og omega for forbruket. Temperatur og selfølgelig.
Men
Idag har jeg brukt 25% av batteriet på 11 km. Startet prekondisjonert og varm, kjørte 5 km. Pause på 1 1/2 time. (Batteritemperatur sank da til 6°C)
Et kvarter kupevarmer før jeg kjører 6 km, innlagt en 5 min stopp. Varmt her idag med omtrent -12°C..
Ser ut som pauser kort eller lang sluker uforholdsmessig mye rekkevidde ved kulde, algoritmen til GOM overkompanserer virker det som?

BTW: Hvordan får dere markert sitatene deres i annen bakgrunnsfarge?
Første kode må være uten "/" altså (quote.......)
"/" betyr avslutt i htmlsk.

Årsaken er nok kaldt batteri. 6 grader kjerne temperatur betyr langt lavere lenger ut i batteriet.
Vi "glemmer" omgivelsestemperaturen litt når vi ser på batteriet

LMOR

Sitat fra: Beckern på tirsdag 19. januar 2016, klokken 17:42
Årsaken er nok kaldt batteri. 6 grader kjerne temperatur betyr langt lavere lenger ut i batteriet.
Vi "glemmer" omgivelsestemperaturen litt når vi ser på batteriet
Hva mener du med dette?
Moonbuggy hadde jo lavere temperatur på batteriet, så det viser vel mer at det er kupetemperaturen (som moonbuggy har lavere), samt lavere utetemperatur på de andre (som begge deler gjør at mer energi går med til å holde kupetemperaturen), som er grunnen...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

Jeg spør igjen; hvordan ser dere batteritemp? :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

#81
Jeg er imponert over forbruket ditt Moonbuggy! Jeg trenger åpenbart tips.. På sommer har jeg ca 13-14 kWh/100km, men på vinteren har jeg 25-28... Og da står bilen i garasje med 20 varmegrader.. Hvordan du klarer ca 12 forstår jeg ikke, håper mye er grunnet hvor du bor og utetemperatur. Min - når varmeapparatet går og det er -15 ute - bruker jo ca 15 kWh/100km når jeg coaster rett etter oppstart om morgenen og ned mot 0 ved normal regen. Varmeapparat på Comfort og 16-18 grader. Dog har jeg kort vei til jobben hvor bilen står parkert utendørs. Bilen rekker ikke bli varm før jeg er hjemme igjen (5km, 6 minutter).

Siste ladingene har jeg hatt gj.snittsforbruk 28kwh/100km... Ikke bra! Men kjører altså på samme måte som på sommerstid (coasting, bruker "aldri" bremsepedalen) hvor jeg klarer 13-14 kWh/100km. Flat vei uten bakker til jobb. Ikke precond. Ikke harde akselerasjoner.
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Klykken

Virker ikke som du forvarmer bilen, Anterialis. Benytt deg av timer,  så varmes batteri og kupe.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Anterialis

Sitat fra: Klykken på lørdag 23. januar 2016, klokken 09:55
Virker ikke som du forvarmer bilen, Anterialis. Benytt deg av timer,  så varmes batteri og kupe.

Hjemme står bil i garasje med 20 gr., da er precond vel unødvendig. På jobb - hvor bilen står ute - har jeg dessverre ikke lademulighet.. Dessuten ønsker jeg ikke sette bilen til lading hver kveld. Lader når det er tomt, ca x 1 ukentlig :)

Jeg tar mer enn gjerne imot flere tips!
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

moonbuggy

Som flere har vist gjennom målinger, så gjør det ikke så stor forskjell på forbruk om batteriet er 3-4 grader eller 10. Det som suger forbruk er air-conditioning med relativt høy temperatur. Varmepumpen er ikke særlig effektiv med kuldegrader (Under -10 null), og varmeelementene trekker 5,5 kw.

Jeg har prøvd meg frem med flere varianter, bl.a. med å ikke kjøre verken forvarming eller full lading hver dag (trenger det ikke). Garasjen er ikke oppvarmet, men ligger vel 2-3 grader over utetemp. Under kjøring bruker jeg setevarme og 18 grader uten AC. Hos meg gir det lavt forbruk. Som sagt rett under 12 på kjøringen jeg har i bynære strøk uten de store hastighetene. (-5 - et par plussgrader).

Det er ikke akkurat behagelig å sette seg inn i kald bil, men det blir en avveining.

LMOR

Jeg sløser med energien når det er kaldt, og det gjør meg ingenting at forbruket ligger opp mot 30. Jeg har enda tilgode å gå tom. Men hvis jeg skulle på langtur og trengte marginene på min side, ville jeg kjørt som moonbuggy.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Beckern

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 23. januar 2016, klokken 11:18
Som flere har vist gjennom målinger, så gjør det ikke så stor forskjell på forbruk om batteriet er 3-4 grader eller 10. Det som suger forbruk er air-conditioning med relativt høy temperatur. Varmepumpen er ikke særlig effektiv med kuldegrader (Under -10 null), og varmeelementene trekker 5,5 kw.

Jeg har prøvd meg frem med flere varianter, bl.a. med å ikke kjøre verken forvarming eller full lading hver dag (trenger det ikke). Garasjen er ikke oppvarmet, men ligger vel 2-3 grader over utetemp. Under kjøring bruker jeg setevarme og 18 grader uten AC. Hos meg gir det lavt forbruk. Som sagt rett under 12 på kjøringen jeg har i bynære strøk uten de store hastighetene. (-5 - et par plussgrader).

Det er ikke akkurat behagelig å sette seg inn i kald bil, men det blir en avveining.

Men moon, har ikke du en spenningsmåler som måler litt lave verdier enn oss andre. Lite total energi på batteriet og lavt forbruk men ganske like rekkevidde?

moonbuggy

Nei, det er bare estimatoren som gir "lik" rekkevidde. Den nekter å korrigere mine tall og kommer opp med samme pessimistiske estimatet gang etter gang. Under kjøring korrigeres rekkevidden (opp). Men, jeg tester ikke nå hvor langt jeg kjører på en lading, som jeg gjorde i sommer. Nå klattlades mye. Batteriet ligger som regel et sted mellom 40-80% nå, nesten aldri fulladet. Jeg innbiller meg at det er best for batteriet, men henger egentlig sammen med at jeg får ladet borte et par timer av gangen, akkurat passe til å fylle opp dagens kjøring....

Anterialis

Var på "langtur" fra Hamar - Oslo i dag. Eco +, 21-22gr i bilen. ACC på 110-115 km/h. Forbrukk på 20.5. Langt unnder det jeg har til-fra jobb. Årsaken er vel at jeg i hverdagen aldri får "driftstemperatur" i bilen og varmeapp. trekker masse strøm de første minuttene. Dette drar opp gjennomsnittet.
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Beckern

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 23. januar 2016, klokken 22:53
Nei, det er bare estimatoren som gir "lik" rekkevidde. Den nekter å korrigere mine tall og kommer opp med samme pessimistiske estimatet gang etter gang. Under kjøring korrigeres rekkevidden (opp). Men, jeg tester ikke nå hvor langt jeg kjører på en lading, som jeg gjorde i sommer. Nå klattlades mye. Batteriet ligger som regel et sted mellom 40-80% nå, nesten aldri fulladet. Jeg innbiller meg at det er best for batteriet, men henger egentlig sammen med at jeg får ladet borte et par timer av gangen, akkurat passe til å fylle opp dagens kjøring....

Så din rapporterer også 18,6kWh fulladet som "alle" andre?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA