Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris for opplegg av 230 V, 32 ampere, enfase?

Startet av torerikb, mandag 04. november 2013, klokken 13:48

« forrige - neste »

F_P

Som nevnt. Den bjelken er laget av knallhardt stål, og den ruster. Spiser stålbor til frokost gjør den også. Et kvalitetsbor holder til 2-4 hull før det er ubrukelig.

Så rust skal man frykte når man vet hva man snakker om ;)

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 30. januar 2016, klokken 18:13
F_P - Tesla er laget av aluminium, og rust skal man ikke frykte!
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

o.b.lix

Sitat fra: F_P på lørdag 30. januar 2016, klokken 22:36
Som nevnt. Den bjelken er laget av knallhardt stål, og den ruster. Spiser stålbor til frokost gjør den også. Et kvalitetsbor holder til 2-4 hull før det er ubrukelig.

Så rust skal man frykte når man vet hva man snakker om ;)

Jeg må beklage, men F_P har nok rett. Omtrent det eneste på bilen som er stål, er denne bjelken.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Sitat fra: F_P på lørdag 30. januar 2016, klokken 22:36
Spiser stålbor til frokost gjør den også. Et kvalitetsbor holder til 2-4 hull før det er ubrukelig.
Den spiser det til middag og kveldsmat også. Oversatt: 2-4 bor av middels kvalitet pr 1 hull.

Lynet

Sitat fra: Muffinman på lørdag 30. januar 2016, klokken 23:17
Sitat fra: F_P på lørdag 30. januar 2016, klokken 22:36
Spiser stålbor til frokost gjør den også. Et kvalitetsbor holder til 2-4 hull før det er ubrukelig.
Den spiser det til middag og kveldsmat også. Oversatt: 2-4 bor av middels kvalitet pr 1 hull.
Det finnes bor som spiser slikt høytfaststål, men de koster litt.....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

F_P

Sitat fra: Lynet på lørdag 30. januar 2016, klokken 23:31
Sitat fra: Muffinman på lørdag 30. januar 2016, klokken 23:17
Sitat fra: F_P på lørdag 30. januar 2016, klokken 22:36
Spiser stålbor til frokost gjør den også. Et kvalitetsbor holder til 2-4 hull før det er ubrukelig.
Den spiser det til middag og kveldsmat også. Oversatt: 2-4 bor av middels kvalitet pr 1 hull.
Det finnes bor som spiser slikt høytfaststål, men de koster litt.....

Jeg vet, må innom Würth/Tools når jeg har tid for å få tak i enda bedre.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

SunSeeker

#590
Sitat fra: F_P på lørdag 30. januar 2016, klokken 17:54
Ingen skjæring slik jeg monterer.

Selv om obelix nevner at lykten kan festet til stålbjelken bak isoporen så får jeg legge til at dette er noe man skal tenk litt gjennom i forhold til å bore. Lager du hull i bjelken så ruster den + hulene går ikke gjennom en platen, men inn til et hulrom. Du skal være rimelig sikker på at du får tettet hullet for å velge denne løsningen. Det høres kanskje jalla ut, men på bakgrunn av dette så limer jeg festene til stålbjelkene for unngå rustproblemer i fremtiden.

Hvem du velger, tja..



@ F_P  Min uthevning i rødt. Hvilket lim bruker du for å feste brakettene? Høres enkelt ut om det sitter over tid.

Samtidig: Dere snakket om et rele``for homelink styring av Ledbarene. Er det et enkelt på/av eller? Bruker ikke homelink, men slår ikke den seg av automatisk utenfor geografisk lagret område, eller er det av/på der også??

Muffinman

Til oss som ikke er fornøyd med fjernlyset i TMS: I dag var jeg passasjer noen timer i en nesten ny Kia Sportage. Den har klar film på utsatte steder for å motvirke lakkskader som følge av steinsprut, multimediaskjermen gikk over i nattmodus og tilbake igjen inn og ut av tunneler - bedre enn TMS der - men det var nesten ikke mulig å se at det var fjernlys på den. Faste xenon nærlys, men fjernlysene la bare et brunt skjær som knapt var synlig i overkant av nærlysene. Selv originale TMS framstår som flomlys i forhold.

Dårlige som fjernlysene på TMS enn er, det finnes verre. MYE verre :)

o.b.lix

Sitat fra: SunSeeker på torsdag 18. februar 2016, klokken 22:03
Bruker ikke homelink, men slår ikke den seg av automatisk utenfor geografisk lagret område, eller er det av/på der også??
Denne funksjonen kan du slå av.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Powerflux

Jeg spurte om dette for en god stund siden uten å få noe svar men altså, Må man gå via innerskjerm for å bytte ballast/pære(35W) eller kan dette også gjøres via frunk?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Cookie Monster

Sitat fra: Powerflux på torsdag 18. februar 2016, klokken 22:14
Jeg spurte om dette for en god stund siden uten å få noe svar men altså, Må man gå via innerskjerm for å bytte ballast/pære(35W) eller kan dette også gjøres via frunk?

Har ikke prøvd. Tok selv via innerskjerm. Hvis det er mulig fra toppen tror jeg uansett det sparer deg for mye banning og knot å ta innerskjermen siden det er nok ikke lett å komme til de skruene for å ta av ballasten fra toppen som er på undersiden av lykta.
2015 P85D

Powerflux

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 18. februar 2016, klokken 22:46
Sitat fra: Powerflux på torsdag 18. februar 2016, klokken 22:14
Jeg spurte om dette for en god stund siden uten å få noe svar men altså, Må man gå via innerskjerm for å bytte ballast/pære(35W) eller kan dette også gjøres via frunk?

Har ikke prøvd. Tok selv via innerskjerm. Hvis det er mulig fra toppen tror jeg uansett det sparer deg for mye banning og knot å ta innerskjermen siden det er nok ikke lett å komme til de skruene for å ta av ballasten fra toppen som er på undersiden av lykta.
Roger that! Takk for info ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

o.b.lix

Sitat fra: Powerflux på torsdag 18. februar 2016, klokken 22:14
Jeg spurte om dette for en god stund siden uten å få noe svar men altså, Må man gå via innerskjerm for å bytte ballast/pære(35W) eller kan dette også gjøres via frunk?

På D-modellene i alle fall er det lettest via frunk - to eller tre skruer, så løfter du ut hele innmat i frunk og da kommer du til begge sider. Slipper å rote på gulv/bakke er en grei bonus også.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Powerflux

Sitat fra: o.b.lix på fredag 19. februar 2016, klokken 08:06
Sitat fra: Powerflux på torsdag 18. februar 2016, klokken 22:14
Jeg spurte om dette for en god stund siden uten å få noe svar men altså, Må man gå via innerskjerm for å bytte ballast/pære(35W) eller kan dette også gjøres via frunk?

På D-modellene i alle fall er det lettest via frunk - to eller tre skruer, så løfter du ut hele innmat i frunk og da kommer du til begge sider. Slipper å rote på gulv/bakke er en grei bonus også.

Og da kommer man greit til både ballaster og pærer? Konge ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

joda

#598
Noen som har lyst til å lage en DIY angående dette..?? (Eller kanskje det finnes allerede.!?!)
Altså bytte til 35W pære...
TMS 85D

F_P

Sitat

@ F_P  Min uthevning i rødt. Hvilket lim bruker du for å feste brakettene? Høres enkelt ut om det sitter over tid.

Samtidig: Dere snakket om et rele``for homelink styring av Ledbarene. Er det et enkelt på/av eller? Bruker ikke homelink, men slår ikke den seg av automatisk utenfor geografisk lagret område, eller er det av/på der også??

Har prøvd litt forskjellig. Tech 7 og lignende er supert, denne her for eksempel: http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Ovrig/BT-Multibond-Rapid-2000030746/

Når det gjelder rele, jeg har tatt inn disse, de ser slik ut: http://www.bilkomponenter.no/products/433mhz-tradlost-rele

Denne kobles mellom styrestrøm fra fjernlyset og releet som er på ledningsnettet til lykten(e). Kodes opp mot homelink slik at du kan deaktivere ekstralyset helt om du ønsker. Det vil ikke slå seg av geografisk om du ikke angir automatisk "åpning" i bilen.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA