Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering vs Årsmodell

Startet av Kallagtunet, tirsdag 05. november 2013, klokken 22:40

« forrige - neste »

F_P

Min bil ser spøkelser bak på høylys dag når jeg en sjelden gang parkerer i garasjen på jobb. Det uler og viser rødt fra alle sensorene. Rimelig sikker på at dette kun skjer vinterstid så for min del virker det å være et temperaturproblem som oppstår ved store svigninger i temperatur.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

pej

Min 2015, 85D fra Juli, er nå akkurat like full av feil som min første 85 (2014). Den var bra de første 10.000km, men etter dette har det rast på med feil. Her er tingene som skal sjekkes på service om noen uker:

- Ladeporten vil ikke åpne seg
- Vinduet bak på førersiden slår inni lista når det åpnes, virker som det bruker for lang tid på å gå ned.
- Knaking når man svinger
- Dårlig DAB
- Dugg i baklys, fremlys og reflekser
- Blindspot warning disabled når det regner og hastigheter over 100-110ish
- Må logge inn Tunein/spotify
- Armlene er løst, har nå ramlet av
- Løse deksel ved takstativfester, blir stående oppe under kjøring
- Gummilister ved takstativfestet er også vridd eller løs.
- Dårlig klimaatuomatikk, må bruke manuell for å unngå dugg i bilen
- Cruisekontroll virker ikke når det regner og er mørkt, heller ikke når det er kaldt
- Knirk i pano ved kulde. Høres ut som det kommer i fremkant.
- Listene rundt vinduene er ikke på linje. Virker som dørene henger.
- Skader i førersetet. Ser ut som skinnet krøller seg.
- Antydning til klunk i DU.
- Høy hvinelyd i motoren forran. Særlig rundt 50km/t

Har spurt om å få levere bilen tilbake. Hadde den første Teslaen min mer på verksted enn i garasjen så denne gangen gidder jeg ikke holde på sånn.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Tuxedo

#2282
Sitat fra: pej på lørdag 20. februar 2016, klokken 20:34
Har spurt om å få levere bilen tilbake. Hadde den første Teslaen min mer på verksted enn i garasjen så denne gangen gidder jeg ikke holde på sånn.
Ok, synd det gikk slik, for du hadde jo en annen oppfatning for bare få måneder siden:
Sitat fra: pej på tirsdag 01. desember 2015, klokken 22:50
Ja du bør angre. For etter dette kan du ikke velge mellom biler lengre. Det er bare Tesla som gjelder. Selv mistet jeg all interesse for bil, og jeg var et petrolhead av dimensjoner. Tesla er Tesla og bil er bil. 2 helt forskjellige ting ;)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Øyvind.h

#2283
Han begynte vel å snakke om salg når kollektivfeltet ble varslet stengt sydfra. Men skjønner jo at han ikke vil ha en bil som ikke kan lades fordi ladeporten ikke åpner seg :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

o.b.lix

Ser det er noen som har ekstreme forventninger til en bil - heve kjøpet for man har lyd fra fremre motor og DAB er dårlig???
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

kos

På mitt tun står det nå 3 elbiler - på jobb står det 7 elbiler. På disse sidene så går det igjen noen som har ufattelig mange feil på bilen sin og gjentar seg i flere nye kjøp av elbiler. Selv har jeg helt moderate feil både på jobb og privat.

Har jobbet med avanserte maskiner og nedover til de enkleste motorer som er laget - semi diesel. På min vandring i denne verden sammen men svært flinke kollegaer har jeg snappet opp et begrep som faktisk kan forklare disse feilene. " han er teknisk invalid" uansett hva han tar i så klarer han / hun å kjøre det i filler eller sette det ut av drift.

Hjelper ikke hva vedkommende prøver - alt fra radio til motorer - med og innebygget sikkerhet - i stykker går det.

Et sokk fra drifts ansvarlig om den ene var enkel" om han klarer å kjøre noe i 3 måner" uten at det ramler i stykker så kan vi anbefale livs garanti for resten av befolkningen.

o.b.lix

Sitat fra: Sven-E på søndag 21. februar 2016, klokken 16:13
Med så høy pris jeg har betalt for den siste bilen, har jeg faktisk mye høyere forventning til at den skal være i orden, og bedre å kjøre enn alle de billigere bilene jeg har hatt før denne.

Her er du vel inne på noe viktig i denne tråden - forventninger.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

kos

Min svoger solgte BMW og fikk noen artige kunder - de var ute etter en status bil med svært avansert motor og utstyr - deriblant bremser osv . Men de samme kundene hadde liten forståelse for at disse bilene var dyre å holde service og ettersyn på - de trodde at bilen varte evig - ikke at den hadde andre egenskaper.
- forventninger er en svært vanskelig følelse å holde tritt med.

Salvesen

Sitat fra: Sven-E på mandag 22. februar 2016, klokken 10:13
Vel jeg er helt innforstått med at både deler og service koster mer på en bil i høyere prisklasse.

Men har man betalt 7-800 000 for en bil, så synes jeg faktisk man kan forvente at man får åpnet alle dører selv om bilen er over 2 mnd. gammel.  Også at bremsene ikke plutselig slutter å virke, takluken går an å lukke, aircondition virker på varme dager, at bilen kan kjøres fortere enn 95km/t, osv. osv. (for ikke å ramse opp alt for mye.)

Dette kan jo de aller fleste også, mandagsbiler finnes blandt alle merker. Dessverre.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Muffinman

Sitat fra: SunSeeker på torsdag 04. februar 2016, klokken 18:36
Sitat fra: No_pilot på torsdag 04. februar 2016, klokken 13:39
Sitat fra: Muffinman på søndag 31. januar 2016, klokken 10:30
Sliter med å få i gang lading på P85'en. Har fusket litt noen dager, men nå ser det ut til å være stopp. Kobler til og hører det slår inn i kladden, men så kobler det inn og ut en rekke ganger før bilen melder "charging stopped" og blått lys ved ladeporten. Skjer både med UMC og mennekes kabel. Begge kabler lader den andre bilen fint. Tips?

EDIT: Tror dette har noe med styringen av batterivarmeren. Observasjoner:


  • Bilen hadde stått over natta i rundt 0 grader og batteriet var garantert for kaldt til å ta lading
  • Ved første forsøk gikk det i et øyeblikk strøm inn på batteriet, før det koblet ut (klikk fra kladden)
  • Deretter gjentatte forsøk på å starte lading, uten hell. Fortsatt blått lys v/ladeport
  • Etter en halvtime gjorde jeg et nytt forsøk.
  • Bilen begynte å trekke strøm, lys ved ladeport ble grønt og VT viste 0 strøm inn på batteri, slik det skal når batteriet forvarmes før lading.
  • Etter noen minutter rapporterte VT at det begynte å gå strøm inn på batteriet, og lading går nå som normalt.

Påminner om min bil efter service besøk och ny software 7.1 (2.9.154) hos Tesla före Jul.
Efter det, när det temperaturen sjönk ner till -15, ville inte laddning starta när bilen var kall.
Jag har haft P85 sedan sep 2013. Tredje vintern jag kör Tesla och den första var stundtals också riktigt kall utan att jag upplevde den här typen laddproblem.
Grön, växelvis blå ljus på laddport med slående relä tydligt hörbart. Vid temp -16 även efter en timmes körning.

Tesla kontrollerade UMC, laddarna och laddport utan hitta fel. Kundmottagaren var trevlig han, men fick intryck av att de inte tog mig seriöst eftersom bilen laddade där i varm verkstad. De vurderade också ta betalt för en timme eftersom bilen inte hade något fel...

En vecka senare med utsikter för stabila temperaturer under -10 resten av veckan, blev bilen parkerad hos Tesla. Bilen skulle stå ute så de kunde prova / felsöka. Var bekymrad för att fel på batterivärmare eller cirkulationspump skulle skada batteri. Bilen hade stått upp till 19 timmar med blinkande laddport utan påbörjad laddning  eller tecken på batterivärmning. Fick en kundmottagare som jag upplevde tog mig på mer allvar. Dag fyra ringde han och berättade at bilen faktiskt laddade ståendes ute i 8 minusgrader. Dessförinnan hade appen flera gånger visat charge port open utan laddning...
Bilen var kvar några dagar till. 12v batteri blev bytt oombett och bremseskjold installerad som tidigare saknats vid två servicer. Trevligt.

Som det är nu hävdar Tesla att bilen är felfri men sista software har olyckligt ändrat några parametrar som påverkar batterivärmning i kallt klima. Enligt Tesla är det fler kunder som sliter med detta och förhoppningsvis kommer snart en fix. Till dess måste kupevärmning användas för att laddning efter en stund ska starta.

"Your car will never be as bad as it is when new". Det var det Tesla uttryckte när jag beställde bilen. Många softwareuppdateringar gör faktiskt det motsatta.

Har akkurat det samme på min 85D. Den lades med ladeboks, og er det for kaldt, starter ikke lading. Kontaktor står og slår på/av. Har begynnt å stå opp om natta når lading skal starte, for om jeg skrur på kupevarmer, starter den å ta strøm. Irriterende.
I natt stod P85``en på scheduled charging. Men bilen var ikke ladet i dag tidlig. Istedet hadde den slått seg helt av slik at det ikke var liv i skjermene, og den var ikke mulig å få kontakt med via appen. Måtte "starte" med bremsepedalen, så kom det etterhvert "systems powering up".  2-3 plussgrader.

Her har den vel forsøkt å starte lading såpass mange ganger at den til slutt har slått seg helt av? Håper denne bug``en løses snart. Begynner å bli lei av å få tildelt problemer over lufta.

fonberg

#2290
Jeg hadde lignende problemer tidligere, mener det var i desember at lading ikke kom skikkelig i gang ved noen tilfeller -- den bare slo seg på og av gjentatte ganger. Har ikke opplevd problemet med de siste par SW-versjonene (brukte senest scheduled lading i morres i ca. -5 grader), er nå på v.2.12.45.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman

Fikk nylig oppdatering på P85``en. 2.12.45. Så det er ikke i orden enda. Bilen hadde stått ubrukt i over et døgn slik at alt hadde rukket å bli gjennomkaldt.

Dvergen196

Bilbeltelåsen på venstre side i baksetet virker ikke lenger, den går ikke i lås/inngrep når jeg putter beltet ned i låsen.
Har noen andre opplevd dette eller har noen tips om hvordan dette kan løses?
Jeg er avhengig av at det fungerer siden ungene sitter bak, nå må jeg plassere en foran og da er det ikke plass til fruen, har prøvd å ringe Tesla (Kokstad) i dag men kommer ikke igjennom >:(

Andre feil:
Vindstøy fra førervindu (ikke det lille trekantvinduet)
Knirk og knak mellom frontrute og panotak
Speil folder seg ikke alltid ut på første forsøk
Ladeluken kan ikke alltids åpnes med UMC
Lilleskjermen var helt død og bilen kunne ikke kjøres (løst med svenskeknappen)
17" hang seg opp med varsel om at skjerm trenger service (løst med svenskeknappen)

Disse melder jeg inn ved først service tenker jeg men beltelåsen vil jeg gjerne ha fikset ASAP.

2015 P85D kjørt ca 8000km
Model X 90D AP2 Levering 18/3-17
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

joda

Angående belte som ikke fungerer, send de en mail så tar de kontakt med deg. (Telefon er håpløst å komme igjennom på..)
De tar kritiske ting innimellom andre oppdrag.

Send mail til: Bergen_service@teslamotors.com

Ting som ikke er kritisk er best å ta på service, eventuelt må man belage seg på veldig lang ventetid på time.
(fikk beskjed fra Kokstad for litt over en uke siden at første ledige time var i Juli..  :o )
TMS 85D

Dvergen196

Sitat fra: joda på torsdag 03. mars 2016, klokken 21:16
Angående belte som ikke fungerer, send de en mail så tar de kontakt med deg. (Telefon er håpløst å komme igjennom på..)
De tar kritiske ting innimellom andre oppdrag.

Send mail til: Bergen_service@teslamotors.com

Ting som ikke er kritisk er best å ta på service, eventuelt må man belage seg på veldig lang ventetid på time.
(fikk beskjed fra Kokstad for litt over en uke siden at første ledige time var i Juli..  :o )


Får prøve mail men ryktene sier at det ikke er stort bedre.....gir det et forsøk.
Når jeg var innom Kokstad for noen uker siden snakket de om at de skulle få igang et 24timers verksted for å komme i mål med backlog, håper det stemmer.
Model X 90D AP2 Levering 18/3-17
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA