Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av bmw i3, mandag 09. desember 2013, klokken 07:46

« forrige - neste »

bmw i3

Har googlet litt for å finne ut hvordan det går med Tesla S i Europa.  Jeg finner dessverre bare litt gammel informasjon.  Av den går det fram at salget i Norge er en betydelig del av det totale salget i Europa.  Går det virkelig så dårlig med Tesla S? :o
Mener at de fleste testene av Tesla S har vært positive så hvorfor selges det så få biler?  En bilprodusent må vel selge ca 150 000 til 200 000 biler i året for i det hele tatt ha muligheten til å gå med overskudd?  Eller hva?  Jeg regner med at avansen på Tesla S ikke er vesentlig større enn hos konkurrentene? 
Det er vel også lite sannsynlig at de store markedene i Europa med egne bilfabrikker "gir" kjøperne av Tesla S ca kr 500 000,.- for å kjøpe en elektrisk bil. 

Leif1

Er de egentlig skikkelig i gang med salg i Europa da?
Superladerne er bare såvidt påbegynt. Her kom vel de første bilene samtidig med laderne sånn omtrent.

Tror egentlig ikke de klarer å selge noe særlig med biler i Europa før et sammenhengende nett av SC er operativt.
Konvertitt fra S til X

Cirion

Du kaller deg BMW i3 så det er vel ikke mer å vente fra den siden...
Men Tesla selger som hakka møkk  8) Langt over produksjonen.

Så Tesla har et luksus problem med tanke på at de ikke produserer nok. Norge fikk prioritert levering, slik at samtlige som har bestilt før 2013 har nå fått eller har bedt om utsatt levering, men det er vel fortsatt 6mndr backlogg. Resten av europa får de også, men England og alle andre som kjører på feil side av veien er på vent.

Produksjonen av Model S er tenkt økt til 40 000 biler i 2014.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Havebigfun

Elons mål er 25% margin for TMS.
På kontinentet er det ikke incentiver sammenlignbar med de norske- som regel er fossilbilene vesentlig billigere enn der.
Dessuten er ca 50% av europeisk strømmix fra kullkraft idag. Selv om det utbygges fornybar kraft i en vanvittig hastighet trekker det foreløpig ned. Foreløpig er det "nerdene" i en eller annen variant som kjøper TMS i Tyskland.
Elon satser på SC for å vise at det fungerer- hvis vi tar oss noen turer nedover viser vi bilen frem og skaper interesse... Steinen har såvidt begynnt å rulle ;)


bmw i3

I og med at jeg kun har behov for en "vanlig" bil ble rekkevidden til I3 for liten til at jeg bestilte den.  Tesla X ble utsatt pga???? så jeg har ikke elbil i dag.  Jeg ser lite salgstall utenom Norge og USA, så jeg regner med at det selges lite ellers.  Det må være en utrolig liten produksjonstakt dersom NORGE tar hele Europroduksjonen!???
Håper de snart kan få produsert litt raskere slik at de kan overleve og så sette Tesla X i
produksjon ::)
VW selger som hakka møkk ca 9.6 millioner biler i 2013, Tesla selger vel litt færre enn det skal jeg tro. ca 20 000 i 2013 eller?

OddB

Det var da litt pussige sammenligninger du gjorde mht salgstall. Det er vel vanskelig å kalle det en fiasko når salget så vidt har startet ?? Hva er egentlig motivet ditt ??
Her er det vel greit å sammenligne likt med likt. Tesla produserer så mange biler de klarer å skaffe batterier til... Jeg tipper at til neste år selges det flere Model S enn Leaf i verden ,og de ligger ikke tilbake for andre biler i samme klasse i USA.


Top five luxury cars, first quarter 2013

Tesla Model S, 4,750 US sales January-March (estimated)
Mercedes-Benz S-Class, 3,077
Lexus LS, 2,860
BMW 7 Series, 2,338
Audi A8, 1,462

http://www.extremetech.com/extreme/155897-tesla-model-s-is-now-the-best-selling-luxury-car-with-an-asterisk
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

elpedros

Sitat fra: OddB på lørdag 30. november 2013, klokken 19:09
Det var da litt pussige sammenligninger du gjorde mht salgstall. Det er vel vanskelig å kalle det en fiasko når salget så vidt har startet ?? Hva er egentlig motivet ditt ??
Her er det vel greit å sammenligne likt med likt. Tesla produserer så mange biler de klarer å skaffe batterier til... Jeg tipper at til neste år selges det flere Model S enn Leaf i verden ,og de ligger ikke tilbake for andre biler i samme klasse i USA.


Top five luxury cars, first quarter 2013

Tesla Model S, 4,750 US sales January-March (estimated)
Mercedes-Benz S-Class, 3,077
Lexus LS, 2,860
BMW 7 Series, 2,338
Audi A8, 1,462

http://www.extremetech.com/extreme/155897-tesla-model-s-is-now-the-best-selling-luxury-car-with-an-asterisk

Samtidig har f.eks BMW 7-serie økt sitt salg de siste 3 månedene i USA, i forhold til 1.kvartal.
S-klasse hadde sin beste salgsmåned i oktober så langt i år, med over 1900 biler. Så noe entydig mønster er det vel vanskelig å se foreløpig.

VigdisA

Sitat fra: bmw i3 på lørdag 30. november 2013, klokken 18:27
I og med at jeg kun har behov for en "vanlig" bil ble rekkevidden til I3 for liten til at jeg bestilte den.  Tesla X ble utsatt pga???? så jeg har ikke elbil i dag.  Jeg ser lite salgstall utenom Norge og USA, så jeg regner med at det selges lite ellers.  Det må være en utrolig liten produksjonstakt dersom NORGE tar hele Europroduksjonen!???
Håper de snart kan få produsert litt raskere slik at de kan overleve og så sette Tesla X i
produksjon ::)
VW selger som hakka møkk ca 9.6 millioner biler i 2013, Tesla selger vel litt færre enn det skal jeg tro. ca 20 000 i 2013 eller?
Tror det var 21000 biler som var målet i år omtrent. Av de går noe av produksjonen også til USA. Norge fikk utlevert de første, deretter har Nederland og Sveits vært prioritert. I Sverige åpnet de nylig butikk, I London åpnet de vel også nettopp.
Tror nok snøballen bare såvidt har begynt å rulle.
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

bmw i3

"Det var da litt pussige sammenligninger du gjorde mht salgstall. Det er vel vanskelig å kalle det en fiasko når salget så vidt har startet ?? Hva er egentlig motivet ditt ??
Her er det vel greit å sammenligne likt med likt. Tesla produserer så mange biler de klarer å skaffe batterier til... Jeg tipper at til neste år selges det flere Model S enn Leaf i verden ,og de ligger ikke tilbake for andre biler i samme klasse i USA."

Motivet mitt er å finne ut om Tesla Motors selger nok i resten av verden til å overleve.  Vi vet hva de selger i USA og Norge, men hva skjer i resten av verden.  Spørsmålet er også om produksjonen er stor nok til å tjene penger.  Det er vel ingen annen bilprodusent som tjener penger med så lave produksjonsnummer utenom superbilprodusentene?

OddB

Sitat fra: bmw i3 på lørdag 30. november 2013, klokken 20:07
"Det var da litt pussige sammenligninger du gjorde mht salgstall. Det er vel vanskelig å kalle det en fiasko når salget så vidt har startet ?? Hva er egentlig motivet ditt ??
Her er det vel greit å sammenligne likt med likt. Tesla produserer så mange biler de klarer å skaffe batterier til... Jeg tipper at til neste år selges det flere Model S enn Leaf i verden ,og de ligger ikke tilbake for andre biler i samme klasse i USA."

Motivet mitt er å finne ut om Tesla Motors selger nok i resten av verden til å overleve.  Vi vet hva de selger i USA og Norge, men hva skjer i resten av verden.  Spørsmålet er også om produksjonen er stor nok til å tjene penger.  Det er vel ingen annen bilprodusent som tjener penger med så lave produksjonsnummer utenom superbilprodusentene?
Har du studert Elon Musks "Masterplan"?
Når man starter fra scratch er dette eneste mulige måten å gjøre det på. En god del av den prisen vi betaler for Model S finansierer oppskaleringen av Tesla og utviklingen av GenIII, på samme måte som Roadsteren sparket igang Model S.
Hadde de kjørt store annonsekampanjer og fortsatt ikke klart å selge det de produserte hadde jeg vært bekymret. Det motsatte er jo tilfelle. Det er lange ventelister og de avtar ikke. I tillegg til oppskaleringen av fabrikken er tilgangen på batterier den begrensende faktoren. Derfor planen om en gigantisk batterifabrikk for å dekke behovet når volumproduksjonen  av biler kommer i gang  om noen år.
Siden Model S er en "superbil" som stiller i egen klasse går det nok å tjene penger på den. Men hele oppstarten og veksten til Tesla er et mesterstykke i gründervirksomhet.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

timingbeltkiller

#11
Sitat fra: bmw i3 på lørdag 30. november 2013, klokken 20:07
Motivet mitt er å finne ut om Tesla Motors selger nok i resten av verden til å overleve.  Vi vet hva de selger i USA og Norge, men hva skjer i resten av verden.  Spørsmålet er også om produksjonen er stor nok til å tjene penger.  Det er vel ingen annen bilprodusent som tjener penger med så lave produksjonsnummer utenom superbilprodusentene?
Dersom TM konsentrerer seg om å produsere store biler i luksusklassen, blir de ikke hemmet av lave produksjonstall. Alle biler i denne klassen produseres i beskjedne antall sammenliknet med volumbilene for folk flest.

Men nå sier TM de tar mål av seg til å konkurrere i volumklassen. Da støter de på problemet om tilstrekkelig volum.
Og for å løse det, må TM kvadrere sirkelen:
- Volum forutsetter konkurransedyktig pris
- Konkurransedyktig pris forutsetter volum.

TM må med andre ord på en og samme tid:
- La høna komme før egget.
- La egget komme før høna.

Dette er nok adskillig vanskeligere enn TM opprinnelig trodde.
Og muligens hovedårsaken til at G3 stadig skyves ut i tid.

TM uten fossilbilfabrikasjon i volumklassen kan ikke løse problemet på den måten VW øyensynlig tar sikte på:
Produsere en elbil versjon av eksisterende modeller i tillegg til bensin/diesel/gass/hybrid utgavene. For da blir produksjonskostnaden lik volumkostnad uansett om det ruller 1, 10, 20, 50 eller 90 prosent elversjon ut av samlebåndene.

I 2020 vil det bli produsert ca 100 millioner personbiler i verden.
Lite tyder på elbil andelen vil utgjøre mer enn 5-10%.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

TesLars

Sitat fra: bmw i3 på lørdag 30. november 2013, klokken 18:07
Har googlet litt for å finne ut hvordan det går med Tesla S i Europa.  Jeg finner dessverre bare litt gammel informasjon.  Av den går det fram at salget i Norge er en betydelig del av det totale salget i Europa.  Går det virkelig så dårlig med Tesla S? :o
Mener at de fleste testene av Tesla S har vært positive så hvorfor selges det så få biler?  En bilprodusent må vel selge ca 150 000 til 200 000 biler i året for i det hele tatt ha muligheten til å gå med overskudd?  Eller hva?  Jeg regner med at avansen på Tesla S ikke er vesentlig større enn hos konkurrentene? 
Det er vel også lite sannsynlig at de store markedene i Europa med egne bilfabrikker "gir" kjøperne av Tesla S ca kr 500 000,.- for å kjøpe en elektrisk bil.

Hvis du er bekymret for at Tesla gjør det dårlig så tror jeg du kan ta det helt med ro :)

Hvem er det som sier at salget går dårlig? Som nevnt tidligere her på tråden, så bestilles/kjøpes det mer enn det man klarer å levere og det blir helt feil å sammenligne produksjons- og salgstallet med andre bilmerker som har mål og kapasitet til å selge/produsere langt flere biler. Husk at et bilmerke som har en stor fabrikk må selge flere biler enn et bilmerke med en liten fabrikk for gå i pluss.

Ser ikke helt hvorfor alle bilprodusenter må selge 150 000 - 200 000 biler for å overleve eller gå i overskudd som du sier. Det er mange gamle bilprodusenter som selger langt under dette tallet og går i pluss. Dette kommer helt an på brukersegmentet og strategien som satses på hos disse.

Tesla er en frisk pust i bilverdenen. Det er et relativt nytt bilmerke og det er ingen som kan forvente at Tesla tar andre lands bilmarkeder som de har gjort i Norge for nevnet et land vi kjenner godt. Infrastruktur, SC'er må på plass før dette blir mer utbredt i andre steder av Europa. Det amerikanske markedet er godt i gang og Europa kommer sake men sikkert etter. Asia blir forhåpentligvis et stort og sterkt marked, hvis de får varemerket sitt inn i Kina, men det er en annen sak.

På meg virker det som Tesla gjør det utrolig godt og personlig ser jeg ikke en eneste direkte konkurrent til Tesla. Man kan ikke sammenligne produksjons- og salgstallet til etablerte bilmerker med Tesla, disse opererer med et helt annet marked og har vært i gamet i flere tiår. Tesla gjør det de kan for å etablerere seg og produserer så mange biler de kan for å mette markedet globalt.
Oslo
Black Model S

petersv

Hvis du sjekker hvilke merker som går med overskudd blir du nok overrasket. Sjekk så produksjonstall.

toppi

Tesla mente selv de skulle klare seg med et salg på 8 tusen Model S pr år. Målet var 20 tusen i året. Nå snakkes det om at de må øke produksjonen til 40 tusen i 2014 for å dekke etterspørselen.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA