Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hver 6. hurtiglading på kjøpet på Statoil

Startet av ThomasEL, torsdag 08. oktober 2015, klokken 21:16

« forrige - neste »

ThomasEL

Har kjørt enda litt lenger på ladingen jeg henviste til tidligere i dag, og nå kryper utregnet kapasitet like over 19 kWt. Så det er nok riktig som Leafswe (og andre) har vært inne på at jo nærmere man kjører en full utladningssyklus, dess riktigere verdier å beregne ut fra. Basert på Leafswes erfaringer, så ser det jo ikke ut som man kan håpe på over 20 kWt...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

emil

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 10. september 2015, klokken 17:49
Snakket litt med en verksmester på Nissan. Han mente at det nærmeste de kunne komme å gjøre en skikkelig beregning av kapasitet med sitt utstyr, var å lade til 100% på verkstedet, koble til avleser og se antall kWt tilgjengelige der og da.

Og det er vel nøyaktig det samme tallet som du får fra LeafSpy.

ThomasEL

Det vil jeg absolutt tro, Emil. Tallene hentes jo fra samme computer.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

kodalse

For egen del sist dag da jeg kjørte rekkeviddetest på 2012 modellen ser jeg at halvt antall GID koresponderer godt med 6 barer igjen på kapasitet.
I tillegg forbrukt Wh 17600 og gjenværende 1700Wh (ved 22 GID igjen) tilsvarer anslagsvis 19,3 kWh total kapasitet.
Rimelig normalt på en slik modell.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

mo73ro

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 10. september 2015, klokken 17:56
Så det er nok riktig som Leafswe (og andre) har vært inne på at jo nærmere man kjører en full utladningssyklus, dess riktigere verdier å beregne ut fra.

Når jeg tenker meg om så synes jeg prosentverdien reduseres raskere fra 100 til 80 prosent, og er seigere fra 30 og nedover. Dette vil jo medføre at vi kommer frem til lavere kW/h kapasitet enn batteriet har om vi starter på 100 prosent og ikke kjører det helt i bunn.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

als77

Er nok best å få tall fra de som har kjørt batteriet helt tomt, men kan ta med min lille erfaring med lånebil (hadde gått et par tusen km).

110,9 km med estimert rest 30km og forbruk på 14,1kWh/100km.
Tilsier 19,9kWh. Nær ideelle forhold 19grader.

LeafSwe

Drove 128km today, energy consumption 15,0kWh/100km

Started with 283GIDs(99,6%), 97,3% SOC, battery temp 15celcius

Ended with 6GIDs(2.1%), 9,5% SOC, battery temp 22, battery mV 2.886,3.030,3.192(306mV) so i was VERY near turtle

129km x 1,5kWh =

19,35kWh Total usable battery capacity

2014 Leaf with 38000km

3P+
3SR+

mo73ro

Sitat fra: LeafSwe på fredag 11. september 2015, klokken 12:51
Drove 128km today, energy consumption 15,0kWh/100km

Started with 283GIDs(99,6%), 97,3% SOC, battery temp 15celcius

Ended with 6GIDs(2.1%), 9,5% SOC, battery temp 22, battery mV 2.886,3.030,3.192(306mV) so i was VERY near turtle

129km x 1,5kWh =

19,35kWh Total usable battery capacity

2014 Leaf with 38000km

Thanks for the numbers. This confirms that (if it is correct that 100% new battery available capacity is 21,3 kWh) degradation of about 10% will occur quite quickly.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

LeafSwe

#23
Sitat fra: mo73ro på fredag 11. september 2015, klokken 13:00
Sitat fra: LeafSwe på fredag 11. september 2015, klokken 12:51
Drove 128km today, energy consumption 15,0kWh/100km

Started with 283GIDs(99,6%), 97,3% SOC, battery temp 15celcius

Ended with 6GIDs(2.1%), 9,5% SOC, battery temp 22, battery mV 2.886,3.030,3.192(306mV) so i was VERY near turtle

129km x 1,5kWh =

19,35kWh Total usable battery capacity

2014 Leaf with 38000km

Thanks for the numbers. This confirms that (if it is correct that 100% new battery available capacity is 21,3 kWh) degradation of about 10% will occur quite quickly.

Thats not quite right, i have private leased a new 2014 that we drove from new and to 15000km and it never have over 20kWh usable.
Have tested on some new demo cars also.
In Leafspy the car with 38000km shows 99% SOH (1% degradation)

The japanleaf degraded faster, maybe due to other chemestry or p3227 update, and it did only charge to about 4.10mV per cell vs euroleaf 4.13mV (maybe software limit)

Hope someone with a new leaf could do this test also  :)

3P+
3SR+

ThomasEL

#24
Thank you, Leafs

Jeg har i dag ladet til 100% og kjørt batteriet ned til 6%. Jeg skal altså ha forbrukt ca 94% av tilgjengelig batterikapasitet.

Jeg kjørte til sammen 131,2km med blandet kjøring. Mye av tiden i 90km/t++
Gjennomsnittsforbruk for turen ble 0,138kWt/km. Ca 13-18 grader celcius ute.

Forbrukt energimengde: 131,2km * 0,138kWt/km = 18,1056kWt
Jeg har altså da i følge bilens eget måleinstrument tatt ut 94% av tilgjengelig kapasitet.

Beregnet total kapasitet blir da: 18,0156kWt/0,94 = 19,261kWt (tilnærmet lik 19,3kWt)

Selvfølgelig en liten mulighet for at de siste 6% er "seigere" enn de øvrige, slik at jeg hadde fått et annet resultat hvis jeg kjørte helt til bilen stoppet (altså tok ut nøyaktig 100%), men tviler kanskje på det hadde utgjort allverden.

I såfall ser det jo rett og slett ut til at man sliter voldsomt med å få ut mer enn snaue 19,5kWt ved gode forhold som 15 plussgrader - selv med en bortimot helt ny bil...

Med tanke på topografien jeg kjørte i og farten jeg holdt, er jeg forøvrig godt fornøyd med forbruket pr km, det syns jeg ikke er spesielt høyt.

Fortsatt glad hvis flere tar lignende tester og legger ut. Det riktigste blir jo å kjøre fra fullt batteri til stopp, men det er det vel de færreste som gidder. Men fra 100% og ned mot 5-10% bør gi god pekepinn. Husk å dele på antall prosent du har tatt ut.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

LeafSwe

Sitat fra: tomrh på fredag 11. september 2015, klokken 14:43
Er batteriet helt flatt ved 0%?

Vid 4-6 GIDs stannar bilen, dvs 1,4-2,1 GIDs %.
SOC kan variera mycket.
3P+
3SR+

ThomasEL

Så lenge vi ikke tør/vil kjøre bilen fullstendig tom i forbindelse med test, så er det vel nettopp dette som er X-faktoren i regnestykket. Jeg kjørte som nevnt ned til 6%, og må derfor i regnestykket anta at jeg har brukt 94% av tilgjengelig kapasitet. Men om jeg kunne kjørt like langt, lenger eller kortere på de siste 6% enn f. eks mellom 12% og 6%, ja det kan jeg ikke vite sikkert uten å kjøre til bom stopp...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA