Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av bmw i3, mandag 09. desember 2013, klokken 07:46

« forrige - neste »

OddB

Sitat fra: TS på søndag 01. desember 2013, klokken 14:58
Sitat fra: Rio på søndag 01. desember 2013, klokken 14:46
Sitat fra: OddB på søndag 01. desember 2013, klokken 14:34
Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 14:25
Odd B skrev :
" Har de ikke en god nok batteriløsning så "har" de heller ikke teknologien. Det er i batteriene at spissteknologien ligger. Pris og energitetthet er nøkkelordene. Hadde ikke Tesla klart å bygge et 85kWh batteri for litt over hundre tusen kroner hadde de heller ikke hatt noen Model S.. "

Audi R8 e-tron har en Panasonic batteripakke på 46 kW som de sier koster 22.000 Euro.
Prisen kan de sikkert få ned på Teslanivå - eller tror du at Panasonic sier nei til Audi ( Volkswagen ) for ikke å ødelegge for Tesla ?
Hvilke batterier er det Audi bruker. Er det samme 18650 celler som Tesla har  ? Tesla bygger batteripakken selv, gjør Audi det ?
Tipper de bruker store spesialbygde celler som de fleste andre bruker, og prisen pr kWh er som regel godt over det dobbelte av det Tesla klarer å bygge de for..
Og på dette området har nok Tesla sikret seg godt med patenter...

Hva slags patenter er det Tesla kan ha på å bruke slike celler? Å koble batterie (celler) i serie og parallell er jo standard.

Det er vel tradisjonelle batterier, men de bygger inn sin egen " intelligens" i pakkene.
Det er der hemmeligheten ligger. Ellers er det ikke noe fantastisk med selve batteriene. Heldigvis tar det bare et par minutter å bytte hele pakke den dagen det kommer noe bedre.

Pr i dag finnes det kun én bilprodusent som har baller til å lage elbiler som erstatter fossilbiler... De bygger også ut infrastruktur som tar kvelertak på hele fossilbransjen.

De andre må ta hensyn til sine fossile kollegaer...
Derfor blir det bybiler eller konseptbiler, og hybrider

Dersom VAG skal lage elbiler av sine større modeller gjør de det halvhjertet.
En skikkelig elbil kan ikke bygges på plattformen til en fossilbil.
Formfaktoren på batteriene er 18650, men de har nok modifisert kjemien litt.
At de har klart å lage et godt batteri management tyder ladehastigheten på superladerne på.  "Hemmeligheten" er nok så enkel som pris/kWh Det er det ingen andre som klarer å matche.
Mercedes A modellen som kommer ser ut til å kunne fylle litt av kløfta mellom Tesla og de andre. Med 36 kWh får den en rekkevidde som vil være litt mindre angstfylt til bruk i nærområdene. Med litt hjelp fra Tesla ..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Sitat fra: Amoss på søndag 01. desember 2013, klokken 15:07
Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 14:25
Prisen kan de sikkert få ned på Teslanivå - eller tror du at Panasonic sier nei til Audi ( Volkswagen ) for ikke å ødelegge for Tesla ?

Nei, det er ikke derfor de vil si nei til Audi ( Volkswagen ). Det er fordi de ikke har produksjonskapasitet til å levere mer enn de alt er kontraktforpliktet til å levere av dette formatet (dersom Audi skulle velge samme format).  Merk også at Telsa skal ha fått dem til å produsere en helt egen variant av denne cellen basert på egne krav (og muligens egne pantenter?). Hvorvidt det er disse modifikasjonene som har gjort den lave prisen mulig eller om de har gjort cellene bedre egnet til bruk i el-biler vet jeg ikke.
De har bl.a. ikke sikkerhetskretsen som finnes i hver av de battericellene originalt, det fikser de i selve batteripakka. Dermed blir hver celle billigere..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

cyber

TMC har " kjøpt inn " produktspesialister fra verdens ledende bilprodusenter, noe som sannsynligvis betyr at Teslas batteriteknologi er konstruert av tidligere BMW-, Audi- eller Mercedesfolk.
Disse folkene kunne nok kjøpes tilbake hvis en av disse finner det verdt å satse på Teslas forretningsområder.

OleJA

Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 15:59
TMC har " kjøpt inn " produktspesialister fra verdens ledende bilprodusenter, noe som sannsynligvis betyr at Teslas batteriteknologi er konstruert av tidligere BMW-, Audi- eller Mercedesfolk.
Disse folkene kunne nok kjøpes tilbake hvis en av disse finner det verdt å satse på Teslas forretningsområder.
Det er nok ikke batteriet i Tesla disse eks BMW++ folka har jobber med. Model S har tross alt endel vanlig bilteknologi også som de har måtte utvikle.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Havebigfun

Sitat fra: OleJA på søndag 01. desember 2013, klokken 16:19
Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 15:59
TMC har " kjøpt inn " produktspesialister fra verdens ledende bilprodusenter, noe som sannsynligvis betyr at Teslas batteriteknologi er konstruert av tidligere BMW-, Audi- eller Mercedesfolk.
Disse folkene kunne nok kjøpes tilbake hvis en av disse finner det verdt å satse på Teslas forretningsområder.
Det er nok ikke batteriet i Tesla disse eks BMW++ folka har jobber med. Model S har tross alt endel vanlig bilteknologi også som de har måtte utvikle.
Nettopp!
Batteriteknologien har Tesla strengt tatt utviklet med Roadsteren, før det nyinkjøpte bilingenieurene til TMS komm inn i bildet.

OddB

Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 15:59
TMC har " kjøpt inn " produktspesialister fra verdens ledende bilprodusenter, noe som sannsynligvis betyr at Teslas batteriteknologi er konstruert av tidligere BMW-, Audi- eller Mercedesfolk.
Disse folkene kunne nok kjøpes tilbake hvis en av disse finner det verdt å satse på Teslas forretningsområder.
Her tror jeg at du tar rimelig feil.. Hvorfor skulle disse bilfabrikantene være eksperter på Lithiumbatterier og elektromotorer ?? Den kompetansen tror jeg de fant/utviklet hjemme i Silicon Valley. Det er jo Tesla som selger elbilteknologi til Mercedes og Toyota og ikke omvendt !
Rattet i Teslaen derimot kommer fra Mercedes :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

scoot

Hva er egentlig så spesielt med batteriteknologien til Tesla, hvis du ser bort i fra størrelsen på batteripakken?
2009 Revai

Øyvind.h

Sitat fra: scoot på søndag 01. desember 2013, klokken 16:34
Hva er egentlig så spesielt med batteriteknologien til Tesla, hvis du ser bort i fra størrelsen på batteripakken?
Hehe. Teslas batteri-oppsett er like mye "et stort batteri" som en iPad er "en datamaskin uten tastatur".
Og alle kan jo bygge et stort batteri  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cyber

Odd B skrev :
"  Hvorfor skulle disse bilfabrikantene være eksperter på Lithiumbatterier og elektromotorer ?? "

BMW, Audi og Mercedes bygger vel hybridbiler med lithiumbatterier ?

OddB

Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 16:47
Odd B skrev :
"  Hvorfor skulle disse bilfabrikantene være eksperter på Lithiumbatterier og elektromotorer ?? "

BMW, Audi og Mercedes bygger vel hybridbiler med lithiumbatterier ?
Og batteriene lages av A123..
http://www.newfuelist.com/link/~3sya#.Uptb-cTuLwk

Det er et stykke fra disse batteriene på litt over en kWh og et Teslabatteri...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OleJA

Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 16:47
Odd B skrev :
"  Hvorfor skulle disse bilfabrikantene være eksperter på Lithiumbatterier og elektromotorer ?? "

BMW, Audi og Mercedes bygger vel hybridbiler med lithiumbatterier ?
Det finnes mange varianter av lithiumbatterier. A123 som bla Mercedes benytter, og batteriet i Leaf og trillingene er LiFePo batterier. Dette er relativt stabile batterier som en kan kjøre en spiker igjennom uten veldig dramatiske konsekvenser. Ulempen er at de ikke knneholder veldig mye energi.
Tesla har valgt en mye hissigere variant for å være istand til å bygge et 85kWh batteri. Dette krever aktive og passive sikkerhetsystemer bygget inn i batteriet. Dette er også en av grunnene til at 18650 cellene er valgt. Disse er små nok til at enkeltceller kan kortslutte å gå opp i røyk, uten å starte en kjedereaksjon i hele batteriet. Dreamliner batteriet er et godt eksempel på det motsatte....
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

sigurdi

Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 16:47
BMW, Audi og Mercedes bygger vel hybridbiler med lithiumbatterier ?

Har du egentlig giddet sjekke størrelse vekt og type på et batteri som er i en hybrid.

Faktisk så er det svært stor forskjell på hele tanken i batteri teknologien som er i Tesla sammenlignet med alle ande elbiler og hybrider på markedet. 

Mercedes eier 4.7% av Tesla sine aksjer, for en ting og det er for å få brukt Tesla batterier og drivverk i sine kommende elbiler.

B-Class E-Cell vil ha drivverk og batterier fra Tesla. :-)
http://www.plugincars.com/tesla-powered-mercedes-benz-b-class-e-cell-headed-us-2014-122834.html
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

cyber

Sitat fra: sigurdi på søndag 01. desember 2013, klokken 17:20
Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 16:47
BMW, Audi og Mercedes bygger vel hybridbiler med lithiumbatterier ?

Har du egentlig giddet sjekke størrelse vekt og type på et batteri som er i en hybrid.

Faktisk så er det svært stor forskjell på hele tanken i batteri teknologien som er i Tesla sammenlignet med alle ande elbiler og hybrider på markedet. 

Mercedes eier 4.7% av Tesla sine aksjer, for en ting og det er for å få brukt Tesla batterier og drivverk i sine kommende elbiler.

B-Class E-Cell vil ha drivverk og batterier fra Tesla. :-)
http://www.plugincars.com/tesla-powered-mercedes-benz-b-class-e-cell-headed-us-2014-122834.html

Mercedes setter inn Teslateknologi i en marginalmodell - en bil som mange her hevder ikke er brukbar siden den er basert på en eksisterende ICE-plattform  :D

Hvis ikke lithiumbatterier er lithiumbatterier og parallell- og seriesammenkopling av celler er så patentert av Tesla at det ikke kan finnes alternative måter å gjøre det på for ressurssteke konkurrenter, vil Tesla ha verdensherredømme på denne type fremdriftsteknologi til evig tid  ;D

Time will show  ;)


Øyvind.h

Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 17:39
Mercedes setter inn Teslateknologi i en marginalmodell - en bil som mange her hevder ikke er brukbar siden den er basert på en eksisterende ICE-plattform  :D

Hvis ikke lithiumbatterier er lithiumbatterier og parallell- og seriesammenkopling av celler er så patentert av Tesla at det ikke kan finnes alternative måter å gjøre det på for ressurssteke konkurrenter, vil Tesla ha verdensherredømme på denne type fremdriftsteknologi til evig tid  ;D

Time will show  ;)
Poster som det der gjør at jeg faktisk tror du ikke har forstått Tesla i det hele tatt. Anbefaler deg å lese deg opp på hvordan de forskjellige fabrikantene strukturerer batteriene, priser, vekt/effekt etc  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eledille

#59
Tesla bruker en batterikjemi som er såpass hissig at mange andre ikke har våget å bruke den. Tesla har i stedet temmet den ved å sikre seg mot spredning av brann fra celle til celle, celleblokk til celleblokk og til sist med ventiler som sender eventuelle flammer ned under bilen i stedet for opp i kupeen. Cellene er overvåket på alle bauger og kanter og de har kjøling og oppvarming for å trives best mulig.

Cellene som Tesla bruker tåler verken overopplading, overutlading, for mye strøm, for mye kulde eller for mye varme og attpå til tar de fyr hvis de ikke liker seg.

Det å sette sammen 7000 sånne til et masseproduserbart 85 kWh batteri som er sikkert og stabilt i år etter år til en så lav pris er faktisk ikke helt enkelt. For å si det forsiktig. Det er faktisk så vanskelig at "alle" lo av Tesla som prøvde noe så skrullete i stedet for å bruke større celler sånn som alle andre.

De ler ikke fullt så hjertelig nå lenger.

Egentlig burde større celler vært billigere. Det er masseproduksjon og ekstrem konkurranse på disse småcellene som gjør at det blir billigere slik.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA