Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremsene henger etter parkering

Startet av Kjell Leaf, mandag 02. desember 2013, klokken 20:02

« forrige - neste »

elpedros

Jeg har også tro på elbil, men enn så lenge finnes det ikke en ren elbil-modell på markedet jeg ville byttet ut min bensinbil med.

Model S er nok nærmest, men jeg ville irritert meg grønn over småfeil og grums. I tillegg allergisk mot ulyder og knirkelyder i bil og vil ha en bil jeg kan stole på, hver dag, hver gang. Jeg vil at alt skal virke og at det skal virke skikkelig, at produktet skal fremstå som solid og gjennomført.
Dit kommer nok Tesla også, men de er ikke der i dag.

I tillegg er model S alt for stor, bred, lav og uoversiktlig når den hovedsaklig blir brukt til småturer, inn i parkeringshus, trange prakeringsplasser og garasjer etc.

Fin bil på mange måter, men vi mangler fortsatt det jeg vil kalle en dugelig og praktisk el-familiebil på markedet, som ser ut i måneskinn. No offence Leaf eiere...

Blir nok sittende på gjerdet og venter spent på hva tyskerne kan presentere innen de neste 5-6 årene. E-Golf tror jeg blir målestokken i kompaktklassen, så gjenstår det å se hva de kommer med i segmentet over.





turbolurbo

Dette er nå nevnt på andre tråder her, men en god ting kan vel ikke sies for ofte :D

Tesla årets bil: http://www.dagbladet.no/2013/11/26/tema/bil/aaretsbil/tesla/elbil/30450135/

2019 TM3P

Microknut

Snakket litt med en selger hos Audi for en tid tilbake. Han kunne fortelle at de merket at salget av A7 var stoppet opp. Han mente også at de merket at Tesla var kommet på salget av A6 også.
At A7 sliter er vel helt naturlig, 5-600 hundre tusen for ekstrautstyret de kan tilby i tillegg til det en får til Teslaen er mye for hvem som helst.
A5 koster neste det samme som Model S, og er mye mindre. A6 er nok fortsatt et godt valg for de som ikke tør satse elektrisk, men skal du ha samme ytelser må du opp i minst 900 000 (310 hk) eller 1 350 000 (420hk)

Jeg synes det ville vært rarere om de ikke merket det.

Men klart de ikke vil si noe om dette, verken hos Audi, MB eller BMW. De vil jo selge biler, og ikke skape usikkerhet om restverdi etc.
Det blir, tross at vi lever godt i Norge, solgt få biler pr. år i disse prisklassene.

Ellers har alle disse bilene en ulempe. Som eksempel kjører jeg hver dag over en farstdump med 40 meter strak og oversiktlig bru etterpå. Jeg har fått til vane å gi et kjapt trykk på gasspedalen og slippe nesten med en gang. Da fyker jeg opp i 80 før regenerering drar meg ned til 40 og perfekt fart gjennom svingen etter broen. Jeg kjørte kona sin A1 med S-tronic og 120 hester. Sprek bil det, men det eneste som skjedde var at den giret ned 2-3 gir, fullt turtall og knapt fartsøking før jeg måtte bremse mot svingen. Jeg tenker det hørtes og såg rimelig teit ut for fotgjengerne som såg meg.
VIN14403  #1230 Levert 16.10 i Bergen

Strålende fornøyd med hele bilen

Hyperstress

Tipper at når VW kommer med UP og EGolf så er disse gjennomtestet på et helt annet nivå enn TMS. De har jo kjørt rundt med betaversjoner av EGolfen i årevis, føles det som. Det blir sikkert en helt annen brukeropplevelse ift bugs og rare ting. Altså en bil jeg kunne sluppet min fru, og mine teknologiresistente foreldre avgårde i uten å ha angst for at de skulle støte på merkelige utfordringer av forskjellig art..

Så en gammel Teslavideo der de bygget 20 alfaversjoner av TMS, og da pratet de om at de skulle ha produksjonsmodellen klar innen et par mnd. Og da rekner jeg med at betatestinga også skulle være i mellom der et sted.. I praksis er det vel betatesting som foregår nå om dagen. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Øyvind.h

Sitat fra: Microknut på tirsdag 26. november 2013, klokken 12:55
Snakket litt med en selger hos Audi for en tid tilbake. Han kunne fortelle at de merket at salget av A7 var stoppet opp. Han mente også at de merket at Tesla var kommet på salget av A6 også.
Klart de andre premium-merkene merker Teslas inntog. Man skal være rimelig blåst for å tro at Teslas ankomst i markedet ikke påvirker konkurrentene :) A7 var drømmebilen min før den over natten ble gammeldags.

En ting er alle de som har droppet kjøp fra BMW og Audi og heller bestilt Tesla så langt. En annen ting er den hurtig voksende gruppen folk som nå oppdager Tesla, eller som har vært avventende for å se at bilen faktisk kommer og fungerer.
Denne gruppen er langt større enn oss tidlige entusiaster :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

#65
Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 26. november 2013, klokken 13:05
Tipper at når VW kommer med UP og EGolf så er disse gjennomtestet på et helt annet nivå enn TMS. De har jo kjørt rundt med betaversjoner av EGolfen i årevis, føles det som. Det blir sikkert en helt annen brukeropplevelse ift bugs og rare ting. Altså en bil jeg kunne sluppet min fru, og mine teknologiresistente foreldre avgårde i uten å ha angst for at de skulle støte på merkelige utfordringer av forskjellig art..
Golf``en, når den kommer, blir sikkert ganske gjennomført. Problemet med Golf``en er at den ikke pusher grenser slik Tesla gjør. Det blir en OK elbil for massene, og de kommer ikke til å avvike mye fra det brukerne forventer.

BMW derimot er flinke til å differensiere, og de har gjort mye spennende med i3. De mangler bare en stor langdistansebil og Teslas ladenettverk :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

teslaslaven

Kjell Leaf:

Hva slags luksuriøst tyskerflak er det du cruiser rundt i når du ikke kjører Leaf?

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 26. november 2013, klokken 11:21
Det er sant at Norge ikke er et stort marked, men det som er realiteten er at Norge er resten av verden om 5-10 år. Vi ligger foran resten av verden fordi vi har introdusert store økonomiske insentiver, men ettersom batterikostnadene faller og stordriftsfordelene blir større og større, så vil elbiler med 500 km rekkevidde falle til samme prisnivå som fossilbiler. (Og på lengre sikt vil de trolig bli billigere - elbilene er enklere enn fossilbiler, så det er ingen grunn for at de skulle være dyrere.)
S85 trenger ingen stordriftfordeler. For den er i klassen store luksusbiler som sammenlignet
med bilene i volumklassene produseres i relativt lave stykktall også av konkurrentene.

G3 i Golfklassen derimot vil trenge volumproduksjon for å bli konkurransedyktig.
Men da må den "kvadrere sirkelen":
- volumproduksjon forutsetter lave priser.
- lave priser forutsetter volumproduksjon.

Det samme gjelder fabrikasjon av Leaf og andre elbiler som utelukkende lages som sådan.
Derimot unngår VW helt dette problemet når de bygger el-modell i tillegg til eksisterende
modeller (diesel, bensin, hybrid med og uten lading) av en og samme bil: e-Up og e-Golf.
For alle monteres på en og samme produksjonslinje.

JA, elbiler er enklere enn fossilbiler og følgelig i teorien billigere straks batteripakka
koster omtrent det samme som en mekanisk drivlinje.
Tror du er vel optimistisk når dette vil skje.

Tror tvertom en langsommere enn håpet prisreduksjon på batteriene er årsaken til:
- Tesla skyver G3 ut i tid til fordel for X med 4hjuls drift.
- Konkurrentene holder seg til biler med rekkevidde omlag 150km og ikke 300 eller mer.

JA, elbiler er enklere enn fossilbiler og krever følgelig i teorien  enklere, sjeldnere og billigere vedlikehold.
Hittil har ingen fabrikant i praksis bevist dette med sine serviceprogrammer.
(Sist ut er VW som fom service 2 krever 1-årlig intervall mot 2-årig.)

DEN mest kompliserte bilen er hybriden med dobbel drivlinje og følgelig teoretisk den minst driftsikre.
Og da er det egentlig forunderlig Auris Hybrid er den eneste bilen på 50 år som har gått feilfri gjennom 100K km langtesten til AutoMotorSport.

SÅ  kanskje evnen og viljen til å levere driftsikre produkter er viktigere enn teorien?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

cyber

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. november 2013, klokken 13:25
Sitat fra: Microknut på tirsdag 26. november 2013, klokken 12:55
Snakket litt med en selger hos Audi for en tid tilbake. Han kunne fortelle at de merket at salget av A7 var stoppet opp. Han mente også at de merket at Tesla var kommet på salget av A6 også.
Klart de andre premium-merkene merker Teslas inntog. Man skal være rimelig blåst for å tro at Teslas ankomst i markedet ikke påvirker konkurrentene :) A7 var drømmebilen min før den over natten ble gammeldags.

En ting er alle de som har droppet kjøp fra BMW og Audi og heller bestilt Tesla så langt. En annen ting er den hurtig voksende gruppen folk som nå oppdager Tesla, eller som har vært avventende for å se at bilen faktisk kommer og fungerer.
Denne gruppen er langt større enn oss tidlige entusiaster :)

Man skal vel være temmelig blåst hvis man ikke kjøper TMS i Norge  ;D

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. november 2013, klokken 13:34
Golf``en, når den kommer, blir sikkert ganske gjennomført. Problemet med Golf``en er at den ikke pusher grenser slik Tesla gjør. Det blir en OK elbil for massene, og de kommer ikke til å avvike mye fra det brukerne forventer.
Enkelte er nok enig i alle biler som ikke pusher grenser, er problembiler.
Andre reserverer begrepet problembil til biler du ikke kan stole på til daglig.

Mange venner seg temmelig raskt til de (manglende) kjøreegenskapene enhver nykjøpt bil har.
Derimot vender de seg aldri til biler med manglende driftsikkerhet.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

sindrej

Sitat fra: cyber på tirsdag 26. november 2013, klokken 14:24
Man skal vel være temmelig blåst hvis man ikke kjøper TMS i Norge  ;D
En skal vel være temmelig blåst om en kjøper en bil til en halv million eller mer uten å ha råd til det.  Det er også bedre å ha kun en fossilbil eller en Telsa OG en fossilbil.  Alle er ikke like, det er det visst mange som glemmer.

timingbeltkiller

Sitat fra: cyber på tirsdag 26. november 2013, klokken 14:24
Man skal vel være temmelig blåst hvis man ikke kjøper TMS i Norge  ;D
Du skal være temmelig blåst dersom du kjøper S85 dersom du:
- mangler entusiasme som betatester for egen regning og risiko.
- er gateparkerer uten lademulighet.
- ikke har råd til så dyr bil.
- ikke har bruk for bil som er alt for stor, bred, lav og uoversiktlig når den hovedsaklig blir brukt til småturer, inn i parkeringshus, trange parkeringsplasser og garasjer etc.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Kjell Leaf

Sitat fra: teslaslaven på tirsdag 26. november 2013, klokken 14:04
Kjell Leaf:

Hva slags luksuriøst tyskerflak er det du cruiser rundt i når du ikke kjører Leaf?
Min tysker er ikke luksuriøs eller noe flak, det er bare en morrobil som jeg og kona ferierer med hver sommer. Det er en BMW Z3 2,8 (litt oppfrisket) med sportsunderstell/interiør. Den skal jeg beholde, har hatt den i 9,5 år ;D
Jeg selger min gamle E39 523iA til fordel for Leaf.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Espen Hugaas Andersen

#73
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 26. november 2013, klokken 14:21
S85 trenger ingen stordriftfordeler. For den er i klassen store luksusbiler som sammenlignet
med bilene i volumklassene produseres i relativt lave stykktall også av konkurrentene.
Konkurrentene støtter seg ikke på offentlige insentiver og de trenger ikke å bære hele selskapet. Model S er ennå ikke helt oppe i det volumet som trengs for at Tesla skal tjene inn investeringene, om man ser bort i fra salg av CARB kvoter. Tesla må fortsette å kutte kostnader og øke inntektene.
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 26. november 2013, klokken 14:21G3 i Golfklassen derimot vil trenge volumproduksjon for å bli konkurransedyktig.
Men da må den "kvadrere sirkelen":
- volumproduksjon forutsetter lave priser.
- lave priser forutsetter volumproduksjon.

Det samme gjelder fabrikasjon av Leaf og andre elbiler som utelukkende lages som sådan.
Derimot unngår VW helt dette problemet når de bygger el-modell i tillegg til eksisterende
modeller (diesel, bensin, hybrid med og uten lading) av en og samme bil: e-Up og e-Golf.
For alle monteres på en og samme produksjonslinje.
Man unngår ikke problemet ved å montere bilene på samme produksjonslinje. Man har fortsatt ingen volumproduksjon på motorer, batterier, kraftelektronikken, osv, så fremt ikke veldig mange kjøper bilen.

Tesla derimot har sikret seg ganske greit på forskjellige måter:

- Avtalen med Panasonic sikrer de minimum 2 mrd 18650 celler i de neste 4 årene. Det er volumproduksjon!
- Produksjonen av motorer gjør de selv, og de er oppe i over 20 000 stk i året. Gen 3 vil nesten garantert ha en variant av samme motor, bare forbedret og billigere.
- Kraftelektronikken er også oppe i over 20 000 stk i året. Også dette er nok mer eller mindre identisk for Gen 3.
- SW og slik er allerede utviklet og betalt for av Model S. Det er bare å bruke copy/paste og så endre noen parametere.
- Tesla selger batterier, motorer, elektronikk og SW til både Toyota og Daimler, slik at de får større volum enn de klarer alene.

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 26. november 2013, klokken 14:21JA, elbiler er enklere enn fossilbiler og følgelig i teorien billigere straks batteripakka
koster omtrent det samme som en mekanisk drivlinje.
Tror du er vel optimistisk når dette vil skje.

Tror tvertom en langsommere enn håpet prisreduksjon på batteriene er årsaken til:
- Tesla skyver G3 ut i tid til fordel for X med 4hjuls drift.
- Konkurrentene holder seg til biler med rekkevidde omlag 150km og ikke 300 eller mer.

JA, elbiler er enklere enn fossilbiler og krever følgelig i teorien  enklere, sjeldnere og billigere vedlikehold.
Hittil har ingen fabrikant i praksis bevist dette med sine serviceprogrammer.
(Sist ut er VW som fom service 2 krever 1-årlig intervall mot 2-årig.)

DEN mest kompliserte bilen er hybriden med dobbel drivlinje og følgelig teoretisk den minst driftsikre.
Og da er det egentlig forunderlig Auris Hybrid er den eneste bilen på 50 år som har gått feilfri gjennom 100K km langtesten til AutoMotorSport.

SÅ  kanskje evnen og viljen til å levere driftsikre produkter er viktigere enn teorien?
Ting tar tid. Jeg sa ikke at elbilen ville være billigere enn fossilbiler om 5-10 år, det vil nok ta i området 20 år. (I innkjøp. TCO er nok 5-10 år ikke veldig galt.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Gjermund

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 25. november 2013, klokken 14:09
Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 23. november 2013, klokken 08:06
Jo, kan være enig i at mange fortsatt tenker sånn, men jeg er ikke i tvil om markedet for både nye og brukte BMW (og Audi, Benz osv) i 500-800 tusen kroners prisklassen har skrumpet betraktelig etter at TMS kom.
Tesla stjeler ikke mange kunder fra dyre BMW og MB, til det er den alt for simpelt utstyrt. Jeg har lest tråden om hvilke fossilbiler som ble byttet inn til fordel for Tesla, og det er ikke mange kunder som allerede eide en en bil i øvre premiumklasse, med bakgrunn i hvilke biler som ble byttet inn er det forståelig at man er imponert. En del av dere har ikke beina på jorda og tror at Tesla er det mest avanserte og mest utstyrte som finnes, men den mangler utstyr som dyre tyske biler har hatt i over 10 år. På tide å våkne opp ? Tesla er i utgangspunktet en flott el-bil med lang rekkevidde (men fortsatt begrenset i forhold til fossil), men kvalitetsmessig er den vel ikke noe å hoppe i taket av.
Det finnes mange flotte biler å velge mellom i fossilverden, men for meg virker det som at dette er første gang en del av dere kjører en skikkelig bil, som kanskje har trodd at Saab 9-5 og Audi A4 var top of the world.
Men dere(noen av dere) er ikke de eneste som tror at det dere har kjøpt er best ¨på alt i hele verden, på forum for BMW (som jeg er mye), MB og Audi finner man det samme, entusiasmen er så stor at man er blitt blind for det som befinner seg utenfor sin egen lille verden. Selv kunne jeg tenkt meg en lignende bil som Tesla, men ikke med de problemer, manglende utstyr osv som den har. Kommer det en lignende BMW eller MB som Tesla, og med god kvalitet kommer jeg til å handle.

Det er verd å merke at kvalitet har ingen ting med utstyrsnivå å gjøre.

I tillegg er det mange som kjører BMW og MB fordi de er gode å gjøre, ikke pga alt ekstrutustyret du ikke behøver. Og Tesla er god å kjøre. Beste bilen jeg har kjørt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA