Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Klykken

Hadde bilen på garantiutløpstest hos NAF i dag. Noen som tør gjette på hvilke feil de fant?

Dere skal slippe å gjette:
Feiljustert nærlys venstre foran.

Understell var tight og fint uten noe slakke eller andre synlige feil.

Påpekte i forkant at det er skrangling fra understell foran ved vaskebrett på veiene, og han hørte samme, men det kunne ikke ses på understellet i alle fall. Ble tatt med som en tilleggsnotis.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

LASOL

Sitat fra: Klykken på fredag 31. januar 2020, klokken 13:49
Hadde bilen på garantiutløpstest hos NAF i dag. Noen som tør gjette på hvilke feil de fant?

Dere skal slippe å gjette:
Feiljustert nærlys venstre foran.

Understell var tight og fint uten noe slakke eller andre synlige feil.

Påpekte i forkant at det er skrangling fra understell foran ved vaskebrett på veiene, og han hørte samme, men det kunne ikke ses på understellet i alle fall. Ble tatt med som en tilleggsnotis.

Det var da er bra resultat! Er bilen 5 år eller har du snart kjørt 100 000 km? Jeg vurderer å bestille en sånn test selv også, da bilen snart runder 100 000km,  men det er vel ikke alle NAF testsenterne som "kan" Tesla?
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Klykken

Ja, knall resultat. Var litt bekymret i forkant pga ulydene der fremme, så dette var bra.

Bilen blir fem år i april. Kjørt 65.000km. 25000km i mitt eie siden juli 2018.

Skal sies at jeg fikk varsel om at p-bremsen ikke var løst ut rett etter garantiutløpstesten, men etter å ha undersøkt hang den definitivt ikke og hørte den gikk inn og ut når bilen ble satt i park/gir. Meldingen forsvant etter kjøreturen også.

NAF sjekker oppheng, bremser, lys etc. og skrur ikke på bilen overhodet. Om de "kan Tesla" er vel ikke særlig relevant sånn sett. Men uansett spurte jeg i forkant om de var kjent med Tesla, og i Namsos hadde de tatt rundt 10 stk tidligere oppgjennom. Han var kjent med tow mode, jack mode og skjermen generelt, så jeg var ikke bekymret i alle fall. Visste også om litt kjente feil, virket det som.

Uansett, noen kan sikkert anbefale en avdeling i ditt nærområde hvis du vil 👍
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

LASOL

Sitat fra: Klykken på fredag 31. januar 2020, klokken 14:57
Ja, knall resultat. Var litt bekymret i forkant pga ulydene der fremme, så dette var bra.

Bilen blir fem år i april. Kjørt 65.000km. 25000km i mitt eie siden juli 2018.

Skal sies at jeg fikk varsel om at p-bremsen ikke var løst ut rett etter garantiutløpstesten, men etter å ha undersøkt hang den definitivt ikke og hørte den gikk inn og ut når bilen ble satt i park/gir. Meldingen forsvant etter kjøreturen også.

NAF sjekker oppheng, bremser, lys etc. og skrur ikke på bilen overhodet. Om de "kan Tesla" er vel ikke særlig relevant sånn sett. Men uansett spurte jeg i forkant om de var kjent med Tesla, og i Namsos hadde de tatt rundt 10 stk tidligere oppgjennom. Han var kjent med tow mode, jack mode og skjermen generelt, så jeg var ikke bekymret i alle fall. Visste også om litt kjente feil, virket det som.

Uansett, noen kan sikkert anbefale en avdeling i ditt nærområde hvis du vil 👍

Jeg holder til på Romerike men jobber i Oslo så tenker at jeg da bestiller på Haslevangen i Oslo. Der har de nok sett noen Tesla S etter hvert tenker jeg :+1:
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Klykken

Sitat fra: Klykken på fredag 31. januar 2020, klokken 14:57

Stod å ventet på stedattera i sted i en helling. Satte bilen i Park og venta. 15sek inn i ventingen slapp tydeligvis bremsene taket og bilen rulla baklengs.

Skjedde 4 ganger på rad.

Spørs om det er noe kluss med bremsene likavæl da! Meldt inn på service i februar, så får vel en pen regning av det der. Eller er dette en potensiell garantisak?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Det er ikke uvanlig at kaliperene ryker, men kanskje ikke så sannsynlig av begge ryker samtidig? Prøv å holde inne knappen for parkbremsen noen sekunder, noe skal visst resettes da. Tidligere kostet et sett kalipere rundt 14k ferdig skiftet hos Tesla, men mener prisen er litt lavere nå.  Brukte koster rundt 1500 pr stk hos Grønvold og tar noen minutter på hver side å skifte. I tillegg til kaliperene er det en kontrollboks i bagasjerommet som potensielt kan ryke, men jeg har ikke hørt om tilfeller så langt.

Klykken

Samme når knappen holdes inne... Bilen har kjørt 67k og blir 5år i april. Tatt bremseservice årlig hos Tesla. Ingen vits i å kreve goodwill på en kaliper eller to asså?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Jo det bør gå greit. De byttet på min ved 87k eller noe sånn. Men tok jobben selv på 2013-modellen nå nylig.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

yus.barrow@nets.eu

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47
Dette er tråden der en kan dele feil og mangler på DIN bil. Dvs ikke naboens, noen du kjenner eller feil noe du har lest om på ett utenlandsk forum eller i Dagbladets debatter ;).

Meld gjerne inn feil på din bil selv om den allerede er på listen så får vi indikasjon om det er mer enn ett enkeltilfelle.

Fint også om dere rapporterer inn når feilen du har meldt inn er blitt rettet opp av Tesla og hvis du vil hvordan den opplevelsen var, dvs kjapt og uten diskusjon eller kjapt og etter mye diskusjon.

Feilene og manglene som blir rapportert inn her på forumet blir sporadisk lagt inn i listen i post nummer 2 i denne tråden. Denne listen har en lang og sikkert noens øyne mørk historie fra denne gamle feil og mangler tråden som nå er lukket (Link) . I den tråden finnes i mellom mye «intens diskusjon» de fleste av originalpostene som er grunnlaget for de først registrerte punktene på listen.

Har du konstruktive og KONKRETE innspill til hvordan listen som jeg vedlikeholder her kan bli bedre (og som samtidig ikke krever mye vedlikeholdsarbeid) så gjøres det helst i denne tråden: Link

spirrevipp

Grmpfh! Satt meg i bilen for å kjøre hjem fra jobb i dag, og fikk et lite kobbel av feilmeldinger (fritt fra minne så ordlyden er ikke nødvendigvis riktig):

Car needs service - Unable to drive
Voltage too low - Car may not restart
Suspension may not be level

Bilen måtte hentes av bergingsbil.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Charlie

Fikk denne meldingen på torsdag på vei til jobb i Trondheim. Det var dagen med snøkaos, mye treg trafikk og glatte veier. Kjørte innom Tesla på Lade, hvor de kikket på sine datamaskiner, og sa at det muligens hadde noe med ABS-sensorer eller jordingspunkt å gjøre. Fikk lånebil etter 3,5 timers venting, de mente kveldsskiftet tok den saken samme kveld. Jeg skulle bli oppringt eller få melding om utviklingen.Det var jeg happy for.

Dagen etter, fredag, fikk jeg ikke noe tlf eller mld. Så jeg ringte verkstedet sent på dagen, og de skjønte godt at jeg ville ha en oppdatering av status, og sier "vi vil gi servicesenteret beskjed, slik at de ringer deg opp". Og jeg som trodde jeg snakket med verkstedet... :o

Nå er det lørdag kveld, jeg vet ingen ting, og reiser bort hele neste uke, og lånebilen blir stående på flyplassen. Jeg tar det forsåvidt med knusende ro, men tenker at "kommunikasjon med kunden" aldri har vært Teslas force. Det er bare produktet som er bra, når det fungerer.

Kan også nevne at bilen ble lite trivelig å kjøre med bortfallet av alle funksjonene som ble listet opp, bare det å ikke kunne bremse med gasspedalen er slitsomt, særlig uten ACC. Det er steinalder igjen det.....

Olee

Noen som har byttet lader utenfor garantien her? S85'en lader på maks 26A, så antar at en dellader har tatt kvelden..

Muffinman

Røk sikring i laderen på vår 2013 for noen år siden under oppdatering mens den stod tilkoblet lading. Var passert 100k, men godt innenfor 5 år. De byttet hele laderen på goodwill, men jeg tror nok kanskje at en nevenyttig person fint kunne byttet sikringen.

Men ny lader er dyrt om man må ta kostnaden selv. Alternativene er å finne en brukt lader og bytte selv (obs, ikke gjør det med mindre du vet hva du holder på med - her er det fort å bli dau...) eller bare bruke laderen slik den er.

Dette kan også skje hvis forbindelsen, for eksempel i ladeport eller ladeutstyr, er brutt inn mot en dellader så sjekk dette. 26/2 er 13, så du har muligens ikke fått oppgradert ledningsnettet til 16A? Lader du med UMC på blått adapter?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA