Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av bmw i3, mandag 09. desember 2013, klokken 07:46

« forrige - neste »

Lokführer

Det kan jo tenkes at fine elbilinsentiver kommer i andre land enn Norge. Kina har bo sagt at Beijing skal ha 50000 elbiler innen 2015 og 200000 innen 2017. I Beijing fins det restriksjoner i bilbruk pga smogproblemene, men elbiler vil få lov til å kjøre. I Kina fins det også en del folk som har tjent virkelig store penger.
At Tyskland kommer med Teslafavoriserende insentiver har jeg ingen tro på, de må beskytte for mye rundt sin egen bilindustri.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Øyvind.h

Sitat fra: Balrog på søndag 01. desember 2013, klokken 02:06

Har googlet litt for å finne ut hvordan det går med BMW i3 i Norge.  Jeg finner dessverre bare litt gammel informasjon.  Av den går det fram at salget i Norge er en ubetydelig del av det totale salget i Europa.  Går det virkelig så dårlig med i3? :o
Mener at de fleste testene av i3 har vært positive så hvorfor selges det så få biler?  En bilmodell må vel selge ca 15 000 til 20 000 biler i året for i det hele tatt ha muligheten til å gå med overskudd?  Eller hva?  Jeg regner med at avansen på i3 ikke er vesentlig større enn hos konkurrentene?

Motivet mitt er å finne ut om BMW i3 selger nok i Norge til å overleve.  Vi vet hva de selger i Tyskland og det kriserammede Europa, men hva skjer i Norge.  Spørsmålet er også om produksjonen er stor nok til å tjene penger.  Det er vel ingen annen bilmodell som tjener penger med så lave produksjonsnummer utenom superbilprodusentene?
Haha! Jeg ler meg ihjel  ;D
Nei det blir nok en dieselbil på meg neste gang altså. Detta el-greiene var ikke noe særlig  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Jeg hørte på bilnyhetene i n-tv imorres at Audi ikke kommer ti å produsere elbiler med det første. Man venter til etterspørselen er der før man setter igang. Audi tror etter nyhetene at en slik produksjon kan oppskaleres på kort tid- teknologien er klar.
Det kan tolkes på tre måter:
- Audi har gitt opp teknologiutviklingen og ser at de ikke kommer i nærheten av eks Tesla mtp totaltilbudet: pris, rekkevidde, osv
- Insentivene i Europa er slik at elbiler ikke kommer til å kunne konkurrere med fossilbiler på lenge (til insentivene endres eller prisen faller dramatisk)
-Petromafian har vært innom hos Audi :o

bmw i3

Sitat ballerogen:

"Har googlet litt for å finne ut hvordan det går med BMW i3 i Norge.  Jeg finner dessverre bare litt gammel informasjon.  Av den går det fram at salget i Norge er en ubetydelig del av det totale salget i Europa.  Går det virkelig så dårlig med i3?
Mener at de fleste testene av i3 har vært positive så hvorfor selges det så få biler?  En bilmodell må vel selge ca 15 000 til 20 000 biler i året for i det hele tatt ha muligheten til å gå med overskudd?  Eller hva?  Jeg regner med at avansen på i3 ikke er vesentlig større enn hos konkurrentene?

Motivet mitt er å finne ut om BMW i3 selger nok i Norge til å overleve.  Vi vet hva de selger i Tyskland og det kriserammede Europa, men hva skjer i Norge.  Spørsmålet er også om produksjonen er stor nok til å tjene penger.  Det er vel ingen annen bilmodell som tjener penger med så lave produksjonsnummer utenom superbilprodusentene?"

Ja og Tesla S er i likhet med BMW i3 en bil for massene som man kan regne med skal selges i store antall i verden.  I likhet med BMW så selger Tesla Motors mange andre modeller som de kan tjene penger på.  De har jo tjent en formue på Tesla Roadser så det kan jo gå skikkelig dårlig med Tesla S før det har noen betydning for selskapet.

OddB

#34
Sitat fra: bmw i3 på søndag 01. desember 2013, klokken 10:53
Sitat ballerogen:

"Har googlet litt for å finne ut hvordan det går med BMW i3 i Norge.  Jeg finner dessverre bare litt gammel informasjon.  Av den går det fram at salget i Norge er en ubetydelig del av det totale salget i Europa.  Går det virkelig så dårlig med i3?
Mener at de fleste testene av i3 har vært positive så hvorfor selges det så få biler?  En bilmodell må vel selge ca 15 000 til 20 000 biler i året for i det hele tatt ha muligheten til å gå med overskudd?  Eller hva?  Jeg regner med at avansen på i3 ikke er vesentlig større enn hos konkurrentene?

Motivet mitt er å finne ut om BMW i3 selger nok i Norge til å overleve.  Vi vet hva de selger i Tyskland og det kriserammede Europa, men hva skjer i Norge.  Spørsmålet er også om produksjonen er stor nok til å tjene penger.  Det er vel ingen annen bilmodell som tjener penger med så lave produksjonsnummer utenom superbilprodusentene?"

Ja og Tesla S er i likhet med BMW i3 en bil for massene som man kan regne med skal selges i store antall i verden.  I likhet med BMW så selger Tesla Motors mange andre modeller som de kan tjene penger på.  De har jo tjent en formue på Tesla Roadser så det kan jo gå skikkelig dårlig med Tesla S før det har noen betydning for selskapet.
Unnskyld... er det ironi du forsøker på så sleng på et blunkefjes...

Hvilke andre modeller enn Model S tjener Tesla penger på i dag ?
Å si at de tjente en "formue" på å produsere 2500 Roadstere for hånd er vel kanskje å ta hardt i, men det var det som skulle til for å få firmaet ut at garasjen og kjøkkenbenken, samt å få prøvd ut teknologien.
Du kan ikke sammenligne disse to selskapene på denne måten. Aksjekursen til Tesla er basert på det de forventes å gjøre i framtiden, BMWs kurs henger på det de har utført i fortiden.
Om i3 selger eller ikke har ikke så stor betydning for BMW, grunnen til at den finnes er nok EU-kravene til utslipp. Innen 2020 skal SNITTET av FLÅTEN til bilfabrikantene ikke slippe ut mer enn 95 g/km CO2, og da hjelper det med en rimelig elbil eller to i sortementet slik at de fortsatt kan produsere store 3 liters grombiler.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

cyber

Sitat fra: Havebigfun på søndag 01. desember 2013, klokken 10:00
Jeg hørte på bilnyhetene i n-tv imorres at Audi ikke kommer ti å produsere elbiler med det første. Man venter til etterspørselen er der før man setter igang. Audi tror etter nyhetene at en slik produksjon kan oppskaleres på kort tid- teknologien er klar.
Det kan tolkes på tre måter:
- Audi har gitt opp teknologiutviklingen og ser at de ikke kommer i nærheten av eks Tesla mtp totaltilbudet: pris, rekkevidde, osv
- Insentivene i Europa er slik at elbiler ikke kommer til å kunne konkurrere med fossilbiler på lenge (til insentivene endres eller prisen faller dramatisk)
-Petromafian har vært innom hos Audi :o

Audi hevder de har teknologien, men at de ikke på lengre sikt ser lønnsomhet i den batteriløsningen som finnes i dag - de antyder at de kan starte opp serieproduksjon av R8 e-tron ( 362 hk / toppfart 300 km/h ) på kort varsel, men at prisen på 150 - 200k Euro ( herav batteripakke fra Panasonic 22.000 Euro ) og at topphastigheten som må strupes til ca 200 km/h pga rekkevidde, gjør den uinterressant som konkurrent til feks BMW i8

OddB

Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 13:32
Sitat fra: Havebigfun på søndag 01. desember 2013, klokken 10:00
Jeg hørte på bilnyhetene i n-tv imorres at Audi ikke kommer ti å produsere elbiler med det første. Man venter til etterspørselen er der før man setter igang. Audi tror etter nyhetene at en slik produksjon kan oppskaleres på kort tid- teknologien er klar.
Det kan tolkes på tre måter:
- Audi har gitt opp teknologiutviklingen og ser at de ikke kommer i nærheten av eks Tesla mtp totaltilbudet: pris, rekkevidde, osv
- Insentivene i Europa er slik at elbiler ikke kommer til å kunne konkurrere med fossilbiler på lenge (til insentivene endres eller prisen faller dramatisk)
-Petromafian har vært innom hos Audi :o

Audi hevder de har teknologien, men at de ikke på lengre sikt ser lønnsomhet i den batteriløsningen som finnes i dag - de antyder at de kan starte opp serieproduksjon av R8 e-tron ( 362 hk / toppfart 300 km/h ) på kort varsel, men at prisen på 150 - 200k Euro ( herav batteripakke fra Panasonic 22.000 Euro ) og at topphastigheten som må strupes til ca 200 km/h pga rekkevidde, gjør den uinterressant som konkurrent til feks BMW i8
Har de ikke en god nok batteriløsning så "har" de heller ikke teknologien. Det er i batteriene at spissteknologien ligger. Pris og energitetthet er nøkkelordene. Hadde ikke Tesla klart å bygge et 85kWh batteri for litt over hundre tusen kroner hadde de heller ikke hatt noen Model S..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Tempe Dekkservice

#37
Sitat fra: bmw i3 på lørdag 30. november 2013, klokken 20:07
Motivet mitt er å finne ut om Tesla Motors selger nok i resten av verden til å overleve.  Vi vet hva de selger i USA og Norge, men hva skjer i resten av verden.  Spørsmålet er også om produksjonen er stor nok til å tjene penger.  Det er vel ingen annen bilprodusent som tjener penger med så lave produksjonsnummer utenom superbilprodusentene?

Da bør du se litt på inntjeningen til firmaet, de har allerede betalt inn alle lån de tok for å starte opp (9år før de måtte), og de har vist til et svært positivt resultat helt ifra starten av.

cyber

Odd B skrev :
" Har de ikke en god nok batteriløsning så "har" de heller ikke teknologien. Det er i batteriene at spissteknologien ligger. Pris og energitetthet er nøkkelordene. Hadde ikke Tesla klart å bygge et 85kWh batteri for litt over hundre tusen kroner hadde de heller ikke hatt noen Model S.. "

Audi R8 e-tron har en Panasonic batteripakke på 46 kW som de sier koster 22.000 Euro.
Prisen kan de sikkert få ned på Teslanivå - eller tror du at Panasonic sier nei til Audi ( Volkswagen ) for ikke å ødelegge for Tesla ?

Øyvind.h

Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 14:25

Audi R8 e-tron har en Panasonic batteripakke på 46 kW som de sier koster 22.000 Euro.
Prisen kan de sikkert få ned på Teslanivå - eller tror du at Panasonic sier nei til Audi ( Volkswagen ) for ikke å ødelegge for Tesla ?
Hvordan skal Audi få til det? Bruker eTron 18650 formfaktor celler, og klarer de bygge like rimelige og avanserte batteripakker, med samme energitetthet, basert på commodity celler?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cyber

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 01. desember 2013, klokken 14:30
Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 14:25

Audi R8 e-tron har en Panasonic batteripakke på 46 kW som de sier koster 22.000 Euro.
Prisen kan de sikkert få ned på Teslanivå - eller tror du at Panasonic sier nei til Audi ( Volkswagen ) for ikke å ødelegge for Tesla ?
Hvordan skal Audi få til det? Bruker eTron 18650 formfaktor celler, og klarer de bygge like rimelige og avanserte batteripakker, med samme energitetthet, basert på commodity celler?

Jeg ville helt stilt spørsmålstegn med hvorfor de ikke skulle klare det  :D

OddB

Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 14:25
Odd B skrev :
" Har de ikke en god nok batteriløsning så "har" de heller ikke teknologien. Det er i batteriene at spissteknologien ligger. Pris og energitetthet er nøkkelordene. Hadde ikke Tesla klart å bygge et 85kWh batteri for litt over hundre tusen kroner hadde de heller ikke hatt noen Model S.. "

Audi R8 e-tron har en Panasonic batteripakke på 46 kW som de sier koster 22.000 Euro.
Prisen kan de sikkert få ned på Teslanivå - eller tror du at Panasonic sier nei til Audi ( Volkswagen ) for ikke å ødelegge for Tesla ?
Hvilke batterier er det Audi bruker. Er det samme 18650 celler som Tesla har  ? Tesla bygger batteripakken selv, gjør Audi det ?
Tipper de bruker store spesialbygde celler som de fleste andre bruker, og prisen pr kWh er som regel godt over det dobbelte av det Tesla klarer å bygge de for..
Og på dette området har nok Tesla sikret seg godt med patenter...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Rio

Sitat fra: OddB på søndag 01. desember 2013, klokken 14:34
Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 14:25
Odd B skrev :
" Har de ikke en god nok batteriløsning så "har" de heller ikke teknologien. Det er i batteriene at spissteknologien ligger. Pris og energitetthet er nøkkelordene. Hadde ikke Tesla klart å bygge et 85kWh batteri for litt over hundre tusen kroner hadde de heller ikke hatt noen Model S.. "

Audi R8 e-tron har en Panasonic batteripakke på 46 kW som de sier koster 22.000 Euro.
Prisen kan de sikkert få ned på Teslanivå - eller tror du at Panasonic sier nei til Audi ( Volkswagen ) for ikke å ødelegge for Tesla ?
Hvilke batterier er det Audi bruker. Er det samme 18650 celler som Tesla har  ? Tesla bygger batteripakken selv, gjør Audi det ?
Tipper de bruker store spesialbygde celler som de fleste andre bruker, og prisen pr kWh er som regel godt over det dobbelte av det Tesla klarer å bygge de for..
Og på dette området har nok Tesla sikret seg godt med patenter...

Hva slags patenter er det Tesla kan ha på å bruke slike celler? Å koble batterie (celler) i serie og parallell er jo standard.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TS

Sitat fra: Rio på søndag 01. desember 2013, klokken 14:46
Sitat fra: OddB på søndag 01. desember 2013, klokken 14:34
Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 14:25
Odd B skrev :
" Har de ikke en god nok batteriløsning så "har" de heller ikke teknologien. Det er i batteriene at spissteknologien ligger. Pris og energitetthet er nøkkelordene. Hadde ikke Tesla klart å bygge et 85kWh batteri for litt over hundre tusen kroner hadde de heller ikke hatt noen Model S.. "

Audi R8 e-tron har en Panasonic batteripakke på 46 kW som de sier koster 22.000 Euro.
Prisen kan de sikkert få ned på Teslanivå - eller tror du at Panasonic sier nei til Audi ( Volkswagen ) for ikke å ødelegge for Tesla ?
Hvilke batterier er det Audi bruker. Er det samme 18650 celler som Tesla har  ? Tesla bygger batteripakken selv, gjør Audi det ?
Tipper de bruker store spesialbygde celler som de fleste andre bruker, og prisen pr kWh er som regel godt over det dobbelte av det Tesla klarer å bygge de for..
Og på dette området har nok Tesla sikret seg godt med patenter...

Hva slags patenter er det Tesla kan ha på å bruke slike celler? Å koble batterie (celler) i serie og parallell er jo standard.

Det er vel tradisjonelle batterier, men de bygger inn sin egen " intelligens" i pakkene.
Det er der hemmeligheten ligger. Ellers er det ikke noe fantastisk med selve batteriene. Heldigvis tar det bare et par minutter å bytte hele pakke den dagen det kommer noe bedre.

Pr i dag finnes det kun én bilprodusent som har baller til å lage elbiler som erstatter fossilbiler... De bygger også ut infrastruktur som tar kvelertak på hele fossilbransjen.

De andre må ta hensyn til sine fossile kollegaer...
Derfor blir det bybiler eller konseptbiler, og hybrider

Dersom VAG skal lage elbiler av sine større modeller gjør de det halvhjertet.
En skikkelig elbil kan ikke bygges på plattformen til en fossilbil.

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Amoss

Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 14:25
Prisen kan de sikkert få ned på Teslanivå - eller tror du at Panasonic sier nei til Audi ( Volkswagen ) for ikke å ødelegge for Tesla ?

Nei, det er ikke derfor de vil si nei til Audi ( Volkswagen ). Det er fordi de ikke har produksjonskapasitet til å levere mer enn de alt er kontraktforpliktet til å levere av dette formatet (dersom Audi skulle velge samme format).  Merk også at Telsa skal ha fått dem til å produsere en helt egen variant av denne cellen basert på egne krav (og muligens egne pantenter?). Hvorvidt det er disse modifikasjonene som har gjort den lave prisen mulig eller om de har gjort cellene bedre egnet til bruk i el-biler vet jeg ikke.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA