Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flyer for feilparkerte biler...

Startet av ravn, lørdag 14. februar 2009, klokken 19:56

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Kristian på lørdag 16. april 2011, klokken 23:42
Jeg har vel ikke angrepet det å legge lapper, det er vel budskapet jeg stiller spørsmål ved.

Jeg har lagt en melding jeg fant her på biler som parkerer på MC parkering der forliket blir forklart. Denne tar utgangspunkt i at EL biler kan miste muligheten til å parkere på MC plasser dersom de ikke respekterer forliket. En annen vinkling er at MC har ingen andre steder å parkere. For noen få år siden kunne MC'er parkere hvor som helst, men etter mye tullingparkering er dette blitt strammet inn og nå gjelder like strenge regler som for bil. Problemet er at en MC kan ikke parkere på en betalplass da han ikke har noe sted å legge lappen. Da er det lett å forstå at det er fortvilet når noen få EL biler har fylt hele MC parkeringen og det er rett og slett ingen steder å parkere.

Når vi er inne på å vise hensyn, på Saga er det noen plasser for korte biler og noen for lange. Av en eller annen grunn står alle de korte bilene på de normale plassene, så her er det fullt. Masse ledige korte plasser, men her kan ikke en PSA parkere.

Nå er vel den ordninge med forliket uansett over. Bare 2 hjulinger har lov å parkere på MC plasser nå.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

akseln

Sitat fra: Griffel på mandag 26. september 2011, klokken 12:43
Sitat fra: Linnea på mandag 26. september 2011, klokken 11:03

Når jeg kjører til en ladeplass så er det fordi jeg TRENGER lading. Om jeg ikke trenger lading parkerer jeg på fossilplass.

Nå er det lov for elbiler å parkere på plasser for elbil enten de skal lade eller ikke. Men dersom det er ledige plasser uten lading i nærheten og en ikke trenger lading sier vanlig folkeskikk at en skal bruke disse.

Parkerer jeg på en ladeplass er det fordi det er det mest hensiktsmessige der og da, og jeg kobler til ladekablen enten jeg trenger lading eller ikke, slik at jeg slipper å iritere ladefundamentalistene. Bilen tar ikke sakde av dette når det bare skjer av og til.

Praktisk spørsmål: Hva gjør man når valget er mellom en fossilplass der makstid er 2 timer og på en ladeplass der man kan stå hele arbeidsdagen? Valget sier seg vel selv?

Griffel

#47
Sitat fra: akseln på mandag 26. september 2011, klokken 15:52


Praktisk spørsmål: Hva gjør man når valget er mellom en fossilplass der makstid er 2 timer og på en ladeplass der man kan stå hele arbeidsdagen? Valget sier seg vel selv?

Ja dersom en trenger å parkere 1 time og 45 minutter og ikke trenger lading velger en den plassen som er åpen for både elbiler og annet. Fossilplass er det vel ikke noe som heter siden de ikke er reservert for biler med drivstoff av den typen. ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

akseln

Nettopp. Er med på den. Forsøker å lære litt elbil-kutyme før jeg trer inn i rekkene som elbil eier  :-)

Linnea

Sitat fra: akseln på mandag 26. september 2011, klokken 15:52
Praktisk spørsmål: Hva gjør man når valget er mellom en fossilplass der makstid er 2 timer og på en ladeplass der man kan stå hele arbeidsdagen? Valget sier seg vel selv?

Hva gjør du når du skal på jobb, ladeplassen er full, og det er makstid på 2 timer på de andre plassene?
Hva gjør du når du er så tom for strøm at du ikke kommer deg noe sted, og alle kontaktene er opptatt av folk som bare parkerer der av bekvemmelighetshensyn, og setter i støpselet bare for syns skyld?



Jeg vurderer å la være å legge mer penger i å holde de gamle elbilene mine på veien, og heller forflytte meg over i en forurensende gammel dieselbil (som både har ufullstendig forbrenning og mangler partikkelfilter), om det blir slik at alle de nye elbilene, med splitter nye batterier skal stå og okkupere alle ladeplassene pga førernes eget bekvemmelighetshensyn. Disse nye bilene går like langt som jeg kjører på en hel uke, på en eneste lading, men førerne vil ikke gi meg tilgang til stikkontaktene, for da må de gå litt lenger fra parkeringsplassen til døra?


Jeg håper ladeplassene snart blir avgiftsbelagte, med dyrere strøm enn vi får fra kontaktene hjemme, så slipper vi dette tullet.
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

Go-carter

Nå må man ikke gre alle over en kam da. Jeg har 5 mil hver vei inn og ut av oslo, så jeg pleier som regel å måtte lade. Ikke alltid at plassen er ledig, og da må en kjøre rundt på elbilsafari :-) forøvrig er det ofte plass til flere elbiler på en plass, jeg har iallefall opplecd å stå to imiever, meg i think, og en kewet på to oppmerkede plasser ;-)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jkirkebo

Sitat fra: Go-carter på mandag 26. september 2011, klokken 22:17
Nå må man ikke gre alle over en kam da. Jeg har 5 mil hver vei inn og ut av oslo, så jeg pleier som regel å måtte lade. Ikke alltid at plassen er ledig, og da må en kjøre rundt på elbilsafari :-) forøvrig er det ofte plass til flere elbiler på en plass, jeg har iallefall opplecd å stå to imiever, meg i think, og en kewet på to oppmerkede plasser ;-)

Og jeg har 96km til jobben i Oslo så om jeg kjører bil noen dager blir jeg helt avhengig av å lade i minst 5-6 timer. Heldigvis er det alltid ledige ladeplasser der jeg parkerer, i U5 Oslo City.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Go-carter

...så mye penger har ikke jeg å vie til parkering at jeg kan stå der  :P

Selvfølgelig MÅ jeg ikke lade, sånn som jeg kjører nå lader jeg kun i Oslo, og ikke hjemme.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Linnea


Energiselskapene vil jo helst ha alle over på nattlading da, så om alle som har muligheten til det lader hjemme over natten og heller okkuperer gateplassene til fossilbilistene på dagtid (stadig helt gratis), vil det bli langt mindre frustrerende å være ladetrengt elbilist. Strømmen til bilen er faktisk ikke kostbar heller. Jeg mener: jeg er alenemor og student, med tilhørende økonomi. Har jeg råd til å lade det gamle strømsluket mitt hjemme i garasjen så de fleste andre elbilister råd til å lade hjemme også. Om noen hevder at det er dyrt å lade hjemme stiller jeg meg undrende til at de har råd til å ha bil i det hele tatt.

Det finnes selvfølgelig enkelte som ikke har lademuligheter hjemme. Det surmagede oppgulpet mitt er ikke myntet på dere, men på de som tar seg til rette uten å bry seg om at det er andres tær de danser på.
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

Elmo

Sitat fra: Linnea på mandag 26. september 2011, klokken 22:09
Jeg håper ladeplassene snart blir avgiftsbelagte, med dyrere strøm enn vi får fra kontaktene hjemme, så slipper vi dette tullet.

Som jeg har sagt før, løsningen på kost sikt er at Elbilforeningen "lobber" mot politikerene så tidsbegrensningen på offentlige parkeringsplasser ikke gjelder eller er 24t for elbiler uansett hva som står på skiltene.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Griffel

#55
Sitat fra: Elmo på tirsdag 27. september 2011, klokken 07:55

Som jeg har sagt før, løsningen på kost sikt er at Elbilforeningen "lobber" mot politikerene så tidsbegrensningen på offentlige parkeringsplasser ikke gjelder eller er 24t for elbiler uansett hva som står på skiltene.

Dette lyder ganske umulig. Tidbegrensningen er for å få til kortidsparkering i forretningsområder, at det skulle bli fritt fram for elbiler å okupere offentlige plasser i sentrum hele døgnet har jeg ingen tro på.

At ladeplasser kan ha lenger tid slik at en kan lade en stund vil være fornuftig, og det kan være en god  idet at det er avgift for å parkere på ladeplass enten en lader eller ikke, altså en betaler for å okupere en ladeplass og for tilgang til strøm, så kunne det heller være avgiftsfritak for elbiler på andre offentlige plasser.

Da vil det kanskje bli letter for de som trenger strøm.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

akseln

Et annet behov som vil komme for de som kjører Leaf, er muligheten til å fjernstyre klimaanlegget fra mobilen. Dette forutsetter at bilen står til lading og noen vil sikkert stå på en ladeplass bare for å kunne dra nytte av denne funksjonen.

Nå får jeg sikkert kjeft av Linnea igjen  ;)


jkirkebo

Sitat fra: Akseln på onsdag 28. september 2011, klokken 13:41
Et annet behov som vil komme for de som kjører Leaf, er muligheten til å fjernstyre klimaanlegget fra mobilen. Dette forutsetter at bilen står til lading og noen vil sikkert stå på en ladeplass bare for å kunne dra nytte av denne funksjonen.

Niks, denne funksjonen forutsetter ikke at bilen står til lading, hverken for oppvarming eller kjølig. Dog er den begrenset til 15 minutters drift om bilen ikke er plugget i. 15 minutter er forhåpentligvis nok til få isfrie ruter med et 5kW element, evt. for å senke temperaturen til levelig nivå i solsteiken sommerstid.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

cra

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. september 2011, klokken 14:02
Sitat fra: Akseln på onsdag 28. september 2011, klokken 13:41
Et annet behov som vil komme for de som kjører Leaf, er muligheten til å fjernstyre klimaanlegget fra mobilen. Dette forutsetter at bilen står til lading og noen vil sikkert stå på en ladeplass bare for å kunne dra nytte av denne funksjonen.

Niks, denne funksjonen forutsetter ikke at bilen står til lading, hverken for oppvarming eller kjølig. Dog er den begrenset til 15 minutters drift om bilen ikke er plugget i. 15 minutter er forhåpentligvis nok til få isfrie ruter med et 5kW element, evt. for å senke temperaturen til levelig nivå i solsteiken sommerstid.

15 minutter har i alle fall vært plenty til nå på min 10 år gamle Think.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

akseln

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. september 2011, klokken 14:02
Sitat fra: Akseln på onsdag 28. september 2011, klokken 13:41
Et annet behov som vil komme for de som kjører Leaf, er muligheten til å fjernstyre klimaanlegget fra mobilen. Dette forutsetter at bilen står til lading og noen vil sikkert stå på en ladeplass bare for å kunne dra nytte av denne funksjonen.

Niks, denne funksjonen forutsetter ikke at bilen står til lading, hverken for oppvarming eller kjølig. Dog er den begrenset til 15 minutters drift om bilen ikke er plugget i. 15 minutter er forhåpentligvis nok til få isfrie ruter med et 5kW element, evt. for å senke temperaturen til levelig nivå i solsteiken sommerstid.

Så bra! Lærer noe hver dag! Vet ikke helt hvor jeg hadde det fra at den måtte stå til lading.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA