Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klønete lastbalansering hos Easee?

Startet av Model Y, torsdag 06. februar 2025, klokken 18:47

« forrige - neste »

Model Y

Hei!

Jeg syns å huske at vi ikke har hatt lastbalansering hos Easee tidligere. Jeg har Tibber, Tibber Pulse og Easee. Bruker Tibber for å unngå å gå over 10kWh for å få ned nettleie, og maks 40A på hovedsikringen (400TN).

Jeg har så lenge jeg kan huske alltid ladet 1-fas bilene mine på L1. Der har jeg stort sett kun koketopp og oppvaskmaskin, ting som bruker mye strøm, men svært sjeldent, og som oftest aldri når bilen lader.

Men Easee velger nå utelukkende L3, som svært sjelden har lav last. Tibber varsler om overbelastning av kurs hver gang. Denne fasen har gulvvarme til 5 rom, varmepumpe, VVB etc. Ting som trekker en del strøm, men sporadisk.

Det gjør at Easee kanskje tror at L3 bruker mindre strøm, men når ladingen flyttes til L3 så får jeg aldri full ladehastighet, da det ikke er nok rom for å få til 30A+ lading på 1-fas. L1 sitter der med 1/40A brukt...

Jeg visste ikke at disse laderne hadde mulighet til å koble så de kunne velge L1/L2/L3 som går til L1 på 1-fas ladekabel? Men tydeligvis er det slik. Jeg ønsker egentlig å ha vekk denne funksjonen, da jeg inntil videre kun har en lader, og uansett kun en 1-fas bil, så jeg vil ha belastningen på L1.
Det er også der det er høyest spenning (252V) så det er mer effektiv ladehastighet.

Er det andre som har sett lignende problematikk? Jeg opplever at den starter lading på L1, så stopper, og fortsetter lading på L3, men med mindre strøm til bilen (siden Tibber reduserer ladestyrke for å passe på kursen).

Se vedlegg hvor den begynner på kurs med lavest belastning, men så flytter seg over til L3.

Ladingen foregår så på rundt 22A isteden for 30A som bilen egentlig kan.

Model Y

Se også dette bildet. Nå har den endelig fått full guffe på bilen, men tvert en av termostatene på fasen aktiveres, så må Tibber skru ned ladehastigheten.

Legg merke til belastningen på L1...

Jeg hadde kanskje en og annen varsel i måneden om overbelastning tidligere. Nå er det hver lading.

Det må være noe de har endret nylig?!
Jeg har lyst til å bare kunne si til laderen at den KUN skal bruke L1 ved 1-fas lading av én bil.

turfsurf

Easee har hele tiden kunnet velge hvilken av fasene som brukes til enfas lading hvis den er koblet i trefas. Nå kjenner jeg ikke algoritmen til easee og hvordan den velger fase, men det enkleste er nok bare å koble vekk L3 lederen (og L2 hvis du har TN nett).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Model Y

Men hvis L2/L3 kobles vekk så vil jo ikke 3-fas lading fungere normalt på de andre bilene?

Easee sier det ikke er deres feil, da jeg har Tibber Pulse.
Så da må jeg se om det er Tibber som har noen problemer med sine algoritmer.

turfsurf

Nei. Selvfølgelig kobler man som enfas blir det enfas.

En annen ting er jo om faselederne er koblet likt på easee som i sikringsskapet. Det er det jo ingen garantier for.

L1 faseleder i sikringsskapet kan jo fort være L3 på Easee osv.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Hvis du låser boksen til 1-fase i Software, mener jeg den holder seg til L1.

Men i Auto så belaster den L3 da den normalt sett er minst belastet rent statistisk.

Med Equalizer, benyttes den minst belastede fasen dynamisk gjennom hele økta.
Problemet med Equalizer er at den ikke klarer å begrense på effekt, bare i Ampere pr fase.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Model Y

Jeg ser det er grunnet siste oppdatering (328) at de nå prioriterer L3 over L1.

SitatThe load balancer now prioritizes L1-L3 (instead of L2-L3) for single-phase charging on IT 3-phase systems and N-L3 (instead of N-L1) for single-phase charging on TN 3-phase systems.

1. Jeg syns ikke de har rett til å velge prioritert fase uten at jeg har mulighet til å endre dette tilbake i egne innstillinger.

2. Jeg opplever at ladingen starter på L1, men aggressivt flyttes tilbake til L3, selv om lasten raskt blir mye høyere på L3 grunnet termostater som slår inn etc, og dermed begrenser ladehastigheten min for å unngå å gå over 40A hovedsikring.

3. Dette har ikke vært et problem i løpet av de 3 årene jeg har hatt laderen montert, det er kommet nå etter siste oppdatering. Tidligere ladet det alltid fra L1 ved bil med 1-fas lading.

Radial

Ja, er ganske teit man ikke kan sette ett spesifikt fase-valg i skyen eller appen.

Står den i "default" kan den følge Easee programmering og med Equalizer, får den Equalizer-setting.
Så kan man ha 2-3 valg til om fast fase-valg.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Toalmar

Sitat fra: Model Y på tirsdag 18. februar 2025, klokken 13:363. Dette har ikke vært et problem i løpet av de 3 årene jeg har hatt laderen montert, det er kommet nå etter siste oppdatering. Tidligere ladet det alltid fra L1 ved bil med 1-fas lading.
Har du lagt frem problemet ditt hos Easee?
Eventuelt forespurt om de kan "downgrade" firmware til siste versjon som fungerte hos deg...
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

edyrli

Jeg har tibber, Pulse, og easee og jeg har observert det samme. Tidligere ladet bilen alltid på L1 og har nå byttet til L3. Jeg har også laderen i Auto på fasevalg da jeg har både enfas og trefas bil. For meg så er det perfekt da det er veldig lite last på L3 i min bolig. Jeg har også observert dette med at den ofte skrur ned farten pga temperatur på fasen.
Jeg har ikke noen forklaring annet enn jeg kan bekrefte de samme observasjonene.

Jeg tipper at temperatur styringen har blitt endret i en firware oppdatering. Og jeg spekulerer i om Tibber nå kan sende hvilken fase som har minst belasting til Easee laderen. Men skulle gjerne fått dette bekreftet.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA