Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Neue klasse iX3

Startet av daktari, fredag 15. mars 2024, klokken 18:50

« forrige - neste »

daktari

Da er dette forhåpentligvis løst.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Hvem er det som hadde skrevet i kommentarfeltet, og hvem er kilden ? Jeg fant det ikke.

Orbit

Det var Horatiu Boeriu (CEO hos BMWBLOG) som skrev dette, etter å ha sjekket med sine kontakter i utviklingsavdelingen hos BMW.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Sitat fra: Orbit på fredag 28. februar 2025, klokken 14:37Det var Horatiu Boeriu (CEO hos BMWBLOG) som skrev dette, etter å ha sjekket med sine kontakter i utviklingsavdelingen hos BMW.
Ikke godt å vite hvordan det skal vektes mot dette: «Det er sjefen for forskning og utvikling av drivlinjene, Michael Salmansberger, som bekreftet at kun den bakre motoren er i drift i revers. Han la også til at den fremre motoren kun er der for en boost-funksjon under fremdrift, og regenerering når man slakker av. Dette ble ytterligere bekreftet av Sebastian Gillen fra Steyr-fabrikken, der motorene skal produseres»

SIS

Sitat fra: Trond.m på fredag 28. februar 2025, klokken 14:45
Sitat fra: Orbit på fredag 28. februar 2025, klokken 14:37Det var Horatiu Boeriu (CEO hos BMWBLOG) som skrev dette, etter å ha sjekket med sine kontakter i utviklingsavdelingen hos BMW.
Ikke godt å vite hvordan det skal vektes mot dette: «Det er sjefen for forskning og utvikling av drivlinjene, Michael Salmansberger, som bekreftet at kun den bakre motoren er i drift i revers. Han la også til at den fremre motoren kun er der for en boost-funksjon under fremdrift, og regenerering når man slakker av. Dette ble ytterligere bekreftet av Sebastian Gillen fra Steyr-fabrikken, der motorene skal produseres»
Urovekkende hvis ikke BMW selv vet dette  :)  Her kreves det ytterligere avklaring.

hELgenen

Sitat fra: SIS på lørdag 01. mars 2025, klokken 10:18
Sitat fra: Trond.m på fredag 28. februar 2025, klokken 14:45
Sitat fra: Orbit på fredag 28. februar 2025, klokken 14:37Det var Horatiu Boeriu (CEO hos BMWBLOG) som skrev dette, etter å ha sjekket med sine kontakter i utviklingsavdelingen hos BMW.
Ikke godt å vite hvordan det skal vektes mot dette: «Det er sjefen for forskning og utvikling av drivlinjene, Michael Salmansberger, som bekreftet at kun den bakre motoren er i drift i revers. Han la også til at den fremre motoren kun er der for en boost-funksjon under fremdrift, og regenerering når man slakker av. Dette ble ytterligere bekreftet av Sebastian Gillen fra Steyr-fabrikken, der motorene skal produseres»
Urovekkende hvis ikke BMW selv vet dette  :)  Her kreves det ytterligere avklaring.

BMW vet dette! Det er bare at de ikke vil så mye fokus på dette da det er ødeleggende for mange kjøpere. BMW prøver å gjøre grep slik at de ikke mister eksisterende kunder.

Det er en dårlig PR strategi som ikke vil stå seg over tid om man ikke forteller den hele og fulle sannheten. Nå håper jeg BMW vil være tydelige fremover.

turfsurf

Det er vel noe som kun betyr noe for ett fåtall av kunder i land med kaldere klima. Da mener de det er viktigere å spare noen kroner på en enklere frontmotor enn det er er å tape disse få kundene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

esan

Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. mars 2025, klokken 11:56Det er vel noe som kun betyr noe for ett fåtall av kunder i land med kaldere klima. Da mener de det er viktigere å spare noen kroner på en enklere frontmotor enn det er er å tape disse få kundene.

Det er vel nettopp kundene i land med kaldere klima som er den viktigste kundebasen for utgavene med AWD? Har man ikke AWD i revers, så forsvinner jo en vesentlig grunn for å velge AWD. Man vil jo gjerne kunne rygge seg ut av en grøft eller snøfonn. For min del vil dette være et moment som i tilfelle får meg til å velge bort denne nye modellen.

turfsurf

På elbiler er vel AWD mere for performance enn det er for vinteregenskaper.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SIS

Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. mars 2025, klokken 12:07På elbiler er vel AWD mere for performance enn det er for vinteregenskaper.
Full-time 4 WD er vel en tapt sak i dagens Elbilverden. Og nå også 4WD i revers. 99.9% av tiden er det viktigere med lavere forbruk.

turfsurf

Kan jo enkelt løses med software, som mange har gjort. Altså forskjellige moduser.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Breezec

Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. mars 2025, klokken 13:57Kan jo enkelt løses med software, som mange har gjort. Altså forskjellige moduser.
Kun mulig hvis ene motor ikke har permanent magneter, slik som f.eks frontmotor Tesla. Hvis begge motorer har magneter må det brukes andre måter frikoble på, som clutch og frihjul (MG?), og da ryker vel rygging i samme slengen.
2022 Model 3 Performance

Vaduz

Sitat fra: SIS på lørdag 01. mars 2025, klokken 13:24
Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. mars 2025, klokken 12:07På elbiler er vel AWD mere for performance enn det er for vinteregenskaper.
Full-time 4 WD er vel en tapt sak i dagens Elbilverden. Og nå også 4WD i revers. 99.9% av tiden er det viktigere med lavere forbruk.

Alle gode elbiler har det, enten automatisk ved glatt føre eller som en egen «snow mode». Bare de aller billigste Kina bilene har hatt kun bakhjulstrekk ved rygging.

hELgenen

Selv om 99% av alle turer går fint med den løsningen så er det den ene turen man står der og ringer viking man ikke vil ha..så enkelt er det.

Aldri en bil uten fungerende awd her,aldri. Har hatt bruk for det årlig flere ganger..også rygging.

Dersom man vil kjøpe awd så vil det alltid finnes alternativer hos andre merker.

Trond.m

#104
Jeg lever fint uten full AWD, men er mer skeptisk til å kjøpe bil «Made in Hungary», som indirekte er en støtte til Putinvenn Viktor Orban. Da venter jeg heller på tyskprodusert NK som sedan eller touring. Kinesisk er også utelukket og nå er det vel på tide å boikotte «Made in USA» Heldigvis er det nok av gode alternativer fra Sør-Korea og Tyskland 😏

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA