Hovedmeny

Neue klasse iX3

Startet av daktari, fredag 15. mars 2024, klokken 18:50

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på tirsdag 18. februar 2025, klokken 21:56Er dette en lovnad a la iD.3 = passat i størrelse, og så var det inni kupéen de snakket om?
Det var jo bare en hype det der...for å selge

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 19. februar 2025, klokken 07:43
Sitat fra: RJK på tirsdag 18. februar 2025, klokken 21:56Er dette en lovnad a la iD.3 = passat i størrelse, og så var det inni kupéen de snakket om?
Selvsagt!

Jeg trodde ikke på denne lovnaden, og skjønte det i beste tilfelle måtte ligge en sær begrensning på uttalelsen/påstanden.

Hadde dog allerede vært mye snakk om hvor mye plass man sparte ved elektrisk drivlinje, og når de skulle komme opp med bil på en ren el-plattform, så ga det noen håp om at de faktisk klarte å utnytte dette, til noe som var særdeles praktisk.

Først når bilen kom, og de lettlurte begynte å klage på falsk lovnad, så måtte de ut og presisere denne "begrensningen". For min del var det bare en bekreftelse på at det var ren marketing-jug!

Men med allerede lave forventninger til det selskapet, så ble jeg ikke skuffet, egentlig. Bare fikk bekreftet at alt det selskapet der sier, skal man ta med noen bøtter med salt!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 19. februar 2025, klokken 07:43
Nja, det er ganske så god plass i en ID.3 faktisk. Kan ikke sammenligne bagasjeplassen med Passat, men rom og plass til fører og passasjer er nok ganske lik. Se det morsomme bildet med en ca 1995 C-klasse forøvrig.

Samme med iX, vesentlig mer romslig kupé enn X5 i baksetene, matcher forsetene og matcher omtrent på bagasje hvis man pakker på rett måte.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SIS

Jeg skal ikke ha sagt om det bare var kupeen de mente, men med 20-30 cm kortere panser enn dagens iX3 må det nødvendigvis bli bedre plass.

RJK

Sitat fra: SIS på onsdag 19. februar 2025, klokken 17:10
Jeg skal ikke ha sagt om det bare var kupeen de mente, men med 20-30 cm kortere panser enn dagens iX3 må det nødvendigvis bli bedre plass.
Det finnes artikler på nett der VW selv poengterer at de mente den innvendige plassen i kupéen. Var vel mest førerplassen og fremre passasjerplass som var stor. Usikker på om de og mente for passasjerer.

Dette kom de ut med litt etter lansering, nettopp fordi folk var skuffa og klagde! Men jeg er lat i dag, så orker ikke leite frem artikler på det, så du får gjerne ta det med både en klype, en neve eller endog en bøtte med salt om du vil! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jalla

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jalla på fredag 21. februar 2025, klokken 18:12elbil24 har en artikkel om de nye batteriene som kommer med "Neue klasse"

https://www.elbil24.no/nyheter/bmw-kliner-til-i-neue-klasse/82717161

Wow! Rett og slett fantastisk! 30 mil på 10 minutter. Mission completed.
Tesla Model Y                         2021-

batterimannen

De har også en sak om motorene, hcor de skriver at Neue klasse bilene ikke får firehjulstrekk ved rygging: 

Ulempen ligger i at motoren ikke er ment å ha en stor rolle i det daglige. Eksempelvis blir den ikke aktivert når bilen settes i revers. Dette gjør at BMW kan velge et enklere oppsett, som også er rimeligere i produksjon. Ulempen er derimot at bilen ikke får firehjulsdrift når du rygger.

https://www.elbil24.no/nyheter/bmw-med-opptil-fire-elmotorer/82723627
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

hELgenen

Sitat fra: batterimannen på mandag 24. februar 2025, klokken 08:02De har også en sak om motorene, hcor de skriver at Neue klasse bilene ikke får firehjulstrekk ved rygging: 

Ulempen ligger i at motoren ikke er ment å ha en stor rolle i det daglige. Eksempelvis blir den ikke aktivert når bilen settes i revers. Dette gjør at BMW kan velge et enklere oppsett, som også er rimeligere i produksjon. Ulempen er derimot at bilen ikke får firehjulsdrift når du rygger.

Det trekket der vil jo ikke akkurat bli populært i Norge. Må faktisk le når jeg ser dette.
Når man kjøper AWD - så forventer man AWD - ikke en 1/2 AWD...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på mandag 24. februar 2025, klokken 08:34
Sitat fra: batterimannen på mandag 24. februar 2025, klokken 08:02De har også en sak om motorene, hcor de skriver at Neue klasse bilene ikke får firehjulstrekk ved rygging: 

Det trekket der vil jo ikke akkurat bli populært i Norge. Må faktisk le når jeg ser dette.
Når man kjøper AWD - så forventer man AWD - ikke en 1/2 AWD...

Det hjelper ikke akkurat at det er på bakhjulene rygge-driften blir. Hvis en f.eks. skal rygge opp en liten bakke. Får bli med nesen oppover da. Hvis en hadde hatt rygge-motoren på fremhjulene så hadde ikke dette vært så ille, siden det er når en rygger litt oppover at en trenger mest 4WD, og når en rygger opp skyves vekten til fremhjulene i større grad.

Er litt forvirret:
Kommer ikke iX3 før til årsskiftet? Eller er ikke iX3 en del av denne neue klasse? Fra artikkelen: "Mot slutten av året kommer den første bilen i Neue Klasse på markedet." Eller er artikkelen eldre enn den fremstår som (fra i går)?
Tesla Model Y                         2021-

Trond.m

Hvis det stemmer kan dette være er en dealbreaker for mange, og det blir interessant å se hvordan de kommer til å informere om det. Det har jo blitt slått fast at manglende 4-hjulsdrift ved rygging er en mangel hvis det ikke er informert om.

https://www.tv2.no/broom/far-heve-kjopet-av-helt-spesiell-grunn/17455057/

De fleste velger AWD for å unngå å stå fast om vinteren. Skal du ut av en parkeringsplass etter kraftig snøfall så er det avgjørende at 4-hjulsdriften virker begge veier. Tror forresten BMW manglet det hybriden på 225XE, men på et,rent,elektrisk drivverk virker det som et merkelig valg. Spørsmålet er om det er dokumentert eller bare et rykte ?

daktari

"1, 2, 3 eller 4 elmotorer. Valget blir ditt, i Neue Klasse. De første kommer til høsten."

Selvfølgelig kommer det ekte AWD på iX3 på Neue klasse.

4 motorer kommer antagelig i en M3 sedan-versjon jfr den prototypen her: https://www.elbil24.no/nyheter/bmw-strekker-strikken/82691352
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Mener du altså at opplysningene i artikkelene om at den ikke trekker på alle 4 hjul ved rygging er feil ?

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på mandag 24. februar 2025, klokken 10:25Hvis det stemmer kan dette være er en dealbreaker for mange, og det blir interessant å se hvordan de kommer til å informere om det. Det har jo blitt slått fast at manglende 4-hjulsdrift ved rygging er en mangel hvis det ikke er informert om.
Ja, faktisk. Det er helt avgjørende her om vinteren. Kun trekk på bakhjula når jeg rygger opp en bakke inn på gårdsplassen er en dealbreaker.  Og ville vært megaflaut å bli stående fast med flett ny BMW med AWD på en litt snødekt gårdsplass.

Dette er rett og slett for dårlig, og helt uaktuelt. Får se etter en pent brukt iX i stedet da, når det er på tide å bytte bil. Eller håpe at Audi tar en skikkelig facelift på Q6.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: Trond.m på mandag 24. februar 2025, klokken 15:06Mener du altså at opplysningene i artikkelene om at den ikke trekker på alle 4 hjul ved rygging er feil ?
Selvfølgelig, det må være misforstått av journalisten. Hvorfor skulle de lage en X-drive-modell uten X-drive?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA