Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Olee

Lurte litt på om det kanskje bare er en sikring ja. Men er det slik laderen oppfører hvis en sikring ryker? Maks 26 av 32A? Alt over 16A så justerer den ned 3-4A virker det som(helt til 26A som er maks). Dette er hjemme på Easee boks med 400V lagt opp. Vet ikke hvordan den oppfører seg på 1-fase utenom schuko..
Ledningsnettet er oppgradert, har ladet på 22kW før :)

jcnorway

Bilen (2019 TMS LR med 2200 km på telleren...) har stått parkert i et par dager og da man skulle kjøre litt i dag hadde man fått feilmeldingen «Charge Port Disabled - charging unavailable».

Testet diverse med Roadside Assistance, scroll-reset og Power off, i tillegg til forsøk på å åpne ladeluka via skjerm, med FOB og fysisk trykking på luka.

Har heldigvis litt over 40% igjen på batteriet så Sentry mode av nå så blir det forsøk på drop-in på K100, Skøyen eller Oslo Nord på mandag... noen anbefalinger når det kommer til drop-in? Håper dette er noe de klarer å få fikset kjapt, for det å ikke få ladet er liksom en festbrems når man kjører elbil [emoji14]
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

1000kwh

Sitat fra: jcnorway på fredag 21. februar 2020, klokken 21:26
Bilen (2019 TMS LR med 2200 km på telleren...) har stått parkert i et par dager og da man skulle kjøre litt i dag hadde man fått feilmeldingen «Charge Port Disabled - charging unavailable».

Testet diverse med Roadside Assistance, scroll-reset og Power off, i tillegg til forsøk på å åpne ladeluka via skjerm, med FOB og fysisk trykking på luka.

Har heldigvis litt over 40% igjen på batteriet så Sentry mode av nå så blir det forsøk på drop-in på K100, Skøyen eller Oslo Nord på mandag... noen anbefalinger når det kommer til drop-in? Håper dette er noe de klarer å få fikset kjapt, for det å ikke få ladet er liksom en festbrems når man kjører elbil [emoji14]
Går ikke ladeluka opp? Har du prøvd å lade?:)

jcnorway

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 22. februar 2020, klokken 07:21
Sitat fra: jcnorway på fredag 21. februar 2020, klokken 21:26

Går ikke ladeluka opp? Har du prøvd å lade?:)

Ladeluka reagerer ikke på noe som helst, så den går ikke opp uansett hva man prøver på. Derfor heller ikke mulig å lade. Sånn sett en god og beskrivende feilmelding siden det stod «Charge Port Disabled - charging unavailable». Virker som hele ladeport-enheten er skrudd av og ikke mulig å få kontakt med. Typisk at dette dukker opp fredag ettermiddag/kveld...
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

E_S

Sitat fra: Olee på fredag 21. februar 2020, klokken 14:40
Noen som har byttet lader utenfor garantien her? S85'en lader på maks 26A, så antar at en dellader har tatt kvelden..

Kjøpt brukt hos Grønvold og byttet. Bare vær klar over at kodingen av master (den alle har) og slave (ekstraladeren på biler med dobbeltlader) er forskjellig, og det kan ikke kodes uten Tesla Toolbox, så det er vesentlig at du får en lader som har sittet på samme plassering som den du skal bytte. Den ene laderen har en liten lask på en kontakt på laderen, den andre ikke. Husker ikke hva som er hva, men får du en som har, evt. ikke har denne likt som laderen du har i bilen burde det funke.

Ellers er det en enkel jobb. Litt skruing med rammen til baksetet og litt søl av et par desiliter kjølevæske (knip av slangene for å minimere sølet, korriger nivået etterpå), men ellers greit. Husk selvfølgelig på at 12V-batteriet og den "rescue loop" foran skal være frakoblet slik at høyspenningsanlegget er helt strømløst.
:)

Olee

Takker for info! Må nesten forhøre meg med Grønvold når jeg vet hvilken av de to jeg trenger :)
Hvor mye måtte du ut med forresten?

E_S

:)

Muffinman

Da var det min tur ser det ut som. Ladet 85D`en til 90% på jobb i dag siden det skulle kjøres litt i kveld, og jeg skal på langtur i morgen. En kort kjøretur fra jobb hvorpå bilen ble hensatt mens jeg tok for meg av noen snødekte høydemetre i et par timer og alt virket normalt. Men når jeg var tilbake og skulle kjøre videre fikk jeg "Car needs service, car may not restart", "Power reduced, vehicle systems shutting down", "Unable to drive, voltage supply too low". Power off, vent og oppstart resulterte bare i en melding om at systemene ble sjekket, før nevnte meldinger kom tilbake. Ikke mulig å kjøre en eneste meter, og ingen tilførsel på 12v via likestrømskonverter. 12v batterispenningen var dog sunn, men jeg passet på å slå av lys mm så ikke 12v batteriet skulle tappes unødig. Canbus viste at hovedbatteriet holdt 380v, men åpenbart noe galt siden systemet ikke tillot at hovedkontaktor koblet til.

Support så masse feilmeldinger, men ville ikke mene så mye om hva det kunne være. Kanskje noe med hovedbatteriet var vel det mest konkrete. Så ble jeg anbefalt å ringe forsikringsselskapet mitt hvis jeg hadde veihjelp, og få bilen tauet til nærmeste servicesenter.

Noen som kjenner igjen forløpet?

Klykken

Sitat fra: Klykken på fredag 31. januar 2020, klokken 14:57
Ja, knall resultat. Var litt bekymret i forkant pga ulydene der fremme, så dette var bra.

Bilen blir fem år i april. Kjørt 65.000km. 25000km i mitt eie siden juli 2018.

Skal sies at jeg fikk varsel om at p-bremsen ikke var løst ut rett etter garantiutløpstesten, men etter å ha undersøkt hang den definitivt ikke og hørte den gikk inn og ut når bilen ble satt i park/gir. Meldingen forsvant etter kjøreturen også.

NAF sjekker oppheng, bremser, lys etc. og skrur ikke på bilen overhodet. Om de "kan Tesla" er vel ikke særlig relevant sånn sett. Men uansett spurte jeg i forkant om de var kjent med Tesla, og i Namsos hadde de tatt rundt 10 stk tidligere oppgjennom. Han var kjent med tow mode, jack mode og skjermen generelt, så jeg var ikke bekymret i alle fall. Visste også om litt kjente feil, virket det som.

Uansett, noen kan sikkert anbefale en avdeling i ditt nærområde hvis du vil 👍
Var på service med bilen i går, bl.a. for denne p-bremsen og raklingen foran.

Caliper blir byttet og de fant såkalte "rattlebars" eller var det "rattleballs" (?) foran på venstre og høyre side som måtte byttes. De sleit også med å få av hjula ettersom mutrene var rundet av og måtte ødelegge mutrene for å få løsna hjulene. Vianor som har byttet hjulene hos oss siden 2018 så vil be om å få en kompensasjon. Tesla skulle ha i underkant av 1000kr for fire nye.

Leverte bilen 13:30 i går, og fikk beskjed om at den skulle være ferdig kl.1600. Endte med å få en kontrabeskjed klokken halv fire om at det ville ta lengre tid og mest sannsynlig halv åtte. Fikk en ny beskjed i sekstiden om at det ville dra seg ut til neste dag, og at jeg fikk lånebil i stedet. En gammel S85 forøvrig. Tidene har forandret seg, for første gang fikk jeg en kliss ny P100D, så en S70D og nå en retro S85.... :P De ba meg levere tilbake bilen punktlig når jeg fikk beskjed om at min bil var ferdig også, pga stor pågang. Trondheim SC er eneste serviceplass mellom ålesund og tromsø. Stort spenn, altså. Har full forståelse for at de har det travelt!

Skal hente bilen ila. dagen, så får kvittering på hva som er gjort som jeg kan sitere her hvis ønskelig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Ja gjør det. Interessant.

Ser bilen min har vært online et øyeblikk i dag og den har fått status "in service" og estimert ferdig kl 1300 i appen, men intet hørt via andre kanaler. Får håpe det i det minste kommer en avklaring i løpet av dagen. Veldig spent på hva dette skyldes. Ser jo også at Tesla har begynt å knipe inn på 8-årsgarantien rundt om; hovedkontaktorene inne i batteripakka er avslått i USA, tetninger mot utgående aksling på driveunit, lokk på DU osv. Nå er ikke bilen min mye over 4 år så den er innenfor absolutt reklamasjonsfrist, men håper jo at jeg slipper en storkostnad. Nå må man vel uansett godkjenne en kostnad før reparasjon igangsettes, og det at det jobbes på bilen samtidig som jeg ikke har hørt noe er vel et godt tegn i så måte.

Sitat"rattleballs"
Bare når det er kaldt  :D

Muffinman

Bilen ferdig, og det viste seg at det var en feil på batterivarmeren som laget krøll og gjorde at bilen nektet å koble til HV-batteriet. Vet at de har travle dager på verkstedet i Skodje, og likevel vrir de armen av ledd for å fikse ting så fort de klarer. Bra gjeng dette altså.

Klykken

Kjempebra!

Travelt på Trondheim også. De skiftet ikke noe "rattle-link", men "AFT-links" foran på begge sider. De skiftet også caliper, hjulmuttere og tok en firehjulskontroll. Og bremseservice til slutt. Til den nette sum av 924kr, altså bare for hjulmuttere... Resten var garanti! Forstå det den som kan. Spurte tilogmed om det var riktig. Ja, sa han bak skranken. 🤷‍♂️

Edit
Opprinnelig oppgitt sum var 3800 ca. Og hjulmuttere kom i etterkant som et tillegg.

Ser på fakturaen at det står "customer pre pay" under bremseservice. Han bak skranken sa bremseservice ble en garantisak pga håndbrekk-kaliperbytte. Tipper jeg får en faktura i etterkant.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

kirky

Når jeg forhåndsvarmer bilen, 100D 2019, lager den ofte veldig mye og høy lyd, type mekaniske lyder som om noe tar borti noe og går rundt etc. Må kanskje ta opp. Er dette vanlig? Folk lurer på hva det er for noe type...
2023 Model S

Muffinman

Muligens stein i en kondenservifte? Lager skikkelig spetakkel.

Sole

Tema: Luftkompressor til luftfjæring.
Fant i farten ikke andre tråder med samme problemstilling, men link gjerne til rett tråd om det skal være debattert før!
Bilen er 85D 2016-mod, knapt 120.000 km. I vinter begynte nivåjusteringa å fjuske, ved at det under kjøring kommer opp et varsel om at nivåjustering er ute av funksjon. Jeg bestilte meg en service, inkludert feilsøking på dette problemet. Feilsøkinga ga ikke endelig konklusjon, de ønsker jeg skal komme tilbake for en ny runde. Men i rapporten antyder de at kompressoren kan være utslitt:
"There is a fault code on the temperature of the compressor, compressor has quite an high drive noise. Fault is likely due to compressor being worn out making it to overheat when filling the air reservoir."

Det kan dermed ende med et kompressorbytte, som trolig kommer på feil side av 20.000,-

Andre som har tilsvarende erfaring?
Bør jeg i så fall akseptere dette som en ikke-garantisak? Garantien har jo forsåvidt utløpt, men en slik kompresser må vel forventes å vare "vesentlig" lenger enn dette, ref. kjøpslov/reklamasjonsrett?
Greit å høre andre synspunkter før jeg starter en krangel med verkstedet.  :-\

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA