Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Neue klasse iX3

Startet av daktari, fredag 15. mars 2024, klokken 18:50

« forrige - neste »

RJK

Absolutt ikke overrasket over ikke-svaret fra BMW Norge/BMW-selgeren din!

Trenger nok å gi det mer tid, før vi vet for sikkert.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

Sitat fra: RJK på tirsdag 25. februar 2025, klokken 17:49Absolutt ikke overrasket over ikke-svaret fra BMW Norge/BMW-selgeren din!

Trenger nok å gi det mer tid, før vi vet for sikkert.
Ja, jeg har sendt en e-post til artikkelforfatteren og bedt om å få vite kilden til opplysningene.

Trond.m

Etter avtale med artikkelforfatter:

Det er sjefen for forskning og utvikling av drivlinjene, Michael Salmansberger, som bekreftet at kun den bakre motoren er i drift i revers. Han la også til at den fremre motoren kun er der for en boost-funksjon under fremdrift, og regenerering når man slakker av. Dette ble ytterligere bekreftet av Sebastian Gillen fra Steyr-fabrikken, der motorene skal produseres.

 Vår jobb er å grave videre utover den informasjonen vi blir servert, noe som er hele hensikten med å bli med for å snakke med ekspertene som har laget tingene vi skriver om. Hadde vi lent oss på informasjonen «selgerne» hadde servert, så ville det blitt skrevet veldig mye forskjellig.

Jeg hadde en lang prat med den nordiske kommunikasjonssjefen etter seansen. Heller ikke han var klar over dette før vi tok det opp, men det er viktig at selgerne av bilene blir drillet på det. Det pågår nemlig en rettsak i Norge akkurat nå som en følge av at kunder mener å ha kjøpt en firehjulsdreven bil, og som føler seg lurt når de oppdager at bilen bare drar på to i revers (ikke BMW). 

Teknisk kan det fortsatt være håp, for bak sitter det en EESM-motor med gir (drive og revers). Foran sitter det en ASM-motor som ikke har et slikt gir, men dersom denne er trefas, så kan den fasevendes og på den måten drives begge veier. Er den enfas blir det vanskeligere. Jeg tviler på at det er håp om endringer før bilene blir produsert i første omgang, men kanskje om en tre års tid, når faceliften kommer?


Med vennlig hilsen 

Fred Magne Skillebæk

Radial

For all del, de kan gjerne kalle det en "optional" acceleration boost.
Men akkurat AWD/xDrive betegnelsen blir svært misvisende.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Trond.m

Sitat fra: Radial på tirsdag 25. februar 2025, klokken 20:32For all del, de kan gjerne kalle det en "optional" acceleration boost.
Men akkurat AWD/xDrive betegnelsen blir svært misvisende.
Ja, men de har jo ikke akkurat startet markedsføring enda. 😉

Orbit

Bra du fikk et svar i alle fall - men jeg stusser litt på et par ting:
  • EESM-motoren bak har gir, men det er normalt bare et reduksjonsgir på elbiler. Forover/revers styres med hvordan magnetfeltet settes opp i motoren - og ikke med giret slik journalisten beskriver. Dersom BMW har gjort noe annerledes her ville det være veldig overrraskende!
  • Dersom ASM-motoren foran er en-fas, er det likevel mulig å lage revers på den, men litt mer komplisert enn enkleste enfasmotor (typisk vaskemaskinmotor). Men dersom den i det hele tatt er enfas, vil dette også bety lavt og ujevnt moment på lavt turtall. Det vil gi dårligere fremdrift ved start fra stillestående, selv når en kjører fremover.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

#81
Sitat fra: Orbit på tirsdag 25. februar 2025, klokken 23:36Bra du fikk et svar i alle fall - men jeg stusser litt på et par ting:
  • EESM-motoren bak har gir, men det er normalt bare et reduksjonsgir på elbiler. Forover/revers styres med hvordan magnetfeltet settes opp i motoren - og ikke med giret slik journalisten beskriver. Dersom BMW har gjort noe annerledes her ville det være veldig overrraskende!
  • Dersom ASM-motoren foran er en-fas, er det likevel mulig å lage revers på den, men litt mer komplisert enn enkleste enfasmotor (typisk vaskemaskinmotor). Men dersom den i det hele tatt er enfas, vil dette også bety lavt og ujevnt moment på lavt turtall. Det vil gi dårligere fremdrift ved start fra stillestående, selv når en kjører fremover.
Kanskje de planlegger å tilby «AWD Drive Professional» som opsjon, evnt. kjøp eller leie i etterkant ?? 😏

daktari

Dette er sjokkerende, og det vil være krise for de som ønsker en SUV med awd hvis BMW velger en slik løsning.

Nå har dagens iX3 solgt bra med 2wd, man forventer kanskje ikke e-tron og I-pace egenskaper fra en X3, men allikevel. Dette er for svakt.
Jeg er sjokkert.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

#83
Dealbreaker for noen, men de kan jo kjøpe en tyskprodusert SUV BMW iX. Ser du på hvor stor % av verdensmarkedet som vil velge bort iX NK på grunn av dette,  så er nok den forsvinnende liten. De vil vektlegge rekkevidde og forbruk. Ser ikke bort fra at det er gode grunner rent økonomisk for dette, selv om de tar en risiko ved å skuffe entusiastene.

Radial

Jeg ville heller sagt det slik at hvis de frykter at iX3 stjeler "for mange kunder" fra iX, primært pga "skikkelig AWD", så er ikke iX en god nok bil til prisen.

Personlig setter jeg X3/iX3 høyere på ønske enn iX, da X3/iX3 ser 150% mer maskulin ut og minner om X5 (som burde vært skikkelig elektrifisert, og danker ut iX på nesten alle områder).

Men nok fjas om dette fra meg😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Vaduz

Sitat fra: Trond.m på onsdag 26. februar 2025, klokken 12:08Dealbreaker for noen, men de kan jo kjøpe en tyskprodusert SUV BMW iX. Ser du på hvor stor % av verdensmarkedet som vil velge bort iX NK på grunn av dette,  så er nok den forsvinnende liten. De vil vektlegge rekkevidde og forbruk. Ser ikke bort fra at det er gode grunner rent økonomisk for dette, selv om de tar en risiko ved å skuffe entusiastene.

Det finnes fra før av ingen god grunn for folk å ville ha stor premium suv fra BMW når Kia og Toyota eksisterer, men folk som vil ha en sånn bil vil ha det beste. Ikke en billig Kina-MG løsning der de risikerer å bli sittende fast i en brøytekant med millionbiler sin mens naboen rygger ut med 20 år gammel Subaru. Er ikke rasjonelt, men det er slik premium markedet er.

Øyvind.h

Kun 2wd i revers er en betydelig nedside, men ikke nødvendigvis dealbreaker om bilen ellers innfrir.
Håper dog det ikke stemmer, og litt tidlig for min del å konkludere basert på èn artikkel ettersom det er litt spesielt. 

Når jeg tenker vinter og norske forhold er jeg vel så bekymra for at de går for rammeløse dører som ser fine ut, men som tidvis er noe herk for oss som parkerer utendørs.
Samme med dørhåndtak – håper ikke de går i fella og leverer noe innfelt pinnemøl som er klønete, ubehagelig og gir slitasje på karosseriet bare fordi det ser bra ut eller er rimelig.
Har sett et par forskjellige varianter så litt spent på hva de endelige modellene kommer med. Krysser fingrene for at de ikke setter design foran funksjon.

Alt det andre BMW er gode på tar jeg bare for gitt at de leverer på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

SIS


Trond.m

#88
Det ville vært en veldig positiv overraskelse. Mener at tidligere bilder antydet rammeløse vinduer , men da har de kanskje fått med seg kritikken fra kundene. Og da kan vi forvente en lyd når du lukker dørene som er som forventet for en premiumbil. Det fjerner behovet for softclose. Det enkleste er ofte det beste.

Orbit

BMWBLOG var også på batteri/motorgjennomgangen i Tyskland, og har fått vite i ettertid (se kommentarfeltet) at det er AWD også i revers. Så får vi håpe det er riktig!



https://www.youtube.com/watch?v=ELtTXTq6AMY
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA