Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremsene henger etter parkering

Startet av Kjell Leaf, mandag 02. desember 2013, klokken 20:02

« forrige - neste »

aryx

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 25. november 2013, klokken 14:09
Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 23. november 2013, klokken 08:06
Jo, kan være enig i at mange fortsatt tenker sånn, men jeg er ikke i tvil om markedet for både nye og brukte BMW (og Audi, Benz osv) i 500-800 tusen kroners prisklassen har skrumpet betraktelig etter at TMS kom.
Tesla stjeler ikke mange kunder fra dyre BMW og MB, til det er den alt for simpelt utstyrt. Jeg har lest tråden om hvilke fossilbiler som ble byttet inn til fordel for Tesla, og det er ikke mange kunder som allerede eide en en bil i øvre premiumklasse, med bakgrunn i hvilke biler som ble byttet inn er det forståelig at man er imponert. En del av dere har ikke beina på jorda og tror at Tesla er det mest avanserte og mest utstyrte som finnes, men den mangler utstyr som dyre tyske biler har hatt i over 10 år. På tide å våkne opp ? Tesla er i utgangspunktet en flott el-bil med lang rekkevidde (men fortsatt begrenset i forhold til fossil), men kvalitetsmessig er den vel ikke noe å hoppe i taket av.
Det finnes mange flotte biler å velge mellom i fossilverden, men for meg virker det som at dette er første gang en del av dere kjører en skikkelig bil, som kanskje har trodd at Saab 9-5 og Audi A4 var top of the world.
Men dere(noen av dere) er ikke de eneste som tror at det dere har kjøpt er best ¨på alt i hele verden, på forum for BMW (som jeg er mye), MB og Audi finner man det samme, entusiasmen er så stor at man er blitt blind for det som befinner seg utenfor sin egen lille verden. Selv kunne jeg tenkt meg en lignende bil som Tesla, men ikke med de problemer, manglende utstyr osv som den har. Kommer det en lignende BMW eller MB som Tesla, og med god kvalitet kommer jeg til å handle.
Tror du tar feil, jeg har gått fra en sjusifret Mercedes som jeg hadde i 6 måneder til en Tesla uten å blunke. Alt det nye og innovative ved bilen veier lett opp for de tillegg Mercedes kan tilby. Mulig jeg er ett unntak, men tror neppe jeg er det eneste.
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

turbolurbo

Sitat fra: elpedros på mandag 25. november 2013, klokken 23:35
Jeg tror nok de har både kunnskapen, teknologien og ressursene til å produsere biler som ville utradert Tesla på få år om de ville

Det hadde vel strengt tatt Nokia i 2007 også. Vi får vel bare håpe at tyskerne og andre er våkne, slik at verden går videre.
2019 TM3P

Leif1

Sitat fra: elpedros på mandag 25. november 2013, klokken 23:35
Tesla S er en fantastisk bil på de aller fleste områder og model S er et unikt produkt i dagens marked, men jeg mistenker vel at Tesla skal prise seg lykkelige over at de tyske gigantene ikke har sluppet seg helt løs i dette markedet enda.

Jeg tror nok de har både kunnskapen, teknologien og ressursene til å produsere biler som ville utradert Tesla på få år om de ville, men enn så lenge er vel ikke markedet modent for det. Norge er ikke akkurat hovedmarkedet til de tyske bilprodusentene og elbilintencivene i andre land er ikke store nok til å forsvare noen stor produksjon enda. Når det gjelder kjøreegenskaper og teknologi for øvrig tror jeg ikke Tesla har nevneverdig mye å lære ingeniørene fra Bayern, Stuttgart eller Ingolstadt enda...Begynner man i tillegg å snakke om opplevd (og faktisk) kvalitet på produktene, har Tesla tilsynelatende et syvmilssteg å gå før de er i nærheten.

Ja, men får de være alene lenge nok i denne sandkassen sin til å komme seg på høyden?

De andre sover ser det ut til. Som nevnt i tidligere innlegg her er det de har kommet med noen ynkelige unnskyldninger av noen elbiler.

Og kan vi egentlig si så mye negativt om kvaliteten til Tesla?
Det rapporteres litt forskjellig her på forumet, men hva er egentlig feilprosenten?
Det jeg har sett til nå har ihvertfall ikke vært nok til å gi meg kalde føtter,
og jeg har til inntil for et par måneder siden vært milevis unna å kunne tenke meg noen elbil. Var ikke i nærheten en gang før jeg prøvde Model S.
Konvertitt fra S til X

turbolurbo

Det som er helt sikkert er at Tesla engasjerer folk på et nivå som sjelden før har vært sett. Sterke meninger er det ikke langt i mellom...
2019 TM3P

sigurdi

Mercedes-Benz eller Daimler, eier 4.3% av aksjene i Tesla, men frem til nå har ikke det sammarbeidet gitt så mye.

Model S har girspake og noen knotter fra MB, men Tesla levere elmotor og batteirer til den kommende Mercedes-benz B-klasse. (Kilde: NO Org)

Men de andre produsentene bør våkne litt, det er ikke bare å sette sammen noen batterier og få 400km rekkevidde i dag, samtidig holde vekt lav, og sikkerheten så høy som mulig.

Det er også dette Tesla her jobbet med siden de startet i 2003 og teknologien var ikke god nok før de kom med Roadster i 2008, som da hadde noe dyr batteri løsning som ikke var helt moden for masseproduksjon.

Så dersom Audi, GM, BMW, Ford osv har jobbet med dette i 10 år, samt fått sikret seg patenter som ikke strider med Tesla sine, så ligger de bra ann.
Vist ikke har nok Tesla et ganske stort forsprang i denne teknologien.

Men dersom de har forsket på dette hvorfor viser da tyskere frem bilder med 15mil rekkevidde, dette er jo da bare tenkt som ekstra bil, får ikke meg til å åpne lommeboka siden jeg ikke trenger ekstra bil.

Det at Daimler har inngått samarbeid, sier meg at de har ivertfall ikke noe egen utvikling.
(Kjøper seg inn istede)

Tesla jobber også kontinuerlig og forbedrer fortløpende, så blir ikke overasket om de får samme rekkevidde på Model E som S har i dag.

Etter rykter blir dette mer en standard bil som går rett i strupen på Golf, Leaf osv.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

TK Askøy

Ser at det er mange som mener at det nå er like før de store bilfabrikkene våkner og lager en skikkelig elbil. Historien er imidlertid full av eksempler på det motsatte, så jeg er ikke veldig optimistisk:

  • Digitalkameraet ble faktisk funnet opp av Kodak, men de er nå konkurs fordi de var opphengt i gamle forretningsmodeller
  • Nokia hadde fullstendig markedsdominans før iPhone. Første utgave av iPhone manglet mye (ikke MMS, ikke klipp & lim osv). Hvem er det som sliter nå?
På den annen side er det også mange eksempler på gamle travere som har klart overgangen helt utmerket. Eksempler på det er Canon og Nikon, som nå lager ypperlige digitale kameraer.

For min del er det imidlertid MYE mer spennende å være med på Teslaeventyret enn å kjøpe en tradisjonell tysker. Det kan godt tenkes at tyskerne våkner (som Canon og Nikon), men inntil det skjer skal jeg kose meg med Teslaen min. Jeg gleder meg til kjøre på jobben hver dag  8)
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

bonski

De tre siste bilene jeg har hatt er Audi A6, MB 180C(stønn...holdt ut 7 mnd), og nå en velustyrt BMW 520. Digger virkelig BMWen, og synes den er noe av det vakreste som kjører på veien i dag.

Greia er at vi også har en iMiev som har blitt nr 1 bilen. Jeg skulle gjerne beholdt BMWen, men siden vi bare bruker den 3-4 ganger i måneden så blir det litt bortkastet. Litt dyr bil til bare å ha stående.

Jeg selger derfor begge bilene og skaffer en Tesla.

elpedros

"De andre sover ser det ut til. Som nevnt i tidligere innlegg her er det de har kommet med noen ynkelige unnskyldninger av noen elbiler."

Jeg tror nok de sover litt med vilje her, de store tyske har tross alt foreløpig et enormt mye større marked å dekke med sine fossilbiler og ønsker neppe å kannabalisere sine egne produktlinjer riktig enda. De viser foreløpig noen smakebiter med små/kompaktbiler med relativt kort rekkevidde, men det er nok veldig bevisst all den tid de har gode marginer på sine fossilbiler og en full omlegging vil kreve enorme investeringer de ikke er villige til å ta enda. Produksjonen de har startet nå, med biler som i3, E-up, kommende E-Golf og B-klasse er vel et skritt de tar nå for å dekke de stadig tøffere utslippskravene og dermed få samlet produksjon under fastsatte grenser.

Samtidig kan vel markedet ellers i Europa i beste fall kalles avventende til elbiler og da går det nok litt tid før vi ser reelle konkurrenter til model S fra Tyskland.
Fremtidige utslippskrav vil på et eller annet tidspunkt (trolig) fremtvinge nye elbil-modeller også fra det holdet, men jeg tror de trenerer det så godt de kan.

Dette ble vel en liten avsporing, men jeg for min del savner en tysk model S konkurrent, all den tid jeg har aversjon mot amerikanske biler.

Epleskreller

Model S er bra (best?) på det en bil er bygd for, nemlig kjøre. Den sømløse umiddelbare kraften man har under høyrefoten er så brutal, men samtidig elegant og bestemt. Systemet med en pedal som også bremser (regenererer strøm) tar ca 1 time å venne seg til. Motorlyden som er fraværende ved normal kjøring er befriende.

At Tesla lider litt av voksesmerter og at noen biler har litt feil, det er ikke annet å vente forløpig. Jeg har hatt mine småting med bilen, men Tesla har stilt opp og ordnet alt. Den ene gangen jeg hadde bilen inne ble den også vasket og støvsugd!

Tesla bringer noe helt nytt til bilverdenen, men man kan naturligvis ikke regne med at det faller i smak for alle! Jeg har gått fra å være en som ikke bryr seg noe særlig om biler, til å lese alt jeg kommer over om denne elbilen!

Fremtiden er her! :P
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Kjell Leaf

Det virker som de tyske merkene satser mer på hybrid, det syns jeg er synd. Det går rykter om en BMW i5, men jeg tror det blir en hybrid som i8 dessverre. Men jeg skjønner tanken deres, mil etter mil på autobahn.... Forbruket er stort med el-bil i 130-160 km/t (som er mest vanlig hastighet), og det tar tid å lade selv med hurtiglader,  kanskje er det kø også i tillegg, som om det ikke er tregt nok fra før.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

DonPedro

Jepp, de skjønner fortsatt ikke poenget. De tror fortsatt at elbil ikke kan bli bra nok. Først kunne ikke elbil bli business i det hele tatt. Så kom kommersielle elbiler.

Deretter kunne de ikke bli mainstream i det hele tatt. Så kom Leafen og trillingene.

Men de kunne ihvertfall bli attraktive. Så kom Roadster.

Så kunne de ikke bli familiens primærbil. Nå har vi Model S.

Men de kan ihvertfall ikke funke på Autobahn... Ser vi et mønster her?

De gamle produsentene finner bare ikke visjonen. Det er mye lettere å se motforestillingene enn mulighetene når du kan bensinbil nye bedre enn du kan elektrisk. Derfor kommer vi gang på gang til å bli forbløffet og frustrert over manglende konkurranse til Tesla.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

TS

#41
Her litt objektivt, med en stor porsjon subjektivt :

Dette er hva Model S ikke når opp på pr dags dato (minuser) mot tyske fossilteknologiske Premium biler:

- Ekstra sikkerhetssystmer som ACC, BSA og LCA
(Kommer sannsynligvis, også som retrofit)

- Utvidet setevalg med bedre sidestøtte, justerbar lårstøtte og justebare nakkestøtter
(Lite trolig at det kommer på S pga begrenset plass, mye mer sannsynlig på X ) Dette handler først og fremst om å lage et volumprodukt med enklere valg for effektiv produksjonlinje og de har mange år igjen før det er lønnsomt å ha slike tilvalg.

- Kvalitetsfølelse på materialer. (Jeg tenker ikke over det nå ifbm interiør, men første gang jeg så US demobilene. Tror forbedringer er gjort)
Opplevd dårlig kvalitet på Karroseri er pga meget tynn aluminium.
Valgt Pga vekt.

- Baksetekomfort (S har for lavt sete, lav takhøyde og dårlige nakkestøtter bak)  Dette skyldes to vestentlige ting som Tyskerne ikke trenger å ta hensyn til pr i dag : Den store batteripakken og verden mest aerodynamiske serieproduserte sedan/kombi karosseri 

- Landsdekkende servicenett. Du finner ikke et merkeverksted i en hver by eller et uavhengig verksted som kan bytte deler på drivlinjen. (Egentlig ikke vårt problem i garantitiden, men det vil allikevel medføre at ting blir mer komplisert om man er langt unna nærmeste)

- Merkevare .
For mange av oss her inne er Tesla det ultimate merket, men for flertallet av folket så Tesla navnet ubetydelig. Hadde det eksistert et godt konkurrende produkt fra Tyskland, så hadde valget falt dit hen for mange av oss. (Trygghet) Fremfor en ukjent nyoppstartet amerikansk produsent

Dette bringer oss over på hva de Tyske (med flere) mangler:


+Et revelusjonerende produkt (jo, det er det - ref Apple Iphone termelogien)
Som får nfolk mellom 23 og 60år, menn og kvinner, fordelt på flere sammfunnslag til kjøpe en bil til mer enn en halv mill kroner  fra en ukjent bilprodusent, dvs med lite trygghet.
Mange av disse hadde ikke i sine tanker at de skulle kjøpe seg en helt ny bil, de vurdererte noen år gamle diesel stasjonsvogner , eller halvspreke BMWer som de har drømt om siden de fikk lappen. Få vurderte en annen elbil som primærbil.
Noen av disse har til og med bestilt bilen på nettet uten å ha prøvd en eller sett en på nært hold. Grunnlaget har de fra media ..(ja, jeg har møtt en som svir av 750.000kr, uten å være rik, og som ikke hadde sittet i en før jeg tilfeldigvis inviterte han med på en tur)
Mange av kundene går også fra å være fossilavhengige astmaplagere til å bli miljøvennlige (lokalt ) uten å i det hele tatt tenke over slike miljøutfordringer, men synes det er et greit alibi for sitt nybilkjøp. (Fint for folk byene våre som får renere luft )
Det har laget en bil som vil dekke de fleste ønsker og behov. Med kun én modell. Der tyskerne har 7-10 modeller i premiumklassen. (Som mobilprodusentene trodde de kunne fortsette med for noen år siden)

+I tillegg er denne denne lydløs, trinnløs og elektrisk

+Brukergrensesnitt forenelig med våre mobiler og nettbrett - noe som kan forbedres etter ønske fra brukerne. (I prinsippet kunne de lage en egen app / eller setting for simulert BMW layout basert på hvilken "radiopakke" man gikk fra der i sin forrige bil. Knappeplasseringer etc )

+ Den peneste bilen som er laget så langt i dette årtusenet.
(Subjektivt, men veldig mange sier uoppfordret at Model S er veldig pen. En annen eier fortalte meg at en eldre dame kom bort og sa at det var de vakreste bilen hun hadde sett. Og hun kunne ingenting om bil, aller minst om Tesla..)

+ Produsent med Baller . Ingen bilprodusent har de siste 10årene satset alt på å få oss bort fra bensin og diesel som vi vet skader oss. Om noen år ser vi på fossilbilprodusenter som på tobakkindistrien.
Og TM tjener faktisk penger på å gjøre dette..

+ Ingen andre bilprodusenter kan i samme grad påvirkes av kunder til å gjøre endringer på sw og hardware

+ ingen Tyske produsenter tilbyr at deres biler selges til deg bil direkte utenom forhandler, uten nasjonale påslag.





rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

AreLib

når batteriteknologien er på plass og rimelig nok så kommer de andre etter. i dag er jo det å kjøpe elbil ganske dyrt pga batteriene bortsett fra her i Norge så kan skjønne at de aventer å produsere fullverdige konkurrenter til model s. Elbil er fremdeles et "nisjemarked" i utlandet. en vw golf koster halvparten av en leaf for eksempel. prisen på batterier må ned før de i det hele tatt får ut fingeren, og jeg tror og håper tesla jobber konstant med å utvikle teknologien, de andre kommer nok til å kjøpe seg inn når den tid kommer.  ::)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Meringdal

Litt OT, men det hadde faktisk vært kult med litt statistikk over hvilken mobiltelefon/laptop (win, android osx) folk har! Merker litt samme tendenser som iphone v android når det kommer til tesla og fossilbiler generelt.


Som ungdommen sier, haters gonna hate.


Studenten som jeg er skulle selge sciroccoen for en rimligere bil, men endte opp med å bestille Tesla. Det går, om man står på å jobber :) så det er egentlig riktig det du sier om at mange av de norske eierne kanskje ikke har kjørt premiumbiler tidligere, men jeg tror ikke du ksn nekte på at måten Tesla har bygd sin bil på er kul?  Jeg tror nokdet ville tatt massange år før vi ser lignende systemer som oppdatering av sw på fossilbiler. Teknologien har jo vært til stede og kunne brukes i flere år. Samme med ACC som du sier.


Det tok en stund før iPhone kunne sende MMS også :)

tSla

Min første bil ble en Audi A4 '09 modell. Denne ble jeg dønn forelska i, og skulle aldri ha noe annet enn Audi. I fjor, etter at nyeste utgave av A6 ble lansert, var jeg ofte innom Møller for å sikle litt på en stasjonsvognutgave av A6. Planen var å legge 6-700.000,- på bordet for en slik doning en gang iløpet av 2013. Helt til jeg tilfeldigvis snublet over Tesla Model S på nettet en sen nattetime i oktober i fjor. Tok en sjangse, la inn reservasjon, og vips så sitter jeg her med en Model S i dag.  ;D Angrer jeg på beslutningen om å reservere og deretter bekrefte? NEI. Blir nesten litt vemodig når jeg titter bort på Audien som jeg i så mange år hadde et fantastisk forhold til..Nå har jeg en ny favoritt.

Så jeg kan med ganske stor sikkerhet si at Audi ihvertfall har "tapt" et salg. Ikke akkurat i millionklassen, men alikevel..

Jeg har også til tider vært litt småbekymret for både opplevd og faktisk kvalitet på Tesla Model S. Men hver gang jeg setter meg inn i Audien (som jeg fortsatt har) så følest det på langt nær like spesielt som å sette meg inni Teslaen. Skal ikke gå i detaljer på dette. De som eier en Model S vet hva jeg snakker om ;-) Jeg ser ihvertfall at de aller fleste bekymringer jeg hadde vedrørende både det ene og det andre er en saga av blott.

Jeg har forøvrig Android på min Samsung telefon, og windows på min Samsung laptop;-)
Tesla Model S P85+

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA