Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Smudsm

#1
Model S / Sv: Din første ripe
mandag 17. august 2015, klokken 22:26
Først - Takk for all delingen folk driver med her inne!
Har akkurat kommet hjem etter min første bulking, dampende av raseri samt fortvilet av min egen idioti. Å lese at jeg ikke er den eneste i verden som har hatt uflaks/vært idiot (stryk det som ikke passer) har faktisk gjort kvelden litt lettere.

Til saken - var uoppmerksom når jeg skulle inn i en smal lomme for å sette bilen på lading og tok en høy kant med bakdøren. Farten var lav, men det ble en bulk på 3-4mm, samt et ekkelt "skrubbsår" i lakken. Har ikke bilde av det her og nå.

Har time for årlig service om akkurat to mnd. Bor i Bergen, så venter mye regn i tiden som kommer.
Er dette en skade jeg burde prøvd å få fikset så fort som mulig? Har ikke helt peiling på hva som er smart og ikke - men det er uansett kjedelig å kjøre rundt med en sånn skrape i lengre tid...

Så:
Er dette noe hvem som helst kan fikse, eller MÅ/bør man til Tesla for å få fikset det? Og - Noen forslag til hva dette kan komme til å koste?

Takker for svar!
#2
Model S / Sv: Vasking, detailing etc. av Model S
lørdag 06. juni 2015, klokken 01:40
Hjelp!
Har aldri (hatt bruk for å eie) bil før vi flesket til og kjøpe en Tesla i fjor høst.
Fruen fikk jobb i distriktet, og grunnet kjørelengde måtte det bli en Tesla hvis vi skulle kjøre elektrisk. Grunnet lang leveringstid (bygge og sende) endte vi med å kjøpe en "visningsbil" av Tesla. Det gikk mao. fort i svingene, og jeg fikk ikke lest meg skikkelig opp på alt mulig, sånn som jeg ser at andre bruker ventetiden.

Uansett - Klikket meg inn her i håp om å plukke opp noen tips til bilvasken (har bare brukt maskin til nå grunnet bosted). Leste de tre første og tre siste sidene i tråden og føler meg ærlig talt ikke mye klokere. Bilen er aldri behandlet med noe coating eller annet, og etter å ha brukt noen timer i denne tråden angrer jeg jo selvfølgelig veldig på det.

Spørsmålet er egentlig, hva gjør jeg nå?
Min naive plan var å kikke innom noen tråder, lese meg opp på hva jeg trenger av vaskemiddel, svamp/microfiberkluter, utstyr og middel for polering, men innser jo at denne planen kanskje ikke lar seg gjennomføre. Hva mener dere som har bedre greie på dette enn meg?

Hvis noen har noen gode tips til en nybegynner som strengt tatt bare ønsker en ren bil (altså - jeg tenker jo litt på vedlikehold og utseende også), så er jeg evig takknemlig!
#3
Model S / Sv: Noen som har/skal skifte dekk selv?
fredag 10. april 2015, klokken 22:20
Takk for tipset!
#4
Model S / Sv: Noen som har/skal skifte dekk selv?
fredag 10. april 2015, klokken 21:52
Takker for raskt svar!
Nå har det seg sånn at jeg skriver på vegne av fruen (jeg er vekkreist på jobb), og husket ikke feilmeldingen presist. Den var visst: "tyre pressure system needs service", som jo er noe ganske annet enn det jeg nettopp skrev. Har folk erfaring med den meldingen?
#5
Model S / Sv: Noen som har/skal skifte dekk selv?
fredag 10. april 2015, klokken 21:15
Hei!
Har akkurat skiftet dekk og tok en liten prøverunde.
Fikk meldingen "Check Tire Pressure System" og kontakt Tesla.

Noen som har vært borti denne meldingen før?
Har sjekket trykket i dekkene før jeg satt dem på - alle var OK, så tror ikke det har noe med det å gjøre.
#6
Elbiler i media / Sv: Elbileier vil fjerne elbilfordelene
tirsdag 28. oktober 2014, klokken 15:32
En annen ting jeg stusser på er navnet på grafen han har i toppen av artikkelen: "Elbileiere som andel av alle bileiere".

Folk som eier elbil, som prosentandel av alle som eier bil? Betyr det at blandt folk som tjener 4 mill eller mer er det 12% som har elbil?
Og hvorfor tar grafen bare for seg 55-60%. Har sittet og sett på disse ordene og søylene i 5 minutter nå, og fatter ikke hva det egentlig betyr, annet enn at han spiller på folks misunnelse: 2de som tjener millioner sparer store penger på elbilfordelene".

#7
Elbiler i media / Sv: Elbileier vil fjerne elbilfordelene
tirsdag 28. oktober 2014, klokken 13:11
Det blandes også litt hatter her.
Det står riktignok "Det er urettferdig at jeg skal få kjøre forbi all kø" i ingressen, men hele saken er skrevet av Atle Simonsen som er formann i fremskrittspartiets ungdo -, og det er jo en kjent sak at FPU er mot at el-biler skal være billigere enn vanlige biler. Det stemmer sikkert at AS kjører elbil (hva vet jeg), men dette leser jeg like mye som et utspill fra FPU som fra AS privat.

Forøvrig reagerer jeg på "En liten bensin, -dieselbil eller en plugin hybrid forurenser mindre enn en Tesla"-utsagnet. Man leser det innimellom, typisk brukt av motstandere av elbilfordelene. Er det noen som vet om det er noe hold i dette - og ikke minst hvem det er som har påstått dette i utgangspunktet!?!
#8
Model S / Sv: hvordan endre passord på tesla appen ?
mandag 22. september 2014, klokken 08:02
Får ikke til å åpne appen i dag - den lukker seg etter ca 1 sek. Ordnet problemene seg for resten av dere?
#9
Lading av Tesla / Sv: Hurtigladeren i Rosendal
mandag 18. august 2014, klokken 14:47
Har vært en ny tur siden sist, og problemet er det samme.

I displayet på bilen står det "Ready to charge" og "No wall power", på selve ladestasjonen står det "Feilmelding Kommunikasjonsproblemer. Bil må være slått av.

Lot bilen stå i ca 10 minutter for å se om den begynte å ta lading etter hvert, noe den ikke gjorde.
Har noen andre brukt denne laderen med suksess (til å lade en Tesla)?
#10
Lading av Tesla / Sv: Hurtigladeren i Rosendal
torsdag 14. august 2014, klokken 14:25
Ja, det sto 'no wall power', eller noe tilsvarende.
Lot den stå i i et par minutter før jeg begynte på nytt, kunne kanskje vært mer tålmodig.
#11
Lading av Tesla / Hurtigladeren i Rosendal
torsdag 14. august 2014, klokken 14:17
Kjørte forbi Rosendal for noen dager siden, og tenkte å teste hurtigladeren der.

Koblet til laderen og trykket på start i displayet, fikk en melding: 'sjekker kommunikasjon med bilen' (eller noe lignenede) og deretter en feilmelding - 'bilen må være slått av'.

Tenkte med meg selv at jeg sikker hade gjort noe feil, koblet derfor fra kabelen og lukket ladeporten, startet bilen, kjørte en meter og rygget inn igjen, satt i park og åpnet ladeporten. Dobbeltsjekket av det sto Car Off i displayet. Koblet deretter ladekabelen i bilen og tenkte at nå skulle jeg få strøm. Den gang ei. Samme melding som gangen før.

Har noen opplevd det samme (her eller andre steder)?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA