Hei!
Jeg syns å huske at vi ikke har hatt lastbalansering hos Easee tidligere. Jeg har Tibber, Tibber Pulse og Easee. Bruker Tibber for å unngå å gå over 10kWh for å få ned nettleie, og maks 40A på hovedsikringen (400TN).
Jeg har så lenge jeg kan huske alltid ladet 1-fas bilene mine på L1. Der har jeg stort sett kun koketopp og oppvaskmaskin, ting som bruker mye strøm, men svært sjeldent, og som oftest aldri når bilen lader.
Men Easee velger nå utelukkende L3, som svært sjelden har lav last. Tibber varsler om overbelastning av kurs hver gang. Denne fasen har gulvvarme til 5 rom, varmepumpe, VVB etc. Ting som trekker en del strøm, men sporadisk.
Det gjør at Easee kanskje tror at L3 bruker mindre strøm, men når ladingen flyttes til L3 så får jeg aldri full ladehastighet, da det ikke er nok rom for å få til 30A+ lading på 1-fas. L1 sitter der med 1/40A brukt...
Jeg visste ikke at disse laderne hadde mulighet til å koble så de kunne velge L1/L2/L3 som går til L1 på 1-fas ladekabel? Men tydeligvis er det slik. Jeg ønsker egentlig å ha vekk denne funksjonen, da jeg inntil videre kun har en lader, og uansett kun en 1-fas bil, så jeg vil ha belastningen på L1.
Det er også der det er høyest spenning (252V) så det er mer effektiv ladehastighet.
Er det andre som har sett lignende problematikk? Jeg opplever at den starter lading på L1, så stopper, og fortsetter lading på L3, men med mindre strøm til bilen (siden Tibber reduserer ladestyrke for å passe på kursen).
Se vedlegg hvor den begynner på kurs med lavest belastning, men så flytter seg over til L3.
Ladingen foregår så på rundt 22A isteden for 30A som bilen egentlig kan.
Jeg syns å huske at vi ikke har hatt lastbalansering hos Easee tidligere. Jeg har Tibber, Tibber Pulse og Easee. Bruker Tibber for å unngå å gå over 10kWh for å få ned nettleie, og maks 40A på hovedsikringen (400TN).
Jeg har så lenge jeg kan huske alltid ladet 1-fas bilene mine på L1. Der har jeg stort sett kun koketopp og oppvaskmaskin, ting som bruker mye strøm, men svært sjeldent, og som oftest aldri når bilen lader.
Men Easee velger nå utelukkende L3, som svært sjelden har lav last. Tibber varsler om overbelastning av kurs hver gang. Denne fasen har gulvvarme til 5 rom, varmepumpe, VVB etc. Ting som trekker en del strøm, men sporadisk.
Det gjør at Easee kanskje tror at L3 bruker mindre strøm, men når ladingen flyttes til L3 så får jeg aldri full ladehastighet, da det ikke er nok rom for å få til 30A+ lading på 1-fas. L1 sitter der med 1/40A brukt...
Jeg visste ikke at disse laderne hadde mulighet til å koble så de kunne velge L1/L2/L3 som går til L1 på 1-fas ladekabel? Men tydeligvis er det slik. Jeg ønsker egentlig å ha vekk denne funksjonen, da jeg inntil videre kun har en lader, og uansett kun en 1-fas bil, så jeg vil ha belastningen på L1.
Det er også der det er høyest spenning (252V) så det er mer effektiv ladehastighet.
Er det andre som har sett lignende problematikk? Jeg opplever at den starter lading på L1, så stopper, og fortsetter lading på L3, men med mindre strøm til bilen (siden Tibber reduserer ladestyrke for å passe på kursen).
Se vedlegg hvor den begynner på kurs med lavest belastning, men så flytter seg over til L3.
Ladingen foregår så på rundt 22A isteden for 30A som bilen egentlig kan.
