Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremsene henger etter parkering

Startet av Kjell Leaf, mandag 02. desember 2013, klokken 20:02

« forrige - neste »

cyber

Audi har oppnådd gode rundetider på Nûrburgring med R8 e-tron ( teknologi lik TMS ) med en toppfart på rundt 300 km/h - er det en mekanisk girutveksling som gjør at R8 e-tron gjør det Model S ikke kan ?


Bjoris

Siden det er snakk om at det også skal gå ann å få dette som retrofit så virker det lite sannsynlig at det er en løsning med gir? Då må en vel i såfall bytte ut hele drivverket?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

fonberg

Sitat fra: bjoris på mandag 02. desember 2013, klokken 14:42
Siden det er snakk om at det også skal gå ann å få dette som retrofit så virker det lite sannsynlig at det er en løsning med gir? Då må en vel i såfall bytte ut hele drivverket?

Har Tesla sagt helt konkret hva denne retrofit autobahn-tilpasningen består i? F.eks. om den vil gi høyere toppfart?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

cairnz

Personlig tviler jeg på at det blir større toppfart.

Når det gjelder gir så var det to gir i de første proto- og testversjonene av Roadsteren, men dette gikk de bort fra.

Sitat
Starting in September, 2008 Tesla Motors selected BorgWarner to manufacture gearboxes and began equipping all Roadsters with a single speed, fixed gear gearbox (8.2752:1) with an electrically-actuated parking lock mechanism and a mechanical lubrication pump.[5]
The company previously worked with several companies, including XTrac and Magna International, to find the right automatic transmission, but a two-gear solution proved to be too challenging. This led to substantial delays in production. At the "Town Hall Meeting" with owners in December, 2007, Tesla announced plans to ship the initial 2008 Roadsters with their interim Magna transmissions locked into second gear limiting the performance of the car to less than what was originally stated (0-60mph in 5.7 seconds instead of the announced 4.0 seconds). Tesla also announced it would upgrade those transmissions under warranty when the final transmission became available.[3][27][46] At the "Town Hall Meeting" with owners on January 30, 2008, Tesla Motors described the planned transmission upgrade as a single-speed gearbox with a drive ratio of 8.27:1 combined with improved electronics and motor cooling that retain the acceleration from 0–60 mph in under 4 seconds and an improved motor limit of 14,000 rpm to retain the 125 mph (201 km/h) top speed.[47] The upgraded system also improved the maximum torque from 200 ft·lbf (270 N·m) to 280 ft·lbf (380 N·m) and improves the Roadster's quarter mile times.
Elbilist

Lokführer

Sitat fra: fonberg på mandag 02. desember 2013, klokken 14:53
Sitat fra: bjoris på mandag 02. desember 2013, klokken 14:42
Siden det er snakk om at det også skal gå ann å få dette som retrofit så virker det lite sannsynlig at det er en løsning med gir? Då må en vel i såfall bytte ut hele drivverket?

Har Tesla sagt helt konkret hva denne retrofit autobahn-tilpasningen består i? F.eks. om den vil gi høyere toppfart?
Min leveringsfyr i Tesla sa at autobahnpakka var å heve turtallsperra slik at bilen gikk 250km/t. I samme anledning nevnte han at den faktiske toppfarta på TMS er 330km/t!! Med påfølgende tomt batteri selvsagt, men wow!
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

cairnz

Sitat fra: Lokführer på mandag 02. desember 2013, klokken 15:33
Sitat fra: fonberg på mandag 02. desember 2013, klokken 14:53
Sitat fra: bjoris på mandag 02. desember 2013, klokken 14:42
Siden det er snakk om at det også skal gå ann å få dette som retrofit så virker det lite sannsynlig at det er en løsning med gir? Då må en vel i såfall bytte ut hele drivverket?

Har Tesla sagt helt konkret hva denne retrofit autobahn-tilpasningen består i? F.eks. om den vil gi høyere toppfart?
Min leveringsfyr i Tesla sa at autobahnpakka var å heve turtallsperra slik at bilen gikk 250km/t. I samme anledning nevnte han at den faktiske toppfarta på TMS er 330km/t!! Med påfølgende tomt batteri selvsagt, men wow!

Jeg skjønner ikke helt hvor de har den informasjonen fra - når denne informasjonen ikke kan finnes noen andre plasser. skulle tro slik informasjon skulle komme fra "toppnivå" hvis den er sann. Hvordan de kan få en Model S til å gå i 330 skjønner jeg ikke - i alle fall med dagens utveksling i girkassen. Se torque-kurve her: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17256-The-real-top-speed-of-the-Model-S/page4
Elbilist

Bjoris

Det må jo bare bety at de har en testbil med flere gir:) 330 km/t, blåser bra fra takluka da tenker jeg:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Lokführer

Jeg er helt enig, ut i fra grafen er jo dette umulig. Kanskje det er et regnestykke hvor kun hk, rullemotstand, vekt og luftmotstand er tatt med. Med optimal utveksling?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

kimnaess

Dette er jo det interessante (klippet fra US Forumet):

"The point you make is certainly valid albeit you may be in for a pleasant surprise. Two German journalists already tried to bring down range as far as possible by racing the Autobahn, and they could still go 250 km (155 mi) on a single charge. That counts as "meaningful" in my book."

http://www.manager-magazin.de/lifestyle/auto/a-897203.html

Ellers er jeg veldig enig i at selv om Tesla ikke går i 250, mangler sportseter, ACC pluss en del andre gadgets, så har likevel bilen en "må ha" faktor som bare Apple har hatt tidligere, det vil garantert bli solgt en del tusen biler i Tyskland bare på grunnlag av at det bor 80 millioner mennesker der.

Med 750 millioner mennesker i Europa, 350 millioner i USA og Canada, 1,3 milliarder i Kina så tror jeg nok lett at vi får se at Tesla lykkes med å selge 240 000 Model S til 2,4 milliarder mennesker på 2-3 år. Det er bare 0,01% av folkeantallet i disse verdensdelene...
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på mandag 02. desember 2013, klokken 16:35
Det må jo bare bety at de har en testbil med flere gir:) 330 km/t, blåser bra fra takluka da tenker jeg:)

Det trengs ikke flere gir, kun høyere utveksling på det ene. Det vil gå ut over 0-100 tiden, mens f.eks 100-200 sannsynligvis vil bli vesentlig bedre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elpedros

[quote author=kimnaess link=topic=10737.msg150659#msg150659 Med 750 millioner mennesker i Europa, 350 millioner i USA og Canada, 1,3 milliarder i Kina så tror jeg nok lett at vi får se at Tesla lykkes med å selge 240 000 Model S til 2,4 milliarder mennesker på 2-3 år. Det er bare 0,01% av folkeantallet i disse verdensdelene...
[/quote]

Men klarer de å produsere/levere så mange biler på 2-3 år, det er vel det store spørsmålet..
Nå er det vel også trolig slik at denne type sportssedan/coupe appellerer til et relativt smalt segment, både pga pris, utforming, løsninger og størrelse. Det er bare her i nisseland en slik bil kan konkurerre på salgstoppen mot biler som Golf, Auris etc og det tror jeg er høyst midlertidig. Selv om det er "verdens beste bil" for mange her inne, er det ikke en bil for massene.
En "high tech" bil designet og produsert i Cali, blir neppe heller stående i historiebøkene som den beste vinterbilen gjennom tidene.
For de av oss som sverger til tysk ordnung, er det beste med denne bilen at den muligens vil fremprovosere produksjonen av noen bedre alternativer fra bayern, stuttgart eller ingolstadt.

kimnaess

#326


Sitat
Men klarer de å produsere/levere så mange biler på 2-3 år, det er vel det store spørsmålet..
Nå er det vel også trolig slik at denne type sportssedan/coupe appellerer til et relativt smalt segment, både pga pris, utforming, løsninger og størrelse. Det er bare her i nisseland en slik bil kan konkurerre på salgstoppen mot biler som Golf, Auris etc og det tror jeg er høyst midlertidig. Selv om det er "verdens beste bil" for mange her inne, er det ikke en bil for massene.
En "high tech" bil designet og produsert i Cali, blir neppe heller stående i historiebøkene som den beste vinterbilen gjennom tidene.
For de av oss som sverger til tysk ordnung, er det beste med denne bilen at den muligens vil fremprovosere produksjonen av noen bedre alternativer fra bayern, stuttgart eller ingolstadt.

Kremt kremt kremt, imponerende av disse tyskerene med "ordnung muss sein" ja...

http://www.dinside.no/925276/bmw-i3-i-leveringskrise
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

i_expect

Fra dinside.no saken om i3: Kundene har ikke blitt fulgt opp med informasjon om når bilen kommer, og forhandlerne har ikke visst når kundene kan bestemme seg for farge og utstyr.

Høres det kjent ut? Ikke bare Tesla som sliter med kommunikasjonen til ivrige kunder med andre ord?  ??? Jeg trodde det bare var Tesla som slet med sånt og at de gamle gode bilprodusentene virkelig kunne dette med informasjon og levering. Skjønner ingenting nå jeg. Nå ble jeg virkelig skuffa. Huff, skal aldri kjøpe tysk igjen. Får jo ingen info! Jaja.  ;)
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Bjoris

Sitat fra: i_expect på tirsdag 03. desember 2013, klokken 10:50
Fra dinside.no saken om i3: Kundene har ikke blitt fulgt opp med informasjon om når bilen kommer, og forhandlerne har ikke visst når kundene kan bestemme seg for farge og utstyr.

Høres det kjent ut? Ikke bare Tesla som sliter med kommunikasjonen til ivrige kunder med andre ord?  ??? Jeg trodde det bare var Tesla som slet med sånt og at de gamle gode bilprodusentene virkelig kunne dette med informasjon og levering. Skjønner ingenting nå jeg. Nå ble jeg virkelig skuffa. Huff, skal aldri kjøpe tysk igjen. Får jo ingen info! Jaja.  ;)
Ja, en skal vokte seg vel for skadefryd, men det er en bra ripe i lakken for den tyske arven dette, spør du meg. På toppen av en kollisjonstest som ikke var bra nok...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

OddB

Dette viser at BMW tydeligvis ikke hadde sett for seg noen masseproduksjon av denne bilen.
Hvis Norge er det største markedet og de ikke klarer å levere mer enn 1500 biler i året kan ikke den produksjonslinjen være stor. Det er mulig at de har større problemer med å skaffe batterier enn Elon ?
Burde kanskje ikke drevet så aktiv markedsføring før ting var på stell...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA