Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Model Y

#1
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Klønete lastbalansering hos Easee?
tirsdag 18. februar 2025, klokken 13:36
Jeg ser det er grunnet siste oppdatering (328) at de nå prioriterer L3 over L1.

SitatThe load balancer now prioritizes L1-L3 (instead of L2-L3) for single-phase charging on IT 3-phase systems and N-L3 (instead of N-L1) for single-phase charging on TN 3-phase systems.

1. Jeg syns ikke de har rett til å velge prioritert fase uten at jeg har mulighet til å endre dette tilbake i egne innstillinger.

2. Jeg opplever at ladingen starter på L1, men aggressivt flyttes tilbake til L3, selv om lasten raskt blir mye høyere på L3 grunnet termostater som slår inn etc, og dermed begrenser ladehastigheten min for å unngå å gå over 40A hovedsikring.

3. Dette har ikke vært et problem i løpet av de 3 årene jeg har hatt laderen montert, det er kommet nå etter siste oppdatering. Tidligere ladet det alltid fra L1 ved bil med 1-fas lading.
#2
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Klønete lastbalansering hos Easee?
onsdag 12. februar 2025, klokken 13:42
Men hvis L2/L3 kobles vekk så vil jo ikke 3-fas lading fungere normalt på de andre bilene?

Easee sier det ikke er deres feil, da jeg har Tibber Pulse.
Så da må jeg se om det er Tibber som har noen problemer med sine algoritmer.
#3
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Klønete lastbalansering hos Easee?
torsdag 06. februar 2025, klokken 18:52
Se også dette bildet. Nå har den endelig fått full guffe på bilen, men tvert en av termostatene på fasen aktiveres, så må Tibber skru ned ladehastigheten.

Legg merke til belastningen på L1...

Jeg hadde kanskje en og annen varsel i måneden om overbelastning tidligere. Nå er det hver lading.

Det må være noe de har endret nylig?!
Jeg har lyst til å bare kunne si til laderen at den KUN skal bruke L1 ved 1-fas lading av én bil.
#4
Brukererfaring Ladeutstyr / Klønete lastbalansering hos Easee?
torsdag 06. februar 2025, klokken 18:47
Hei!

Jeg syns å huske at vi ikke har hatt lastbalansering hos Easee tidligere. Jeg har Tibber, Tibber Pulse og Easee. Bruker Tibber for å unngå å gå over 10kWh for å få ned nettleie, og maks 40A på hovedsikringen (400TN).

Jeg har så lenge jeg kan huske alltid ladet 1-fas bilene mine på L1. Der har jeg stort sett kun koketopp og oppvaskmaskin, ting som bruker mye strøm, men svært sjeldent, og som oftest aldri når bilen lader.

Men Easee velger nå utelukkende L3, som svært sjelden har lav last. Tibber varsler om overbelastning av kurs hver gang. Denne fasen har gulvvarme til 5 rom, varmepumpe, VVB etc. Ting som trekker en del strøm, men sporadisk.

Det gjør at Easee kanskje tror at L3 bruker mindre strøm, men når ladingen flyttes til L3 så får jeg aldri full ladehastighet, da det ikke er nok rom for å få til 30A+ lading på 1-fas. L1 sitter der med 1/40A brukt...

Jeg visste ikke at disse laderne hadde mulighet til å koble så de kunne velge L1/L2/L3 som går til L1 på 1-fas ladekabel? Men tydeligvis er det slik. Jeg ønsker egentlig å ha vekk denne funksjonen, da jeg inntil videre kun har en lader, og uansett kun en 1-fas bil, så jeg vil ha belastningen på L1.
Det er også der det er høyest spenning (252V) så det er mer effektiv ladehastighet.

Er det andre som har sett lignende problematikk? Jeg opplever at den starter lading på L1, så stopper, og fortsetter lading på L3, men med mindre strøm til bilen (siden Tibber reduserer ladestyrke for å passe på kursen).

Se vedlegg hvor den begynner på kurs med lavest belastning, men så flytter seg over til L3.

Ladingen foregår så på rundt 22A isteden for 30A som bilen egentlig kan.
#5
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
mandag 01. april 2024, klokken 13:24
Sitat fra: daktari på fredag 22. mars 2024, klokken 15:39Veldig imponerende at Tesla fikset adaptive lys i ettertid.

Men stusser også veldig at de ikke ba om betaling for det, dette var ikke en funksjon solgt med bilen, så de kunne lett dratt inn en tusing pr kunde ville jeg trodd. Enten abo eller salg. De tar seg f.eks godt betalt for EAP.
Det er vel for å i det hele tatt henge med i tiden. Begynner å være ganske langt etter konkurrentene, og etter min mening er Y med adaptive lys fortsatt langt etter f.eks ID.3 som også har kurvelys.
Sammenlignet så blir Tesla lyktene en vits.

Selv om jeg er glad for at de nå faktisk får Matrix aktivert, ville jeg ikke betalt en krone for det.
#6
Tesla SW og AP / Sv: Nye EU.kart på vei
mandag 01. april 2024, klokken 13:06
Sitat fra: Jimnordb på søndag 31. mars 2024, klokken 16:59
Sitat fra: Otkristo på søndag 31. mars 2024, klokken 11:09Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å få korrekt fartsgrense i navigasjonen. Må være noe grunnleggende feil i kartgrunnlaget.
Jeg registrer at det ikke bare er Tesla, men andre bilmerker som sliter med det samme .. Uforståelig.

Er nok lurt at flere klager på det direkte til Tesla. Opplevde at motorvei farten setter seg til fartsgrensene på bruer som gikk over motorveien når jeg passerte disse.

Funker det å «rapportere feil» med stemmekommandoer mens man kjører? Jeg har gjort det hver dag med bilen i snart 1 år, men fortsatt samme tull her. Plutselig bråbremser bilen inn i tunnel, og tror fartsgrense er 30 eller 50 i 80 sone.
#7
e-up! / Sv: Aktivere Car-Net / We Connect
onsdag 06. mars 2024, klokken 11:25
Sitat fra: rsolva på fredag 23. februar 2024, klokken 11:18En liten oppdatering ang App-eventyret på VW eUP 2014-modell; appen er en skuffelse, forvarming funker ikke i det hele tatt (on-demand eller endring av planlagt oppvarming). Jeg har klart å skru av og på ladinga og appen viser kjøredata, men det er ikke et behov jeg har så nå har jeg avbestilt.
Forvarming osv. burde jo fungere når du har aktivt abonnement.
Er 12V-batteriet i orden?
#8
Model Y / Demonter hjulbuedeksler for rengjøring!
søndag 25. februar 2024, klokken 15:01
Syns liksom det aldri sluttet å renne sand og småstein fra dekslene foran, så valgte å demontere de noe. Poppet ut fra toppen og ned mot skvettlapp. Det var fult av sand og grus! Vi snakker 3-5mm grus inni der, MYE!
Det har allerede blitt et par punkter med rust.

Disse bør nok fullstendig av til vårpussen for å få det rent.

Bak er det mindre problem, da kun toppen er mot metall, og der er det kun litt sand som kommer inn. Bak møter det plast, og foran møter det døråpningen.

Men de to på framhjulene er potensielle salt-rust bomber.
#9
e-up! / Sv: Aktivere Car-Net / We Connect
torsdag 15. februar 2024, klokken 20:38
Vi fikk faktisk ordnet det på en e-UP som nektet aktivering grunnet "feil kilometer."

For alle andre i samme båt, her er stegene vi brukte for å få det til.
Ha en PC med Internett og Firefox (nettleseren som fungerte for oss iallfall) tilgjengelig.

1. Ring til WeConnect og be om reaktivering av SIM-kort. Hvis det lykkes fra deres side vil de sende en epost om dette. Telefonnummer er: 800 12 651. Aktiveringen varer da typisk i 24 timer.

2. Slett bilen fra Volkswagen.no brukeren din, men ha VIN-nummer tilgjengelig.

3. Kjør en tur på 10km+ og parker sted under åpen himmel med god mobildekning. Sett bilen i P, MEN IKKE SKRU AV BILEN!.

4. La bilen stå slik i 3-4 min, bruk tiden på å skrive ned nåværende kilometerstand.

5. Skru av bilen, og gå inn på Volkswagen.no på PC og skriv inn VIN for å legge til bil.

6. Prøv deretter å aktivere Online-tjeneste, skriv inn kilometerstand og gå videre.


Forskjellen fra tidligere var å la bilen være på i noen minutter etter kjøretur for å la den synkronisere kilometer. Også brukte vi nå Firefox som nettleser (Safari tidligere).
Dette var da andre forsøk på aktivering.

Garanterer ingenting, men det kan være verdt forsøket for andre i samme båt, hvis WeConnect faktisk klarer å reaktivere SIM-kort - for da burde det gå!
#10
Model Y / Sv: Ødelagt lakk etter innkjøring Kiwi Sandaker, Oslo
tirsdag 13. februar 2024, klokken 17:18
Absolutt. Gårdeier må ta ansvar for denne løsningen. Enhver idiot ville kunne skjønne at dette ville bli katastrofe.

For hver skitne bil, og jo kaldere det er, jo mer grus og samlet vekt på de kornene vil de bli.

Jeg vil ikke legge ansvar på de som kjører inn. Jeg ville kanskje ikke gjort det, men jeg er hysterisk når det gjelder bil.
#11
Nei, poenget mitt var at det var mer interessant når man kunne skaffe en Hyundai til 3-400.000,- Som da f.eks originale IONIQ.

IONIQ5 er for dyr i forhold til hva det er.
#12
Model Y / Sv: Model Y og stor skaphenger
tirsdag 13. februar 2024, klokken 11:34
Jeg har testet med skaphenger og mye vekt vs. lite vekt.
Så langt jeg kan se er nesten hele problemet luftmotstand. Jeg bruker typisk 1.1 kWh på sommer, og da ble det veldig raskt 2.5kWh. Sparte noe med tom henger, men det var veldig lite.
#13
Model Y / Sv: Ødelagt lakk etter innkjøring Kiwi Sandaker, Oslo
tirsdag 13. februar 2024, klokken 11:32
Krev erstatning. Dette var en tåpelig løsning, og er absolutt ikke laget for personbiler.
#14
Jeg pleide å bruke planlagt start, sette den til å starte om noen minutter. Da varmet den mens den dro fra strøm - leeenge.

Brukte det med bakvinduene på gløtt bl.a. for å tørke ut tepper og seter etter grundig vask da jeg kjøpte den. 
#15
e-up! / Sv: Aktivere Car-Net / We Connect
tirsdag 13. februar 2024, klokken 11:22
Joda, det er min post, så kjenner til OVMS.
Det vil jo være alternativet hvis Møller/Volkswagen nekter å reparere her.

Men jeg syns det er utrolig dårlig at problemet oppstår etter at et abonnement går ut. Her er det snakk om 1 døgn mellom utløp og reaktivering, og så skal det være så vanskelig å få det i gang?!

Mine erfaringer med Tesla, Honda og Hyundai viser hvor enkelt det kan være. Så at verdens største bilprodusent ikke får til dette etter mer enn 10 års erfaring med app, det kan jeg bare ikke fatte.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA