Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: BMW 3i til Norge i november 2013?

Startet av MinTesla, tirsdag 03. desember 2013, klokken 13:42

« forrige - neste »

MinTesla

Ryggelyset?

Softwaren?

Vannlekasjer?

Knirking i takluka?
Tesla Model S85 19" - Green / Grey (Morbærtre)

Panorama, Luft, Tech, lys og vinterpakke,
Lyd 580 watt, Parksens, Alarm og HatteHylle!
Dobbeltladder, 20" Michelin Xi3 Vinterdekk

Reservasjon X

Lokführer

mobilforstyrrelser på anlegget, Headup display med fartssoneindikator, solbrilleskuffer, Bluetooth oppkobling til mobil følger bruker av seteinnstilling.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Epleskreller

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Muffinman

#3
Få orden på det som følger med bilen før man legger til noe mer utstyr:

- Vindusviskerautomatikk, dårligste jeg har opplevd på noen bil jeg har hatt.

- Vindusspylerdyser - velg mellom sprut for langt ned på ruta eller midt på slik at det halve reflekteres og går over bilen. Bør ikke brukes hvis det står folk bak.

- Elektrokromatiske sidespeil svarte og ubrukelige ved rygging hvis det er lys i nærheten.

- Som en annen skrev, alle lys unntatt kupelysene er dårlige på denne bilen. Ryggelys og lys i bagasjerommene er tilærmet ubrukelige. Forventet bedre når jeg kjøpte lyspakke.

- Kluss med lading til tider (charge cable problem, 12v melding, lading starter ikke)

- Trekk fra alle dørhåndtak samt trekant i fremre sidevinduer, spesielt ved sterk sidevind.

- Major must: levere bilen med lademulighetene (les adaptere) vi har betalt for slik at bilen kan brukes. Eller innrøm hva som gikk galt og be om finvær.

- Jeg betalte ekstra for luftfjæring som senket bilen automatisk i motorveishastighet. Dette har nå Tesla tatt fra meg via software, uten å be om tillatelse eller informere på forhånd. Dette er selvfølgelig et område med stort forbedringspotensiale.

- Min bil skrangler en del på vinterføre med grove kjettingspor. Kommer fra ratt samt flere andre steder i dash/kupe

- Dugg i frontlykter før bilen rakk å komme hjem for første gang. Baklyktene er også rammet. Virker som alle bilene har dette i en eller annen grad.

- Ufattelig at man ikke har greid å isolere bilen bedre mot dekkstøy. Det er ikke så veldig ille bortsett fra på kjettingspor, men potensialet er så utrolig mye større. Har hattehylle og ikke panotak.

- Opplever også "cabin boom" som er en kraftig buldring i kupeen ved en gitt lav hastighet  på en bestemt type underlag. Skal visstnok være bakluka som resonnerer, og det skal kunne justeres vekk. Bør ikke være umulig å konstruere slik at problemet ikke oppstår i utgangspunktet.

- Setene kan forbedres. De er ok og jeg sitter forholdsvis greit, men til en bil i denne prisklassen ($100.000 car) er de ikke engang med i konkurransen. Skumle nakkestøtter. De er smale, og hvis man treffer på siden kan det skje skumle ting. Prøv å presse hodet bakover og la det gli forbi støtten. Hva tror du kan skje om hodet blir kastet bakover med stor kraft samme veien? Nakkestøttene kommer heller ikke forover ved kollisjon for å "ta i mot" hodet når det kommer i retur. Det har 2007 modellen som kostet det halve når den var ny, som jeg selger nå.

- Også forbedringspotensiale på kundebehandling. Hele prosessen fra bestilling og fram til levering har vært et rot med endrede spesifikasjoner uten at jeg fikk noe varsel før bilen skulle leveres. Etter at leveringene startet i høst har det også vært et svare kaos, og det har dessverre vært eksempler på kundebehandling som slettes ikke tåler dagens lys. Unntaket er gjengen i Trondheim, som utmerker seg i positiv retning.

Det er masse annet småplukk som virker litt uferdig, og på noen områder later det at man har tenkt nytt for nytenkningens skyld, kupelys som slår seg på når man setter bilen i park er et eksempel på det. Jeg ville foretrukket at de ble trigget av dørene så jeg slipper å sitte på utstilling hver gang jeg skal sitte i bilen og vente på noen.

Når alt dette er sagt er bilen fantastisk til tross for alt det elementære som Tesla ikke har greid å få til. Men det faktum at så mange tabber vises på "overflaten" gjør meg litt skeptisk til hva som måtte skjule seg under skallet. 5 års reklamasjonsrett i Norge var en forutsetning for at jeg skulle ta sjansen på denne bilen. Jeg er dog spent på om Tesla fikser feil som ligger i design og ikke i produksjon. Så kan man alltids påpeke at man må regne med en del krøll fra en ung produsent med voksesmerter og at vi kanskje til og med er betatestere. Det mener jeg er et ugyldig argument siden bilen markedsføres som premium og er priset deretter (norske avgifter ikke tatt i betraktning). Jeg kjenner mange som har bestilt bil som bytter fra BMW, Audi og MB i millionklassen, og jeg tror de kommer til å bli henrykte over bilen, men også veldig skuffet over mye.

Har egentlig tro på at selskapet tar kritikken til seg og gjør nødvendige justeringer. Hvis ikke forsvinner de fort den dagen reell konkurranse er et faktum.



Tesla85

Tesla er jo ny og en banebrytende bil på mange måter... ;D

Det jeg savner er å kunne forvarme batteriet slik at jeg får regenerering med en gang.
Tidsinnstilling på varme, i bilen, slik at du faktisk har varm bil (Og batteri) når du skal dra.
Ryggelyset alt for dårlig.

Totalt er jeg veldig fornøyd så langt ;)
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

rklokk

- Varmetråd i ladeluke for de med vinterpakke.
- Vindusviskere bør automatisk starte i avslått modus når man starter bilen for å unngå problemer når viskerne er fastfrosset. Reaktiveres ved å sette hendelen til 0 og deretter til ønsket modus (slik var det i BMW'en).
- Bedre UMC
- Siktelinjer i ryggekamera.
- Forbedre duggproblematikk
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

ebbrey

Sitat fra: Lokführer på tirsdag 26. november 2013, klokken 03:52
mobilforstyrrelser på anlegget, Headup display med fartssoneindikator, solbrilleskuffer, Bluetooth oppkobling til mobil følger bruker av seteinnstilling.

Mobilforstyrrelser.. Ja jeg kan ikke ha mobilen liggendes i rommet under displayet..
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Epleskreller

#7
Sitat fra: rklokk på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:08
- Forbedre duggproblematikk

Er dette et problem? Jeg har ikke duggproblemer med fire i bilen.

(uansett, må være bedre å fjærne duggproblematikk enn å forbedre den, hoho :) )
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Trøndertesla

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:31
Sitat fra: rklokk på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:08
- Forbedre duggproblematikk

Er dette et problem? Det har ikke jeg oppdaget.

Det må være dugg i lyktene som han refererer til, det har vært et problem for enkelte. Dugg inne i bilen kan jo ikke være noe tema!
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Epleskreller

Sitat fra: Trøndertesla på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:34
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:31
Sitat fra: rklokk på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:08
- Forbedre duggproblematikk

Er dette et problem? Det har ikke jeg oppdaget.

Det må være dugg i lyktene som han refererer til, det har vært et problem for enkelte. Dugg inne i bilen kan jo ikke være noe tema!

da missforsto jeg, det var jo litt duggproblemer inne i noen av de tidligere US-bilene.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

rklokk

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:31
Sitat fra: rklokk på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:08
- Forbedre duggproblematikk

Er dette et problem? Jeg har ikke duggproblemer med fire i bilen.

(uansett, må være bedre å fjærne duggproblematikk enn å forbedre den, hoho :) )

Hehe, ja fjerne er mer konkret enn å forbedre en problematikk  :P Gir meg selv "nogen" i Norsk. Mente i lyktene både foran og bak.

Ikke minst, som nevnt av andre her, tidsinnstilt avslutning av lading hvor bilen selv beregner oppstart. Gjerne med mulighet for innlagt forvarming på tampen.
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

cra

http://teslatap.com/ ligger det en lang liste med ønsker om ulike forbedringer, nye funksjoner etc etc. Her kan man stemme på funksjoner man ønsker seg. Hvem vet, kanskje har Tesla et halvt øye på denne lista? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Cowboystrekk

Vampire drain er nok et av mine største ankepunkter! Tidsinnstilt lading, ladeport på begge sider, en bedre utforma UMC og bedre standarddekk på sommeren (de kunne i det minste sendt med noe med lav rullemotstand, de som følger med gir 1-2 mil kortere rekkevidde om sommeren enn de klasseledende) hadde også gjort seg.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

trygvelo

Sitat fra: rklokk på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:08
- Varmetråd i ladeluke for de med vinterpakke.
- Vindusviskere bør automatisk starte i avslått modus når man starter bilen for å unngå problemer når viskerne er fastfrosset. Reaktiveres ved å sette hendelen til 0 og deretter til ønsket modus (slik var det i BMW'en).
- Bedre UMC
- Siktelinjer i ryggekamera.
- Forbedre duggproblematikk

Så enig, så enig.

For min del er ladingen det mest irriterende, føler at jeg aldri kan stole helt på at bilen faktisk lader, mye rare feilmeldinger, noen ganger lader den tydeligvis selv om det ikke ser sånn ut på displayet og motsatt.
Samt full automatikk av forvarming (kupe, speil/bakvindu, vindusvisker hvis vinterpakke, batteri) og lading opp mot et gitt tidspunkt bilen skal være klar hvor temperatur taes hensyn til. Det bør være 2 innstillinger for når bilen ikke er tilkoblet strøm eller har for lite strøm tilgjengelig fra UMC til å kunne kjøre all oppvarming samtidig: Kjør full pakke og trekk fra batteri + evt. strøm fra UMC, eller optimaliser for rekkevidde.

Et tips til ladeluke: Smør opp ladeluken godt der den har fysisk kontakt med andre deler av bilen med vaselin/lanolin el. hjelper, men varmetråd burde vært på plass også.

Bør være varmetråd i ryggekamera også kanskje? Glemmer ofte å fjerne is/rim på linsen og da er det helt ubrukelig.

Holdt på å glemme at det må gå an å vekke bilen med app selv om man har aktivert strømsparing. Vet dette funker for noen, men så godt som aldri for vår del.

Leaf_2014

Seter generelt, nakkestøtter spesielt.  Legg til gjennomlasing i midten av baksetet så er skistativ/boks unødvendig selv med to barneseter i bruk.
Leaf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA