Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering vs Årsmodell

Startet av Kallagtunet, tirsdag 05. november 2013, klokken 22:40

« forrige - neste »

Kavorka

Vindusspyleren har tatt kvelden. Det kommer en liten klatt spylervæske midt på vinduet før det stopper opp. Det virker som trykket forsvinner, slik at dysene bare sikler spylervæske nederst på glasset. Dette er i sterk kontrast til hvordan spyleren skal fungere ihht Tesla: Strålen skal gå over frontruten og spyle bilen som ligger bak meg :)

Muffinman

85D``en var utlevert med bakvinduer som slo i lista når dørene ble åpnet. Første utbedringsforsøk avstedkom det som tilsynelatende var godt resultat på høyre side, mens venstre side var akkurat like ille. Her ble det vellykket etter mer fikling inkludert bytte av styreboksen. Nå viser det seg at den høyre likevel ikke er bra. Det manifesterer seg kun i omtrent halvparten av tilfellene når jeg har kjørt og stopper for å ta på noen. Når døra da åpnes utenfra smeller det like ille som før utbedringen. Det merkelige er at det ikke lar seg gjenskape en eneste gang når jeg prøver å gå ut av bilen og åpne døra selv. Blir vel ikke så enkelt å få fikset dette hvis feilen ikke vil opptre på kommando på verkstedet :(.  Andre som opplever noe lignende og har et tips på hvordan feilen kan framprovoseres?

petersv


Muffinman

Ansiktsuttrykket på den som åpner døra tyder på noe annet. En kamerat av sønnen min trodde han hadde ødelagt noe.

lunitiks

Mine smell er nå blitt så ille at det både høres og kjennes ut som vinduet skal knuse eller gi etter på et vis. Høyre (passasjerside) er klart verst. Fremprovosering trengs ikke for min del, bare å åpne på helt normal måte. Åpner derfor ikke døra på normal måte men holder tommelen inntil karosseriet og drar kun i dørhåndtaket (drar ikke ut døra) og venter på at vinduet skal gå ned før jeg drar ut døra. Så jeg har vel ingen problem tesla må rette opp da
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på onsdag 10. august 2016, klokken 12:22
P85'en fikk nye skiver og klosser rundt i mai, og alt virket greit, men etter noen uker begynte det å riste ved bremsing. Har ventet med å melde det inn i tilfelle det skulle rette seg med bruk, men det har bare blitt verre.  Alt tyder på kast i ei skive. Er det mulig å finne ut hvilken uten å ta den av?

EDIT: Tenker å kanskje jekke opp og rotere et og et hjul og se om det er ujevn motstand når bremsene ikke er trykket. Kan være verdt et forsøk.

(Ikke så veldig god å kjøre nå med vagging og ustabilitet pluss risting ved brems. Jepp, virker som spissingsstaget på ene bakhjulet har løsnet for tredje gang :(   )

Ser ut som begge skivene foran er skjeve. Veldig ujevn motstand i kaliperen når de dreies, og indre slitekant varierer fra ikke følbar til godt følbar på samme skiva. Mon tro hva dette skyldes, dårlig batch (igjen)?

overlay

Sitat fra: Muffinman på lørdag 13. august 2016, klokken 16:43
Sitat fra: Muffinman på onsdag 10. august 2016, klokken 12:22
P85'en fikk nye skiver og klosser rundt i mai, og alt virket greit, men etter noen uker begynte det å riste ved bremsing. Har ventet med å melde det inn i tilfelle det skulle rette seg med bruk, men det har bare blitt verre.  Alt tyder på kast i ei skive. Er det mulig å finne ut hvilken uten å ta den av?

EDIT: Tenker å kanskje jekke opp og rotere et og et hjul og se om det er ujevn motstand når bremsene ikke er trykket. Kan være verdt et forsøk.

(Ikke så veldig god å kjøre nå med vagging og ustabilitet pluss risting ved brems. Jepp, virker som spissingsstaget på ene bakhjulet har løsnet for tredje gang :(   )

Ser ut som begge skivene foran er skjeve. Veldig ujevn motstand i kaliperen når de dreies, og indre slitekant varierer fra ikke følbar til godt følbar på samme skiva. Mon tro hva dette skyldes, dårlig batch (igjen)?

Jeg må sjekke opp det samme. De siste mndene har jeg hatt risting de gangene jeg bruker bremsen, til og med såpass at passasjerer merker det også.

Muffinman

Testet ved å kjøre ned i en bratt tunnel med 10% unnabakke og sette i fri. Bremset slik at hastigheten gikk sakte ned. Rundt 70 vibrerte det såpass mye at hele bilen ristet  :P

morpheos

Fikk en artig feilmelding om at akselerasjonen var redusert og at jeg skulle kontakte Tesla SC når det passet seg sånn ("when convenient" var vel frasen). Som sagt som gjort i forrige uke, tekniker lastet ned feilmelding fra bilen uten at jeg måtte inn med bilen (føltes veldig next-gen) og i går ringte SC. Bilen må inn, og det er en eller annen feil med hovedbatteriet. Leverte inn bilen i dag for testing etc., og har fått beskjed om at det tar noen dager.

Andre som har opplevd lignende? Regner jo med at batteri er en garantisak, men ikke verdens morsomste del å ha feil på med tanke på historikk og annenhåndsverdi? Bytter de batteriet til nytt (jeg sier ikke nei takk til det, særlig ikke om det skulle være tomt for 85 kWh-batteri og jeg får et på 90 kWh i stedet.. a man can dream :) eller er det typisk reparasjon etc.?

Tuxedo

Hvis batteriet lar seg reparere, sender de det til Nederland og installerer et lånebatteri i mellomtiden.  Hvis det er helt ødelagt, vil du sannynligvis få et brukt "refurbished" batteri som erstatning.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13


fredag

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 10. august 2016, klokken 21:28
Sitat fra: Tuxedo på fredag 05. august 2016, klokken 15:11
I går dukket det opp meldingen "Battery Charge Level Will Be Restricted", og ladingen hadde stoppet for tidlig.  Denne feilmeldingen forsvant etter en kjøretur, men nå lader bilen kun til 330 km Typical med lading satt til 100%.  Dette skal bli interessant når jeg skal kjøre fra Bergen tilbake til Oslo på søndag.

Edit:  Etter at bilen avsluttet lading i formiddag, og jeg koblet den fra kontakten, har typical svingt opp til 355, og er nå nede på 314.  Jevn utetemperatur på rundt 17 grader. Har kjørt et par km i dag.  Her er det noe snodig på gang.
Oppdatering på denne:

Jeg kom meg greit fra Bergen til Oslo i helgen, siden SC i både Aurland og Gol gjør at man ikke er avhengig av fullading (og E16 forbi Aurland ble heldigvis åpnet igjen i tide etter steinskredet).  Men i går ville ikke bilen ta lading i det hele tatt.  Tesla på Skøyen kontaktet Tesla Rud som tok bilen inn i dag, og ringte raskt tilbake med beskjed om at jeg får den tilbake i morgen med lånebatteri, mens mitt eget sendes til service. Veldig bra oppfølging i dette tilfellet.

Jeg fikk helt tilsvarende forløp som deg med denne "Battery Charge Level Will Be Restricted" feilmeldingen nå i helgen. Bilen sluttet å ta lading, og batterinivået sank til 0km av seg selv. Veldig bra support og oppfølging fra Tesla, og fikk bilen min tilbake med lånebatteri dagen etter.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Gliderman

En artig sak dette med lånebatteri om du får feil. Hvor ofte får du lånekomponenter om eksosbilen får en feil?

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Muffinman

Tja, hvis de måtte sende motoren til utlandet for reparasjon og det ville ta flere uker ville de nok ha stilt en lånebil til disposisjon ;)

morpheos

Mja - mon det. Jeg har hatt flere fossilbiler med reperasjoner som har tatt 1 uke+; og ikke opplevd at verkstedet har tilbudt seg lånebil. I noen tilfeller har man leiebil, men det er som oftest noe man selv må dekke. Siste eksempelet var feil som førte til at fossilbilen (BMW 525 2005-modell) ble skrotet til fordel for Tesla. Massive feil med turbo som måtte byttes ++; kostnader på nærmere 100k og forespeilet 1-2 uker på verksted pga. deler som må skaffes og omfattende arbeid. Måtte dekke leiebil selv eller via forsikring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA