Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av bmw i3, mandag 09. desember 2013, klokken 07:46

« forrige - neste »

bb

Jeg vil påstå at det går ganske bra med Tesla. De betalte ned 465 mill USD lån ni år før tiden. Snakker du om elbil og fiasko så sier jeg bare Fisker.
http://www.foxnews.com/leisure/2013/05/23/tesla-pays-off-government-loan-nine-years-early/
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

OddB

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 30. november 2013, klokken 20:35
Sitat fra: bmw i3 på lørdag 30. november 2013, klokken 20:07
Motivet mitt er å finne ut om Tesla Motors selger nok i resten av verden til å overleve.  Vi vet hva de selger i USA og Norge, men hva skjer i resten av verden.  Spørsmålet er også om produksjonen er stor nok til å tjene penger.  Det er vel ingen annen bilprodusent som tjener penger med så lave produksjonsnummer utenom superbilprodusentene?
Dersom TM konsentrerer seg om å produsere store biler i luksusklassen, blir de ikke hemmet av lave produksjonstall. Alle biler i denne klassen produseres i beskjedne antall sammenliknet med volumbilene for folk flest.

Men nå sier TM de tar mål av seg til å konkurrere i volumklassen. Da støter de på problemet om tilstrekkelig volum.
Og for å løse det, må TM kvadrere sirkelen:
- Volum forutsetter konkurransedyktig pris
- Konkurransedyktig pris forutsetter volum.

TM må med andre ord på en og samme tid:
- La høna komme før egget.
- La egget komme før høna.

Dette er nok adskillig vanskeligere enn TM opprinnelig trodde.
Og muligens hovedårsaken til at G3 stadig skyves ut i tid.

TM uten fossilbilfabrikasjon i volumklassen kan ikke løse problemet på den måten VW øyensynlig tar sikte på:
Produsere en elbil versjon av eksisterende modeller i tillegg til bensin/diesel/gass/hybrid utgavene. For da blir produksjonskostnaden lik volumkostnad uansett om det ruller 1, 10, 20, 50 eller 90 prosent elversjon ut av samlebåndene.

I 2020 vil det bli produsert ca 100 millioner personbiler i verden.
Lite tyder på elbil andelen vil utgjøre mer enn 5-10%.
Høna og egget....  Tror du tar helt feil. Tesla har en plan og følger den. Kan ikke se at det er gitt eksakt dato for lanseringen av GenIII ? Det viktigste er at ting skjer i riktig rekkefølge. Hovedpoenget er at det ikke på langt nær finnes produksjonskapasitet for batterier til å dekke behovet når volumproduksjonen starter. Om pionerene  som kjøper Model S er utålmodige når bilene blir litt forsinket tror jeg ikke det ville være et sjakktrekk å dra i gang storproduksjonen før batterimangelen er avklart.

Fords forsøk på en elektrisk versjon av Fokus kan vel neppe sies å være vellykket. Å prøve å kutte hjørner med å halvhjertet klaske et elektrisk drivverk inn i en eksisterende bilmodell er nok neppe smart i lengden. Skal du lage en GOD elektrisk bil bør du starte med blanke ark, det er vel Tesla et godt ekempel på... og da blir ikke utviklingskostnadene så veldig forskjellige..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øggen

Det må sies at vi i norge er i en utrolig heldig situasjon. Vi betaler ingen avgifter på el bilene. Ta f.eks tyskland som eksempel. Der koster en tesla rundt 100000 euro og det er overhode ikke en sum for hvermansen. Har bodd 8 år i hamburg og vet hvordan situasjonen er der nede. Lån er vanskelig å få, 5 milioner arbeidsledige og de fleste har en gjennomsnittlig månedslønn på 1200 euro. Blir ikke mye til over med de prisene som er blitt på mat og diverse levekostnader.

cyber

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 30. november 2013, klokken 20:35
Sitat fra: bmw i3 på lørdag 30. november 2013, klokken 20:07
Motivet mitt er å finne ut om Tesla Motors selger nok i resten av verden til å overleve.  Vi vet hva de selger i USA og Norge, men hva skjer i resten av verden.  Spørsmålet er også om produksjonen er stor nok til å tjene penger.  Det er vel ingen annen bilprodusent som tjener penger med så lave produksjonsnummer utenom superbilprodusentene?
Dersom TM konsentrerer seg om å produsere store biler i luksusklassen, blir de ikke hemmet av lave produksjonstall. Alle biler i denne klassen produseres i beskjedne antall sammenliknet med volumbilene for folk flest.

Men nå sier TM de tar mål av seg til å konkurrere i volumklassen. Da støter de på problemet om tilstrekkelig volum.
Og for å løse det, må TM kvadrere sirkelen:
- Volum forutsetter konkurransedyktig pris
- Konkurransedyktig pris forutsetter volum.

TM må med andre ord på en og samme tid:
- La høna komme før egget.
- La egget komme før høna.

Dette er nok adskillig vanskeligere enn TM opprinnelig trodde.
Og muligens hovedårsaken til at G3 stadig skyves ut i tid.

TM uten fossilbilfabrikasjon i volumklassen kan ikke løse problemet på den måten VW øyensynlig tar sikte på:
Produsere en elbil versjon av eksisterende modeller i tillegg til bensin/diesel/gass/hybrid utgavene. For da blir produksjonskostnaden lik volumkostnad uansett om det ruller 1, 10, 20, 50 eller 90 prosent elversjon ut av samlebåndene.

I 2020 vil det bli produsert ca 100 millioner personbiler i verden.
Lite tyder på elbil andelen vil utgjøre mer enn 5-10%.

+1

Jeg håper Tesla lykkes, men er skeptisk til lønnsomheten i Elon Musks visjoner angående regionale prisavvik mht SC-utbygging / drifting, strømpriser, internettkostnader, og, ikke minst, reklamasjoner.

eledille

#19
Uansett om Tesla nå skulle gå dundrende konkurs (hvilket ingen ting tyder på), så vil jeg si at prosjektet allerede har vært godt over halvveis vellykket. Først snudde de totalt opp-ned på oppfattelsen av elbilen. Deretter lagde de den første luksuriøse og overmotoriserte statuselbilen, og masseproduserer og selger dem i antall som er på linje med de mest suksessrike luksusmerkene sine modeller.

Det en del ser ut til å glemme er at Tesla hyrer svært erfarne og dyktige bilfolk, og de har en fabrikk som er fullt i stand til å masseprodusere rimeligere konstruksjoner også. Så selv om merket Tesla ikke har masseprodusert rimelige biler enda, så har de mange folk som har gjort akkurat det før, og de har skaffet seg utstyret som trengs.

Den artikkelen fra Torque News synes jeg bommer på flere punkter. Det er da vel ikke gitt at Gen III skal ha samme type superlette konstruksjon som MS, for eksempel. Sitat fra artikkelen:
SitatAnd it is the only way cars are made in the world in big numbers. Tesla does not have any experience doing this. Nor does it have an existing chassis it can adopt, or adapt.

Vi som har fulgt med Tesla en stund får en voldsom følelse av deja-vu av slike utsagn. "it doesn't work that way", "there's just no way they can pull it off", "they don't have any experience whatsoever", "one trick pony", og så videre er ting vi har hørt tusen ganger før.

Likevel er det i dag et faktum at Model S selger mer enn Tesla kan levere. Det er i seg selv en enorm bragd, og den som tør å skråsikkert påstå at Tesla ikke klarer å få til Gen III tror jeg ikke har greid å ta inn over seg hva Tesla allerede har fått til.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Leaf_entusiast

Det er absolutt stor interesse for Tesla i Europa. På europeiske nettsider må man typisk betale 10.000 euro over listepris for å få en i dag.

cyber

Sitat fra: bb på lørdag 30. november 2013, klokken 21:28
Jeg vil påstå at det går ganske bra med Tesla. De betalte ned 465 mill USD lån ni år før tiden. Snakker du om elbil og fiasko så sier jeg bare Fisker.
http://www.foxnews.com/leisure/2013/05/23/tesla-pays-off-government-loan-nine-years-early/

Det måtte Tesla gjøre - de måtte kvitte seg med kritikken som fulgte av et billig statslån ( " funded by taxpayers " ble et argument for konkurrentene ; ikke bra i " the land of the free and the brave " ).

eledille

Sitat fra: cyber på lørdag 30. november 2013, klokken 21:54
Det måtte Tesla gjøre - de måtte kvitte seg med kritikken som fulgte av et billig statslån ( " funded by taxpayers " ble et argument for konkurrentene ; ikke bra i " the land of the free and the brave " ).
Det viktige her er at de kunne gjøre det. 465 mill USD er faktisk en god slump penger...
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

cairnz

Sitat fra: Øggen på lørdag 30. november 2013, klokken 21:39
Det må sies at vi i norge er i en utrolig heldig situasjon. Vi betaler ingen avgifter på el bilene. Ta f.eks tyskland som eksempel. Der koster en tesla rundt 100000 euro og det er overhode ikke en sum for hvermansen. Har bodd 8 år i hamburg og vet hvordan situasjonen er der nede. Lån er vanskelig å få, 5 milioner arbeidsledige og de fleste har en gjennomsnittlig månedslønn på 1200 euro. Blir ikke mye til over med de prisene som er blitt på mat og diverse levekostnader.
Nå er det vel bare i Norge med mvafritak og avgiftsfritak at Model S egentlig er en bil som "hvermansen" kan kjøpe. Model S er, og selges, i "Luksus-segmentet". Diskutabelt om de har utstyr som matcher luksus til endel andre merker, men det er en annen diskusjon.

Når det gjelder at Model S ikke selges spesielt utenom Norge og USA, så er det også fordi det er de eneste markedene som har blitt promotert og etablert. Det er under utvikling i endel andre land i Europa, og etterhvert som de forskjellige landene blir bemannet av salgs- og servicepersonell, og Supercharger-nettverket begynner ta form, vil vi nok se endel mer trafikk i disse landene.

Jeg tror det var et sjakktrekk av Musk & Co å velge Norge som land nummer to å penetrere. Både basert på antall forhåndsbestillinger, samt volum pr. innbygger (PR-verdi). I tillegg dekkes store deler av befolkningen allerede av Supercharger-nettverket (selv om det ikke går nord for Trondheim enda).

Personlig tror jeg mye avhenger av tilgang til rask lading, og ikke så mye på pris. Det fins nok av folk som vil være annerledes, i alle land. Bare se f.eks på han i Russland (fra Model S-videoer-tråden) som importerte, ble mye dyrere pga toll og whatnot, ikke fikk forsikret? men likevel bestilte to til.

Hvis planene om utbygging av ladenettverket i Europa fullføres slik det står til neste vinter, er jo nesten "hele" Vest-Europa åpnet for gratis transport. I like.

Elbilist

Cobos

Jeg tror også folk ikke ser ut til å ha fått med seg at Tesla utviklet Model S fra scratch for omtrent halvparten av det GM brukte på å utvikle Volt. De er også faktisk verdensledende på produksjon av aluminiumkarosseri, spesielt gitt at de ikke må designe seg rundt en ICE drivlinje.
Og som eledille nevner hvis Tesla mangler kompetanse trekker de inn kompetente folk fra resten av bilverden.

Når det er sagt enhver som tror at Tesla kommer med Gen III, til $35 000 og produserer 250k biler første år er litt vel optimistiske. Som vi så med Model S så lanserte de ikke S60 eller S40 første året og kuttet faktisk S40 og produksjonen ble veldig rolig trappet opp. Jeg tipper første år med GenIII kommer de maks til å produsere 25k biler og de kommer alle til å være toppspec som helt sikkert betyr at vi snakker rundt $60 000. Og så i løpet av de første årene kommer de til å effektivisere og øke inntjeningen.

Det aller siste poenget er jo at Musk har klart indikert at han er fornøyd med mye lavere inntjening enn de forventede 25% på Model S.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

jkirkebo

Sitat fra: bb på lørdag 30. november 2013, klokken 21:28
Jeg vil påstå at det går ganske bra med Tesla. De betalte ned 465 mill USD lån ni år før tiden. Snakker du om elbil og fiasko så sier jeg bare Fisker.

Fisker Karma var da en hybrid, ikke en elbil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cyber

Sitat fra: Leaf_entusiast på lørdag 30. november 2013, klokken 21:52
Det er absolutt stor interesse for Tesla i Europa. På europeiske nettsider må man typisk betale 10.000 euro over listepris for å få en i dag.

Om det skulle være 100 europeere som er villige til å betale 10.000 Euro ekstra for å slippe 6 måneders leveringstid sier ikke det mye om hvorvidt 15.000 europeere vil betale 100.000 Euro for en TMS i løpet av de neste to årene som er Teslas mål. Dette målet kan betraktes på to måter : det kan høres ambisiøst ut, men burde absolutt ikke være umulig - på den annen side, for å få til lønnsomhet er det en meget beskjeden målsetting og tyder på at Elon Musk må ha en svært langsiktig tilnærming til hele prosjektet.

Mr.Zero

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 30. november 2013, klokken 22:04
Sitat fra: bb på lørdag 30. november 2013, klokken 21:28
Jeg vil påstå at det går ganske bra med Tesla. De betalte ned 465 mill USD lån ni år før tiden. Snakker du om elbil og fiasko så sier jeg bare Fisker.

Fisker Karma var da en hybrid, ikke en elbil.

Var? Ære være de få nordmenn som har baller store nok til å kjøpe seg en Karma! :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

bb

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 30. november 2013, klokken 22:04
Sitat fra: bb på lørdag 30. november 2013, klokken 21:28
Jeg vil påstå at det går ganske bra med Tesla. De betalte ned 465 mill USD lån ni år før tiden. Snakker du om elbil og fiasko så sier jeg bare Fisker.

Fisker Karma var da en hybrid, ikke en elbil.
Du har selvfølgelig helt rett!
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Balrog


Har googlet litt for å finne ut hvordan det går med BMW i3 i Norge.  Jeg finner dessverre bare litt gammel informasjon.  Av den går det fram at salget i Norge er en ubetydelig del av det totale salget i Europa.  Går det virkelig så dårlig med i3? :o
Mener at de fleste testene av i3 har vært positive så hvorfor selges det så få biler?  En bilmodell må vel selge ca 15 000 til 20 000 biler i året for i det hele tatt ha muligheten til å gå med overskudd?  Eller hva?  Jeg regner med at avansen på i3 ikke er vesentlig større enn hos konkurrentene?

Motivet mitt er å finne ut om BMW i3 selger nok i Norge til å overleve.  Vi vet hva de selger i Tyskland og det kriserammede Europa, men hva skjer i Norge.  Spørsmålet er også om produksjonen er stor nok til å tjene penger.  Det er vel ingen annen bilmodell som tjener penger med så lave produksjonsnummer utenom superbilprodusentene?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA