Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det mulig å varme eUP "on-demand" når den er koblet til AC-kladd?

Startet av rsolva, lørdag 10. februar 2024, klokken 13:29

« forrige - neste »

rsolva

Hei! Har nylig kjøpt en VW eUP 2014 modell og er veldig fornøyd! Jeg har fikla mye i menyene og har funnet ut av programmeringa av lading og oppvarming. Jeg har lest at den kun kan lade og ha på varmeapparatet samtidig på hurtigladere (DC), som jo er forståelig mtp effekten inn.

MEN, finnes det et triks for å bruke varmeapparatet på AC-kladd forutsatt at man stopper lading? Isåfall, hvordan? Det er så himla kaldt å sitte å fikle i bilen når det er 11 blå og nordavind. ::)
VW eUP! 2014

Eladdin - Elbilfareren

Varmeapparatet funker med programmert tid både med og uten ladekladd tilkoblet, og ved manuell oppstart. Når den er tilkoblet suges strøm fra ladekladd og batteri.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

rsolva

Har ikke noe problem med programert oppvarming. Men når jeg setter meg i bilen med AC-laderen plugget i og bare vil ha varme i kupeen, så går det ikke, den blåser kun kaldluft.

En workaround er vel å programmere den til å varme opp bilen til en halvtime frem, men det er litt styr. Jeg vil bare å ha varme i kupeen uten å bruke av batteriet eller koble fra laderen.
VW eUP! 2014

Elmo

Du kan ha varme på mens du lader, både AC og DC, hvis du skrur på tenningen

PS: må slå på tenning etter at lading er startet. Såvidt jeg husker får du ikke startet lading hvis tenning er på
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

TB

Sitat fra: Elmo på mandag 12. februar 2024, klokken 18:43Du kan ha varme på mens du lader, både AC og DC, hvis du skrur på tenningen
PS: må slå på tenning etter at lading er startet. Såvidt jeg husker får du ikke startet lading hvis tenning er på
Mener jeg har testet på VW eUP 2014 modell - om bil og varme er "på" og en setter inn AC ladekabel slås bilen av, og varmen forsvinner. Samme skjer også i de andre biler jeg har kjørt, har ikke testet på Hyundai Kona 2024.

Om jeg husker riktig for VW eUP 2014, skal en trekke strøm (AC) samtidig som varmen er aktiv må en starte varme via planlagt start, eller via app (krever abonnement).

Eller, via Open-Vehicle-Monitoring-System-3 (OVMS3) - med eget simkort, skal også være mulig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Model Y

Jeg pleide å bruke planlagt start, sette den til å starte om noen minutter. Da varmet den mens den dro fra strøm - leeenge.

Brukte det med bakvinduene på gløtt bl.a. for å tørke ut tepper og seter etter grundig vask da jeg kjøpte den. 

Elmo

Sitat fra: TB på mandag 12. februar 2024, klokken 23:47Mener jeg har testet på VW eUP 2014 modell - om bil og varme er "på" og en setter inn AC ladekabel slås bilen av, og varmen forsvinner.
Det stemmer. Men når læringen er igang så kan du sette på igjen tenningen og varmen
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

rsolva

Sitat fra: Elmo på mandag 12. februar 2024, klokken 18:43Du kan ha varme på mens du lader, både AC og DC, hvis du skrur på tenningen

Når jeg forsøker å vri om tenningen (trykke ned bremsen og starte) med laderen i, så nekter den med en melding. Er det noe triks her?

Sitat fra: TB på mandag 12. februar 2024, klokken 23:47Eller, via Open-Vehicle-Monitoring-System-3 (OVMS3) - med eget simkort, skal også være mulig.

Whoah! Jeg satt akkurat å dagdrømte om at noen nerder hadde laget et åpent rammeverk for å styre og monitorere bilen, men jeg hadde ikke turt håpe på at det faktisk fantes! Takk for tipset! Da er det håp for fjernstyring av bilen, selv om den ikke lenger støttes av VW offisielt  8)
VW eUP! 2014

RJK

Sitat fra: rsolva på onsdag 14. februar 2024, klokken 22:48

Når jeg forsøker å vri om tenningen (trykke ned bremsen og starte) med laderen i, så nekter den med en melding. Er det noe triks her?

Sitat fra: TB på mandag 12. februar 2024, klokken 23:47Eller, via Open-Vehicle-Monitoring-System-3 (OVMS3) - med eget simkort, skal også være mulig.

Whoah! Jeg satt akkurat å dagdrømte om at noen nerder hadde laget et åpent rammeverk for å styre og monitorere bilen, men jeg hadde ikke turt håpe på at det faktisk fantes! Takk for tipset! Da er det håp for fjernstyring av bilen, selv om den ikke lenger støttes av VW offisielt  8)

På de fleste elbiler jeg har vært borti, så trykker man på start/stoppknappen uten å trykke inn bremsen, som man må gjøre for å faktisk starte bilen.

Altså, du kan ikke "starte" bilen mens den lader, og du kan heller ikke lade mens bilen er i gang. Så egentlig smart at bilen "slår seg av" om du plugger i ladekabel mens den er i gang.

Nå kjenner jeg ikke til e-Up eller de to trillingene, så antar at det å vri tenningen helt rundt for å starte, er "ulovlig". Du får eventuelt forsøke det samme UTEN å trykke inn bremsen, da kommer du nok langt lengre, tipper jeg.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elmo

Sitat fra: rsolva på onsdag 14. februar 2024, klokken 22:48
Da skal bare slå på tenningen, ikke "starte".

PS: Nå har ikke jeg hatt behov for dette siden jeg hadde 2014 eUp,
men jeg skal prøve på Mii'en når det passer.
eUp 2014 - solgt.

rsolva

Sitat fra: TB på mandag 12. februar 2024, klokken 23:47Om jeg husker riktig for VW eUP 2014, skal en trekke strøm (AC) samtidig som varmen er aktiv må en starte varme via planlagt start, eller via app (krever abonnement).
Sitat fra: Elmo på torsdag 15. februar 2024, klokken 10:35Da skal bare slå på tenningen, ikke "starte".
Testet på nytt akkurat nå, men får ikke noe varme. Har prøvd å bare vri nøkkelen om til første posisjon, samt å trekke den ett hakk videre, både med og uten bremsen inne. Fortsatt bare kaldluft.

Da må jeg nok bruke planlagt oppvarming for å tvinge den til å gi varme, ihvertfall frem til jeg får installert OVMS3 og kan styre varmen fra mobilappen :)
VW eUP! 2014

RJK

Prøvde å søke etter manual nå, men der er visstnok bare noe man må kjøpe, eventuelt må man ha vin-nummer for oppslag hos VW.

https://userguide.volkswagen.de/public/vin/login/en_GB

Men har du lest denne tråden som omhandler det samme?

https://elbilforum.no/index.php?topic=63036.0

Ser en skriver:

SitatVed normal lading / hjemmelading får du ikke varme med tenning på, kun ved hurtiglading.
Skal du ha varme ved normal lading må varmen slås på som forvarming via app eller programmert tidspunkt. Men da lader den saktere da en del av effekten brukes til oppvarmingen.
Ved hurtiglading påvirkes ikke ladetiden av oppvarmingen, det trekkes bare litt mer strøm fra hurtigladeren.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elmo

Sitat fra: rsolva på torsdag 15. februar 2024, klokken 16:59
Sitat fra: Elmo på torsdag 15. februar 2024, klokken 10:35Da skal bare slå på tenningen, ikke "starte".
Testet på nytt akkurat nå, men får ikke noe varme. Har prøvd å bare vri nøkkelen om til første posisjon, samt å trekke den ett hakk videre, både med og uten bremsen inne. Fortsatt bare kaldluft.

Nå testet jeg på min Mii 2020.
Funker helt fint.
Slår av tenning, plugger inn lader, Setter meg i bilen og setter på tenning og setter varme på (feks) 25 grader.
Og det varmer.
Altså eksakt som jeg husker det fra eUp 2014.

Kan ikke forstå at det ikke funker for deg.  Får du lys/liv i infoskjermer hvor tempen osv  står ??

Om dette ikke funker for deg så får du bruke forvarming via APP.  Da får du varme i 30min før du må starte på nytt
eUp 2014 - solgt.

rsolva

Sitat fra: Elmo på torsdag 15. februar 2024, klokken 19:33Kan ikke forstå at det ikke funker for deg.  Får du lys/liv i infoskjermer hvor tempen osv  står ??

Om dette ikke funker for deg så får du bruke forvarming via APP.  Da får du varme i 30min før du må starte på nytt
Takk for at du testa! Ja, plugger i laderen, setter meg i bilen, inn med nøkkelen og vrir om så lys i dashboard og inforskjermer våkner. Jeg kan justere temperaturen, og når jeg setter opp temperaturen mye blåser viftene mer, men ingen varme. Kan jo være dette var noe som kom på litt senere modeller, min er produsert i slutten av 2013 og registeret i Norge i 2014, så ganske gammel modell.

App-styring funker ikke på min modell, mest sannsynlig fordi det er gammel GSM-modul (2G eller 3G), det var ihvertfall det VW-forhandleren sa. Jeg får ikke lagt bilen inn i VW-appen.

Så jeg får nøye meg med å styre programmeringen fra bilen for å få varme, ihvertfall frem til jeg får installert OVMS en gang i fremtiden :)
VW eUP! 2014

TB

Det er en tidlig 2014 eUP jeg har erfaring fra. Nå er det lenge siden, så jeg skal ikke si helt sikkert, men min forståelse fra den gang var at sperren mot å kjøre med ladekabel i sperrer ikke bare girspaken, men også varmen fra å starte. Selve viftemotoren vil gå, da den går på 12V, som du kan aktivere i bilen. Samme med kjøling, AC kompressor starter ikke.

Slik jeg leser i tråden, det har trolig blitt endret ved senere oppgraderinger. I teorien kan det endres med en programvareendring på de eldre utgavene men er det tilfellet vil det nok neppe komme en slik oppdatering når den ikke har kommet til nå.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA