Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hver 6. hurtiglading på kjøpet på Statoil

Startet av ThomasEL, torsdag 08. oktober 2015, klokken 21:16

« forrige - neste »

ThomasEL

Testet i kveld når bilen gir "Low battery warning". Har lest at det skjer ved en bestemt mengde kWt resterende energimengde i batteriet, og således vil skje ved høyere og høyere SOC ettersom batteriet taper seg. Bilen min er ny, kun to mnd gammel. Jeg fikk LBW allerede mens kjørecomputeren viste 19% gjenværende batteri.. Var ikke dette veldig høyt? (Trodde omlag 17% var vanlig v maks batterikapasitet..?)

Har i tillegg regnet litt... Kjørte 74,8km med et snittforbruk på 0,126kWt/km. Har altså brukt totalt 9,42kWt. På turen sank prosentmåleren fra 63% til 11%. Altså et forbruk på 52%. Det gir en total tilgjengelig batterikapasitet på 9,42kWt/0,52 = 18,1kWt.... Dette er et lavt tall... Burde være mellom 20 og 21 vel?

Eller skyldes dette at "bufferen" etter måleren viser 0% er såpass stor at jeg ikke i virkeligheten har brukt så mye som 52% av tilgjengelig kapasitet?
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

nr1rayner

Har fått LBW alt fra 17-19%. Henger sikkert noe sammen med forbruk den siste tiden også. Sikkert ingen fare ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

LeafSwe

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 08. september 2015, klokken 23:28

Har i tillegg regnet litt... Kjørte 74,8km med et snittforbruk på 0,126kWt/km. Har altså brukt totalt 9,42kWt. På turen sank prosentmåleren fra 63% til 11%. Altså et forbruk på 52%. Det gir en total tilgjengelig batterikapasitet på 9,42kWt/0,52 = 18,1kWt.... Dette er et lavt tall... Burde være mellom 20 og 21 vel?

Brukar vara 19-20kWh tillängligt på nytt batteri, så 18,1kWh låter lite lågt. Prova använd mer % av batteriet och räkna igen.
3P+
3SR+

emil

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 08. september 2015, klokken 23:28
Testet i kveld når bilen gir "Low battery warning". Har lest at det skjer ved en bestemt mengde kWt resterende energimengde i batteriet, og således vil skje ved høyere og høyere SOC ettersom batteriet taper seg. Bilen min er ny, kun to mnd gammel. Jeg fikk LBW allerede mens kjørecomputeren viste 19% gjenværende batteri.. Var ikke dette veldig høyt? (Trodde omlag 17% var vanlig v maks batterikapasitet..?)

Har i tillegg regnet litt... Kjørte 74,8km med et snittforbruk på 0,126kWt/km. Har altså brukt totalt 9,42kWt. På turen sank prosentmåleren fra 63% til 11%. Altså et forbruk på 52%. Det gir en total tilgjengelig batterikapasitet på 9,42kWt/0,52 = 18,1kWt.... Dette er et lavt tall... Burde være mellom 20 og 21 vel?

Eller skyldes dette at "bufferen" etter måleren viser 0% er såpass stor at jeg ikke i virkeligheten har brukt så mye som 52% av tilgjengelig kapasitet?

Forbruksmåleren er ikke alltid nøyaktig så du bør ta flere tester for å få et bedre grunnlag.

ThomasEL

Det er opplagt en unøyaktighet et sted, ja.

Tok en liten tur nå på 31,6km. Snittforbruk på denne lille turen var 0,118kWt/km. Altså et forbruk på 3,729kWt.

Batteriprosenten sank fra 76% til 49% på denne turen, altså skal jeg ha brukt 27% av tilgjengelig batterikapasitet. Dette gir en total batterikapasitet på 13,8kWt. Og det kan iallfall ikke stemme..!

Jeg antar målingen av gjennomsnittlig forbruk som bilen oppgir er rimelig nøyaktig. Det er relativt lett både å avlese kjørt strekning og forbruk i kWt for bilens computer, derfor bør den beregningen stemme. Så "feilen" må vel ligge i beregningen av hvor mange prosent man bruker..?

Muligens det kan lønne seg med en opplading til 100%, slik at computeren "ser" hvor stor batterikapasiteten er... Dere med Leaf Spy har vel etter det jeg har lest opplevd at noen fulladinger fører til at beregningsgrunnlaget bedres...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Hadde vært interessant å høre om andre har beregnet batterikapasitet matematisk på denne måten. Altså ved å ta antall kWt brukt og dele på prosentfaktoren til så mange prosent bilen forteller at man har brukt...

Får dere andre også en total batterikapasitet under det forventede? Hvis alle gjør det, så er det vel noe muffins med prosentmålerne. Hvis de fleste får forventede verdier (ca 21kWt på nytt batteri), så kan det være grunn til å undersøke batteriet mitt nærmere..
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tomrh

Btw..for å gjøre forvirringen komplett: Batterikapasitet varierer også med temperatur. Har skjedd utallige ganger at jeg f.eks. parkerte med 7 streker men hadde bare 6 da jeg startet bilen igjen. Prosentene må man ta med en klype salt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

mo73ro

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 09. september 2015, klokken 21:51
Hadde vært interessant å høre om andre har beregnet batterikapasitet matematisk på denne måten.

Gjorde det tilfeldigvis i går. Kom da frem til at 100% tilsvarte 19,6 KWH. Håper ikke det stemmer, for det er da nesten 10%  redusert kapasitet allerede. Bilen ble kjøpt ny for 2,5 mnd siden og har gått 4300 km.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

ThomasEL

Nye målinger i dag. Ladet for en gangs skyld til 100%

Kjørte 91,9km. Gjennomsnittsforbruk på 0,134kWt/km
Batteriprosenten sank da fra 100% til 34%. Altså brukt 66% av tilgjengelig kapasitet.

Regnestykket blir da slik
Forbruk: 91,9km * 0,134kWt/km = 12,3146kWt
Forbruk i prosent: 100%-34% = 66%
Tilgjengelig kapasitet totalt: 12,3146kWt:0,66 = 18,658kWt, altså avrundet 18,7kWt

Fortsatt under det som kan forventes... Artig hvis flere gidder ta denne testen.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

mo73ro

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 10. september 2015, klokken 11:18
Fortsatt under det som kan forventes... Artig hvis flere gidder ta denne testen.

Ja, fint om flere kunne gjøre dette. Gjerne de med forholdsvis nye biler. Så vidt jeg har klart å lese meg til skal en ny batteripakke gi 21,3 kW/t tilgjengelig av de 24 kW/t den har som kapasitet.

Håper ikke dette stemmer. Tror du kjøpte Leaf omtrent rundt det tidspunktet jeg gjorde og du har da litt over 12 prosent tap allerede. Jeg beregnet meg frem til litt under 10 prosent tap som jeg nevnte i mitt innlegg med samme måte å regne på som du har gjort.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

ThomasEL

Denne måten å beregne total kapasitet basert på en kjent størrelse og hvor mange prosent dette utgjør av totalen, er matematisk sett helt korrekt. Men det forutsetter selvsagt at bilen oppgir riktig forbruk, riktig tripteller og riktig forbruk i prosent...

Tviler egentlig sterkt på at bilene våre har tapt seg 10-12% på et par måneder. Så dersom resultatene våre er riktige, at batterikapasiteten faktisk ligger så lavt, så antar jeg bilene er levert med "uheldige" batteripakker i utgangspunktet.

Men som sagt, veldig bra hvis flere måler!
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

emil

Har ved tidligere anlendinger spurt om folk kan sammenligne prosentvisning i euro-leaf med LeafSpy, men har ennå tilgode å få noen gode tall der.

Olee

Problemet er vel her som Emil nevner prosentmåleren til bilen. Den stemmer ikke med virkelig SOC, eller det som LeafSpy viser. Alt etter hvor du er på skalaen, vil du få enten store eller små feil. Sist jeg sjekket SOC i bilen mot LeafSpy fant jeg ut at på 80% stemmer det innenfor 1%, mens på 100% i bilen var det et stykke under 95%(husker ikke nøyaktig).
Skulle jeg tatt denne testen, ville jeg helt klart brukt LeafSpy for å avlese SOC :)

LeafSwe

Don't look at SOC in Leafspy. Look at GIDs %
In a new battery with ~280 GIDs, Leafspy GIDs % and the cars % is exactly the same.
I've tested several new leafs and i never get more than 20kwh from the battery at prefect conditions(just charged and 284 GIDs and battery temperature between 20-30 Celcius)

You get the best measurement if charged to 100% and drive to or below Very low battery warning (8%)
Turtle is around 2% GIDs
The car stops showing percent after 6% when you most need it, here is Leafspy great!
3P+
3SR+

ThomasEL

I det daglige for å beregne gjenstående rekkevidde syns jeg (til mitt bruk) at bilens prosentmåler er god nok. Og faktisk stemmer GOM også ganske godt for min del, så lenge jeg vet at jeg må se bort fra verdiene som vises like etter en lang oppoverbakke eller nedoverbakke.

Men det er en kjip følelse å ikke vite om batteriet har den totale energimengden det skal ha.

Snakket litt med en verksmester på Nissan. Han mente at det nærmeste de kunne komme å gjøre en skikkelig beregning av kapasitet med sitt utstyr, var å lade til 100% på verkstedet, koble til avleser og se antall kWt tilgjengelige der og da.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA