Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris for opplegg av 230 V, 32 ampere, enfase?

Startet av torerikb, mandag 04. november 2013, klokken 13:48

« forrige - neste »

F_P

Stemmer det :)

http://www.bilkomponenter.no/categories/tesla

Rabattkode = elbilforum14

Lagt med et bilde av 2x10" på min egen. Nå er de en stund siden de ble montert så teknikken er videreutviklet slik at lyktene kommer nærmer hverandre. 1x20" eller 1x10" kan trøkkes helt bak grillen, men jeg gjør helst ikke dette siden det gjør evt. finjustering etter montering nærmest umulig uten å ta ut lykten igjen.

Må nesten legge til en ting. Jeg ser at det er flere som har montert LEDbaren(e) slik at de henger i nosecone. Mulig det går helt fint, men jeg er svært skeptisk siden det tynger nosecone med 4-6kg, noe jeg er helt sikker på at den ikke er konstruert for å holde igjen ved bråbrems etc.


Sitat fra: FU73 på torsdag 28. januar 2016, klokken 17:29
F_P   var det slik at du har en nettbutikk hvor man kan se alt du har å selge :)
har du bilde av hvordan det blir med ledbar? mulig det står noe om dette tidligere i tråden?
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

FU73

er ledbaren montert i en utsparing som er i nosecone fra før. eller må man skjære ut mye for å tilpasse den?
Har ikke fått min TMS ennå, så har ikke sett på nært hold hvordan det ser ut  :D
hva er anbefalt av SR20 og SR2-20 ? jeg kjører en del svingete veier og kanskje greit med bredt lys, samtidig som man kanskje lettere oppdager dyr som kommer inn fra sidene. som Elg feks. men samtidig kjekt med lys som strekker seg langt fremover også.
2016 Model S 70D

o.b.lix

Jeg valgte SR20 combo fordi den ga mest bang for buck, plasserte under skilt i utsparring der. Klipte vekk plastnetting, og festet brakett i ramme bak nosecone. Koblet rett på batteri (måtte ta ut bunnen av frunk, kjapt og enkelt), og signalkabel på lykt.

Lysbildet er nydelig, mye lys rett foran bil, men også masse lys på sidene og langt fremme.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

FU73

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 30. januar 2016, klokken 16:32
Jeg valgte SR20 combo fordi den ga mest bang for buck, plasserte under skilt i utsparring der. Klipte vekk plastnetting, og festet brakett i ramme bak nosecone. Koblet rett på batteri (måtte ta ut bunnen av frunk, kjapt og enkelt), og signalkabel på lykt.

Lysbildet er nydelig, mye lys rett foran bil, men også masse lys på sidene og langt fremme.
Takk, høres veldig flott ut dette.  :)
hvordan er det med krav om å separat slå av disse ekstralysene. Er det fortsatt krav om å ha en egen bryter for det?
2016 Model S 70D

Muffinman

Masse lys rett foran bilen er uansett ikke bra. Det kan man unngå ved å justere combo-baren høyt; legg hyperspot``en slik at så vidt toucher veien langt foran bilen på helt flat vei. Innledningsvis ser det ut som du har justert for høyt, men FOR mye lys rett foran bilen gjør overgangen til nærlys stor i tillegg til at du får egenblending som gjør at du ikke ser hva som skjer langt framme like godt. En annen fordel med en slik justering er at om du kjører ned en lang slak bakke som flater ut får du lys langt framme på veien. Justerer man lavere havner lyskjeglen i "bunnen" av bakken. Jeg har justert den lille 10" min slik etter mye prøving og feiling, og etter noen 1000km mørkekjøring har jeg funnet sweetspot hvor det fungerer desidert best.

SR2 er vel ikke E-merket, så da går det vel ikke an å få det godkjent uansett? Og ekstralys som ikke er montert parvis er heller ikke innafor. Man kan kanskje kalle det arbeidslys om man kan vise til at de ikke virker sammen med fjernlysene og i så måte kan en bryter være nyttig, men jeg er jammen ikke sikker på om noe slik går gjennom heller.

o.b.lix

Sitat fra: FU73 på lørdag 30. januar 2016, klokken 16:41
Er det fortsatt krav om å ha en egen bryter for det?

Nei, slike krav er det ikke.

Men som muffin skrev, tok litt tid å justere inn. Er forberedt på å måtte koble av lyset ved godkjenning om ikke reglene endrer seg før bilen er 4 år, siden ekstralys er bare lov i par (2 stk eller 4 stk).
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

pwb

#576
Sitat fra: Muffinman på lørdag 30. januar 2016, klokken 16:58
Man kan kanskje kalle det arbeidslys om man kan vise til at de ikke virker sammen med fjernlysene og i så måte kan en bryter være nyttig, men jeg er jammen ikke sikker på om noe slik går gjennom heller.

Arbeidslys skal kunne reguleres i forskjellige stillinger, så litt vanskelig da med fastmonter ledbar.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#KAPITTEL_28

"ARBEIDSLYS

8. Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
8.1 Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
8.2 Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
8.3 Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent."

F_P

Ingen skjæring slik jeg monterer.

Selv om obelix nevner at lykten kan festet til stålbjelken bak isoporen så får jeg legge til at dette er noe man skal tenk litt gjennom i forhold til å bore. Lager du hull i bjelken så ruster den + hulene går ikke gjennom en platen, men inn til et hulrom. Du skal være rimelig sikker på at du får tettet hullet for å velge denne løsningen. Det høres kanskje jalla ut, men på bakgrunn av dette så limer jeg festene til stålbjelkene for unngå rustproblemer i fremtiden.

Hvem du velger, tja..

SR2-20 kommer E-merket med driving, som er meget, meget bra i forhold til spredning, og lyser mer enn langt nok. SR-20 finnes som klassisk kombo i e-merket variant. Tenkte å teste ut denne selv på bilen i morgen om jeg rekker. Selger i hvert fall i bøtter og spann :)

Sitat fra: FU73 på lørdag 30. januar 2016, klokken 16:26
er ledbaren montert i en utsparing som er i nosecone fra før. eller må man skjære ut mye for å tilpasse den?
Har ikke fått min TMS ennå, så har ikke sett på nært hold hvordan det ser ut  :D
hva er anbefalt av SR20 og SR2-20 ? jeg kjører en del svingete veier og kanskje greit med bredt lys, samtidig som man kanskje lettere oppdager dyr som kommer inn fra sidene. som Elg feks. men samtidig kjekt med lys som strekker seg langt fremover også.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

F_P

SR2 er e-merket men kun i Driving lysbilde.

Når det gjelder vinkel. Jeg har testet mye med mine SR-10. De må stå rett frem. Spredningen er rett og slett for dårlig (spot) til at de kan vinkles en eneste mm oppover. SR2-10 montert på kundebiler synes jeg gir bra lys montert helt vinkelrett. Det gir litt strølys fra ca. 15m foran bilen, men jeg mener det er helt greit. Som sagt. Spot, som jo hyperkombo har i midten blir veldig høyt og i tretoppene om man vinkler de det minste oppover.

Sitat fra: Muffinman på lørdag 30. januar 2016, klokken 16:58
Masse lys rett foran bilen er uansett ikke bra. Det kan man unngå ved å justere combo-baren høyt; legg hyperspot``en slik at så vidt toucher veien langt foran bilen på helt flat vei. Innledningsvis ser det ut som du har justert for høyt, men FOR mye lys rett foran bilen gjør overgangen til nærlys stor i tillegg til at du får egenblending som gjør at du ikke ser hva som skjer langt framme like godt. En annen fordel med en slik justering er at om du kjører ned en lang slak bakke som flater ut får du lys langt framme på veien. Justerer man lavere havner lyskjeglen i "bunnen" av bakken. Jeg har justert den lille 10" min slik etter mye prøving og feiling, og etter noen 1000km mørkekjøring har jeg funnet sweetspot hvor det fungerer desidert best.

SR2 er vel ikke E-merket, så da går det vel ikke an å få det godkjent uansett? Og ekstralys som ikke er montert parvis er heller ikke innafor. Man kan kanskje kalle det arbeidslys om man kan vise til at de ikke virker sammen med fjernlysene og i så måte kan en bryter være nyttig, men jeg er jammen ikke sikker på om noe slik går gjennom heller.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

o.b.lix

F_P - Tesla er laget av aluminium, og rust skal man ikke frykte!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Cookie Monster

#580
Er noe stål på Tesla som ruster som feks øvre bærearmer, bjelker og braketter rundt om på bilen. Kan også få lakkbobler hvis det er gjort dårlig jobb som man av og til ser nede på dørene og panser på Tesla.

2015 P85D

FU73

Sitat fra: F_P på lørdag 30. januar 2016, klokken 17:54
Ingen skjæring slik jeg monterer.

Selv om obelix nevner at lykten kan festet til stålbjelken bak isoporen så får jeg legge til at dette er noe man skal tenk litt gjennom i forhold til å bore. Lager du hull i bjelken så ruster den + hulene går ikke gjennom en platen, men inn til et hulrom. Du skal være rimelig sikker på at du får tettet hullet for å velge denne løsningen. Det høres kanskje jalla ut, men på bakgrunn av dette så limer jeg festene til stålbjelkene for unngå rustproblemer i fremtiden.

Hvem du velger, tja..

SR2-20 kommer E-merket med driving, som er meget, meget bra i forhold til spredning, og lyser mer enn langt nok. SR-20 finnes som klassisk kombo i e-merket variant. Tenkte å teste ut denne selv på bilen i morgen om jeg rekker. Selger i hvert fall i bøtter og spann :)



Så hvis man skal "bry" seg om å gjøre det i henhold til regelverket, så burde man heller montere 2 stk SR2-10 i stedet for SR20 da egentlig. Men rart om ikke reglene etterhvert blir annerledes med ledbars. Skulle tru at en ledbar på 20" vil være velfungerende.
2016 Model S 70D

FU73

vet ikke helt hva som skjedde, mitt siste innlegg kom visst inn i sitatet  ;D
2016 Model S 70D

Muffinman

En tag for mye eller for lite ☺

Powerflux

Mulig det har blitt nevnt men kan man bytte ballast og pærer via frunken eller er det kun bak innerskjerm det er tilgang?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA