Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering vs Årsmodell

Startet av Kallagtunet, tirsdag 05. november 2013, klokken 22:40

« forrige - neste »

snappy

Da fikk jeg en ekstra dusj i dag fra takluka - 85D utlevert i slutten av mars.
Passer egentlig "perfekt" da jeg har begynt å irritere meg over en eller annen lyd fra luka på dårlige veier - type gummipakning lager litt lyd.

Jeg står vanligvis parkert med fronten i lett nedoverbakke - noen som vet om problemet kan fikses ved å prakere fronten "opp" ?
2014 e-UP
2015 85D

Nick

Trodde jeg var så heldig at jeg fikk en Tesla uten feil - men neida..

Det er selvfølgelig dogg i ryggelyset eller tåkelyset. Men dette er jo standard på alle Tesla har jeg skjønt, så det har jeg ikke brydd meg så mye med.

Men etter en langtur til Bergen i pinsehelgen ser jeg at det er fuktskader i taket..(har ikke panorama!) Så hvis du bor du på østlandet og parkerer i garasje til daglig bør du ta en tur til Bergen å få testet om bilen din er vanntett!

Bilen er en 85D levert i slutten av mars 2015.

Dennis

#1412
Det er veldig spesielt og har ikke hørt om før :o Hvis de ikke klarer å få et vanlig tak tett en gang, da begynner jeg virkelig å lure på hva de driver med der borte når de setter sammen bilene. For kan jo være noe sveiseskjøter som ikke er tette og da er det mange steder man kan få en overraskelene med vann etterhvert hvis de ikke kvalitetssikrer bra nok.

Kjøpte også min uten panotak pga alle problemene og at det også er kjent med problemer over tid hos andre bilmerker med pakninger osv som blir dårlige.
Har heldigvis ikke oppdaget noe lekkasje i taket, men dugg i ryggelys har jeg fått men det er en Tesla feature ja.

Får jeg vann inn i taket kommer jeg til å kreve å få hevet kjøpet hvis det er fordi selve taket ikke er tett. For da tyder det på at det er noe veldig galt med hele strukturen på bilen og skal ikke ha noe ny bil som er blitt "hobby" sveiset på i ettertid.

Får håpe det kanskje bare er en vindu pakning eller noe i ditt tilfelle som er dårlig som gjør at det kommer vann der?

Martinius

Sitat fra: Nick på tirsdag 26. mai 2015, klokken 11:51
Trodde jeg var så heldig at jeg fikk en Tesla uten feil - men neida..

Det er selvfølgelig dogg i ryggelyset eller tåkelyset. Men dette er jo standard på alle Tesla har jeg skjønt, så det har jeg ikke brydd meg så mye med.

Men etter en langtur til Bergen i pinsehelgen ser jeg at det er fuktskader i taket..(har ikke panorama!) Så hvis du bor du på østlandet og parkerer i garasje til daglig bør du ta en tur til Bergen å få testet om bilen din er vanntett!

Bilen er en 85D levert i slutten av mars 2015.

Jeg har trodd, og tror fortsatt, jeg har en relativt feilfri 85D, men dugg i rygge/tåkelys bak har jeg seff. Jeg valgte også å droppe panotak etter meldinger om lekkasjene. Hvor var fuktskaden i taket ditt lokalisert Nick?

Muffinman

Jeg tror at biler uten og med panotak i utgangspunktet er produsert likedan, men at man setter inn alutak istedet for pano på biler som ikke skal ha det. Så tettes det kun med gummipakning. Jeg er spent på hvordan det holder over tid. Har vært tett så langt på min bil, og jeg parkerer ikke i garasje.

Dennis

#1415
Regner med at taket er en del av den bærende konstruksjonen av bilen slik som på andre biler, så er nok ikke festet med noe gummipakning. På biler med panotak så er rammene rundt tykkere for å gi mer støtte til det tyngre glasstaket samt for å støtte opp resten av konstruksjonen noe glass funker dårlig til.

Feks Toyota Supra med Targa tak (glasstak) er en god del tyngre pga ekstra støtte og glasset men har likevel mer vridning i karosseriet. Den er derfor kjent som en dårligere bil. Den er like uinteressant for mange som Supra med automatgir :P
Nå er det ikke targa tak på Tesla, så det blir ikke det samme. Var bare et eksempel på at taket har mye å si på konstruksjonen av bilen.

AndreS

Enig med kake og ikke muffin:) det er nok også noe av grunnen til takstativmulighet kun på de med pano. De er produsert sterkere langs sidene.
I3 i bestilling

Muffinman

#1417
Her er et utvalg bilder fra min bil med alutak. En pakning som skiller ytre del, eller bøylen ytterst, og selve takflaten. Denne bøylen er like bred på biler med panotak. Fester for takboks sitter heller ikke i denne bøylen. Model S er for øvrig ekstremt stiv, selv om man kappet vekk hele taket. Selve konstruksjonen i bunnen av bilen med batteripakken sørger for det. Har googlet bilder fra produksjonslinjen, og finner bare uferdige chassis med et digert hull i taket - og klarer ikke se noen varianter. Alle ser like ut. Et eksempel vedlagt.


jazzwheel

Ser ut som du har helt rett Muffin, alt i denne videoen også tyder på at de setter inn taket et godt stykke ut i prosessen.


Nick

Fuktskaden er lokalisert bak på førersiden. Bilde er tatt med iPhone etter beste evne   ::)


D.O

Hvis du åpner bakluken og ser inn mot taket, så ser det ut som om det er pakninger og lim. Tipper. Bilene lages likt. Men Pano har flere muligheter for vann å komme inn pga luka og skistativ festene
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Dennis

Ja ser nå at de stolpene som går over er alt som er av den bærende konstruksjonen. Men det stives uansett opp av taket.

Merkelig løsing de har valgt med lim og pakning der og bekymringsverdig at selv så enkle og vesentlige ting får de ikke tett :/


Ebbe

Kom ut i dag og bilen står åpen, 3 gang vi opplever dette! Ja vi sjekker app før vi legger oss! Heldigvis så bor vi et sted som er ganske rolig!
P39240

Krishell

Pakning i taket.. selv om jeg valgte alu tak? *felle en tåre*

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA