Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremsene henger etter parkering

Startet av Kjell Leaf, mandag 02. desember 2013, klokken 20:02

« forrige - neste »

fhovlan

#15
Mr. Kjell leaf!
Du er nøgd med Leafen din, flott!
Kva du meiner om bilen Tesla er ganske uinteressant. Det er meir interessant å høyre kva eigarane sjølv meinar. Her er fasiten:  :)

http://www.rb.no/bil/article6997705.ece

Morten Sandvik

Bergen

2891 .... Svart/ svart Performance Plus

5YJSA2DP1DFP19452

cyber

Sitat fra: fhovlan på mandag 25. november 2013, klokken 17:37
Mr. Kjell leaf!
Du er nøgd med Leafen din, flott!
Kva du meiner om bilen Tesla er ganske uinteressant. Det er meir interessant å høyre kva eigarane sjølv meinar. Her er fasiten:  :)

http://www.rb.no/bil/article6997705.ece

Amerikanske Consumer Report ( Forbrukerrapporten ) til og med anbefaler Tesla Model S til sine lesere ;
her et sammendrag :
" The car achieved a near-perfect road test score for its impressive combination of dynamic performance and packaging. Layer on that stunning performance in the government crash tests, and the Model S is quite compelling. Reliability was the final piece necessary to earn our recommendation.

The reported problems were not on the sophisticated electronic systems, powerful motors, or giant battery pack, as one might expect. Instead, it was the smaller details such as wind noise, squeaks and rattles, and body hardware (including the sunroof, doors, and locks). These mechanical items expose one of the myriad challenges in competing with massive, long-running corporations. For Tesla, everything is new and almost every part is developed and fit together for the first time in modest volume. "

Imponerende  :D

toppi

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 25. november 2013, klokken 14:09
Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 23. november 2013, klokken 08:06
Jo, kan være enig i at mange fortsatt tenker sånn, men jeg er ikke i tvil om markedet for både nye og brukte BMW (og Audi, Benz osv) i 500-800 tusen kroners prisklassen har skrumpet betraktelig etter at TMS kom.
Tesla stjeler ikke mange kunder fra dyre BMW og MB, til det er den alt for simpelt utstyrt. Jeg har lest tråden om hvilke fossilbiler som ble byttet inn til fordel for Tesla, og det er ikke mange kunder som allerede eide en en bil i øvre premiumklasse, med bakgrunn i hvilke biler som ble byttet inn er det forståelig at man er imponert. En del av dere har ikke beina på jorda og tror at Tesla er det mest avanserte og mest utstyrte som finnes, men den mangler utstyr som dyre tyske biler har hatt i over 10 år. På tide å våkne opp ? Tesla er i utgangspunktet en flott el-bil med lang rekkevidde (men fortsatt begrenset i forhold til fossil), men kvalitetsmessig er den vel ikke noe å hoppe i taket av.
Det finnes mange flotte biler å velge mellom i fossilverden, men for meg virker det som at dette er første gang en del av dere kjører en skikkelig bil, som kanskje har trodd at Saab 9-5 og Audi A4 var top of the world.
Men dere(noen av dere) er ikke de eneste som tror at det dere har kjøpt er best ¨på alt i hele verden, på forum for BMW (som jeg er mye), MB og Audi finner man det samme, entusiasmen er så stor at man er blitt blind for det som befinner seg utenfor sin egen lille verden. Selv kunne jeg tenkt meg en lignende bil som Tesla, men ikke med de problemer, manglende utstyr osv som den har. Kommer det en lignende BMW eller MB som Tesla, og med god kvalitet kommer jeg til å handle.

Er det Foxy som har oppgradert til Leaf  :o
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

DonPedro

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 25. november 2013, klokken 15:59
Sitat fra: DonPedro på mandag 25. november 2013, klokken 14:48
Dette er vel en smakssak.  Det blir litt "PC vs. iPad" eller "DVD vs. Youtube".  Hele poenget med Tesla Model S er at de velger å ikke videreføre den retningen de tyske bilprodusentene har gått i, men redesignet hele bilen fra scratch med tanke på en bedre brukeropplevelse. Hvis man ikke kicker på det er det bare å kjøpe seg en Mercedes (eller... øh... Leaf).
Så den tyske retningen med at man faktisk kan velge bedre seter som sport eller comfort etter hvilken kropp eller behov man har er dumt? Bedre brukeropplevelse i simplere seter?
Hva er det Tesla har gjort med "retningen" i forhold til tyske biler som er så bra bortsett fra at den går på strøm ?

Jeg har toseter cab jeg så kjøreopplevelse har jeg nok av , særlig på svingete veger og nesten 900 kg mindre bil som skal rundt svingene  ;), Leaf'en er bare en behagelig rolig bruksbil som er billig i bruk og som imponerer meg i forhold til pris, særlig innvendig støynivå og comfort i norske hastigheter, Utvilsomt det beste valget for meg og mitt bruk med dagens (dessverre) dårlige utvalg i el-biler.

Jeg skjønner at valg av sete er en viktig parameter for deg når du velger bil. Da er sikkert tyske biler flott.

For meg betyr brukergrensesnittet og designen i Teslaen 100 ganger mer. Og den opplevelsen jeg får av å kjøre bilen. Lavt tyngdepunkt er bare ett av mange stikkord her.  Som sagt: En smakssak. Du er ikke den første (og sikkert ikke den siste) som går inn i en diskusjon med en antagelse om at dine egne prioriteter er universelle. Beklager å måtte skuffe.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

scoot

#20
Det jeg antar "Kjell Leaf" prøver å få fram her - på en noe krass måte er dette:

Er Tesla revolusjonerende? Nei, i grunn ikke. Hvorfor? Fordi det i bunn og grunn er en hvilkensomhelst elbil med LifePo4 batterier. ( er det ikke LifePo4? Rett gjerne på meg om jeg tar feil )

Hva er det som er spesielt med Tesla?
De har dytta inn en gedigen batteripakke som gjør at den har lang rekkevidde.

I mine øyne er det ikke noe mer revolusjonerende enn at de har dytta inn en stor batteripakke, sorry gutter, men Tesla byr ikke på noe stort mer revolusjonerende enn det.

Ingenting revolusjonerende på utstyrsfronten, ei heller på utseende eller komfort. Det eneste de gjør som ingen andre har gjort før er å tilby en slik biltype med elektrisk drivlinje. Det vil jeg ikke kalle revolusjonerende, det er bare et valg Tesla har gjort. Hvilken som helst stor produsent kunne gjort det samme, de har bare valgt å ikke gjøre de. Sikkert fordi globalt er det ikke store penger å hente kontra fossilbil.

Men, TMS er en fantastisk bil. Men det er ganske artig og se dere skryte opp bilen i skyene - til tross for latterlige småfeil og elendig oppfølging. En bil til 700k blir levert med skjevt ratt ( altså heller mot venstre når den går rett fram ), skal det skje? Nei.

EDIT:
Tesla generelt er en revolusjon innenfor kategorien ELBIL, fair enough. Men det er ingen teknisk revolusjon sånn bortsett fra det.
2009 Revai

Nuvolari

#21
iPhone var heller ingen revolusjon da den ble lansert. Det var jo bare en liten touchskjerm med batteri og noen ikoner på skjermen. Touchskjermen var funnet opp 10 år tidligere, batteriet 100 år tidligere og ikoner i et operativsystem hadde både apple og windows brukt i 20år allerede.

Den støttet heller ikke MMS og 3G fikk den lenge etter at alle andre hadde det.

Og Nokia kunne jo laget akkurat det samme om de ville.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

scoot

Det har jeg da heller ikke sagt? Med Apple som Tesla er det måten det ble markedsført og gjennomført på, men kontra bilverdenen generelt er det ingenting med Tesla som er spesielt revolusjonerende.

I Norge blir det litt annerledes enn resten av hverden, pga prisnivået på fossilbiler som har lignende effekt og kjøreopplevelse. Men hvis du titter mot Sverige så får du en rimelig grom BMW/Audi for prisen av en TMS.
2009 Revai

valvolainen

Det ligger kanskje noe i det med rekkevidde.
Tesla er den eneste fabrikanten som ønsker at vi skal kunne bruke en elbil istedenfor en fossilbil. Til alt. Og de gjør noe med det, ikke bare prater.
De lovte å komme med en elbil med 50 mils rekkevidde! - levert.
Det skal komem hurtigladere mellom byene slik at det ikke skal være noe hinder å bruke elbil! - Levert

Slik det er idag er tesla faktisk sammenlignbar med en fossilbil. Det samme kan ikke sies om noen andre biler.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

scoot

Sitat fra: valvolainen på mandag 25. november 2013, klokken 22:32
Det ligger kanskje noe i det med rekkevidde.
Tesla er den eneste fabrikanten som ønsker at vi skal kunne bruke en elbil istedenfor en fossilbil. Til alt. Og de gjør noe med det, ikke bare prater.
De lovte å komme med en elbil med 50 mils rekkevidde! - levert.
Det skal komem hurtigladere mellom byene slik at det ikke skal være noe hinder å bruke elbil! - Levert

Slik det er idag er tesla faktisk sammenlignbar med en fossilbil. Det samme kan ikke sies om noen andre biler.
Der har du vel oppsummert Tesla´s revolusjon. Målet deres var å dra elbilen på utsiden av byområdene, det har de klart. Konseptet er genialt, gjennomføringen ikke knirkefri. Men det er absolutt godkjent.
Bilen i seg selv er i mine øyne helt greit gjennomført. Mye av teknikken understellsmessig osv er jo faktisk dratt ut av Tyskland ( forstilling f.eks ser gruusomt lik ut som på en BMW 7serie ), hendler og ratt er MB.

De store konsernene kommer nok etter, da kan det bli spennende :)
2009 Revai

valvolainen

Sitat fra: scoot på mandag 25. november 2013, klokken 22:37
De store konsernene kommer nok etter, da kan det bli spennende :)

Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen - Håper min neste elbil er en mercedes e-klasse stv. Inntil videre får vi klare oss med Verdens Beste Bil.
Husk på at for de fleste (alle oss her på elbilforum) - BIL ER SUBJEKTIVT! (Har ikke alle verdens beste bil??)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Trøndertesla

I løpet av mitt 44-årige liv så har det skjedd svært mye på mange fronter i forhold til lansering av ny teknologi. Men, det er kun en håndfull som har vært massive "game changers" og de viktigste for meg har vel vært overgangen fra skrivemaskin til PCer, introduksjonen av epost/internett og introduksjonen av mobiltelefonen.

Ellers så har jo kjemper som Kodak blitt spilt ut av banen da de tviholdt på gammel teknologi og ikke skjønte at digitale kameraer var fremtiden. Verdensledende Nokia sov i timen og skjønte ikke at smarttelefon-teknologi kom til å bli fremtiden. Til og med flere måneder etter at iPhone ble lansert så mente Nokia at iPhone ikke var noen utfordring for deres egen knappeteknologi.

Når det gjelder bilindustrien så har den vært godt skjermet fra de store endringene de siste 100 årene, og i prinsippet så er bilene i dag de samme som ble solgt for hundre år siden. Selvfølgelig har motorene blitt bedre, kjøreegenskapene bedre, komforten bedre, etc. men grunnteknologien er den samme - forbrenningsmotoren med alle dens nødvendige støttekomponenter.

Når det gjelder den tyske arven så er det ikke noen tvil om at de lager svært gode biler. Og de er sikkert langt bedre enn Tesla på de fleste av detaljene. Så "Kjell Leaf" og mange andre har helt sikkert rett i at Tesla ikke er i nærheten mye av det beste fra Tyskland. Det skulle da bare mangle om de ikke lager bedre seter, bedre vindusspylere, bedre lykter, bedre koppholdere, etc. - de har jo hatt muligheten til å forbedre dette i 100 år.

Men, 100.000 kroners spørsmålet er - "Er tyskerne best på de riktige detaljene?" Er fremtidens vinnere de som er best på "kosmetikken" eller er det de som har den beste grunnteknologien i en bil - dvs. det som gjør en bil til en bil?

Jeg tror ikke det. Jeg er ikke i tvil om at "Tesla-teknologien" kommer til å bli en game-changer av dimensjoner, minst på nivå med introduksjonen av iPhone. I løpet av noen få år så kommer teknologien til å forbedre seg ytterligere, og når "rekkeviddeangst" snart er et fremmedord, hvem er det da som vil foretrekke å kjøre rundt med oljebrennere istedenfor miljøvennlige el-biler? Og når el-bilene i tillegg kjører fra fossilene og er langt mer økonomiske, da kommer det til å bli et massivt skifte som industrien ikke har vært i nærheten av tidligere.

I tillegg til at Tesla har "den beste drivlinjen og batteriløsningen i verden" så har de klart å få til imponerende mye annet også. Datateknologien med 17' skjerm, connected car, osv. kommer helt sikket til å sette standarden for alle andre biler fremover. Kjøreegenskapene holder allerede i første driftsår på å vippe BMW ned fra pallen som "the Ultimate Driving Machine". Og "kosmetikken" er jo slettes ikke verst den heller. Bilen ser bra ut og det meste fungerer.

Om Tesla fortsetter å plukke opp "kosmetikk know-how" fra Tyskland og samtidig forbedrer grunnteknologien sin, så vil de begynne å få et farlig stort forsprang til resten av bransjen. Det er jo ikke engang noen seriøse konkurrenter i horisonten og det synes jeg er litt skremmende. BMW lanserer sitt el-kort i disse dager og det med "15-mils teknologi"...? Hva er det de holder på med - store kampanjer som om dette skal være noen nyhet...?

La oss bare håpe at Tyskerne ikke gjør som ledelsen i Nokia, og på arrogant vis avfeier nye selskaper med ny spennende teknologi. Konsekvensen for Nokia ble at 95% av selskapsverdien er radert bort... Om Mercedes går i Nokia-fella så vil salgstallene gå fra 1,3 millioner biler i året til ca. 70.000 biler. Kanskje det blir en Tesla-Mercedes rokade i løpet av de 10 neste årene?
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

thilo

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 25. november 2013, klokken 15:59
Så den tyske retningen med at man faktisk kan velge bedre seter som sport eller comfort etter hvilken kropp eller behov man har er dumt? Bedre brukeropplevelse i simplere seter?

Synes nå ikke akkurat at vanlige tyske biler (MB, Audi, BMW) har verdens beste seter, ikke dårlige biler, men ikke biler med verdens beste seter. TMS kunne også vært bedre her (spesielt bak), men hele pakken imponerer og hele pakken synes jeg er mye mer tiltrekkendes en E-Klasse/A6 eller 5-serie.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Bjoris

Jeg tror mange som bytter syns de tyske bilene er litt kjedlige. Vi er iallefall der, har en A6 som er en flott bil, men den mangler X-faktoren... DET har TMSen...

Du fremstår ikke som innovativ og dynamisk i en tysk premium bil, du fremstår bare som at du har litt for mye penger:)

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

elpedros

Tesla S er en fantastisk bil på de aller fleste områder og model S er et unikt produkt i dagens marked, men jeg mistenker vel at Tesla skal prise seg lykkelige over at de tyske gigantene ikke har sluppet seg helt løs i dette markedet enda.

Jeg tror nok de har både kunnskapen, teknologien og ressursene til å produsere biler som ville utradert Tesla på få år om de ville, men enn så lenge er vel ikke markedet modent for det. Norge er ikke akkurat hovedmarkedet til de tyske bilprodusentene og elbilintencivene i andre land er ikke store nok til å forsvare noen stor produksjon enda. Når det gjelder kjøreegenskaper og teknologi for øvrig tror jeg ikke Tesla har nevneverdig mye å lære ingeniørene fra Bayern, Stuttgart eller Ingolstadt enda...Begynner man i tillegg å snakke om opplevd (og faktisk) kvalitet på produktene, har Tesla tilsynelatende et syvmilssteg å gå før de er i nærheten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA