Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremsene henger etter parkering

Startet av Kjell Leaf, mandag 02. desember 2013, klokken 20:02

« forrige - neste »

elpedros

Jeg har ingen problemer med å forstå at folk elsker designet på model S og alt det kule og fancy ved den.
Samtidig virker det som mange Tesla-eiere går rundt og tror at Norge er et stort marked for alle bilprodusentene.
Det er det på ingen måte. Norge er i en særstilling mht elbilintencivene og personlig økonomi ikke minst. Folk er ikke nødvendigvis villige til å betale premiumpris for det som av mange kan oppfattes som et ikke-premium produkt ellers i Europa (og kanskje spesielt ikke i Tyskland).

Dette handler selvsagt først og fremst om profitt for disse fabrikantene og enn så lenge tjener de
nok mer penger på å produsere semi-miljøvennlige hybrider og lavtrykksturboer enn å kaste seg på fullelektriske. Når kravene til utslipp strammes ytterligere inn og produksjonen blir mer lønnsom er de nok fort på banen også med større modeller og bedre rekkevidde. BMW f.eks har jo med i3 og i8 vist at de fint kan levere noe brukbart i dette segmentet også, uten alt for stor innsats. VW er litt halvhjertet inne, Mercedes likeså. Det man nok kan være ganske trygg på er at produktene de nå har produsert og lansert, er gjennomtestet og dønn solide, selv om bilene er langt fra like fancy som Tesla. Lignende feil som Tesla har på model S ville vært skandaløst f.eks på en BMW eller Mercedes, selv om det ikke er noe graverende så langt. Dette er produsenter som har tross alt brukt noen år på å oppnå den posisjonen og statusen de har i markedet og det vil de nok ikke risikere å ødelegge ved å kaste ut et halvferdig produkt på markedet. Ordnung muss sein.

magnusr

Har selv en 2012 Audi A5 Quatro 211 hester med Stronic jeg har tenkt å selge.

Men er skeptisk på følgende. Hvordan S modelen klarer seg i fjellheimen på snø og is. Quatro er jo ganske overlegent her. Kommer meg frem overalt i dag. Er litt redd for at S må gi opp både her og der.

Hvordan setene i tesalen er. Er de av samme kvalitet som sline sportsetene i min bil f eks? Nå er jeg ganske slim. Er det slik at en blir slengt hit og dit i stolene hvis man ikke er av typen feit?

I mine øyne er det egentlig bare P85 som er av interesse. En vanlig 85 er omtrent ikke noe kjappere på 0-100 alikevel. Min bil bruker 6.6 sekunder. Hvis jeg tar den inn å justerer den litt så matcher den en 85 uansett (5.6). For å ikke snakke om 0-100 på glatta...

Nå er det vel ingen her som hadde hatt en Tesla hvis det ikke var en gave pakke fra staten. Kunne jo like godt ha kjøpt en Porche Panamera da.

Tror de skøyt seg selv litt i foten med siste pris stigning. Men har som sagt inntil nå vært rimelig sikker på at jeg skulle ha en Tesla P85. Men etter at de skrudde opp prisen med 100 000 kroner så er det straks blitt litt mindre intressangt. Får mye bensin for 100 000.

Lars-bgo

Jeg erfaring fra premiumsegmentet med Audi A8, Porsche Cayenne etc. og har i tillegg en Leaf.

For det første, Leaf er en utmerket, men noe kjedlig, bil, perfekt til pendling/handletur. For svært mange vil  den være perfekt, og man får en tilnærmet ny bil for ca. Kr. 200.000.

Når de gjelder Tesla vs. Premium, må jeg innrømme at min " drømmebil" er en Tesla med A8 interiør og assistentsystemer.

Imidlertid fungerer Tesla interiøret "90%" og når resten av pakken Tesla tilbyr med innovasjon, ytelse, kjøreegenskaper, kjøreglede, sikkerhet, og pris/økonomi er uten sidestykke er valget enkelt.
Med norske incitamenter er Tesla nesten for god til å være sann om du er en bil entusiast som har kr. 600.000 å handle bil for.

Var jeg bosatt f.eks. i USA eller Tyskland der Tesla koster det samme som en A8 eller en Panamera ville ikke valget vært like åpenbart...

Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

Sjøhyene

#48
Er jo helt klart et spørmål om penger dette og som så mye annet. Hadde MS kostet 900k+ hadde den nok sliti med å hevde seg på samme måte da konkurransen på det nivået jo er en del tøffere.
Til 500k-700k derimot er den simpelthen så bra på alle de måtene som virkelig teller for en bil at folk ser litt mellom fingrene med ting som har med fancy ekstra utstyr eller overfladisk jåleri å gjøre.

Det som tyskerne vinner på er jo stort sett ting som kommer litt ned på lista over hva folk anser som viktig. Selvfølgelig ikke sant for alle, men for mange.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cowboystrekk

Jeg er tilbøyelig til å være litt enig med trådstarter selv om han kanskje tar litt hardt i. Det er ikke til å stikke under en stol at mange av oss knapt har satt en fot i en nyere BMW, Audi eller MB. Tesla vil være ekstremt premium etter å ha tilbrakt sine dager i en Kia eller Skoda til 250k. Har kjørt foreldra sine nye A3 som er temmelig fullspekka endel i det siste og fikk ganske lik følelse som i Teslaen, om jeg ser bort ifra sykt mye mere effekt og endel ekstremt innovative løsninger! Men ting som sittekomfort, styrefølelse, hvordan bilen oppfører seg på veien osv var noe i samme gata.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

bmw i3

Jeg er en av "få"?? som har prøvekjørt Tesla S og IKKE kjøpt den.  For det første er jeg enig i at det er en fantastisk bil på alle områder. Flott å se på, imponerende drivlinje og kjøreegenskaper.  Interiøret med spesielt 17" skjermen er imponerende.  Jeg har hatt mange Audier og BMWer de siste årene, men jeg valgte faktisk den nye MY 2014 XC60 R-design.  Hvorfor?  Bor i Norge og har hytte på fjellet.  EN episode med "Sudden Death" eller ladeproblematikk hadde fått kona til å bli temmelig oppgitt.  Jo mere jeg leser her inne jo mere sikker blir jeg på at jeg valgte rett. Så mange feil og problemer som rapporteres på forumet her er bare skremmende.  Jeg ønsker ikke å være BETA tester for et bilmerke.  Nå er bilen ny og det er ganske mange "ladeissuer".  Hvordan er det om en 3-5 år?  Som handyman med mange håndverktøy(Festool) vet jeg at batteriene har en svært begrenset levetid. For å si det på en annen måte.  Hvem kjøper brukt håndverktøy?  Hvem av dere vil kjøpe en brukt Tesla om 5 år?  Jeg fortsetter å lese fordi jeg har ikke helt slått fra meg Model X dersom/når den en gang kommer. 

Å få en nybil fra noen andre enn Tesla er faktisk også ganske morsomt.  Min bil er koplet opp mot Iphonen.  Jeg kan faktisk spille direkte fra Spotifyetc uten problemer.  Bilen kan alltid følges hvor den er via Iphonen.  Dører kan låses og motoren kan stoppes ved tyveri via telefonen ++++  Morsomme ting som kan få en teknikkfreak til å elske den.  Men, 4 hjulstrekk og trygge kjøreegenskaper var utslagsgivende for avgjørelsen, så får vi se hva jeg bytter bil om 3-5år.

Dere elsker bilen deres som dere elsker den dere er gift med- ingen er perfekt. men, TESLAen får dere til å elske i hvertfall ;D


i_expect

Nok en gang... Ingen bil er perfekt. Heller ikke denne... Ingenting er objektivt med en bil. Men bilen er god. Ikke mange biler som er flotte å se på selv etter mange dager med kulde her på sørlandet og en bil som derfor er tettpakket med støv etter kjøring på grusveger... TMS klarer til og med å se pen ut med det (rent objektivt selvfølgelig ;-) ), også for andre jeg stadig blir stoppet av... Har sålangt fått én negativ kommentar til interiøret tror jeg.

Og igjen. Må vel snart banke i bordet, men jeg har da fortsatt ikke hatt noe av det trøbbelet som nevnes av andre her. Med mine erfaringen med leaf og imiev tror jeg feks Kjelleaf også bør banke litt i bordet ;-)
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

christian1986

Sitat fra: bmw i3 på tirsdag 26. november 2013, klokken 10:53
Jeg er en av "få"?? som har prøvekjørt Tesla S og IKKE kjøpt den.  For det første er jeg enig i at det er en fantastisk bil på alle områder. Flott å se på, imponerende drivlinje og kjøreegenskaper.  Interiøret med spesielt 17" skjermen er imponerende.  Jeg har hatt mange Audier og BMWer de siste årene, men jeg valgte faktisk den nye MY 2014 XC60 R-design.  Hvorfor?  Bor i Norge og har hytte på fjellet.  EN episode med "Sudden Death" eller ladeproblematikk hadde fått kona til å bli temmelig oppgitt.  Jo mere jeg leser her inne jo mere sikker blir jeg på at jeg valgte rett. Så mange feil og problemer som rapporteres på forumet her er bare skremmende.  Jeg ønsker ikke å være BETA tester for et bilmerke.  Nå er bilen ny og det er ganske mange "ladeissuer".  Hvordan er det om en 3-5 år?  Som handyman med mange håndverktøy(Festool) vet jeg at batteriene har en svært begrenset levetid. For å si det på en annen måte.  Hvem kjøper brukt håndverktøy?  Hvem av dere vil kjøpe en brukt Tesla om 5 år?  Jeg fortsetter å lese fordi jeg har ikke helt slått fra meg Model X dersom/når den en gang kommer. 

Å få en nybil fra noen andre enn Tesla er faktisk også ganske morsomt.  Min bil er koplet opp mot Iphonen.  Jeg kan faktisk spille direkte fra Spotifyetc uten problemer.  Bilen kan alltid følges hvor den er via Iphonen.  Dører kan låses og motoren kan stoppes ved tyveri via telefonen ++++  Morsomme ting som kan få en teknikkfreak til å elske den.  Men, 4 hjulstrekk og trygge kjøreegenskaper var utslagsgivende for avgjørelsen, så får vi se hva jeg bytter bil om 3-5år.

Dere elsker bilen deres som dere elsker den dere er gift med- ingen er perfekt. men, TESLAen får dere til å elske i hvertfall ;D
Altså, forstår ikke batteritilnærmingen din. Ettersom det er samme batteri i Model S som i for eksempel laptopen min betyr ikke det at jeg forventer samme levetid.. I så fall hadde jeg aldri bladd opp for bilen ;)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: elpedros på tirsdag 26. november 2013, klokken 08:51
Jeg har ingen problemer med å forstå at folk elsker designet på model S og alt det kule og fancy ved den.
Samtidig virker det som mange Tesla-eiere går rundt og tror at Norge er et stort marked for alle bilprodusentene.
Det er det på ingen måte. Norge er i en særstilling mht elbilintencivene og personlig økonomi ikke minst. Folk er ikke nødvendigvis villige til å betale premiumpris for det som av mange kan oppfattes som et ikke-premium produkt ellers i Europa (og kanskje spesielt ikke i Tyskland).
Det er sant at Norge ikke er et stort marked, men det som er realiteten er at Norge er resten av verden om 5-10 år. Vi ligger foran resten av verden fordi vi har introdusert store økonomiske insentiver, men ettersom batterikostnadene faller og stordriftsfordelene blir større og større, så vil elbiler med 500 km rekkevidde falle til samme prisnivå som fossilbiler. (Og på lengre sikt vil de trolig bli billigere - elbilene er enklere enn fossilbiler, så det er ingen grunn for at de skulle være dyrere.)

De store bilselskapene inklusive tyskerne bør være veldig klare for å introdusere gode elbiler, ellers er det nok ikke alle som overlever. De er ikke i faresonen i år, eller neste år, men om 5-10 år. Og i og med at den typiske designtiden på en ny bil er 3-5 år, så bør de allerede nå starte prosessen. Forhåpentligvis for deres del har de fleste gjort det, selv om de ikke offentliggjør det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kjell Leaf

#54
Sitat fra: Meringdal på tirsdag 26. november 2013, klokken 01:54
Litt OT, men det hadde faktisk vært kult med litt statistikk over hvilken mobiltelefon/laptop (win, android osx) folk har! Merker litt samme tendenser som iphone v android når det kommer til tesla og fossilbiler generelt.


Som ungdommen sier, haters gonna hate.


Studenten som jeg er skulle selge sciroccoen for en rimligere bil, men endte opp med å bestille Tesla. Det går, om man står på å jobber :) så det er egentlig riktig det du sier om at mange av de norske eierne kanskje ikke har kjørt premiumbiler tidligere, men jeg tror ikke du ksn nekte på at måten Tesla har bygd sin bil på er kul?  Jeg tror nokdet ville tatt massange år før vi ser lignende systemer som oppdatering av sw på fossilbiler. Teknologien har jo vært til stede og kunne brukes i flere år. Samme med ACC som du sier.


Det tok en stund før iPhone kunne sende MMS også :)
Også BMW kan også gå inn på din bil og feilsøke/reparere om du står ute i ødemarka.
http://www.bmw.com/com/en/owners/service/teleservices/index.html
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Cowboystrekk

Kjell: Kan ikke Tesla også fjerndiagnostisere og fikse endel trøbbel OTA?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

#56
Jeg som mange andre titter nå på tyske konkurrenter nærmest med nostalgi i blikket. Tenk at så mye kan forandre seg på bare ett år? Helt vanvittig, og iPhone er en utslitt, men god parallell til mitt inntrykk av bilbransjen nå.

Våren 2012 var drømmebilen A6 eller 5-serie, og den  nye A6``en er jo fortsatt dritlekker! Jeg har alltid likt tyske biler. Intuitive, gode løsninger og gode på utstyr. I tillegg liker jeg designet. Kvaliteten hos tyskerne har ikke imponert, men jeg har forsvart tyskerne med nebb og klør i diskusjoner allikevel :) Bak rattet i tyskerne har jeg alltid følt meg hjemme!

Etter at en i familien skaffet seg Leaf i starten av 2012 fikk jeg første smaken på elbil. Den var jo veldig morsom å kjøre, men den var for liten til våre behov. Rekkevidden holdt heller ikke, men jeg lånte den så ofte jeg kunne både fordi den var morsom å kjøre, og fordi den var billig i drift. Passaten rullet og gikk videre, men jeg klarte ikke helt å slå ifra meg at elbilen føltes så moderne, så jeg tenkte jeg måtte prøve å se om det fantes alternativer jeg ikke hadde hørt om.

Sommeren 2012 oppdaget jeg Tesla Model S, og etter en uke omfattende forum/youtube-bruk var bilen bestilt. Ut av det blå dukket en elbil opp som dekket alle mine ønsker og behov! Hvordan hadde jeg unngått å se denne?
- Rå ytelser
- Pent design
- Moderne, minimalistisk interiør med skjermer som totalt parkerer konkurrentene
- God plass både i kupe og bagasjerom
- lydløs, og ingen kreftfremkallende eksos?

Og alt dette fra et amerikansk selskap? Og jeg som mislikte amerikanske biler, deres spartanske kjipe interiør og lave kvalitet? Er det virkelig mulig at et amerikansk selskap står bak denne bilen?

Mot slutten av 2012 fikk jeg for første gang se bilen i virkeligheten. Det var egentlig antiklimaks, for det var jo bare en helt vanlig bil som var omtrent som forventet? Brukte nok tre kvarter på Alna med å gå ut og inn i bilen, teste skjermer, sjekke bagasjerom etc. Jeg like bilen, men satt allikevel ikke igjen med en "wow" følelse, for forventningene hadde nok vært så vanvittige. Videre syntes jeg kvaliteten kunne vært bedre, bilen hadde en del merker fra intensiv demobruk! Og jeg syntes ikke flatene i interiøret var like lekre som forventet.

Kort tid senere var det prøvekjøring (nr 1 av totalt 3 runder :) ) Hadde med familie, og på veien fikk vi for første gang oppleve hva fremtidens elbiler handler om! Råsprek, god å kjøre og ikke minst - stille og utslippsfri! Allikevel var det noe som trakk ned også her, og det var veldig kraftig dekkstøy fra bagasjerommet. Og interiøret var fortsatt litt rufsete, men jeg gledet meg allikevel pga den elektriske drivlinjen.

Spoler frem til sensommeren 2013. De aspektene jeg var mest skeptisk til (interiørkvalitet og støy) er kraftig forbedret. Drivlinjen er akkurat like banebrytende og rå som forventet. Fossilbilen er død og begravet for å si det pent! Bilen har noen småbugs, og det har tatt tid å få utbedret feil/mangler pga sprengt kapasitet på alnabru. Faktisk har service-nivået vært noe av det som har ødelagt mest av det inntrykket jeg hadde av Tesla, men de er på god vei tilbake!

Kort oppsummert: jeg liker det moderne og minimalistiske interiøret. Jeg liker inntrykket og opplevelsen man får når man setter seg inn, med de store informative skjermene. Og det viktigste: jeg liker drivlinjen og kjørefølelsen, som har gjort fossile konkurrenter til nostalgiske objekter over natten. Etter tre måneders eierskap begynner fossilbilen å bli et fjernt minne, men jeg får innimellom gufs fra fortiden når jeg av en eller annen grunn må kjøre en fossilbil. Om jeg ikke kunne dekket mine behov med Model S hadde jeg vært deprimert. Å kjøpe en A6, 5-serie etc. nå er i mine øyne et skikkelig nederlag, og det er ikke en bruktbil jeg ville sittet med om 5-6 år! Men at andre mener det manglende utstyret i Model S utgjør forskjellen mellom kjøp/ikke kjøp, og opplever drivlinjen annerledes, får det jo bare være :) Noen ville fortsatt ha knappetelefoner fra Nokia etter at iPhone ble lansert.

Tror ikke jeg har kjøpt min siste tysker, men har du først kjørt elektrisk er det ingen vei tilbake. Nesten som dop for oss bilinteresserte :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kjell Leaf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 26. november 2013, klokken 11:21
Sitat fra: elpedros på tirsdag 26. november 2013, klokken 08:51
Jeg har ingen problemer med å forstå at folk elsker designet på model S og alt det kule og fancy ved den.
Samtidig virker det som mange Tesla-eiere går rundt og tror at Norge er et stort marked for alle bilprodusentene.
Det er det på ingen måte. Norge er i en særstilling mht elbilintencivene og personlig økonomi ikke minst. Folk er ikke nødvendigvis villige til å betale premiumpris for det som av mange kan oppfattes som et ikke-premium produkt ellers i Europa (og kanskje spesielt ikke i Tyskland).
Det er sant at Norge ikke er et stort marked, men det som er realiteten er at Norge er resten av verden om 5-10 år. Vi ligger foran resten av verden fordi vi har introdusert store økonomiske insentiver, men ettersom batterikostnadene faller og stordriftsfordelene blir større og større, så vil elbiler med 500 km rekkevidde falle til samme prisnivå som fossilbiler. (Og på lengre sikt vil de trolig bli billigere - elbilene er enklere enn fossilbiler, så det er ingen grunn for at de skulle være dyrere.)

De store bilselskapene inklusive tyskerne bør være veldig klare for å introdusere gode elbiler, ellers er det nok ikke alle som overlever. De er ikke i faresonen i år, eller neste år, men om 5-10 år. Og i og med at den typiske designtiden på en ny bil er 3-5 år, så bør de allerede nå starte prosessen. Forhåpentligvis for deres del har de fleste gjort det, selv om de ikke offentliggjør det.
Det er ikke sånn at tyskerne ikke jobber med el-bil (bortsett fra i3) , BMW kommer f.eks med i8  sportsbil som er en hybrid, batteridrift på forhjulene (131 hk)  og twinturbo bensin (231 hk) på bakhjulene. Forbruk 0,25 l/mil. Tror nok de er klar over at batteriene kommer til å bli fremtiden, men leverer ikke en stor el-bil før utviklingen er kommet lenger, dvs batterier som kan ha 2-4 ganger så mye energi som i dag, og som tåler enda raskere lading uten å ta skade. Slike batterier skal være under utvikling og kommer nok om 5-10 år.Enn så lenge er jo hybrid ganske miljøvennlig også, 0,25/mil er ikke galt for en bil med slike prestasjoner.
http://www.bmw.com/com/en/owners/service/teleservices/index.html
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Kjell Leaf

Sitat fra: taraquin på tirsdag 26. november 2013, klokken 11:32
Kjell: Kan ikke Tesla også fjerndiagnostisere og fikse endel trøbbel OTA?
Jo selvsagt kan de det, dette var et svar på at Tesla ikke er de eneste som kan oppdateres uten å stå på verksted.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Kjell Leaf

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. november 2013, klokken 11:42
Jeg som mange andre titter nå på tyske konkurrenter nærmest med nostalgi i blikket. Tenk at så mye kan forandre seg på bare ett år? Helt vanvittig, og iPhone er en utslitt, men god parallell til mitt inntrykk av bilbransjen nå.

Våren 2012 var drømmebilen A6 eller 5-serie, og den  nye A6``en er jo fortsatt dritlekker! Jeg har alltid likt tyske biler. Intuitive, gode løsninger og gode på utstyr. I tillegg liker jeg designet. Kvaliteten hos tyskerne har ikke imponert, men jeg har forsvart tyskerne med nebb og klør i diskusjoner allikevel :) Bak rattet i tyskerne har jeg alltid følt meg hjemme!

Etter at en i familien skaffet seg Leaf i starten av 2012 fikk jeg første smaken på elbil. Den var jo veldig morsom å kjøre, men den var for liten til våre behov. Rekkevidden holdt heller ikke, men jeg lånte den så ofte jeg kunne både fordi den var morsom å kjøre, og fordi den var billig i drift. Passaten rullet og gikk videre, men jeg klarte ikke helt å slå ifra meg at elbilen føltes så moderne, så jeg tenkte jeg måtte prøve å se om det fantes alternativer jeg ikke hadde hørt om.

Sommeren 2012 oppdaget jeg Tesla Model S, og etter en uke omfattende forum/youtube-bruk var bilen bestilt. Ut av det blå dukket en elbil opp som dekket alle mine ønsker og behov! Hvordan hadde jeg unngått å se denne?
- Rå ytelser
- Pent design
- Moderne, minimalistisk interiør med skjermer som totalt parkerer konkurrentene
- God plass både i kupe og bagasjerom
- lydløs, og ingen kreftfremkallende eksos?

Og alt dette fra et amerikansk selskap? Og jeg som mislikte amerikanske biler, deres spartanske kjipe interiør og lave kvalitet? Er det virkelig mulig at et amerikansk selskap står bak denne bilen?

Mot slutten av 2012 fikk jeg for første gang se bilen i virkeligheten. Det var egentlig antiklimaks, for det var jo bare en helt vanlig bil som var omtrent som forventet? Brukte nok tre kvarter på Alna med å gå ut og inn i bilen, teste skjermer, sjekke bagasjerom etc. Jeg like bilen, men satt allikevel ikke igjen med en "wow" følelse, for forventningene hadde nok vært så vanvittige. Videre syntes jeg kvaliteten kunne vært bedre, bilen hadde en del merker fra intensiv demobruk! Og jeg syntes ikke flatene i interiøret var like lekre som forventet.

Kort tid senere var det prøvekjøring (nr 1 av totalt 3 runder :) ) Hadde med familie, og på veien fikk vi for første gang oppleve hva fremtidens elbiler handler om! Råsprek, god å kjøre og ikke minst - stille og utslippsfri! Allikevel var det noe som trakk ned også her, og det var veldig kraftig dekkstøy fra bagasjerommet. Og interiøret var fortsatt litt rufsete, men jeg gledet meg allikevel pga den elektriske drivlinjen.

Spoler frem til sensommeren 2013. De aspektene jeg var mest skeptisk til (interiørkvalitet og støy) er kraftig forbedret. Drivlinjen er akkurat like banebrytende og rå som forventet. Fossilbilen er død og begravet for å si det pent! Bilen har noen småbugs, og det har tatt tid å få utbedret feil/mangler pga sprengt kapasitet på alnabru. Faktisk har service-nivået vært noe av det som har ødelagt mest av det inntrykket jeg hadde av Tesla, men de er på god vei tilbake!

Kort oppsummert: jeg liker det moderne og minimalistiske interiøret. Jeg liker inntrykket og opplevelsen man får når man setter seg inn, med de store informative skjermene. Og det viktigste: jeg liker drivlinjen og kjørefølelsen, som har gjort fossile konkurrenter til nostalgiske objekter over natten. Etter tre måneders eierskap begynner fossilbilen å bli et fjernt minne, men jeg får innimellom gufs fra fortiden når jeg av en eller annen grunn må kjøre en fossilbil. Om jeg ikke kunne dekket mine behov med Model S hadde jeg vært deprimert. Å kjøpe en A6, 5-serie etc. nå er i mine øyne et skikkelig nederlag, og det er ikke en bruktbil jeg ville sittet med om 5-6 år! Men at andre mener det manglende utstyret i Model S utgjør forskjellen mellom kjøp/ikke kjøp, og opplever drivlinjen annerledes, får det jo bare være :) Noen ville fortsatt ha knappetelefoner fra Nokia etter at iPhone ble lansert.

Tror ikke jeg har kjøpt min siste tysker, men har du først kjørt elektrisk er det ingen vei tilbake. Nesten som dop for oss bilinteresserte :)
Jeg er enig i at el-bil er fremtiden, ellers hadde jeg ikke kjøpt min Leaf.
Jeg kommer garantert ikke til å bli uten elbil noen gang og kommer til å kjøpe en større og mer luksuriøs el-bil senere når kvaliteten/rekkevidden og ikke minst utvalget blir større. At det føles mer moderne med el-bil er det ingen tvil om, det blir så stille når man stanser at man blir nesten mørkredd om kvelden, best å låse dørene ;D ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA